Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 10:30   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Kommentarer til besøgsartikler
 HIFI4ALL Forum : Kommentarer til besøgsartikler
Emne Emne: SACD Multikanal oplevelse hos Holfi (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HIFI4ALL
Lukket konto
Lukket konto


Bruger siden: 14 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1301
Sendt: 05 Maj 2008 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Som hifi-anmelder får man sig ind i mellem en oplevelse som bare må ned på skrift. Denne gang omhandler det SACD, som mange hifi-entusiaster, inklusive undertegnede, havde afskrevet som seriøst medie.

Læs hele besøgsartiklen her:
http://www.hifi4all.dk/content/templates/besogsartikler.asp? articleid=1848&zoneid=4

Til top Vis HIFI4ALL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFI4ALL
 
Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3670
Sendt: 05 Maj 2008 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Han demonstrerede det også Supertræf og jeg kan kun være enig. Det var meget imponerende og jeg fik aldrig lusket mig til en siddeplads i midten, så gad vide om det lød godt?

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol
 
Audi A3
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 September 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 833
Sendt: 06 Maj 2008 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Citat: "Den helt store overraskelse var Beatles. Alle der har Beatles LP’er eller CD’er, ved at disse ofte har en flad dynamik. Men på SACD’en var der ændret drastisk på dette"

Mig bekendt er Beatles ikke udgivet på SACD, men DVD-Audio'en Love er helt fantastisk .

Dejligt at I har fået øjnene (ørene) op for multi kanals lyd, hvadenten det er SACD, DVD-Audio eller måske Blu-Ray.



__________________
Audi A3

Denon/Dali Grand & Euphonia
Til top Vis Audi A3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audi A3 Besøg Audi A3's Websted
 
Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1787
Sendt: 07 Maj 2008 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Citat:

..."de giver fornemmelse af at være til stede i rummet hvor musikken bliver fremført. For undertegnedes vedkommende vil det aldrig blive det samme at lytte i to kanaler igen. Jeg vil indtil videre være hensat til at være tilskuer til musikken via to kanaler"

Ja, næste skridt for dig kunne jo være at prøve at gå til en live begivenhed i en kirke



__________________
"Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
Til top Vis Groove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Groove
 
Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 3670
Sendt: 07 Maj 2008 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Citat:

..."de giver fornemmelse af at være til stede i rummet hvor musikken bliver fremført. For undertegnedes vedkommende vil det aldrig blive det samme at lytte i to kanaler igen. Jeg vil indtil videre være hensat til at være tilskuer til musikken via to kanaler"

Ja, næste skridt for dig kunne jo være at prøve at gå til en live begivenhed i en kirke

Så skal man jo sidde på det skodkirkesæder de har!

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol
 
Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1787
Sendt: 07 Maj 2008 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Nej da, bare man står der et par minutter har man lidt bedre styr på hvad musik i et rum kan være

__________________
"Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
Til top Vis Groove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Groove
 
StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 5051
Sendt: 07 Maj 2008 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Hvad kost så den super gode SACD afspiller fra HOLFI ?
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek
 
Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1871
Sendt: 07 Maj 2008 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:
Det var en kæmpe oplevelse at høre hvordan disse kunstnere benytter de ekstra kanaler til at skabe en 3-D stemning i musikken, ved at effekter eller instrumenter flytter sig rundt omkring lyttepositionen, uden at være markeret eller monoagtigt.


Det lyder som en noget forstyrrende del af en musikoplevelse - hvordan tror du sådan noget ville egne sig til dagligdags musiklytning? Er det ikke mere sådan noget der fungerer til en demo, så kunderne køber alle 11 højttalere?
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 07 Maj 2008 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Sjoenne skrev:
Mikkel Gige skrev:
Det var en kæmpe oplevelse at høre hvordan disse kunstnere benytter de ekstra kanaler til at skabe en 3-D stemning i musikken, ved at effekter eller instrumenter flytter sig rundt omkring lyttepositionen, uden at være markeret eller monoagtigt.


Det lyder som en noget forstyrrende del af en musikoplevelse - hvordan tror du sådan noget ville egne sig til dagligdags musiklytning? Er det ikke mere sådan noget der fungerer til en demo, så kunderne køber alle 11 højttalere?

Hej Sjønne!

Hvis du ikke allerede har hørt multikanals SACD, så tag og prøv det! Det er ikke snurrerundtlyd, 95-99% af musikken er stadig foran dig, som ved alm. stereo. De ekstra kanaler bruges ved f.eks. effekter, men kommer først til sin fulde ret ved klassiske indspilninger. Her er de ekstra højtalere bagved med til at skabe et endnu større rum foran!!! Netop ved de klassiske indspilninger er dit fokus 100% foran med multikanal-SACD, og når de bagerste kanaler slukkes, har man oplevelsen af at der mangler noget foran!

