Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. april 2024 | 02:15   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Erfaring og procedure med kabeltest (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 22 August 2006 kl. 07:01 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har ikke så mange års erfaring med det tunge Hi-Fi, men jeg har lidt spørgsmål til de erfarende. Jeg har læst den seneste kabeltest og diverse tråde, som har kommenteret denne test. Jeg har følgende spørgsmål:

1.
Hvad er den officielle (hos HiFi4all og andre) testprosedure ved test af signalkabler?

2.
Som jeg har erfaret det, så vokser ømfindtligheden i signalkabler i takt med at udstyret der bliver hængt på bliver "tungere" og "tungere". Er dette korrekt opfattet?

3.
Hvad er jeres erfaring med at signalkabler og det man "hænger" på, hvor længe er det om at blive spillet til?

4.
Hvor meget har impedansen indvirkning på "god lyd"?

5.
Hvornår er et signalkabel godt?

6.
Men hvilket udstyr bliver kabler, af redaktionen og skribenter, testet med?

 

Håber der er nogle af de skarpe der vil øse af erfaringen.

 

Hold venligst tråden sober, kan se der er flere tråde der bliver låst!

 

mvh
Mark Johansen

 

 

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 30 August 2006 kl. 08:27 | IP-adresse registreret  

Bummelum, er der ingen der har lidt svar?

MJ

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 15 December 2006 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

 

Er der erfaring med, at kabler skal "spilles til", inden de bliver testet? Bliver der vist dette hensyn når der bliver begået en kabeltest?

I så fald kabler bliver "spillet til" inden test, hvor længe bliver de "spillet til"?

 

Seriøse kommentarer og synpunkter modtages gerne.

MJ

 

 

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 864
Sendt: 15 December 2006 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Hej.

jeg vil da gerne gøre et forsøg, selvom jeg ikke har den store erfaring med at anmelde kabler.

1. Hvad er den officielle testprosedure ved test af signalkabler?"

svar: lytteren bør kunne vurdere kablets effekt ved at indsætte det som variabel i en konstellation af udstyr som denne er bekendt med (ofte sit eget). Man vil ofte begrændse antallet af testobjekter for overskuelighedens skyld (måske kun 3-4 objekter ad gangen) og der anvendes musik som er i stand til at fortælle lytteren essentielle ting om kablernes egenskaber. Man kan lave hurtige skift, men man kan også vælge at lytte over en længere periode på et enkelt kabel. Sidstnævnte er måske kun anbefalelsesværdigt hvis man er meget bekendt med sin "normale" lyd.

"2. Som jeg har erfaret det, så vokser ømfindtligheden i signalkabler i takt med at udstyret der bliver hængt på bliver "tungere" og "tungere". Er dette korrekt opfattet?"

Svar: Hvad mener du med ømfindtlighed, og tungt udstyr?  Men alt andet lige bliver det nemmere at afgøre effekten af en indsat variabel, hvis testudstyret tilvejebringer tilstrækkelig information herom. Typisk vil billige anlæg desværre ikke kunne afsløre det helt vilde, og de når oft til den konklusion at kabler ingen efekt har.

3. Hvad er jeres erfaring med at signalkabler og det man "hænger" på, hvor længe er det om at blive spillet til?

Svar: Jeg vil mene at man rimeligt hurtigt vil kunne afgøre, hvordan et kabel indgår i et specifik sammenhæng. Men man skal passe på: nogle kabler tager lang tid om at spille helt til. Vi taler her op imod flere 100 spilletimer. Kabelt som er på gæstevisit vil derfor ofte komme lidt svært fra start i direkte sammenligning med det som bruges som standard.

4. Hvor meget har impedansen indvirkning på "god lyd"?

Svar: Godt spørgsmål. Jeg bruger selv meget tykke ledere som  HT-kabler (VDH Supernova) og jeg synes det har en meget god virkning. se evt. van den hul tråden, hvor Kurt v Kubik både tegner og fortæller

5. Hvornår er et signalkabel godt?

svar: her findes ingen endegyldig sandhed, men personligt synes jeg at et kabel skal være så neutralt som muligt, altså spille uden betoninger (af visse frekvensområder) og spille ufarvet, og sidst men ikke mindst: lade så meget information som muligt passere igennem. Det må ikke være en flaskehals for signalet.

6. Men hvilket udstyr bliver kabler, af redaktionen og skribenter, testet med?

Svar: Det er vist lidt af en velbevaret hemmelighed, som nok primært har den fordel at anmelderen på forhånd garderer sig imod kritik fra personer, der evt. ikke bryder sig om testens konklusioner - metoden kan ikke diskuteres når den er ukendt.

Jeg håber mine svar var nogenlunde sobre, og jeg ønsker dig held og lykke med at gøre selvstændige erfaringer på området. Det er faktisk ret sjovt, når først man kommer i gang!

 

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4545
Sendt: 15 December 2006 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Hej Mark!

Jeg vil gerne forsøge at svare på dine spørgsmål. Mine svar er udtryk for min egen holdning og erfaring. Læs evt. den kabeltest jeg skrev tidligere på året.

Der er kun en måde at teste kabler på: Sætte dem til noget kvalitets-udstyr (ikke nødvendigvis møgdyrt), som du kender rigtig godt, og så lytte efter forskellene. Og bliv endelig ikke overrasket hvis forskellene er små. Sådan er det også med det "tunge" udstyr i forhold til det mere prisvenlige. Generelt så er der større forskel ved skift af højtalerkabler end ved signal kabler. Og jo dyrere produktet bliver, jo mindre bliver forskellene.

Der er ingen tvivl om at kabler lyder forskelligt, men du kan ikke måle dig frem til hvorfor. Ud- og indgangsmodstand på udstyret har selvfølgelig også noget at sige, men generelt så vil du opleve den samme forskel på to vidt forskellige anlæg.

Jeg skuffer nok et par stykker med denne udtalelse, men kabler kræver ikke meget tilspilning. Nogle gang er det et par timer, andre gange et par dage. Og så er det minimal forskel du oplever mellem et nyt og tilspillet kabel, hvis den er der. Det meste er psykisk, fordi du omstiller dig til en anden klang. Folk der skriver i deres artikler og indlæg, at et kabel krævede 200 timers tilspilning, lader måske deres fantasi løbe om hjørner med dem. Vi mennesker er meget letpåvirkelige, og hvis vi vil høre en forskel, så skal hjernen nok hjælpe os på vej! Jeg falder også i med begge ben i ny og næ. Så må man bare starte forfra.

Hvilket udstyr vi tester på? Det er ikke nogen hemmelighed, men det første der sker hvis jeg beskriver mit udstyr, er at en eller anden "kritiker" straks hagler det ned og kalder testen usaglig. Og netop fordi at mit udstyr sikkert spiller anderledes end dit, så skal du alligevel selv ud og bruge dine ører. En test er kun en "teaser" om det er i orden eller ej.

Verdens bedste kabel? Det bestemmer du og dine ører. Og stol aldrig på en sælger der siger noget andet!

Håber det svarede på dine spørgsmål. Ellers må du skrive igen.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1721
Sendt: 16 December 2006 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Jeg er i høj grad enig med Mikkel.

Det, han giver udtryk for, synes nemlig at være, at det ikke nødvendigvis er så vigtigt, hvilket udstyr, man tester på (jeg forudsætter dog, at vi er godt stykke fra Bilkas plastikanlæg!!) - men i langt højere grad, at man kender sit udstyr ud og ind og derfor vil være i stand til ret let at afgøre forskelle, når nye komponenter indsættes i kæden. Dette gælder både kabler og andre komponenter.

Jeg kan dog tilføje et par fif, som jeg har benyttet mig af, specielt i forbindelse med kabeltests.
  1. Sørg for at være nogle stykker til testen. Det er min erfaring, at man ikke nødvendigvis lytter efter de samme ting. Ved at have et "panel" (3-4 personer er passende) får man som regel dækket de flester aspekter af et produkt
  2. Især ved kabeltests - prøv en gang imellem at "snyde" og skifte kablet, uden at panelet opdager det. Jeg prøvede dette for nylig. På et tidspunkt sad paneldeltagerne og småsludrede lidt (efter vi lige havde lyttet på en skæring), og jeg så mit snit til at skifte et par netkabler. Herefter satte jeg den samme skæring på igen med samme volumen. Dette gav en umiddelbar reaktion fra paneldeltagerne med udbrud som "Hov, hvad skete der?" o.l. Umiddelbare indtryk er meget værdifulde, fordi lytterne ikke er forberedt på en ændring og derfor heller har nået at danne sig en mening om lyden.
Måske skulle jeg lige nævne, at jeg dog ikke er enig med Mikkel i, at de største forskelle skulle kunne høres på højttalerkabler. Jeg har gennem årene hørt endog store forskelle mellem alle typer kabler, dvs. signal-, højttaler- og netkabler (har p.t. ingen erfaringer med digitalkabler).

__________________
mvh
AKSA

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa
 
gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1469
Sendt: 16 December 2006 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Hej Mark!

Jeg vil gerne forsøge at svare på dine spørgsmål. Mine svar er udtryk for min egen holdning og erfaring. Læs evt. den kabeltest jeg skrev tidligere på året.

Der er kun en måde at teste kabler på: Sætte dem til noget kvalitets-udstyr (ikke nødvendigvis møgdyrt), som du kender rigtig godt, og så lytte efter forskellene. Og bliv endelig ikke overrasket hvis forskellene er små. Sådan er det også med det "tunge" udstyr i forhold til det mere prisvenlige. Generelt så er der større forskel ved skift af højtalerkabler end ved signal kabler. Og jo dyrere produktet bliver, jo mindre bliver forskellene.

Det med store og små forskelle er en svær størrelse. Det vil alt andet lige være en personlig vurdering, men forskellene på kabler er efter min erfaring ikke små, men store.
Det kan være en vanskelig opgave at karakterisere kablets natur, idet de kan influerer forskelligt, på forskellige typer af elektronik, men forskellene bliver ikke mindre jo dyre produktet er. Måske tvært imod. Jeg tror forskellene i højere grad udstilles på topmodeller.

Der er ingen tvivl om at kabler lyder forskelligt, men du kan ikke måle dig frem til hvorfor. Ud- og indgangsmodstand på udstyret har selvfølgelig også noget at sige, men generelt så vil du opleve den samme forskel på to vidt forskellige anlæg.

Jeg skuffer nok et par stykker med denne udtalelse, men kabler kræver ikke meget tilspilning. Nogle gang er det et par timer, andre gange et par dage. Og så er det minimal forskel du oplever mellem et nyt og tilspillet kabel, hvis den er der. Det meste er psykisk, fordi du omstiller dig til en anden klang. Folk der skriver i deres artikler og indlæg, at et kabel krævede 200 timers tilspilning, lader måske deres fantasi løbe om hjørner med dem. Vi mennesker er meget letpåvirkelige, og hvis vi vil høre en forskel, så skal hjernen nok hjælpe os på vej! Jeg falder også i med begge ben i ny og næ. Så må man bare starte forfra.

Der er pæn forskel på et sprit nyt kabel, og et der har "spillet" i flere hundrede timer. Derfor findes der fx kabeltoastere for at optimere kablet hurtigt. Og det har intet med påvirkelighed at gøre. Jeg har flere gange sammenlignet et sprit nyt kabel , med et godt brugt, og forskellen er ret tydelig. Hvor stor forskel der opleves afhænger af personlig vurdering OG udstyr.

Hvilket udstyr vi tester på? Det er ikke nogen hemmelighed, men det første der sker hvis jeg beskriver mit udstyr, er at en eller anden "kritiker" straks hagler det ned og kalder testen usaglig. Og netop fordi at mit udstyr sikkert spiller anderledes end dit, så skal du alligevel selv ud og bruge dine ører. En test er kun en "teaser" om det er i orden eller ej.

Verdens bedste kabel? Det bestemmer du og dine ører. Og stol aldrig på en sælger der siger noget andet!

Stol udelukkende på dig selv og den erfaring du drager når der eksperimenteres

Håber det svarede på dine spørgsmål. Ellers må du skrive igen.



__________________
My other toy has tits.
                                                                               
    
Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 16 December 2006 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres seriøse svar og indput.

Hvem andre en Nordost bruger "kabeltoastere" ?

Mikkel,
Når der fra redaktionens side begås kabeltest, har man så sikret sig at kablerne er spillet til, eller har været igennem en "kabeltoaster"? Hvad er jeres holdning/erfaring på dette punkt?

mvh
MJ

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4545
Sendt: 16 December 2006 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Hej igen!

Kablerne i min kabeltest tidligere på året, var enten allerede spillet til ved levering(her må man stole på leverandøren), eller blev spillet til her hos os. Igen, så handler det altså om kort tid før de er tilspillet.

Generelt er de fleste produkter er hurtigt spillet til. Alt fra et par dage til en uges tid. Undtaget er højtalere, som typisk skal have minimum en uge eller to med musik ved almindelig niveau. Jeg har i min tid i branchen oplevet ganske få produkter som krævede særlig lang tids tilspilning, og de kan tælles på én hånd. Resten er altså psykisk påvirkning, nemlig at man skal vænne sig til klangen fra et nyt produkt.

På redaktionen er det et krav at højtalere altid er spillet til før en test, for de optager simpelthen for meget plads til at vi kan have dem stående i længere tid. Ved andre produkter er det op til leverandøren at meddele hvis produktet kræver særlig tilspilning eller der er andre forhold som der skal tages hensyn til. Vi vurderer hvornår et produkt er tilspillet, ved ganske enkelt at lytte kort til det flere gange i løbet af de første dage. Når klangen ikke længere forandrer sig, så er produktet spillet til.

Kabeltoastere... der bliver simpelthen lavet så mange produkter i denne branche, til folk hvor pengene er ved at brænde hul i lommen. Men jeg forstår det til dels. Det handler om at opnå perfektion. Og har man allerede det perfekte anlæg, så er der nogle som søger andre veje med tilbehør og tweaks.

Men... i sidste ende er det dig selv, som afgør om et givent produkt er sin pris værd. Vores tests er kun en indikation for om produktet gør det godt, resten er op til dig og dine ører.

Med venlig hilsen, Mikkel.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Indlæg: 119
Sendt: 17 December 2006 kl. 07:55 | IP-adresse registreret  

Kabeltoastere... der bliver simpelthen lavet så mange produkter i denne branche

Hvem andre end Nordost leverer "kabeltoastere"?

mvh
MJ

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests
 
gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1469
Sendt: 23 December 2006 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Mener at kun NO laver kabeltoaster. Har hørt perifert om et Taiwanfirma der forsøgte sig, men i den seriøse afdeling er det kun NO der har toastere som en del af produktionen.

Mht kabler er tilspilningen EN lang proces. Jeg har sammenlignet et sprit nyt kabel, med kabler der havde spillet i flere år( 1 - 3 og 6 ), og der er ubetinget forskel. Men nu er det sådan at forholdet til kabler varierer voldsomt fra person til person. Her på forum er der garvede brugere der mener at kabler er "fuldstændige ens", altså ingen forskelle overhovedet, mens andre mener at de har meget stor betydning for den perfekte gengivelse, og mellem de to poler atter et hav af varierende meninger( dog færre med erfaring). Men hvis man hører til den gruppe der ikke kan høre forskelle, sker der ofte det, at man taler om psykiske faktorer og andre lignelser. Dette istedet for grundigt at sætte sig ind i sagerne og drage egen erfaring med en bred vifte af kabel-produkter.

Iøvrigt er kabeltoastere ikke til hvermandseje, men en mulighed for hififolket der ønsker kablerne toptrimmet.



__________________
My other toy has tits.
                                                                               
    
Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes