Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. maj 2024 | 06:19   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Kommentarer til anmeldelser
 HIFI4ALL Forum : Kommentarer til anmeldelser
Emne Emne: Gemme Audio Vivace (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4566
Sendt: 21 December 2007 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Hej alle sammen!

Inden denne "diskusion" løber af sporet, skal vi så ikke blive enige om at man skal ha' hørt pågældende højtaler, for at kunne udtale sig med 100% sikkerhed?

Mvh,

Mikkel.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1567
Sendt: 21 December 2007 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Utroligt som folk snakker uden om når det bliver påpeget at det fysisk er umuligt med fuldt niveau ned til 20 hz fra en 4" enhed hvis man også vil spille ved bare nogenlunde normalt niveau

Det kan godt være at hvis man sender en 20 hz tone igennem højttalerne at man så kan høre det men det siger INTET om hvor højt lydtrykket er og om højttaleren kan levere den 20 hz tone ved fuldt niveau så det er endnu et tilfælde hvor ørerne ikke kan bruges til specielt meget da de simpelthen intet kan sige om det præcise lydtryk ved 20 hz og dets relation til 40-80-160-320 hz og opefter.

Når nogen så påstår at de rent faktisk går rent ned nær 20 hz ved fuldt niveau kan man kun små grine lidt over det. Det er en 4" enhed med Fs på 77 hz og 0.28 mm slaglængde for pokker, kan i slet ikke se hvor langt ude usandsynligt det lyder?

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe
 
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6376
Sendt: 21 December 2007 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Her er mit rum, simuleret med B&W Nautilus 801:



Frekvensgangen under 125 Hz er en ren jammerdal, eller måske skulle jeg sige et alpelandskab.
Hvis nogen mener at jeg vil kunne få en nogenlunde brugbar frekvensgang ned til 20Hz, ved at skifte til en anden højttaler, vil jeg gerne høre hvordan frekvensgangen ved 20-30Hz vil forbedre resten af mine resonansproblemer.

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg tror at ren bas kun er muligt med rumkorrektion under 150 Hz, men jeg vil meget gerne høre om det kan gøres enklere.


__________________
Blondine-energi løser verdens problemer!
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer
 
Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1567
Sendt: 21 December 2007 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Hej alle sammen!

Inden denne "diskusion" løber af sporet, skal vi så ikke blive enige om at man skal ha' hørt pågældende højtaler, for at kunne udtale sig med 100% sikkerhed?

Mvh,

Mikkel.

Næh, egentlig ikke, det er simpel fysik der dikterer at du ikke kan få en 4" enhed til at spille ned til 20 hz ved fuldt niveau medmindre du vil leve med maks lydtryk på 80 db eller mindre fra højttaleren.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe
 
André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2153
Sendt: 21 December 2007 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

brok skrev:
Andre skrev:
brok skrev:
Andre skrev:
Jeg vil påstå, at det ganske simpelt er vrøvl, når det som her påståes, at teori og praksis ikke følges.Højttaller teori er ikke hokuspokus.

MVH

André Jensen

André, jeg ville normalt være tilbøjelig til at være enig med dig, men... når nu skidtet rent faktisk går nær ved rent til 20 Hz i praksis, er det vanskeligt at postulere, at det rent fysisk/matematisk ikke kan lade sig gøre.

Har du hørt de omtalte canadiske dimser, eller snakker du ud fra ren teori?

Mvh

Brok

Vis en måling, der viser de ved fuldt niveau, har et minus 3 db punkt ved 20hz. og jeg æder mine ord i mig.Ind til da siger jeg i vrøvler.

MVH

André Jensen

Jeg siger ikke du vrøvler, André. Og det kommer jeg nok aldrig til at påstå

Til gengæld er jeg af den kedelige type, som i princippet er ligeglad med både målinger, dat og andet gejl. jeg hører det jeg hører, og underes dog ofte over, at noget (som jeg ved burde lyde underligt eller dårligt udfra de angivne målinger) rent faktisk spiller og lyder som det gør.

Du får mig derfor ikke til at komme med hverken grafer eller andet gejl, men blot en opfordring til, at du lægger ører til de omtalte bittesmå 4", monteret i et tilsyneladende ret fornuftigt realiseret kabinet.

Om du gider (eller tør) lytte til Gemme Vivace, er mige egentlig ret underordnet.

Til andre, som har lyst til at prøve kræfter med et uhyre velafstemt singledriver system,  kan jeg kun sige: Prøv dem!

 

Mvh

Brok

Nu går snakken ikke på om de lyder godt eller ikke godt.Men at en producent kommer med en påstand jeg mener ikke kan være sand.Og jeg mener bestemt ikke det er gejl, når en producent kommer med en vild påstand, at man lige kontrollerer at den er sandt. Eller i det mindste forbi går den i alt stilhed.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen
 
Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1567
Sendt: 21 December 2007 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Her er mit rum, simuleret med B&W Nautilus 801:



Frekvensgangen under 125 Hz er en ren jammerdal, eller måske skulle jeg sige et alpelandskab.
Hvis nogen mener at jeg vil kunne få en nogenlunde brugbar frekvensgang ned til 20Hz, ved at skifte til en anden højttaler, vil jeg gerne høre hvordan frekvensgangen ved 20-30Hz vil forbedre resten af mine resonansproblemer.

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg tror at ren bas kun er muligt med rumkorrektion under 150 Hz, men jeg vil meget gerne høre om det kan gøres enklere.

Der er vist heller ingen der påstår at du kan få 100% linear bas ned til 20 hz uden rum korrektion af en art, det er ihvertfald kun i meget få rum og med en meget heldig højttaler/rum kombination at man kan få en ordentlig lineær frekvensgang uden korrektion af en art.

Havde selv et B&W DM604 S3 + SVS PB10-ISD setup og med maks korrektion på 6 db ved hjælp af en SMS-1 nåede jeg en frekvensgang på omkring +-4-5 db fra omkring 80 hz og nedefter hvilket må siges at være ganske fornuftigt, jeg klagede ihvertfald ikke og tror mange andre også ville være tilfredse med det.

 

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe
 
Brok
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3131
Sendt: 21 December 2007 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:
brok skrev:
Andre skrev:
brok skrev:
Andre skrev:
Jeg vil påstå, at det ganske simpelt er vrøvl, når det som her påståes, at teori og praksis ikke følges.Højttaller teori er ikke hokuspokus.

MVH

André Jensen

André, jeg ville normalt være tilbøjelig til at være enig med dig, men... når nu skidtet rent faktisk går nær ved rent til 20 Hz i praksis, er det vanskeligt at postulere, at det rent fysisk/matematisk ikke kan lade sig gøre.

Har du hørt de omtalte canadiske dimser, eller snakker du ud fra ren teori?

Mvh

Brok

Vis en måling, der viser de ved fuldt niveau, har et minus 3 db punkt ved 20hz. og jeg æder mine ord i mig.Ind til da siger jeg i vrøvler.

MVH

André Jensen

Jeg siger ikke du vrøvler, André. Og det kommer jeg nok aldrig til at påstå

Til gengæld er jeg af den kedelige type, som i princippet er ligeglad med både målinger, dat og andet gejl. jeg hører det jeg hører, og underes dog ofte over, at noget (som jeg ved burde lyde underligt eller dårligt udfra de angivne målinger) rent faktisk spiller og lyder som det gør.

Du får mig derfor ikke til at komme med hverken grafer eller andet gejl, men blot en opfordring til, at du lægger ører til de omtalte bittesmå 4", monteret i et tilsyneladende ret fornuftigt realiseret kabinet.

Om du gider (eller tør) lytte til Gemme Vivace, er mige egentlig ret underordnet.

Til andre, som har lyst til at prøve kræfter med et uhyre velafstemt singledriver system,  kan jeg kun sige: Prøv dem!

 

Mvh

Brok

Nu går snakken ikke på om de lyder godt eller ikke godt.Men at en producent kommer med en påstand jeg mener ikke kan være sand.Og jeg mener bestemt ikke det er gejl, når en producent kommer med en vild påstand, at man lige kontrollerer at den er sandt. Eller i det mindste forbi går den i alt stilhed.

MVH

Nu er det jo sådan, at redaktionen på hifi4all.dk ikke råder over det vildeste og mest pålidelige målegrej, alene af den årsag, at skidtet koster mere end en mindre formue... Og fordi vi går mere op i, hvordan de forskellige komponenter lyder, beskriver vi netop de lyttemæssige indtrk i forbindelse med en given test/anmeldelse.

Min oplevelse er, at producenten af de omtalte højttalere ikke gaber meget højere, end sandheden kan bære, Mikkel Gige's er stort set de samme... og det endda uden målinger at støtte os til.

jeg vil derfor gerne vende bøtten om, og sige, at hvis du, André, fremviser et sæt målinger, fra et rum der tilnærmelsesvist minder om Gige's, eller det, hvor jeg hørte omtalte Vivace i sommers, og hvor det viser sig at de måler ganske skævt, så vil jeg da gerne indlevere mit hørekort Mine kommende anmeldelser må da ses i det lys, at jeg er komplet uden for rækkevidde, hvad målinger angår

Mvh

Brok



__________________
Skodgrej og popmusik

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted
 
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 6376
Sendt: 21 December 2007 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:

Spencer skrev:
Her er mit rum, simuleret med B&W Nautilus 801:



Frekvensgangen under 125 Hz er en ren jammerdal, eller måske skulle jeg sige et alpelandskab.
Hvis nogen mener at jeg vil kunne få en nogenlunde brugbar frekvensgang ned til 20Hz, ved at skifte til en anden højttaler, vil jeg gerne høre hvordan frekvensgangen ved 20-30Hz vil forbedre resten af mine resonansproblemer.

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg tror at ren bas kun er muligt med rumkorrektion under 150 Hz, men jeg vil meget gerne høre om det kan gøres enklere.

Der er vist heller ingen der påstår at du kan få 100% linear bas ned til 20 hz uden rum korrektion af en art, det er ihvertfald kun i meget få rum og med en meget heldig højttaler/rum kombination at man kan få en ordentlig lineær frekvensgang uden korrektion af en art.

Havde selv et B&W DM604 S3 + SVS PB10-ISD setup og med maks korrektion på 6 db ved hjælp af en SMS-1 nåede jeg en frekvensgang på omkring +-4-5 db fra omkring 80 hz og nedefter hvilket må siges at være ganske fornuftigt, jeg klagede ihvertfald ikke og tror mange andre også ville være tilfredse med det.


Mit rum ligner Giges en del, og vi kan vel være enige om, at jeg har et stort problem under 63 Hz ? (faktisk fra 125 Hz, og ned)
Jeg har selv målt dette problem med en dB-måler også, og forsøgt at kalibrere en sub efter et støjsignal (ikke helt enkelt).

Næste skridt hos mig, er noget med en Behringer i bunden.
Jeg har to stk. Coral 15L61 i lukkede 110l kabinetter, som er sat ind under 76Hz, og skåret med 24dB/okt opadtil. De står op ad sidevæggene (biosetup, og ikke som standard stereosetup).

Nå, men min nabo vil uden tvivl blive glad, hvis jeg skifter til de omtalte 4" højttalere - tror jeg.


__________________
Blondine-energi løser verdens problemer!
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4566
Sendt: 21 December 2007 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:
Mikkel Gige skrev:

Hej alle sammen!

Inden denne "diskusion" løber af sporet, skal vi så ikke blive enige om at man skal ha' hørt pågældende højtaler, for at kunne udtale sig med 100% sikkerhed?

Mvh,

Mikkel.

Næh, egentlig ikke, det er simpel fysik der dikterer at du ikke kan få en 4" enhed til at spille ned til 20 hz ved fuldt niveau medmindre du vil leve med maks lydtryk på 80 db eller mindre fra højttaleren.

Hej Bassøe!

Og her tager du så også højde for den specielle hornladning som sidder bag enheden?

Mikkel.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1567
Sendt: 21 December 2007 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:
Bassøe skrev:
Mikkel Gige skrev:

Hej alle sammen!

Inden denne "diskusion" løber af sporet, skal vi så ikke blive enige om at man skal ha' hørt pågældende højtaler, for at kunne udtale sig med 100% sikkerhed?

Mvh,

Mikkel.

Næh, egentlig ikke, det er simpel fysik der dikterer at du ikke kan få en 4" enhed til at spille ned til 20 hz ved fuldt niveau medmindre du vil leve med maks lydtryk på 80 db eller mindre fra højttaleren.

Hej Bassøe!

Og her tager du så også højde for den specielle hornladning som sidder bag enheden?

Mikkel.

Hvis det er så nemt at opnå dyb bas hvorfor er der så ikke andre producenter der gør det samme, feks de store producenter af subwoofere? Hvorfor lave en sub med 12"-15"-18" en enhed med lang slaglængde i et monster stort kabinet når de kan nøjes med en 4" enhed i et betydelig mindre og pænere kabinet og opnå det samme? En 6,5" eller  8" enhed i en hornkonstruktion magen til den der er testet her burde vel slå alt på markedet, mens den fylder mindre og koster mindre.

 

 

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4566
Sendt: 21 December 2007 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:
Mikkel Gige skrev:
Bassøe skrev:
Mikkel Gige skrev:

Hej alle sammen!

Inden denne "diskusion" løber af sporet, skal vi så ikke blive enige om at man skal ha' hørt pågældende højtaler, for at kunne udtale sig med 100% sikkerhed?

Mvh,

Mikkel.

Næh, egentlig ikke, det er simpel fysik der dikterer at du ikke kan få en 4" enhed til at spille ned til 20 hz ved fuldt niveau medmindre du vil leve med maks lydtryk på 80 db eller mindre fra højttaleren.

Hej Bassøe!

Og her tager du så også højde for den specielle hornladning som sidder bag enheden?

Mikkel.

Hvis det er så nemt at opnå dyb bas hvorfor er der så ikke andre producenter der gør det samme, feks de store producenter af subwoofere? Hvorfor lave en sub med 12"-15"-18" en enhed med lang slaglængde i et monster stort kabinet når de kan nøjes med en 4" enhed i et betydelig mindre og pænere kabinet og opnå det samme? En 6,5" eller  8" enhed i en hornkonstruktion magen til den der er testet her burde vel slå alt på markedet, mens den fylder mindre og koster mindre.

 

 

Hej Bassøe!

Jeg skriver at den spiller 20 Hz med fuldt niveau, men jeg skriver ikke at det er perfekt. Lyd/musik er andet end en ren tone. Jeg citerer fra teksten:

"Desværre vokser træerne ikke ind i himmelen. Havde Vivace været lige så præcis på alle andre områder, så havde vi her haft fat i verdens bedste højtaler. Desværre, fordi den lille 4” også har nogle begrænsninger. Ved store udladninger fra orkestermusik eller store rock-værker, presses den lille enhed til at flytte luft i et omfang der ikke er fysisk muligt. Lydbilledet bliver lidt presset, dog uden at perspektivet kollapser helt, eller detaljerne begynder at forsvinde. Det er faktisk lidt utroligt at den lille enhed stadig holder fast, til trods for presset fra musikken."

Svarer det på dit spørgsmål?

Mvh, Mikkel.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2153
Sendt: 21 December 2007 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

brok skrev:
Andre skrev:
brok skrev:
Andre skrev:
brok skrev:
Andre skrev:
Jeg vil påstå, at det ganske simpelt er vrøvl, når det som her påståes, at teori og praksis ikke følges.Højttaller teori er ikke hokuspokus.

MVH

André Jensen

André, jeg ville normalt være tilbøjelig til at være enig med dig, men... når nu skidtet rent faktisk går nær ved rent til 20 Hz i praksis, er det vanskeligt at postulere, at det rent fysisk/matematisk ikke kan lade sig gøre.

Har du hørt de omtalte canadiske dimser, eller snakker du ud fra ren teori?

Mvh

Brok

Vis en måling, der viser de ved fuldt niveau, har et minus 3 db punkt ved 20hz. og jeg æder mine ord i mig.Ind til da siger jeg i vrøvler.

MVH

André Jensen

Jeg siger ikke du vrøvler, André. Og det kommer jeg nok aldrig til at påstå

Til gengæld er jeg af den kedelige type, som i princippet er ligeglad med både målinger, dat og andet gejl. jeg hører det jeg hører, og underes dog ofte over, at noget (som jeg ved burde lyde underligt eller dårligt udfra de angivne målinger) rent faktisk spiller og lyder som det gør.

Du får mig derfor ikke til at komme med hverken grafer eller andet gejl, men blot en opfordring til, at du lægger ører til de omtalte bittesmå 4", monteret i et tilsyneladende ret fornuftigt realiseret kabinet.

Om du gider (eller tør) lytte til Gemme Vivace, er mige egentlig ret underordnet.

Til andre, som har lyst til at prøve kræfter med et uhyre velafstemt singledriver system,  kan jeg kun sige: Prøv dem!

 

Mvh

Brok

Nu går snakken ikke på om de lyder godt eller ikke godt.Men at en producent kommer med en påstand jeg mener ikke kan være sand.Og jeg mener bestemt ikke det er gejl, når en producent kommer med en vild påstand, at man lige kontrollerer at den er sandt. Eller i det mindste forbi går den i alt stilhed.

MVH

Nu er det jo sådan, at redaktionen på hifi4all.dk ikke råder over det vildeste og mest pålidelige målegrej, alene af den årsag, at skidtet koster mere end en mindre formue... Og fordi vi går mere op i, hvordan de forskellige komponenter lyder, beskriver vi netop de lyttemæssige indtrk i forbindelse med en given test/anmeldelse.

Min oplevelse er, at producenten af de omtalte højttalere ikke gaber meget højere, end sandheden kan bære, Mikkel Gige's er stort set de samme... og det endda uden målinger at støtte os til.

jeg vil derfor gerne vende bøtten om, og sige, at hvis du, André, fremviser et sæt målinger, fra et rum der tilnærmelsesvist minder om Gige's, eller det, hvor jeg hørte omtalte Vivace i sommers, og hvor det viser sig at de måler ganske skævt, så vil jeg da gerne indlevere mit hørekort Mine kommende anmeldelser må da ses i det lys, at jeg er komplet uden for rækkevidde, hvad målinger angår

Mvh

Brok

Hej Brok

Jeg giver mig. Jorden er flad .

MVH

André Jensen

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen
 
Brok
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3131
Sendt: 21 December 2007 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Hej André.

Tjah, måske jorden er flad? Måske den endda er firkantet? Aner det ikke, men de fysiske påvirkninger af trommehinderne fornægter sig ikke sådan lige

Jeg kan blot sige, at min (alt for korte) oplevelse med vivace gav mig indtryk af, at visse fysiske konstellationer sf lytterum, anvendte enheder og avendt kabinettype7-afstemning rent faktisk fungererer bedre end det burde. Skidtet virker, er den korteb konklusion. Om de omtalte højttalere så rent faktisk går så dybt som anvist i både test og de opgivne data, i forhold til det konkrete rum, skal jeg ikke kloge mig på Men at skidtet kan levere Trentemøller, The Last Resort, med tæt på samme fylde i bunden som mine ProAc Response 2.5... eller et sæt Ekta Grande, for den sags skyld, det er der ingen tvivl om.

 

Mvh

Brok 

 



__________________
Skodgrej og popmusik

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted
 
Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1567
Sendt: 21 December 2007 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:
Bassøe skrev:
Mikkel Gige skrev:
Bassøe skrev:
Mikkel Gige skrev:

Hej alle sammen!

Inden denne "diskusion" løber af sporet, skal vi så ikke blive enige om at man skal ha' hørt pågældende højtaler, for at kunne udtale sig med 100% sikkerhed?

Mvh,

Mikkel.

Næh, egentlig ikke, det er simpel fysik der dikterer at du ikke kan få en 4" enhed til at spille ned til 20 hz ved fuldt niveau medmindre du vil leve med maks lydtryk på 80 db eller mindre fra højttaleren.

Hej Bassøe!

Og her tager du så også højde for den specielle hornladning som sidder bag enheden?

Mikkel.

Hvis det er så nemt at opnå dyb bas hvorfor er der så ikke andre producenter der gør det samme, feks de store producenter af subwoofere? Hvorfor lave en sub med 12"-15"-18" en enhed med lang slaglængde i et monster stort kabinet når de kan nøjes med en 4" enhed i et betydelig mindre og pænere kabinet og opnå det samme? En 6,5" eller  8" enhed i en hornkonstruktion magen til den der er testet her burde vel slå alt på markedet, mens den fylder mindre og koster mindre.

 

 

Hej Bassøe!

Jeg skriver at den spiller 20 Hz med fuldt niveau, men jeg skriver ikke at det er perfekt. Lyd/musik er andet end en ren tone. Jeg citerer fra teksten:

"Desværre vokser træerne ikke ind i himmelen. Havde Vivace været lige så præcis på alle andre områder, så havde vi her haft fat i verdens bedste højtaler. Desværre, fordi den lille 4” også har nogle begrænsninger. Ved store udladninger fra orkestermusik eller store rock-værker, presses den lille enhed til at flytte luft i et omfang der ikke er fysisk muligt. Lydbilledet bliver lidt presset, dog uden at perspektivet kollapser helt, eller detaljerne begynder at forsvinde. Det er faktisk lidt utroligt at den lille enhed stadig holder fast, til trods for presset fra musikken."

Svarer det på dit spørgsmål?

Mvh, Mikkel.

Jeg konstaterer bare at du ikke får fuldt niveau ud af en 4" enhed ved 20 hz medmindre du kan nøjes med meget lave lydtryk, kig bare på følsomheden, den er på 92 db ved 1 watt og jeg kan med rimelig stor sikerhed sige at du får ikke 92 db ved 20 hz endsige 89 db(-3 db) ved 20 hz. Det vil reelt sige at den allerede ved kun 92 db og med 1 watt i røven allerede er dybt ulineær og på ingen måde giver fuldt niveau ved 20 hz. Der er ingen hokus pokus eller omgåelse af de fysiske love i den højttaler, den skal følge de fysiske love lige så meget som alle andre højttalere.

Du skriver så at den mister pusten ved højere lydtryk, det er da klart når enheden kun har 0.28 mm slaglængde, er du klar over hvor lidt det egentlig er? Normale 6.5"-8" basenheder har typisk en slaglængde på 5-8 mm og de kan heller ikke levere fuldt niveau ved 20 hz.

Der er selvfølgelig dem der afskyr målinger og mener at man slet ikke er kompetent til at udtale sig om noget som helst medmindre man selv har hørt højttaleren. Det er selvfølgelig noget fis, for med målinger kan man komme med ret præcis tal på hvor lineær en højttaler er og hvornår den begynder at komprimere helt vildt. Nu er der så uheldigvis ingen målinger af pågældende højttaler, men hvis man har lidt erfaring med højttalere teori så kan man stadigvæk komme med et rimeligt bud på om det er muligt med fuldt niveau ved 20 hz eller ej.

Mit bud er at du kan glemme alt om fuldt niveau ved 20 hz, selv ved højttalerens opgivne følsomhed og det er ret sikkert at du ikke får over 80 db ved 20 hz selv i bedste tilfælde.

 

 

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4566
Sendt: 21 December 2007 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Bassøe skrev:
Mikkel Gige skrev:
Bassøe skrev:
Mikkel Gige skrev:
Bassøe skrev:
Mikkel Gige skrev:

Hej alle sammen!

Inden denne "diskusion" løber af sporet, skal vi så ikke blive enige om at man skal ha' hørt pågældende højtaler, for at kunne udtale sig med 100% sikkerhed?

Mvh,

Mikkel.

Næh, egentlig ikke, det er simpel fysik der dikterer at du ikke kan få en 4" enhed til at spille ned til 20 hz ved fuldt niveau medmindre du vil leve med maks lydtryk på 80 db eller mindre fra højttaleren.

Hej Bassøe!

Og her tager du så også højde for den specielle hornladning som sidder bag enheden?

Mikkel.

Hvis det er så nemt at opnå dyb bas hvorfor er der så ikke andre producenter der gør det samme, feks de store producenter af subwoofere? Hvorfor lave en sub med 12"-15"-18" en enhed med lang slaglængde i et monster stort kabinet når de kan nøjes med en 4" enhed i et betydelig mindre og pænere kabinet og opnå det samme? En 6,5" eller  8" enhed i en hornkonstruktion magen til den der er testet her burde vel slå alt på markedet, mens den fylder mindre og koster mindre.

 

 

Hej Bassøe!

Jeg skriver at den spiller 20 Hz med fuldt niveau, men jeg skriver ikke at det er perfekt. Lyd/musik er andet end en ren tone. Jeg citerer fra teksten:

"Desværre vokser træerne ikke ind i himmelen. Havde Vivace været lige så præcis på alle andre områder, så havde vi her haft fat i verdens bedste højtaler. Desværre, fordi den lille 4” også har nogle begrænsninger. Ved store udladninger fra orkestermusik eller store rock-værker, presses den lille enhed til at flytte luft i et omfang der ikke er fysisk muligt. Lydbilledet bliver lidt presset, dog uden at perspektivet kollapser helt, eller detaljerne begynder at forsvinde. Det er faktisk lidt utroligt at den lille enhed stadig holder fast, til trods for presset fra musikken."