Som jeg ser det, så er det eneste problem ved SACD, både stereo og multikanal, at du skal op i noget pokkers dyrt grej, før forskellen i opløsning høres. Altså over 30k for en afspiller, og så skal resten af grejet naturligvis matche. Det er altså ikke "folke-hifi". Til "folke-hifi" er den alm. CD stadig god nok.

Mvh, Mikkel.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 01 September 2004
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1887
Sendt: 07 Maj 2008 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Klad mig bare gammeldags men Holfi har tidliger været mit drømme mærke men det der multikanal har kastet mig væk fra Holfi.

Stereo det holder sgu, og multikanal er til film!

Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi
 
Bindslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 08 Maj 2008 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

En Holfi Xandra MP koster kr 28000, den kan spille SACD, cd samt dvd video så man kan sige der bliver slået 3 fluer med et smæk.

Har selv en Xandra og må sige den rykker, spiller lige op eller bedre end Linn unidisk, Audio ero og Bladelius Gondul  så jeg syntes man for meget for pengene. 

  

Til top Vis Bindslev's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bindslev
 
Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1871
Sendt: 08 Maj 2008 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Sjoenne skrev:
Mikkel Gige skrev:
Det var en kæmpe oplevelse at høre hvordan disse kunstnere benytter de ekstra kanaler til at skabe en 3-D stemning i musikken, ved at effekter eller instrumenter flytter sig rundt omkring lyttepositionen, uden at være markeret eller monoagtigt.
Det lyder som en noget forstyrrende del af en musikoplevelse - hvordan tror du sådan noget ville egne sig til dagligdags musiklytning? Er det ikke mere sådan noget der fungerer til en demo, så kunderne køber alle 11 højttalere?


Hej Sjønne!


Hvis du ikke allerede har hørt multikanals SACD, så tag og prøv det! Det er ikke snurrerundtlyd, 95-99% af musikken er stadig foran dig, som ved alm. stereo. De ekstra kanaler bruges ved f.eks. effekter, men kommer først til sin fulde ret ved klassiske indspilninger. Her er de ekstra højtalere bagved med til at skabe et endnu større rum foran!!! Netop ved de klassiske indspilninger er dit fokus 100% foran med multikanal-SACD, og når de bagerste kanaler slukkes, har man oplevelsen af at der mangler noget foran!


Som jeg ser det, så er det eneste problem ved SACD, både stereo og multikanal, at du skal op i noget pokkers dyrt grej, før forskellen i opløsning høres. Altså over 30k for en afspiller, og så skal resten af grejet naturligvis matche. Det er altså ikke "folke-hifi". Til "folke-hifi" er den alm. CD stadig god nok.


Mvh, Mikkel.



Jeg har en del gange stiftet bekendtskab med SACD, og har aldrig været blæst bagover som du beskriver dit besøg hos Holfi.

Stadig er udbuddet af udgivelser for snævert, det hjælper desværre ikke formatet. Igen må jeg stille mig lidt kritisk mht. multikanal-udgaven: når vi er oppe i den dyre(ihvertfald for mig) afdeling af folke-hifi, skal der lægges, som du nævner, store summer for en god afspiller + ekstra højttalere af samme klangkarakter(måske endda identiske) som L/R højttalerne. Så skal der altså mere til end nogle effekter og en smule øget 3d stemning - og det er der måske også, jeg har bare aldrig oplevet det.

Nå, men det var bare mine 5 cents - jeg beholder nu mit folke-hifi CD udstyr lige foreløbigt.
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 13 Maj 2008 kl. 02:45 | IP-adresse registreret  

 

Af de mange demoer jeg efterhånden har oplevet med Peter og Holfi Multikanal, må jeg personligt give Mikkel ret en meget stor del af vejen. Der er SACD Multikanal indspilninger, som lyder bragende godt når der er koblet en god baghøjtalere på. Særligt ved koncerter (klassisk som rock), hvor det er tydeligt at der er placeret mikrofoner i salen og blandt publikum. Mikkel nævner også Kreftwerk, og denne gruppe har netop specialiceret sig i multikanal optagelser og oplevelser.

Desuden er lyden fra analog 5.1 eller 4.1 (som Holfi kan) bedre end hvis signalet bliver processet.

MJ

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
levendemusik
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 241
Sendt: 13 Maj 2008 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Wa dælen er det for noen højttalere, de store på første billede ?
Til top Vis levendemusik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af levendemusik
 
Brok
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3131
Sendt: 13 Maj 2008 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

levendemusik skrev:
Wa dælen er det for noen højttalere, de store på første billede ?
´

Det er et sæt Holfi Sonair.

Hygge,

Brok



__________________
Skodgrej og popmusik

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted
 
levendemusik
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 241
Sendt: 14 Maj 2008 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

hygge selv Brok - og tak

Til top Vis levendemusik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af levendemusik
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes