Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. april 2024 | 00:14   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: 50 eller 100 HERTZ (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BugsyMann
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 20 September 2007 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Hejsa der!

Da jeg ikke har en disse forstand på HERTZ forsøger jeg mig herinde...

Er de nogen der kan fortælle forskellen på 50 eller 100 hertz på en LCD fladskærm....

Jeg har ladet mig fortælle at der ikke er forskel på disse 2 slags hertz når man køber en fladskærm... Kan det være rigtigt? Da jeg skal til at købe et par stykker ville jeg gerne vide lidt mere om hertz før jeg købte...

 

På forhånd tak

BugsyMann

Til top Vis BugsyMann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BugsyMann
 
Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2337
Sendt: 20 September 2007 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Der er tale om, hvor hurtigt skærmbilledet opdateres. Jo højere værdi, jo mindre flimren, og skærme med 100Hz skulle efter sigende være mindre trættende at se på længe ad gangen, men de 100Hz skal jo også komme ud af grafikkortet, og det er bestemt ikke altid, det sker. Det har blandt andet noget med indstillinger (og hardware, tror jeg) at gøre. Film kører i 24fps (eller deromkring), og derfor kan det jo være ligemeget med 100 Hz til film

__________________

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske
 
mortenkongsfelt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 193
Sendt: 20 September 2007 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg ikke tager meget fejl, så er hertz kun relevant på CRT/Billedrørs fjernsyn, da de opdaterer hele billedet hvergang. Derimod opdaterer en fladskærm (LCD/Plasma) kun de dele af billedet der rent faktisk ændrer sig - af denne grund taler man sjældent om hertz på fladskærme, men istedet responstid, opgivet i ms (millisekunder).

Jeg vil mene at hertz er fuldstændigt ligegyldigt på fladskærme.

Sveske: Dog vil jeg tvivle din påstand om at det er ligemeget med 100 hz til film, da de kører i 24 fps. Lad os lave en hypotetisk (men realistisk situation) - du sidder og ser billeder på din computer, så i realiteten, burde du faktisk kunne nøjes med en opdateringshastighed på langt under 1 hz (eller hvor lang tid billederne nu bliver vist?). Selvom billedet står stille, eller bliver opdateret færre gange end det som fjernsynet er opgivet til, så er et højt antal hz altid at foretrække. Dog skal det nævnes at dette fænomen er langt mere udbredt på computerskærme.

Prøv at indstil din skærm til 25 hz (eller så lavt du nu kan komme, sikkert ikke under 50...) og se en film på den (som jo kører med 24 fps) - du vil få virkeligt ondt i øjnene og hovedet! Det samme gør sig gældende med computerspil hvor din fps er lavere end din hz - billedet virker stadig mere roligt, jo hurtigere det bliver opdateret...

Summasummarum: Du skal ikke kigge efter hz når du kigger på LCD/Plasma - det er salgsgas.


__________________
B&W 805 Matrix
Audiolab 8000C
LC Audio Zapsolution MK 4.1
Arcam DV-88
Tara Labs, Nordost, QED, Dali Biwire...
Til top Vis mortenkongsfelt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mortenkongsfelt
 
Montago
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 August 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 21 September 2007 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

Godt så... nu har 'mortenkongsfelt' og 'Sveske' prøvet...

Nu til reelle fakta:

LCD skærme kan pt. købes med support for følgende input: 24p, 25p, 30p og 60p -- disse tal definere hvor mange >frames pr second< (FPS) tv'et kan modtage.

HD-Film kommer oftest i 24p, idet dette er defakto standard for spillefilm - 24p giver "film-effekten"

kun omkring en 3'del eller mindre af de TV som skriver understøttelse for 24p køre rent faktisk 24Hz, resten opskallere til 48, 72 Hz eller dårligere 50, 60 Hz -- de allerfleste LCD skærme køre 60Hz som default og skallere alting op eller ned til 60Hz

Nu kommer vi så til 100Hz -- dét der menes er at TV'et opskallere alting (efter indstilling) til 100Hz = 100FPS --- Men da filmen kun er 24p, 25p, 30p eller 60p skal der lægges billeder ind imellem for at hastigheden passer med 100FPS

Philips har længe benyttet sig af 3:2 pulldown, som indsætter sammensatte billeder for at opskallere til 60 FPS -- typisk ser man at bevægelser i film er meget flydende, og nærmest TV-udsendelses agtige... gå ned i Fona, Elgiganten eller lign og se selv

ved 100Hz indsættes endnu flere billeder for at skabe en endnu mere flydende effekt - nogle LCD-TV er bedre til dette end andre... nogle har aktive filtre som kun laver billeder med elementer som flytter sig, andre indsætter kopi-billeder og de sidste indsætter Black-Frames som snyder øjet på samme måde som en blitz...

Sagen er at 100FPS / 100Hz skulle give et mere roligt billede... bemærk dog, at LCD skærme ikke flimre hvis bare inputtet er understøttet ordentligt - dvs at der kommer et godt signal ind...

 

Hvis du synes at billedet er behageligt at kigge på, når du står i butikken, begår du ingen fejl ved at købe det -- "brug næsen" som man siger...

Køb det TV som har flest teknologier at byde på : HDMI 1.3, DVB-T, Mpeg4 osv. osv. så man fremtidssikret

Til top Vis Montago's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Montago Besøg Montago's Websted
 
Alland
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 515
Sendt: 21 September 2007 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Her kommer så mit bidrag til diskussionen:

100Hz er som Montago rigtigt nævner en teknik der benyttes af skærmene for at skabe mere rolige bevægelser.. det vil især kunne ses ved panoreringer, rulletekster o.l... Det er også korrekt at film kan ligge i forskellige framerates på medierne, men på DVD film er de altid indspillet med 50Hz.. Ligeledes sendes det tv-signal vi har i DK med 50Hz (dog kun interlaced, men en lægere historie)..

Som Montago også er inde på, så er der forskellige måder de forskellige producenter laver disse 100Hz teknikker på, og derfor også rimelig stor forskel på hvor godt resultatet bliver.. Sony laver efter min mening en af de mest vellykkede i deres D3000 model, og hvis man er på jagt efter en endnu bedre skærm, så kommer de med deres X3500 i løbet af de næste par måneder, og det er virkelig også en skærm der er værd at vente på, efter min mening..

Min konklusion er altså at 100Hz hos fladskærme HELT SIKKERT ER AF BETYDNING såfremt det er lavet ordentligt.. Det har virkelig en stor forskel på oplevelsen af billedet.. Har set den tidligere nævnte X3500 med 100Hz stillet op ved siden af sony's "gamle" x2000 og der var KÆMPE forskel i billedet ved bevægelser..

Håber det kunne bruges til noget..
-Allan

Til top Vis Alland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alland
 
Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1950
Sendt: 21 September 2007 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Ja den er svær....Et tv fra Pioneer's nye serie eller Sony's nye kommende serie

__________________
"Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"


Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo
 
Alland
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 515
Sendt: 21 September 2007 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Pioneer

..men var MEGET positivt overrasket over sony's x3500.. klart den bedste lcd skærm jeg har set indtil videre.. har ellers ikke været meget til deres lcd før d3000 kom, hvis den da bare ikke var så grim...

Til top Vis Alland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alland
 
Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1950
Sendt: 21 September 2007 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  


Ja D3000-serien er godt nok ikke den kønneste

Ellers så koster en 42" fra Pioneers nye serie lige omkring de 17.000kr men har ikke kunnet finde en pris på Sony's nye serie i 40"...nogle der kender den?

__________________
"Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"


Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo
 
Alland
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 515
Sendt: 21 September 2007 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Hattori Hanzo skrev:

Ja D3000-serien er godt nok ikke den kønneste

Ellers så koster en 42" fra Pioneers nye serie lige omkring de 17.000kr men har ikke kunnet finde en pris på Sony's nye serie i 40"...nogle der kender den?

Mener den vejl. pris er ca. 26K for x3500 i 40" mod en vejl. pris på 20K for pioneers 4280XA... x3500 kommer også i en 70" til ca. 330K

Til top Vis Alland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alland
 
BugsyMann
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 September 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2
Sendt: 21 September 2007 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Jeg takker MEGET for Jeres svar... Jeg har faktisk lært en del af det I skriver :)

Nu skal jeg bare ud og se på et par skærme

Mange tak for hjælpen

BugsyMann

Til top Vis BugsyMann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BugsyMann
 
Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2337
Sendt: 27 September 2007 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Montago skrev:

<SPAN ="bold">Godt så... nu har 'mortenkongsfelt' og '<SPAN ="bold">Sveske' prøvet... </SPAN></SPAN>


Så så, du. Vi lægmænd skal da også have plads

__________________

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes