Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. maj 2024 | 19:06   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Ny kælderbio - a work in progress (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 14
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 490
Sendt: 28 September 2007 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Ofcourse-> Tak for dit input. Det hele er noteret bag øret. Og jo, jeg har overvejet bodyshaker - det kommer dog noget længere henne i processen. Can't wait. 


/Bellini  


__________________
Work in progress...
Til top Vis Bellini's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bellini Besøg Bellini's Websted
 
Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3209
Sendt: 28 September 2007 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Hej Bellini

Det er godt du har haft Bolius ude for at se på forholdene i din kælder. Jeg er dog meget forundret over at han ligefrem siger at det er ok med gips på væggen. Såfremt du ikke har en 100% tæt væg med en meget effektiv fugtspærre udendørs så vil jeg ikke anbefale at du lukker din væg inde.

Fugt giver skimmelsvamp (det er grunden til at jeg laver min kælder om) og det er vejen til sygdom og ekstremt dårligt indeklima.

Ellers kun  herfra og super tillykke med rummet da det er fedt med sit eget "drengeværelse" og god vind herfra med projektet.



__________________
Hilsen Henrik
Til top Vis Henrik300's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik300 Besøg Henrik300's Websted
 
Morten014
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1151
Sendt: 28 September 2007 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Jeg glæder mig til at følge med, det bliver spændende(=
Mvh. Morten
Til top Vis Morten014's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten014
 
Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 490
Sendt: 29 September 2007 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

Henrik300 skrev:

Hej Bellini

Det er godt du har haft Bolius ude for at se på forholdene i din kælder. Jeg er dog meget forundret over at han ligefrem siger at det er ok med gips på væggen. Såfremt du ikke har en 100% tæt væg med en meget effektiv fugtspærre udendørs så vil jeg ikke anbefale at du lukker din væg inde.

Fugt giver skimmelsvamp (det er grunden til at jeg laver min kælder om) og det er vejen til sygdom og ekstremt dårligt indeklima.

Ellers kun  herfra og super tillykke med rummet da det er fedt med sit eget "drengeværelse" og god vind herfra med projektet.



Hej Henrik

Jeg ringede til Bolius med det formål, at få et skøn på, om det var rentabelt/fornuftigt/nødvendigt at bruge 100k (måske endda 150k) på at etablere omfangsdæn og isolere udefra (betalt løsning). Det er jo altid en god idé, men måske det var skyde gråspurve med kanoner.

Mit eget bud på en løsning var, at opmurere en bagvæg af porebeton og holde konstruktionen så diffussionsåben som muligt. Dertil en masse udluftning og varme. Hans konklusion lød noget i stil med dette: "Jeg ser og bedømmer mange kældre - rigtig mange. Og sjældent, om overhovedet, har jeg set så tør og god en kælder som jeres i et hus fra 1965. Der er jo ingen problemer her. Vil du bruge porebton? Hvorfor? Jeg ville smide isolering, dampspærre og vådrumsgips på.... og så lige holde nogen centimers luft fra isolering til kældervæggen. Jeg kan selvfølgelig ikke give garanti på vejret fremover, men det vil undre mig, hvis I skulle opleve problemer - slet ikke hvis denne sommer ikke har givet anledning til noget. Og jeres placering er jo rigtig god (vi ligger på toppen af en bakke, red.), med fald væk på alle sider."

Ret skal være ret; den værste nagende tvivl er endnu ikke ude af mit hovede - normalt taler alt og alle jo imod den rådgivning jeg fik. Ikke desto mindre er firmaet jo netop rådgivere indenfor det felt (tillige med så meget andet). Planen er helt klart, at følge rådet. En trøst er dog også, at både Isover og Rockwool beskriver fremgangsmåden - med det forbehold, at kældervæggen skal være tør (og det mente rådgiveren jo at den var).

Der var desuden i kælderen (i et koldt hjørne), et snedkereret skab - dvs. lavet på pladsen, og med spån- og træplader skruet direkte op på kældervæggen. Skimmel, svamp, råd m.m. burde have haft perfekte betingelser her. Vurderet ud fra byggemetode, design, håndtag og tapetrester, så var skabet fra 70'erne - dvs. ca 25-35 år gammelt. Da jeg pillede det ned, kunne jeg se en opfugtning af skabssoklen, og bag skabsvæggene (5 stk), kunne jeg finde skimmel der kunne dækkes af en 50-kroneseddel (tilsammen). Rådgiverens kommentar var "herre gud, vi snakker at det har stået der i måske 35 år".




/Bellini


__________________
Work in progress...
Til top Vis Bellini's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bellini Besøg Bellini's Websted
 
KRASNO
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 August 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 162
Sendt: 30 September 2007 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  



Mht. Kabling..
Du kan evt. "suge" snor ind i rørene med en støvsuger i enden, og så fodre en fornuftig snor (murersnor eller lig.) der kan trække evt. fremtidige kabler igennem. Ellers skal du ihvertfald huske at trække snor med ind, når du fjerne gamle kabler i fremtiden... særligt hvis du har knæk og led etc. på "rørvejen".

[/QUOTE]

 

Genialt den med støvsugeren!! hvorfor har jeg aldrig tænkt på det? sidste gang tog det med en time at få en snor igennem sådant et rør.. 

Til top Vis KRASNO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KRASNO
 
CSN Teknik
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
CSN Teknik

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 842
Sendt: 30 September 2007 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Eller en søgefjeder, det virker også meget godt, men bedst til glatte rør

__________________
Mvh.Christian
Cinemania
Til top Vis CSN Teknik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CSN Teknik Besøg CSN Teknik's Websted
 
Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 01 Oktober 2007 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Jow jow - jeg tror alle de har været herinde omkring H4A har lært et og andet.

Det er knu godt at vi ikke alle skal opfinde dybe tallerkner hver gang - der ligger virkeligt mange svar og lurer i fora som dette.

Tak fordi i deltager kan jeg kun sige

Og så er det jo bare generalt lækkert at følge med i opbygningen af andres drømme-setups - jeg får blod på tanden hver gang.. oplever at tænke -WOW.. det vil jeg også have... og andre livgivende tanker´. SYnes det er cool vi er så mange med interesse forlyd og billede.. Der er virkeligt mange der har væsentligt bedre billede og lyd end selv habile biografer. Måske ikke større lærred - men jeg oplever ofte at ting er uskarpe i bl.a. Cinemaxx og Imperial - selv om det er hhv. nyeste/største og "traditionelt bedste" bud på en god biografoplevelse.

Film skal ses i biografen -- hjemmebiografen!

Mvh. Offcourse


__________________
If it´s lame - i´m not to blame

Stue-bio 7.1. Sunfire 12"sub. 50"8gen.pioneer Kuro. B&W 803s2 monoblok biamp + rega apollo cd
Til top Vis Offcourse_dk26's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Offcourse_dk26
 
Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 490
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Ja, det går langsomt med selv biorummet, men der er også et helt hus uden om at tænke på og arbejde med.

Der er trukket 2-strenget varmeinstallation til hele huset, AL pudsen er hugget af, og faldet i det gamle værkstedsgulv er hugget op. Nu kan mureren komme til at ligge nyt pudslag på gulvet i næste uge, og samtidig gælder det for mig om, at lave fræsning i væggene til varmerørene (radiator) og alle de nye el-installationer.

Jeg har vedhæftet elplanen, men det er nok kun mig der forstår den - det er nok ikke de helt rigtige symboler, ligesom den ikke er fuldstændig (igen - symbol- og tegnefærdighederne slog ikke til ).












/Bellini


__________________
Work in progress...
Til top Vis Bellini's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bellini Besøg Bellini's Websted
 
kiro
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 November 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 459
Sendt: 11 Januar 2008 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Tillykke med drengeværlset , sød kone du har der pas på hende der er ikke mange af den slags, det ser ud til at blive rigtig godt. det bliver spændende og følge projektet.

Mvh.

kiro

 

Til top Vis kiro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kiro Besøg kiro's Websted
 
Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 12 Januar 2008 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Ser fint ud - glæder mig til at følge med i fremtiden for projektet.

Mvh Offcourse


__________________
If it´s lame - i´m not to blame

Stue-bio 7.1. Sunfire 12"sub. 50"8gen.pioneer Kuro. B&W 803s2 monoblok biamp + rega apollo cd
Til top Vis Offcourse_dk26's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Offcourse_dk26
 
Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 490
Sendt: 12 Januar 2008 kl. 07:30 | IP-adresse registreret  

Jeg er i øvrigt kommet lidt i tvivl, om jeg kan bruge min projektor Optoma HD72i. Dens offset er temmelig stort jo, og det vil unægtelig give nogen udfordringer i kombination med den lave lofthøjde i rummet (færdig gulv-lofthøjde bliver omkring 208-210 cm ), og et lærred på 100-110".

Såvidt jeg kan søge mig frem til på nettet, er Optoma'ens offset 27-32%, men hvordan regner jeg det om til et metermål? Skal det forstås som en procentdel af afstand til billedet (3,8-4,2 m), eller højden på billedet (131-144 cm)?



/Bellini


__________________
Work in progress...
Til top Vis Bellini's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bellini Besøg Bellini's Websted
 
KaZZ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Oktober 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 460
Sendt: 12 Januar 2008 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Hvilket kvadrat trækker du til de spots? Går ud fra det er 12v?!



__________________
Rotel RSP1066/RMB1075
Pioneer DV668/PS3
Pana 37pv600/DMR EH65
B&W DM604 S3/602 S2/CC6 S2
Sanyo Z3/Lissau ProScreen gråt motor.
Technics 1210mkII/Cambridge 640P
Taralabs Axiom
Supra
Van den hul
Til top Vis KaZZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KaZZ
 
Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 490
Sendt: 12 Januar 2008 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

KaZZ skrev:

Hvilket kvadrat trækker du til de spots? Går ud fra det er 12v?!



Elektrikeren sagde 2*0,75 var nok, men jeg har købt 2*1,5 varmebestandig ledning istedet.

Det skulle være mere end ok. Afstandene er ikke voldsomt store, og spotsene er endda præmonteret med 10 cm varmestandig ledning (underforstået; at den folængende ledning, ikke behøver være varmebestandig).

Hvorfor da? Og ja, det er 12 volt (20w).


/Bellini  


__________________
Work in progress...
Til top Vis Bellini's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bellini Besøg Bellini's Websted
 
Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Bellini skrev:
Jeg er i øvrigt kommet lidt i tvivl, om jeg kan bruge min projektor Optoma HD72i. Dens offset er temmelig stort jo, og det vil unægtelig give nogen udfordringer i kombination med den lave lofthøjde i rummet (færdig gulv-lofthøjde bliver omkring 208-210 cm ), og et lærred på 100-110".

Såvidt jeg kan søge mig frem til på nettet, er Optoma'ens offset 27-32%, men hvordan regner jeg det om til et metermål? Skal det forstås som en procentdel af afstand til billedet (3,8-4,2 m), eller højden på billedet (131-144 cm)?
/Bellini


Har fundet flg.:

Først den officielle Optoma Regnemaskine (calculator) som bruges via deres hjemmeside:

http://www.optoma.com/public/calculator_index.htm


eller:

http://www.optomaeurope.com/distancecalc.aspx

Her vælger du HD72i som model, og indtaster 100" som lærredsstørrelse. Det giver flg. min og max afstand: 3,5 - 4.21 meters afstand for at fylde 100" lærred.


En anden kilde udtaler noget om højden for montering:

The HD72 is no different in this regard. The 1.2x zoom lens will throw a 100" diagonal image from a distance of at least 11.5 feet, and no more than 13.8 feet. Since a 100" diagonal image is 87" wide, this means that the projector will be at a distance of 1.6x to 1.9x the screen width. That is a viewing distance many people find comfortable for watching large screen movies. If you are among them, you will find that the projector is situated very close to you. You might place it on a low table between two seats, or you might ceiling mount it directly above the seating area.

A less practical solution would be to place the projector on a shelf or stand behind the seating area. That is because the HD72 has a built in throw angle offset that equals about 1.5 inches of vertical rise per foot of throw distance. So if you set up the projector at a distance of 12 feet from the screen for a 100" diagonal image, the bottom edge of the projected image will be about 18" above the centerline of the lens. In other words, if you set the projector on a rear shelf behind the seats that is, say, four feet off the floor in order to clear the heads of viewers, the bottom edge of the image will be 5.5 feet off the floor. That is too high for most typical home theater situations. You could correct the problem by tilting the projector downward and correcting the resulting trapezoidal image with keystone correction, but that is a solution you should try to avoid if you can.

(kilde)

(mine løselige udregner herunder baseret på 3 fod = 1 meter.. er vist 97 cm.. eller deromkring.., 1 " er for mig 2.5 cm.. er vist 2.54 eller noget...)

Ved en afstand på 12 fod (ca. 4 meter) vil du på 100" lærred have 18" (ca. 45 cm.) løft fra center af linsen til bunden af det viste billede... Det vil som skrevet betyde at du får svært ved at loft-montere projektoren, uden at bruge Keystone-korrektion, som ikke er ønskværdigt.
Det lader til at HD72i er designet til at stå på et bord ved / imellem / foran biograf-gængeren!!!
Ellers kan du måske flippe billedet, og montere den på hovedet, og så vil du få billedet til at starte ca. 45 cm. nede fra loftet. Det kan vel også gå an, ved 100" lærred, som skal hænge nede under loftshøjde.... 100" lærred er 49" højt.. hvilket er ca. 1.22 meter..

Hvis du starter 45 cm. fra loftet gr. offset, og går yderligere 1.22 cm. ned, er lærredets bund 1.67 under loftet... hvilket ved 2.10 loftshøjde er omkring de 43 cm. over gulvet.. hvilket igen er cirka midt imellem loft og gulv.

Jeg tror det kan virke...
Hvis altså der er mulighed for omvendt montering i loftet med flippet billede.. men har de fleste ikke det nu om dage??


Håber det hjalp - og held og lykke med projektet.

Mvh. Offcourse


__________________
If it´s lame - i´m not to blame

Stue-bio 7.1. Sunfire 12"sub. 50"8gen.pioneer Kuro. B&W 803s2 monoblok biamp + rega apollo cd
Til top Vis Offcourse_dk26's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Offcourse_dk26
 
Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 490
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:

A less practical solution would be to place the projector on a shelf or stand behind the seating area. That is because the HD72 has a built in throw angle offset that equals about 1.5 inches of vertical rise per foot of throw distance. So if you set up the projector at a distance of 12 feet from the screen for a 100" diagonal image, the bottom edge of the projected image will be about 18" above the centerline of the lens. In other words, if you set the projector on a rear shelf behind the seats that is, say, four feet off the floor in order to clear the heads of viewers, the bottom edge of the image will be 5.5 feet off the floor. That is too high for most typical home theater situations. You could correct the problem by tilting the projector downward and correcting the resulting trapezoidal image with keystone correction, but that is a solution you should try to avoid if you can.

(kilde)



Det var lige nøjagtig det jeg manglede - tak. Og sikke udførligt det var - tak.

Ja den skal loftmonteres, og til din beregning skal du så også ligge højden af projektoren og højden på beslaget der bruges - billedet kommer tættere og tættere på gulvet. Tror ikke der er plads til mine HT'ere og anlæg. Jeg kigger på det senere i dag.



/Bellini  


__________________
Work in progress...
Til top Vis Bellini's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bellini Besøg Bellini's Websted
 
Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3209
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Jeg har også en Optoma projektor og den er loft monteret og det ser lidt sjovt ud da den hænger op mod loftet (i objektiv siden) for at kunne vise billedet uden brug af keystone eller andet.

__________________
Hilsen Henrik
Til top Vis Henrik300's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik300 Besøg Henrik300's Websted
 
Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 490
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Henrik300 skrev:
Jeg har også en Optoma projektor og den er loft monteret og det ser lidt sjovt ud da den hænger op mod loftet (i objektiv siden) for at kunne vise billedet uden brug af keystone eller andet.


Ok - men tilder (staveplade) du ikke billedet så i stedet?.

I mit gamle setup var der heller ikke synderlig højt til loftet (ca 230 cm), men selvom jeg brugte et DIY beslag (det laveste jeg kunne producere), måtte jeg alligevel bruge en smule keystone correction, hvis ikke lærredet skule heeelt op til loftet at sidde.

Jeg har regnet på det, og jeg kan ikke få Optomaen til at passe ind i rummet . Hmm.... gad vide hvad den er værd brugt?

/Bellini


__________________
Work in progress...
Til top Vis Bellini's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bellini Besøg Bellini's Websted
 
Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 490
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Svar til spørgsmål fra den gamle tråd.

Emilos88 -> Jeg bruger Meridian SP260 (6 kvmm) fra Sommer Cable hele vejen rundt. Link. Tror jeg gav 22 kr/meter i Tyskland. Og skal (snart) købe noget mere - har langt fra nok til den nye bio. Jeg har ikke lyttet på en hel masse kabler - jeg gik bare efter kabel med stor kvadrat, og som ikke var i klar-plast, og desuden virkede til at være i en rimelig god kvalitet (udfra beskrivelse, producent og byggekvalitet).

JBL Ti -> Filmen er købt i Silvan, men prisen er jeg i tvivl om. Er ret sikker på, det var under 100 kr samlet for de 2 skabe. Jeg brugte rigeligt med sæbevand, en gummispartel og en skarb hobbykniv til at montere med. Meeenn sætter du næsen tættere end 30 cm, så kan man godt se små luftbobler, og kanterne er heller ikke skåret helt lige. Det er dog bagateler, og ingen har endnu bemærket det (højlydt).


/Bellini


__________________
Work in progress...
Til top Vis Bellini's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bellini Besøg Bellini's Websted
 
Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 490
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

En opdateret elplan (småting er rettet):



/Bellini


__________________
Work in progress...
Til top Vis Bellini's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bellini Besøg Bellini's Websted
 
Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1750
Sendt: 13 Januar 2008 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Det ser flot ud med dine el-oversigter.. masser af spots i loftet, og eludtag til projektoren!

Ærgeligt med den projektor, hvis du ikke kan få den til at passe!
Det er egentligt heller ikke det store spillerum man har - hvis man skal have afstand til at passe indenfor 70 cm. for at det passer med lærredet!...

Håber du finder en løsning. (bytte bytte købmand eller noget?.. men du vil formodentligt have noget mindst lige så godt mht. billede, regnbuer etc (har lige kigget i din gamle tråd!)

Pøj med det!
Mvh. Offcourse




__________________
If it´s lame - i´m not to blame

Stue-bio 7.1. Sunfire 12"sub. 50"8gen.pioneer Kuro. B&W 803s2 monoblok biamp + rega apollo cd
Til top Vis Offcourse_dk26's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Offcourse_dk26
 

<< Forrige Side af 14 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes