HiFi-magi under LoFi brand
NAD S300 (dual monoblok) er en lækker forstærker med en lækker lyd, jeg har elsket
den de 7 år jeg har haft den, men det forhold er pludseligt gået i stykker.
Jeg ved ikke hvordan jeg skal proklamere at jorden er rund, uden at blive hånet og
brændt på et bål af HiFi fanatisme. Men jorden er rund og Panasonic SA XR55 er en
knald hamrende god forstærker!
Min S300 indgik i et sourround system med en t163v2 forforstærker og 3 brokoblede
forstærkere, og det lød rigtigt rigtigt godt. En gang udbrød en ven overrasket,
"men det lyder jo bedre end i biografen!". Ja, det lød også rigtigt rigtigt godt.
Men hvorfor så skifte alt dette ud på en Panasonic SA XR55? Det er svært at
forklare på en overbevisende måde, men de af mine venner der har hørt forskellen
er enige.
Jeg kan simpelthen ikke forstå hvordan man kan lave noget til 2700 kr. der lyder
bedre end mit surround setup. Enten er der nogen der har begået forskning ellers
eksisterer der magi.
Så drillende legende blød, åben, detaljeret, kontrolleret og direkte. Fantastisk
detalje i mellemtonen. Fantastisk kontrol med bunden.
Men lad nu være med at sætte et par Dantax eller Bose på denne lille perle og så
tro at i har hørt hvad den kan. Det ville være lidt ligesom at give en OL løber
træsko på og tro at han yder max.
Lad også være med at putte noget somhelst der hedder analogt signal ind i denne
forstærker. Hvis i vil høre forstærkeren så er det digitalt input eller ingenting.
Jeg har lyttet til forstærkeren på mine Snell C IV højttalere og en af mine
venners Dali 350.
Dali 350 er en udmærket højttaler, men denne Panasonic er HiFi-mæssigt på et langt
højere niveau, hvis øvre grænse jeg ikke kender.
På Snell C IV afslørede forstærkeren øjeblikkeligt at dennes lydmæssig kvalitet
ligger langt over alt hvad man måtte forbinde med mærket Panasonic, JVC og den
katregori af konsum produkter.
Jeg stødte på SA XR55 for knap to år siden, men alene grundet mærket udelod jeg at
købe den, trods al den ros som den havde fået. Jeg har siden ledt efter en
fornuftig digital forstærker til en rimelig pris og jeg var tæt på at købe en
Klasse-D Rotel til 20.000 kr. Netop som jeg havde besluttet mig, så lukkede
distibutøren af Rotel i Danmark og jeg nåede ikke at få et af de sidste
eksemplarer.
Så var det at tankerne blev ledt tilbage på Panasonic'en og da jeg fandt en til
sølle 2.700 kr, så var der ingen hindringer og jeg bestilte en med det samme. Jeg
ved godt at det ikke er KT-Radio's officielle pris, men de er flinke at snakke med
;o) Ellers kan man bestille den fra NB-Radio til den pris.
Jeg har sjældent hørt noget så magtfuldt og åbent som Panasonic'en, der er direkte
hul igennem til koncertsalen eller rockgruppen. Min NAD S300 havde meget magt over
basenhederne, men Panasonic'en får min sofa til at ryste på en måde som S300 ikke
præsterede. Min NAD gengav da musik smukt, bare ikke så fantastisk åbent og
direkte som Panasonic'en.
Min ven, der kom forbi med sine Dali 350, udsatte jeg for en lille blindtest. Han
vidste kun at jeg var på udkig efter noget Klasse D og at jeg bl.a. havde haft kig
på Rotel. Han var imponeret og spurgte på et tidspunkt forsigtigt "Nu har du vel
ikke været ude og købe en Lyngdorf forstærker (meget dyrt). Til sidst måtte jeg gå
til bekendelse og fjerne pappet. Jeg vidste og kunne se at jeg havde rystet ham i
hans grundvold. Han var tydeligt måløs og sagde at han imod alle sine principper
nok måtte erkende at Panasonic'en var bedre end min S300, en udtalelse han siden
har trukket tilbage.
For at gnide salt i såret, så har SA XR-55 nogle geniale features, som man
sjældent ser. Når den ikke kører surround med sine 7 forstærkere, så kobler den
magisk forstærkerne sammen så de kører dual amping/brokobling (to forstærkere pr.
højttaler). Ikke nok med det, så kan den også bi-ampe (kontrollere høje og lave
frekvenser med hver sin forstærker).
Prøv at se introen til Jurassic Park III på dette anlæg og nogle gode højttalere
der kan tåle nogle tæv (ligesom Snell C IV). De tre af mine venner der i løbet af
weekenden har prøvet det er ikke længere i tvivl, de er både i bogstavelig og ikke
bogstavlig forstand blevet rystet.
Der findes også større versioner af denne forstærker som har endnu flere
imponerende features som HDMI, Triple-amping, automatisk kalibrering og OSD.
Personligt har jeg ikke brug for alt dette og der er en hvis tilfredsstillelse i
kun at have betalt 2.700 kr. for noget så fænomenalt.
En lille tvist til historien om denne Panasonic. Min ven der under blindtesten
forsigtigt spurgte til om jeg havde købt en Lyngdorf, var måske ikke så meget ved
siden af som det måske synes. Faktum er at Tocatta der udviklede teknologien til
TactAudio's første forstærkere, blev opkøbt af Texas Instruments og det er Texas
Instruments der har lavet forstærker-kredsløbene i Panasonic'en. Ikke at det siger
noget endeligt, men det er måske her at svaret ligger begravet.
Jeg vil, igen, pointere at det er en rigtigt dårlig idé at sende et analogt signal
ind i denne forstærker. Denne forstærker skal have et digitalt signal. Det her er
ikke bare en Klasse-D forstærker, det er en rent digital forstærker. Det vil sige
at signalet først bliver analogt under moduleringen af signalet (som for XR55's
vedkommende også er forstærkningen), hvilket eliminerer muligheden for
forvrængning før signalet er blevet forstærket. I praksis betyder det at alt grej
skal forbindes til dens SPDIF indgange.
På forhånd tak for alle jeres negative indvendinger, flaming og anti-digitalisme (jeg har selv bedt om det). Men jorden er rund.
__________________
Panasonic SA XR-55, Arcam CD 72, Snell C IV, JBL S38, JBL Center
"There is beauty in everything, but not everyone sees it" Confucius