Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 13:47   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Kommentarer til indsigtsartikler
 HIFI4ALL Forum : Kommentarer til indsigtsartikler
Emne Emne: Lyd & Højttalerbyg - 2. del (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HIFI4ALL
Lukket konto
Lukket konto


Bruger siden: 14 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1301
Sendt: 27 Oktober 2007 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

2. del af Arne Rodahls artikelserie omhandlende den forunderlige verden omkring lyd og højttalerbyg.

Læs hele indsigtsartiklen her:
http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=1673&zoneid=2

Til top Vis HIFI4ALL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HIFI4ALL
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 28 Oktober 2007 kl. 07:09 | IP-adresse registreret  

Spændemde og lærerig artikel serie , men der står bla.:

Citér:
Eksempler på store bashøjttalere 10”, 12”, og 15”.

De tre størrelser kan således udelukkende bruges i trevejssystemer.

Der er ikke helt rigtig, de bruges for det medste i trevejs men de kan fint bruges i tovejs, det kræver bare "diskanten" kan nå ned til bassen.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
arne rodahl
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 April 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 83
Sendt: 28 Oktober 2007 kl. 08:06 | IP-adresse registreret  

Hej dfms

Tak for dit indlæg, det er altid rart når der er respons på det jeg skriver. Du har den opfattelse at 10", 12" og 15" bashøjttalere kan benyttes i tovejs systemer. Såfremt du følger mange fabrikanters frekvensområde-oplysninger, - så har du ret i at nogle af disse store "basser" godt kan gengive et frekvensområde, der rækker op til en diskanthøjttaler. - Dog lige med et par bemærkninger: Disse frekvensområde-data for 10", 12" og 15" basser er kun opgivet On axis og det er der nok ikke mange, der kan nøjes med. Hvordan ser frekvenskurven ud, når man kommer ud i 30, ja ofte 60 grader? Så kommer frekvenskurven til at ligne en hængekøje i et tovejs system. - Og så må vi heller ikke glemme problemer med membranopbrud og evnen til at gengive detaljer for så store membraner. 

med venlig hilsen   Arne Rodahl

Til top Vis arne rodahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af arne rodahl
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 28 Oktober 2007 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

dfms skriver netop at det er diskanten, der skal kunne nå ned til bassen, og ikke omvendt. Jeg tror derfor i er ganske enige.

Lange bånd og horndiskanter kan sagtens deles så dybt som 700 Hz., og bånd såmænd endnu længere ned, hvis de blot er tilstrækkeligt lange.

Der findes også flere eksempler på store fuldtoner (ikke at forveksle med coaxiale enheder). Men som det nævnes er spredningen i diskanten og mellemtonen ikke god.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1871
Sendt: 29 Oktober 2007 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Kan du evt. uddybe det du beskriver som "Fra farvet til neutral gengivelse"?

Hvad er teorien bag din påstand om at effektive systemer farver lyden mere end lavfølsomme systemer?
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne
 
kongen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 244
Sendt: 29 Oktober 2007 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Sjoenne skrev:
Kan du evt. uddybe det du beskriver som "Fra farvet til neutral gengivelse"?

Hvad er teorien bag din påstand om at effektive systemer farver lyden mere end lavfølsomme systemer?

Netop også denne del af artiklen vil jeg da gerne høre lidt mere argumenteren for ? Jeg havde indtryk af at lav følsomhed/effektivitet gjorde at man putter mere effekt i for at nå et givent lydtryk og dermed ryger kompressionen og forvrængningen vel op (selvfølgeligt med forbehold for enhedens evne til at bortlede varmen osv) ? og det er vel en generalisering i det hele taget ?

Til top Vis kongen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kongen
 
arne rodahl
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 April 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 83
Sendt: 29 Oktober 2007 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Kommentar til indlæg omhandlende 10", 12", 15" hi-fi bashøjttalere i trevejs systemer - samt "Højttaleres virkningsgrad relateret til gengiverkvalitet", - begge områder fra vor artikelserie "Lyd og højttalerbyg". I artikelseriens forord (læs venligst) gøres opmærksom på, at serien er målrettet til begyndere, hvilket har dannet grundlag for mit valg af indholdet i beskrivelser og udformning af plancher. De to nævnte områder er baseret på generelle betragtninger fra materiale tilbage til 1980`erne og frem til dato fra såvel anerkendte fabrikaters serieproducerede højttalere samt diverser artikler. Da artikelseriens formål er tænkt som et grundlag helt fra bunden for begyndere, - må debat og indlæg omhandlende indhold i artikelserien, nødvendigevis foregå så begynderen har mulighder for at følge med i debatindholdets faglige niveau.

Det er særdeles positivt med disse debatindlæg fra "garvede selvbyggere" men lige netop omtalte indlæg er på et debatniveau, der nok burde henlægges til debatforum´et for selvbyg. 

Til top Vis arne rodahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af arne rodahl
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 29 Oktober 2007 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Jeg tror der hentydes til metoden for opnåelse af høj effektivitet. Lav membranvægt og stift materiale vil ofte give uønskede opbrydninger. Man kan også kombinere en enhed med et horn, og opnå høj effektivitet. Dette er ligeledes behæftet med farvning. Graden af farvning er dog afhængig af hornets udformning.

Laveffektive systemer er nok de mere normale systemer. Det mest laveffektive system er lukkede systemer dog undtaget er transmissionslinie. Lukkede systemer antages ofte at være mest neutrale, men dette bestrides dog også af andre. En transmissionslinie er et omvendt horn, og må derfor også farve?

Artiklen er nok lidt for firkantet ift. min smag, men dette er måske mere pædagogisk. Når man opnår mere indsigt, må det være op til en selv at undersøge alle mulighederne, og her vil man finde ud af at verden ikke er så sort og hvid. 

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
arne rodahl
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 April 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 83
Sendt: 29 Oktober 2007 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen

Godt formuleret !  Hvad om du skrev den næste artikelserie ?

Din betragtning: "Artiklen er nok lidt for firkantet...". Formen er helt bevidst, - og som du ganske rigtig skriver "mere pædagoisk".

en rar hilsen 

arne rodahl

Til top Vis arne rodahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af arne rodahl
 
Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1871
Sendt: 29 Oktober 2007 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

arne rodahl skrev:

Kommentar til indlæg omhandlende 10", 12", 15" hi-fi bashøjttalere i trevejs systemer - samt "Højttaleres virkningsgrad relateret til gengiverkvalitet", - begge områder fra vor artikelserie "Lyd og højttalerbyg". I artikelseriens forord (læs venligst) gøres opmærksom på, at serien er målrettet til begyndere, hvilket har dannet grundlag for mit valg af indholdet i beskrivelser og udformning af plancher. De to nævnte områder er baseret på generelle betragtninger fra materiale tilbage til 1980`erne og frem til dato fra såvel anerkendte fabrikaters serieproducerede højttalere samt diverser artikler. Da artikelseriens formål er tænkt som et grundlag helt fra bunden for begyndere, - må debat og indlæg omhandlende indhold i artikelserien, nødvendigevis foregå så begynderen har mulighder for at følge med i debatindholdets faglige niveau.


Det er særdeles positivt med disse debatindlæg fra "garvede selvbyggere" men lige netop omtalte indlæg er på et debatniveau, der nok burde henlægges til debatforum´et for selvbyg.



Hvis artiklen er henvendt til begyndere, er det så hensigtsmæssigt, at lægge ud med at måle kvalitet op imod effektivitet? Der er man jo ude i noget meget subjektivt, og næsten religions-agtigt. Selv de mest ineffektive systemer kan jo farve lyden.

Men lad det endelig ligge, hvis du syntes det er upassende at diskutere emnet i denne sammenhæng.
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 09 November 2007 kl. 07:46 | IP-adresse registreret  

Hey,

Super fin artikel. Jeg syntes det er fedt at se der kommer mere lys på selvbyg. Eneste jeg kan komme i tanke om, er måske at bruge billede af danske enheder istedet for kinesere, når vi nu bor i landet hvor enheden er født i tidernes morgen. Det er da noget at være stolt over.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
arne rodahl
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 April 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 83
Sendt: 09 November 2007 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Hej Syncroniq

Tak for de rosende ord. Med hensyn til at bruge billeder i artikelserien af danske enheder i stedet for"kinesiske", kan jeg følge din tankegang, - den falder helt sammen med min egen, idet branchen har været mit levebrød i over 30 år. Der er bare nogle små men´er: Artikelserien er ikke-kommerciel, hvilket vil sige at der ikke tages hensyn til de afbillede produkters nationalitet, ligesom der heller ikke nævnes produkt-navne. De afbillede enheder er tilfældigt valgte (der er iøvrigt danske iblandt), således at de harmonerer med kvalitet/pris relateret til artiklens målgruppe, begynderen. Iøvrigt er det (så vidt jeg ved) umuligt at finde danske enheder i et prisleje der matcher omtalte målgruppe, f.eks. er de tidligere danske fabrikater Vifa, Peerless og Scanspeak ejet af det amerikanske "Tymphany".

Du skriver at vi skal være stolte over danske enheder - og til dette kan jeg tilføje, højttalere som helhed, jeg behøver vist ikke engang at nævne navne, - vi kender dem alle samme. Danmark var engang blandt verdens førende både hvad angår kvalitet og kvantitet. Man kan måske undre sig over, hvad der er blevet af dette fantastiske eventyr. Mon ikke der en dag skrives en artikel om den danske højttalerbranches "storhed og fald" ?  For god ordens skyld skal jeg rose de danske producenter, der stadig gør sig gældende.

m.v.h  arne rodahl

Til top Vis arne rodahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af arne rodahl
 
syncroniq
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
DAT - lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 10 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1715
Sendt: 16 November 2007 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Hey,

Du har ret, jeg bøjer mig i støvet.

Jeg glæder mig til at læse mere af dine artikler.
Jeg syntes det er et super godt initiv.

Til top Vis syncroniq's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syncroniq Besøg syncroniq's Websted
 
arne rodahl
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 April 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 83
Sendt: 17 November 2007 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

Læs venligst artikelseriens forord, - bl.a. afsnittene: "Artikelseriens formål er at animere til starten på en god og fascinerende hobby".   " Højttalerbyg og lydgengivelse er, som nævnt, på mange måder subjektive og kan således medføre individuelle opfattelser af hvordan tingene hænger sammen. På de følgende sider er det således forfatterens opfattelse der beskrives. Andre personer ville måske opfatte visse begreber anderledes, hvilket blot understreger hobbyens mangfoldighed".  Svar til Sjoenne: Al respons på atikelserien betragter jeg som værende positiv, - også respons fra dig Sjoenne, men undlad venligst at tillægge mig noget jeg ikke har givet udtryk for : "det er upassende at diskutere emnet". Lad mig endnu engang opfordre til at gode og seriøse debatter f.eks. "Højttalerens virkningsgrad relateret til gengiverkvaliteten", foregår i rette forum, d.v.s. enten "Højttalere" eller "Selvbyggeri". Svar til Syncroniq: Tak for bekræftelsen af mine antagelser vedr. danske enheder.

En rar hilsen     arne rodahl

Til top Vis arne rodahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af arne rodahl
 
Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1871
Sendt: 17 November 2007 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

arne rodahl skrev:

Svar til Sjoenne: Al respons på atikelserien betragter jeg som værende positiv, - også respons fra dig Sjoenne, men undlad venligst at tillægge mig noget jeg ikke har givet udtryk for : "det er upassende at diskutere emnet". Lad mig endnu engang opfordre til at gode og seriøse debatter f.eks. "Højttalerens virkningsgrad relateret til gengiverkvaliteten", foregår i rette forum, d.v.s. enten "Højttalere" eller "Selvbyggeri".


En rar hilsen     arne rodahl



Det var nu ikke hverken ment specielt positivt, eller negativt - men opfat det bare positivt
Det er bare normalt at man her på sitet, kan diskutere påstande, og emner i artiklerne - også her i kommentar-afsnittet.

mvh Sjønne
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne
 
arne rodahl
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 27 April 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 83
Sendt: 17 November 2007 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Sjønne læs venligst hvad jeg skriver !

m.v.h.  arne rodahl

Til top Vis arne rodahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af arne rodahl
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes