Emne: Retro test: Audio Alchemy DDE 1.0 ( Emne lukket)
|
|
Forfatter |
|
Raskolnikov Forum Bruger
Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
Sendt: 11 April 2007 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Raskolnikov skrev:
Hmm nu bliver jeg jo nysgerrig...hvad er det liiiige Op amps er? Er diskret opbygning det samme som ikke at bruge Op Amps? Og hvilke mærker er idag opbygget uden OP amps..? For hvis det lyder sådan her er det da det jeg skal gå efter Og ja du har ret....den spiller musik som lyder naturligt og det er sgu dejligt!
|
|
|
Op-amps er færdigbyggede forstærkerkredsløb, som ofte er ret komplicerede og som kræver meget store mængder af modkobling. Man skal dog aldrig helt sige aldrig, sandheden er jo altid den, som kan stå for erfaringens slidsomme test. Og der findes altså apparater med opamps, som leverer mere end fornuftige resultater. Et af dem er faktisk Alchemy DDE 1.0, som ikke lyder af op-amp overhovedet. Diskret opbygning er uden op-amps. Der findes i dag kun meget få apparater der ikke bruger op-amps. Faktisk er Densen én af de fabrikanter, der ikke gør brug af dem i forstærkerkredsløbene. Gryphon, I en vis udstrækning NAD´s lidt ældre apparater. Den Alchemy du har, har ikke opamps i signalvejen og så alligevel. Den gør brug af TDA1547´s indbyggede op-amp, som er en bipolar type, der er i familie med NE5534. Sådan virker de fleste U-out DAC chips også d.d. Derfor kan der sagtens sidde op-amps i I/V konverteringen på f.eks. en Densen, Gryphon eller anden DAC/CD, hvor der ellers ikke er brugt op-amps uden for de digitale kredse. Den helt op-amp frie signalvej fås kun med I-out DAC chips, hvis I/V konverteringen sker diskret. Men hvis du vil på jagt efter op-amp frie produkter i høj kvalitet, så kan det godt blive lidt smådyrt, hvis det ikke må være brugt.
Det helt sjove er så, at det du egentlig hører er en større båndbredde end du er vant til, ligesom hurtigheden også er bedre. Subjektivt tror jeg du oplever, at der er meget mindre lyd end vanligt, det er dog ikke som sådan "mængden", men "bredden" af den. Du er helt fri for SSSSSSSSSSSS lyde, det bliver bare et helt almindeligt s efterfulgt af evt. reverb eller udklingning fra salen. Såre simpelt, men særdeles effektfuldt. Alting foregår ikke længere i et badeværelse. |
|
|
Nu er det jo ikke sådan, at skarpe s-lyde forsvinder, hvis de er på indspilningen.
Meen... måske hvis man har sådan et ur.
|
|
|
OK. Så blev det sat på plads! Jeg kan nu til min glæde læse at de gamle Electrokompani forst. er opbygget diskret. Jeg kan stadig huske da jeg hørte deres EC-1 i HFK i 1997. Der var virkelig en dejlig ro over lydebilledet og samtidig var den meget musikalsk. Stemmer lød fantastisk på den......nu var den så også Klasse A og det har nok også noget at sige... Det nye Abrahamsen skulle også være diskret opbygget, dog er de ikke Klasse A. Men det glæder mig alligevel, da jeg har lidt kig på den intrig. fra Abrahamsen. __________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
Til top |
|
|
Spencer Udelukket fra forum
Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6376
|
Sendt: 11 April 2007 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raskolnikov skrev:
Spencer skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Raskolnikov skrev:
Hmm nu bliver jeg jo nysgerrig...hvad er det liiiige Op amps er? Er diskret opbygning det samme som ikke at bruge Op Amps? Og hvilke mærker er idag opbygget uden OP amps..? For hvis det lyder sådan her er det da det jeg skal gå efter Og ja du har ret....den spiller musik som lyder naturligt og det er sgu dejligt!
|
|
|
Op-amps er færdigbyggede forstærkerkredsløb, som ofte er ret komplicerede og som kræver meget store mængder af modkobling. Man skal dog aldrig helt sige aldrig, sandheden er jo altid den, som kan stå for erfaringens slidsomme test. Og der findes altså apparater med opamps, som leverer mere end fornuftige resultater. Et af dem er faktisk Alchemy DDE 1.0, som ikke lyder af op-amp overhovedet. Diskret opbygning er uden op-amps. Der findes i dag kun meget få apparater der ikke bruger op-amps. Faktisk er Densen én af de fabrikanter, der ikke gør brug af dem i forstærkerkredsløbene. Gryphon, I en vis udstrækning NAD´s lidt ældre apparater. Den Alchemy du har, har ikke opamps i signalvejen og så alligevel. Den gør brug af TDA1547´s indbyggede op-amp, som er en bipolar type, der er i familie med NE5534. Sådan virker de fleste U-out DAC chips også d.d. Derfor kan der sagtens sidde op-amps i I/V konverteringen på f.eks. en Densen, Gryphon eller anden DAC/CD, hvor der ellers ikke er brugt op-amps uden for de digitale kredse. Den helt op-amp frie signalvej fås kun med I-out DAC chips, hvis I/V konverteringen sker diskret. Men hvis du vil på jagt efter op-amp frie produkter i høj kvalitet, så kan det godt blive lidt smådyrt, hvis det ikke må være brugt.
Det helt sjove er så, at det du egentlig hører er en større båndbredde end du er vant til, ligesom hurtigheden også er bedre. Subjektivt tror jeg du oplever, at der er meget mindre lyd end vanligt, det er dog ikke som sådan "mængden", men "bredden" af den. Du er helt fri for SSSSSSSSSSSS lyde, det bliver bare et helt almindeligt s efterfulgt af evt. reverb eller udklingning fra salen. Såre simpelt, men særdeles effektfuldt. Alting foregår ikke længere i et badeværelse. |
|
|
Nu er det jo ikke sådan, at skarpe s-lyde forsvinder, hvis de er på indspilningen.
Meen... måske hvis man har sådan et ur.
|
|
|
OK. Så blev det sat på plads! Jeg kan nu til min glæde læse at de gamle Electrokompani forst. er opbygget diskret. Jeg kan stadig huske da jeg hørte deres EC-1 i HFK i 1997. Der var virkelig en dejlig ro over lydebilledet og samtidig var den meget musikalsk. Stemmer lød fantastisk på den......nu var den så også Klasse A og det har nok også noget at sige... Det nye Abrahamsen skulle også være diskret opbygget, dog er de ikke Klasse A. Men det glæder mig alligevel, da jeg har lidt kig på den intrig. fra Abrahamsen.
|
|
|
Elgiganten sælger Abrahamsen. Det navn lyder også bedre end defectokompaniet, som de blev kaldt på et tidspunkt, da fejlprocenten var lidt høj. (Det gamle Electrocompaniet) Jeg har selv både XDP med PS4, og en DDE 1.0. De er meget forskellige, må man sige, og holder aldeles den dag i dag. Det der er sket med upsampling m.m. har ikke helt givet de forbedringer, som mange håbede på. Basalt printdesign er noget der skal være iorden, og ideerne bag. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
Raskolnikov Forum Bruger
Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
Sendt: 11 April 2007 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Raskolnikov skrev:
Spencer skrev:
Kurt von Kubik skrev:
Raskolnikov skrev:
Hmm nu bliver jeg jo nysgerrig...hvad er det liiiige Op amps er? Er diskret opbygning det samme som ikke at bruge Op Amps? Og hvilke mærker er idag opbygget uden OP amps..? For hvis det lyder sådan her er det da det jeg skal gå efter Og ja du har ret....den spiller musik som lyder naturligt og det er sgu dejligt!
|
|
|
Op-amps er færdigbyggede forstærkerkredsløb, som ofte er ret komplicerede og som kræver meget store mængder af modkobling. Man skal dog aldrig helt sige aldrig, sandheden er jo altid den, som kan stå for erfaringens slidsomme test. Og der findes altså apparater med opamps, som leverer mere end fornuftige resultater. Et af dem er faktisk Alchemy DDE 1.0, som ikke lyder af op-amp overhovedet. Diskret opbygning er uden op-amps. Der findes i dag kun meget få apparater der ikke bruger op-amps. Faktisk er Densen én af de fabrikanter, der ikke gør brug af dem i forstærkerkredsløbene. Gryphon, I en vis udstrækning NAD´s lidt ældre apparater. Den Alchemy du har, har ikke opamps i signalvejen og så alligevel. Den gør brug af TDA1547´s indbyggede op-amp, som er en bipolar type, der er i familie med NE5534. Sådan virker de fleste U-out DAC chips også d.d. Derfor kan der sagtens sidde op-amps i I/V konverteringen på f.eks. en Densen, Gryphon eller anden DAC/CD, hvor der ellers ikke er brugt op-amps uden for de digitale kredse. Den helt op-amp frie signalvej fås kun med I-out DAC chips, hvis I/V konverteringen sker diskret. Men hvis du vil på jagt efter op-amp frie produkter i høj kvalitet, så kan det godt blive lidt smådyrt, hvis det ikke må være brugt.
Det helt sjove er så, at det du egentlig hører er en større båndbredde end du er vant til, ligesom hurtigheden også er bedre. Subjektivt tror jeg du oplever, at der er meget mindre lyd end vanligt, det er dog ikke som sådan "mængden", men "bredden" af den. Du er helt fri for SSSSSSSSSSSS lyde, det bliver bare et helt almindeligt s efterfulgt af evt. reverb eller udklingning fra salen. Såre simpelt, men særdeles effektfuldt. Alting foregår ikke længere i et badeværelse. |
|
|
Nu er det jo ikke sådan, at skarpe s-lyde forsvinder, hvis de er på indspilningen.
Meen... måske hvis man har sådan et ur.
|
|
|
OK. Så blev det sat på plads! Jeg kan nu til min glæde læse at de gamle Electrokompani forst. er opbygget diskret. Jeg kan stadig huske da jeg hørte deres EC-1 i HFK i 1997. Der var virkelig en dejlig ro over lydebilledet og samtidig var den meget musikalsk. Stemmer lød fantastisk på den......nu var den så også Klasse A og det har nok også noget at sige... Det nye Abrahamsen skulle også være diskret opbygget, dog er de ikke Klasse A. Men det glæder mig alligevel, da jeg har lidt kig på den intrig. fra Abrahamsen.
|
|
|
Elgiganten sælger Abrahamsen. Det navn lyder også bedre end defectokompaniet, som de blev kaldt på et tidspunkt, da fejlprocenten var lidt høj. (Det gamle Electrocompaniet)
Jeg har selv både XDP med PS4, og en DDE 1.0. De er meget forskellige, må man sige, og holder aldeles den dag i dag. Det der er sket med upsampling m.m. har ikke helt givet de forbedringer, som mange håbede på. Basalt printdesign er noget der skal være iorden, og ideerne bag.
|
|
|
Ja jeg ved godt at Elmutanten sælger Abrahamsen og det er sgu lidt vildt! Devære er det ikke kommet til Aarhus endnu...og har kun set en semi-anmeldelse af deres forst. Men mon ikke snart folk begynder at købe det så man kan høre om det er noget der dur... __________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
Til top |
|
|
Raskolnikov Forum Bruger
Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
Sendt: 11 April 2007 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg svar fra Groove på hvordan den er modificeret: Strømforsyning med seperat trafo til digital og analog sektion Digital udgang
deaktiveret Kun coax digitalt input Auto-mute ved manglende lock
tilføjet Nyt loopfilter på receiver Analog deemp og filtre
bypassed Analog AC-koblet single ended buffer bypassed DC-koblet Klasse A
output buffer tilføjet De sidste to ting kan nemt ændres tilbage ved at
flytte to ledninger Håber det forklarer lidt....
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
Til top |
|
|
Spencer Udelukket fra forum
Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6376
|
Sendt: 11 April 2007 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raskolnikov skrev:
Så fik jeg svar fra Groove på hvordan den er modificeret:
Strømforsyning med seperat trafo til digital og analog sektion Digital udgang
deaktiveret Kun coax digitalt input Auto-mute ved manglende lock
tilføjet Nyt loopfilter på receiver Analog deemp og filtre
bypassed Analog AC-koblet single ended buffer bypassed DC-koblet Klasse A
output buffer tilføjet
De sidste to ting kan nemt ændres tilbage ved at
flytte to ledninger
Håber det forklarer lidt....
|
|
|
Jeg gad godt vide hvilken DAC/CD-afspiller han lytter på nu, hvis der er opgraderet fra den der. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
Raskolnikov Forum Bruger
Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
Sendt: 11 April 2007 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Han sagde noget om at han var ved at rode med en cd afspiller da det gav endnu kortere signal vej...
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum
Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 11 April 2007 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raskolnikov skrev:
Så fik jeg svar fra Groove på hvordan den er modificeret:
Strømforsyning med seperat trafo til digital og analog sektion Digital udgang deaktiveret Kun coax digitalt input Auto-mute ved manglende lock tilføjet Nyt loopfilter på receiver Analog deemp og filtre bypassed Analog AC-koblet single ended buffer bypassed DC-koblet Klasse A output buffer tilføjet
De sidste to ting kan nemt ændres tilbage ved at flytte to ledninger
Håber det forklarer lidt....
|
|
|
Ok et nyt udgangstrin uden filtrering og uden kondensator i signalvejen. Jeg mener nu ellers, at den sviner ret meget over 3-400KHz den TDA1547, og Deemph ville jeg ikke kunne klare mig uden. Jeg har for mange CDér der gør brug af det.
|
Til top |
|
|
Raskolnikov Forum Bruger
Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
Sendt: 11 April 2007 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Raskolnikov skrev:
Så fik jeg svar fra Groove på hvordan den er modificeret:
Strømforsyning med seperat trafo til digital og analog sektion Digital udgang deaktiveret Kun coax digitalt input Auto-mute ved manglende lock tilføjet Nyt loopfilter på receiver Analog deemp og filtre bypassed Analog AC-koblet single ended buffer bypassed DC-koblet Klasse A output buffer tilføjet
De sidste to ting kan nemt ændres tilbage ved at flytte to ledninger
Håber det forklarer lidt....
|
|
|
Ok et nyt udgangstrin uden filtrering og uden kondensator i signalvejen. Jeg mener nu ellers, at den sviner ret meget over 3-400KHz den TDA1547, og Deemph ville jeg ikke kunne klare mig uden. Jeg har for mange CDér der gør brug af det.
|
|
|
Deemph? __________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum
Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 11 April 2007 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raskolnikov skrev:
Deemph?
|
|
|
Emphasis er en teknik, hvor man analogt høver de høje frekvenser, før de konverteres til digital information. Efter konverteringen til analogt signal, så skal signalet passere et deemphasis filter, for at få ret frekvensgang igen. Hele idéen med det er, at man får langt flere bits til at beskrive de høje frekvenser, som jo normalt er meget svag information. Typisk aftager musikkens indhold af frekvenser opefter med noget der ligner 6 dB/oktav, så de øverste frekvenser er meget svage. Derfor er det smart at øge niveauet før konvertering, og så sænke det igen efter tilbage konvertering. Denon bruger det på rigtigt mange af deres CD indspilninger. Onde tunger siger, at det var Sony der fandt på emphasis/deemphasis fordi de ikke kunne lave ordentlige ADC/DACs. I princippet kan det delvist sammenlignes med RIAA korrektionen til grammofonplader, der er dog ikke brug for at sænke basniveauet på CD, som det er på LP.
|
Til top |
|
|
Raskolnikov Forum Bruger
Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
Sendt: 11 April 2007 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm ok.. Hvad er så fordelen i at koble det fra? For Groove må vel have set en fordel.... Hvilke plader gør f.eks. brug af det? Man lærer noget i denne tråd!
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum
Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 12 April 2007 kl. 01:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Raskolnikov skrev:
Hmm ok.. Hvad er så fordelen i at koble det fra? For Groove må vel have set en fordel.... Hvilke plader gør f.eks. brug af det? Man lærer noget i denne tråd!
|
|
|
I XDP slår kredsløbet ind vha. et lille relæ. Det må være det han har bypassed. Dernæst har han jo fjernet filtreringen, som er et lavpasfilter, der normalt sørger for at fjerne den støj, som DACén sender ud. For Bitstream DACs ligger den temmeligt højt oppe i frekvens. De plader der anvender "deemph" er jo selvfølgelig dem der er indspillet med "emphasis". Dem jeg kender til er alene Denon´s repertoire fra 80 og frem. Rigtig mange af dem er med "emphasis". Alt hvad jeg har, der blev lavet med 16 bit udstyr er fra Denons side blevet "emphasised". De lidt senere 20 bit indspilninger er for det meste også "emphasised", men enkelte er ikke. De fleste DACs nu om dage benytter sig af digital "deemphasis", som altså er indbygget i digitalfilteret og korrektionen under DA konverteringen foregår derfor rent digitalt. Desværre må man sige, for idéen bærer kun frugt, såfremt "demphasis" foregår analogt. Men det er besværligt og væsentligt dyrere at realisere. Alchemy kunne have valgt den digitale løsning, eftersom det digitalfilter der bruges i XDP indeholder funktionen, man har valgte bare dne analoge i stedet og slog den digitale fra. All in all så fremtræder det sæt lidt usædvanligt d.d., fordi der egentlig blev foretaget nogle usædvanlige valg ved konstruktionen. Kigger man på det med så neutrale briller som muligt, så har de valgt den bedst tænkelige recieverkreds de kunne opdrive. Crystal CS8412 som ikke adskiller sig væsentligt fra de nyere modeller på andet end bitrate og samplingfrekvens, som i sagnes natur nu er højere som følge af f.eks. DVD audio. Digitalfilteret er også et særdeles fornuftigt valg i form af BB DF1700, også det fås stadig , men blot i 24 bit udgave fremfor det anvendte 20 bit filter. Også her er samplerate gået op til 192KHz. DAC chippen og noiseshaperen er historie, Philips har aldrig siden bevæget sig i high end segmentet med de komponenter, så den var lidt einmalig. Der var nogle forskellige skoler dengang - hardcore multibit folket, som brugte Burr Brown eller Analog og så var der delta sigma folket, som i en del år var meget fascinerede af DAC7 (TDA1547 + SA7350 noiseshaper) og også Crystals 4303 og senere kredse, som typisk er lidt blødere i lyden end 1547 er. Nu om dage er der ikke mange rene multibittere tilbage, de er ofte en blanding af principperne. Hertil er de fleste i stand til at afkode både PCM og DSD, for det meste laver de det ene format om til det andet, som så er grund funktionsprincippet i DACén. Oven i det her, så har de tænkt meget på powersupplies. Der er et hav af dem i XDP, reguleringer allevegne til alle tænkelige formål. Komponenterne er af meget fornuftig kvalitet, udstrakt brug af Nichicon elektrolytter og på kritiske steder sidder der Oscon. Ikke hverdagskost må man sige. Analogdelen i XDP er tilmed diskret, hvilket næsten ikke findes mere. Designet er ikke nødvendigvis optimalt, men alligevel nogenlunde hæderligt på sin vis. Helt sikkert er det, at Bascom King, der har designet den del af DACén, har lyttet meget til den. Jeg forstår faktisk ikke helt hvorfor den duer og derfor tror jeg Groove har valgt at forsøge at slippe uden om den. Det har jeg ingen intention om, fordi den i mine ører har en sammensætning rent lydmæssigt, som er lidt unik. Man kunne forføres til at kalde dne lidt 3020 agtig, men på et noget højere niveau - der er simpelthen noget - jeps den tager jeg - over den. Jeg er aldrig stødt ind i det samme på andre DACs eller CD maskiner endnu. Dog har jeg nogle ganske få mistænkt for at kunne noget lignende. Måske det lykkes at verificere det en dag.
De eksterne strømforsyninger har nok egentlig mere en økonomisk årsag end så meget andet. De fleste af dem kommer fra en fabrik der hedder www.edspower.com og kan stadig bestilles til 105$ pr. stk + shipping, told og moms. PS2 og PS3 byggede de selv, de fleste nørder er vist ret enige om, at det ikke var heldigt.
En sidste ting er apparaternes følsomhed overfor placering. Her skal man nok prøve sig lidt frem, men en sikker måde, at slå dem helt ihjel på er, at stille dem direkte på en hylde. Her er der endda måske forskel modellerne imellem. Mine står ovenpå løbeværket og det duer.
|
Til top |
|
|
Spencer Udelukket fra forum
Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6376
|
Sendt: 12 April 2007 kl. 08:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
... De fleste DACs nu om dage benytter sig af digital "deemphasis", som altså er indbygget i digitalfilteret og korrektionen under DA konverteringen foregår derfor rent digitalt. Desværre må man sige, for idéen bærer kun frugt, såfremt "demphasis" foregår analogt. ... |
|
|
Der skulle jeg så mene, at såfremt du har en 20 bit DAC, der udfører deemphasis, så ender du alligevel med højere dynamik i diskanten, selvom det er digitalt. Laver man deemphasis i 16 bit digitalt, så sætter du bare signalet tilbage til den opløsning der normalt ville være på en CD med 16 bits opløsning. EDIT: Man fjerner hermed noget 'random noise' fra den oprindelige optagelse, og får et signal/støjforhold der er begrænset af konverterens egenstøj, som formentlig er den samme i 16 bit. Deemphasis i 20 bit, giver derimod et bedre signal/støjforhold. Digital deemphasis i højere opløsning giver altså halvdelen af den gevinst, man kan få ud af at bruge emphasis på indspilningen. Den digitale støj i DA-konverteren vil stadig være som en normal 20 bitter - hvilket egentlig heller ikke er så ringe. Den ekstra opløsning man får, ved at tilføje ekstra niveauer (ca. 10dB), vil give et bedre diskantsignal, hvis det efterbehandles med mange bits (teoretisk). At jeg så mener at digital efterbehandling bør udføres i 24 bits, eller højere, er så en anden sag. Der er meget der kan gå galt, hvis det ikke udføres ved ekstremt høj opløsning. EDIT: Den måde man bruger kompression på idag, hæver også diskanten, idet den hæver de svage niveauer, som jo indeholder en masse diskant. Der er næppe plads til en yderligere hævning, som emphasis vil tilføje, hvis der er brugt megen kompression i masteringen. Den første (japanske) udgave af Pink Floyds 'The Wall', skulle efter sigende være med preemphasis, og den bedste udgivelse man kan få fingre i. Dette billede, var det første jeg lige kunne finde, der viser korrektionen ved de-emphasis. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum
Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 12 April 2007 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Kurt von Kubik skrev:
...
De fleste DACs nu om dage benytter sig af digital "deemphasis", som altså er indbygget i digitalfilteret og korrektionen under DA konverteringen foregår derfor rent digitalt. Desværre må man sige, for idéen bærer kun frugt, såfremt "demphasis" foregår analogt.
...
|
|
|
Der skulle jeg så mene, at såfremt du har en 20 bit DAC, der udfører deemphasis, så ender du alligevel med højere dynamik i diskanten, selvom det er digitalt.
Laver man deemphasis i 16 bit digitalt, så sætter du bare signalet tilbage til den opløsning der normalt ville være på en CD med 16 bits opløsning. EDIT: Man fjerner hermed noget 'random noise' fra den oprindelige optagelse, og får et signal/støjforhold der er begrænset af konverterens egenstøj, som formentlig er den samme i 16 bit. Deemphasis i 20 bit, giver derimod et bedre signal/støjforhold.
Digital deemphasis i højere opløsning giver altså halvdelen af den gevinst, man kan få ud af at bruge emphasis på indspilningen. Den digitale støj i DA-konverteren vil stadig være som en normal 20 bitter - hvilket egentlig heller ikke er så ringe.
Den ekstra opløsning man får, ved at tilføje ekstra niveauer (ca. 10dB), vil give et bedre diskantsignal, hvis det efterbehandles med mange bits (teoretisk).
At jeg så mener at digital efterbehandling bør udføres i 24 bits, eller højere, er så en anden sag. Der er meget der kan gå galt, hvis det ikke udføres ved ekstremt høj opløsning.
EDIT: Den måde man bruger kompression på idag, hæver også diskanten, idet den hæver de svage niveauer, som jo indeholder en masse diskant. Der er næppe plads til en yderligere hævning, som emphasis vil tilføje, hvis der er brugt megen kompression i masteringen. Den første (japanske) udgave af Pink Floyds 'The Wall', skulle efter sigende være med preemphasis, og den bedste udgivelse man kan få fingre i.
Dette billede, var det første jeg lige kunne finde, der viser korrektionen ved de-emphasis.
|
|
|
Hej Spence! Det er klart, at den største gevinst ved analog emphasis tages hjem i indspilningsfasen, hvor den jo pr. definition skal være analog. Analog deemphasis er så - til forskel fra digital ditto - også virksom på de efterfølgende analoge kredsløb, og øger afstanden mellem den analoge og den digitale støj. Den digitale støj ud af DACén er den samme uanset om der er deemphasis på eller ej, men efterfølgende kan man ved liniariseringen altså opnå en vis filtervirkning overfor den højfrekvente støj, som især onebittere eller bitstream DACs udsender. Det gør det efterfølgende analoge LP filter simplere. Du må undskylde min begejstring for det, men på visse af Denons optagelser - selv fra midtfirserne er der godt nok dømt lavniveau info på et andet niveau end det man selv d.d. almindelivis opnår. Fremragende er faktisk et nogenlunde dækkende udtryk.
|
Til top |
|
|
Raskolnikov Forum Bruger
Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 4606
|
Sendt: 12 April 2007 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK spændede...kan man stadig få fat i de skiver idag?
__________________ Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
|
Til top |
|
|
Spencer Udelukket fra forum
Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6376
|
Sendt: 12 April 2007 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er lidt en skam, at pre-emphasis ikke bruges mere under mastering af CD'er. Men det skyldes måske, at de bedste udgivelser uden pre-emphasis, udnytter de 96dB dynamik fremragende allerede, og at man mener at det er godt nok. Denons 20 bits optagelser, kan så vinde noget ved det, tilsyneladende. Det er nok især ved store orkesterværker, med megen ruminformation og efterklang, at man opdager forskellen. Det kræver så tillige, at man har et lytterum, hvor grundstøjen er ekstremt lav. Desværre kan jeg ikke helt få renset ud i fuglekvidderet fra naboens have, men man kan håbe på en vinter med hård frost.
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum
Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 12 April 2007 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Ja, det er lidt en skam, at pre-emphasis ikke bruges mere under mastering af CD'er. Men det skyldes måske, at de bedste udgivelser uden pre-emphasis, udnytter de 96dB dynamik fremragende allerede, og at man mener at det er godt nok.
Denons 20 bits optagelser, kan så vinde noget ved det, tilsyneladende. Det er nok især ved store orkesterværker, med megen ruminformation og efterklang, at man opdager forskellen.
Det kræver så tillige, at man har et lytterum, hvor grundstøjen er ekstremt lav. Desværre kan jeg ikke helt få renset ud i fuglekvidderet fra naboens have, men man kan håbe på en vinter med hård frost.
|
|
|
Jeg tror ikke du skal regne med at der udnyttes 96 dB nogensinde. Mit bud er mellem 30 og 40, men man kan alligevel sagtens opleve forskellen med og uden deemph.
|
Til top |
|
|
Spencer Udelukket fra forum
Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6376
|
Sendt: 12 April 2007 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Spencer skrev:
Ja, det er lidt en skam, at pre-emphasis ikke bruges mere under mastering af CD'er. Men det skyldes måske, at de bedste udgivelser uden pre-emphasis, udnytter de 96dB dynamik fremragende allerede, og at man mener at det er godt nok.
Denons 20 bits optagelser, kan så vinde noget ved det, tilsyneladende. Det er nok især ved store orkesterværker, med megen ruminformation og efterklang, at man opdager forskellen.
Det kræver så tillige, at man har et lytterum, hvor grundstøjen er ekstremt lav. Desværre kan jeg ikke helt få renset ud i fuglekvidderet fra naboens have, men man kan håbe på en vinter med hård frost.
|
|
|
Jeg tror ikke du skal regne med at der udnyttes 96 dB nogensinde. Mit bud er mellem 30 og 40, men man kan alligevel sagtens opleve forskellen med og uden deemph. |
|
|
Ah, mon ikke signal/støjforholdet udnyttes fint mange steder, selvom der bruges kompression på musikken ? Der skal jo bare være lidt pauser hist og her, hvor man får lov at høre nogle instrumenter klinge ud. At de svage udklingninger så er hævet lidt i niveau, vil man også opleve på LP-mediet. Det har vist noget at gøre med, at det skal kunne spilles på højttalere, som ikke lyder helt godt, når de sartere signaler skal behandles. Det med at lave musik helt uden dynamik, er desværre også meget populært. Men så kan man da høre det samtidig med at man støvsuger. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum
Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 12 April 2007 kl. 15:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Ah, mon ikke signal/støjforholdet udnyttes fint mange steder, selvom der bruges kompression på musikken ? Der skal jo bare være lidt pauser hist og her, hvor man får lov at høre nogle instrumenter klinge ud. At de svage udklingninger så er hævet lidt i niveau, vil man også opleve på LP-mediet. Det har vist noget at gøre med, at det skal kunne spilles på højttalere, som ikke lyder helt godt, når de sartere signaler skal behandles. Det med at lave musik helt uden dynamik, er desværre også meget populært. Men så kan man da høre det samtidig med at man støvsuger.
|
|
|
Jamen det er vel også i de situationer, hvor det sker.
|
Til top |
|
|
Spencer Udelukket fra forum
Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6376
|
Sendt: 12 April 2007 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Spencer skrev:
Ah, mon ikke signal/støjforholdet udnyttes fint mange steder, selvom der bruges kompression på musikken ? Der skal jo bare være lidt pauser hist og her, hvor man får lov at høre nogle instrumenter klinge ud. At de svage udklingninger så er hævet lidt i niveau, vil man også opleve på LP-mediet. Det har vist noget at gøre med, at det skal kunne spilles på højttalere, som ikke lyder helt godt, når de sartere signaler skal behandles. Det med at lave musik helt uden dynamik, er desværre også meget populært. Men så kan man da høre det samtidig med at man støvsuger.
|
|
|
Jamen det er vel også i de situationer, hvor det sker. |
|
|
Hvis dynamikken kun er dårlig når jeg støvsuger, så har jeg et highend anlæg. (Jeg støvsuger dog elektrostatpanelerne med mellemrum.) __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum
Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 12 April 2007 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
|
|
|
|
|
|
|
|
|