Svarer det på dit spørgsmål?

Mvh, Mikkel.

Jeg konstaterer bare at du ikke får fuldt niveau ud af en 4" enhed ved 20 hz medmindre du kan nøjes med meget lave lydtryk, kig bare på følsomheden, den er på 92 db ved 1 watt og jeg kan med rimelig stor sikerhed sige at du får ikke 92 db ved 20 hz endsige 89 db(-3 db) ved 20 hz. Det vil reelt sige at den allerede ved kun 92 db og med 1 watt i røven allerede er dybt ulineær og på ingen måde giver fuldt niveau ved 20 hz. Der er ingen hokus pokus eller omgåelse af de fysiske love i den højttaler, den skal følge de fysiske love lige så meget som alle andre højttalere.

Du skriver så at den mister pusten ved højere lydtryk, det er da klart når enheden kun har 0.28 mm slaglængde, er du klar over hvor lidt det egentlig er? Normale 6.5"-8" basenheder har typisk en slaglængde på 5-8 mm og de kan heller ikke levere fuldt niveau ved 20 hz.

Der er selvfølgelig dem der afskyr målinger og mener at man slet ikke er kompetent til at udtale sig om noget som helst medmindre man selv har hørt højttaleren. Det er selvfølgelig noget fis, for med målinger kan man komme med ret præcis tal på hvor lineær en højttaler er og hvornår den begynder at komprimere helt vildt. Nu er der så uheldigvis ingen målinger af pågældende højttaler, men hvis man har lidt erfaring med højttalere teori så kan man stadigvæk komme med et rimeligt bud på om det er muligt med fuldt niveau ved 20 hz eller ej.

Mit bud er at du kan glemme alt om fuldt niveau ved 20 hz, selv ved højttalerens opgivne følsomhed og det er ret sikkert at du ikke får over 80 db ved 20 hz selv i bedste tilfælde.

 

 

Hej Bassøe!

Tag et lyt på Vivace'rne! Jeg tvivler ikke på din tekniske kunnen, men det lyder meget som om at du refererer direkte fra en bog.

En gang troede mennesket også at jorden var flad, indtil man opfandt nye teknikker, som rykkede ved vores verdensopfattelse. Måske din opfattelse også bliver flyttet, når du har lyttet til Vivace. Ingeniører og videnskabsfolk flytter grænser hele tiden, så bare fordi en bog siger en ting nu, så betyder det jo ikke, at det er den endegyldige sandhed. I så fald kaldes det religion, og ikke videnskab.

Mvh, Mikkel.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 6631
Sendt: 21 December 2007 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

20hz hm

Jeg tor næppe mange har hørt det med slag i.

Jeg prøvet for noget tid siden med 6 subs og målet 18hz ved ca 98db og jeg siger jer det gør man kun en gang hvis man vil beholde sit hus og ens gode helbred.

Også har jeg prøvet i shoppen med DD1812 og det kan bare ikke lade sig gøre i så små rum.

De fleste har ikke ren bund undrer 40hz.

Prøv for sjov og DL toner under 50hz og spil det ved ca 90db så finder man udaf hvor dårligt ens rum er.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen
 
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 3787
Sendt: 21 December 2007 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:
Ingeniører og videnskabsfolk flytter grænser hele tiden, så bare fordi en bog siger en ting nu, så betyder det jo ikke, at det er den endegyldige sandhed. I så fald kaldes det religion, og ikke videnskab. Mvh, Mikkel.


Mikkel, læs din videnskabsteori. Horn er meget velbeskrevne, og et horn, der skal kunne gengive 20Hz, skal være meget langt og have et mundingsareal på flere kvadratmeter. Det står i hornbøgerne, og det er videnskab, fordi ingen har kunnet modbevise det. Det kan Hr. Gemme heller ikke, tror jeg - men han skal da være velkommen.

Men okay, selv et mindre horn kan hjælpe en 4" til overraskende resultater. Bare ikke 20 Hz. Men jeg vil give dig ret så langt som at lineær slaglængde betyder mindre, så længe enheden arbejder over hornets cut-off frekvens. Og den er som sagt langt over 20Hz, that´s for sure.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 21 December 2007 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Mikkel Gige skrev:
Ingeniører og videnskabsfolk flytter grænser hele tiden, så bare fordi en bog siger en ting nu, så betyder det jo ikke, at det er den endegyldige sandhed. I så fald kaldes det religion, og ikke videnskab. Mvh, Mikkel.


Mikkel, læs din videnskabsteori. Horn er meget velbeskrevne, og et horn, der skal kunne gengive 20Hz, skal være meget langt og have et mundingsareal på flere kvadratmeter. Det står i hornbøgerne, og det er videnskab, fordi ingen har kunnet modbevise det. Det kan Hr. Gemme heller ikke, tror jeg - men han skal da være velkommen.

Men okay, selv et mindre horn kan hjælpe en 4" til overraskende resultater. Bare ikke 20 Hz. Men jeg vil give dig ret så langt som at lineær slaglængde betyder mindre, så længe enheden arbejder over hornets cut-off frekvens. Og den er som sagt langt over 20Hz, that´s for sure.

Alene enhedens data http://www.fostexspeaker.de/fullrange/fesigma/fe108ez.pdf gør 20Hz påstanden absurd. 

Det er straks værre at der er nogle der tror at simple matematiske sammenhænge er religion og kan "ændres" efter forgodtbefindende 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4566
Sendt: 21 December 2007 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Mikkel Gige skrev:
Ingeniører og videnskabsfolk flytter grænser hele tiden, så bare fordi en bog siger en ting nu, så betyder det jo ikke, at det er den endegyldige sandhed. I så fald kaldes det religion, og ikke videnskab. Mvh, Mikkel.


Mikkel, læs din videnskabsteori. Horn er meget velbeskrevne, og et horn, der skal kunne gengive 20Hz, skal være meget langt og have et mundingsareal på flere kvadratmeter. Det står i hornbøgerne, og det er videnskab, fordi ingen har kunnet modbevise det. Det kan Hr. Gemme heller ikke, tror jeg - men han skal da være velkommen.

Men okay, selv et mindre horn kan hjælpe en 4" til overraskende resultater. Bare ikke 20 Hz. Men jeg vil give dig ret så langt som at lineær slaglængde betyder mindre, så længe enheden arbejder over hornets cut-off frekvens. Og den er som sagt langt over 20Hz, that´s for sure.

Hej Jazzman!

Jeg tvivler ikke på dit udsagn, men jeg har hørt Vivace, og de har flyttet på min opfattelse af hvad der er muligt. Jeg kender ikke "teorien/teknikken" bag Gemme Audio's VFlex teknik, men i praksis virker det.

Inden I udtaler jer, så tag lige og gi' Vivace et lyt først. Teori eller ej!

Mvh, Mikkel.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4566
Sendt: 21 December 2007 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

jazzman skrev:
Mikkel Gige skrev:
Ingeniører og videnskabsfolk flytter grænser hele tiden, så bare fordi en bog siger en ting nu, så betyder det jo ikke, at det er den endegyldige sandhed. I så fald kaldes det religion, og ikke videnskab. Mvh, Mikkel.


Mikkel, læs din videnskabsteori. Horn er meget velbeskrevne, og et horn, der skal kunne gengive 20Hz, skal være meget langt og have et mundingsareal på flere kvadratmeter. Det står i hornbøgerne, og det er videnskab, fordi ingen har kunnet modbevise det. Det kan Hr. Gemme heller ikke, tror jeg - men han skal da være velkommen.

Men okay, selv et mindre horn kan hjælpe en 4" til overraskende resultater. Bare ikke 20 Hz. Men jeg vil give dig ret så langt som at lineær slaglængde betyder mindre, så længe enheden arbejder over hornets cut-off frekvens. Og den er som sagt langt over 20Hz, that´s for sure.

Det er straks værre at der er nogle der tror at simple matematiske sammenhænge er religion og kan "ændres" efter forgodtbefindende 

Hej Bjørn!

Hvis alle videnskabsfolk og ingeniører havde samme holdning, så ville vi stadig leve i stenalderen.

Mvh, Mikkel.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes