Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 16:51   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af min hjemmebiograf
 HIFI4ALL Forum : Billeder af min hjemmebiograf
Emne Emne: Peter Pan’s digitale hjemmebio Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 60
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 02 August 2006 kl. 21:54 | IP-adresse registreret Citér Peter Pan

Oplysninger om BeoLab 7-4 centerhøjttaler. 
 
BeoLab 7-4 er en 2 vejs center højttaler, der er aktiv og drives af 2 stk 250
watt ICE power forstærkere. Den er fin tunet med speciel fokus på stemme-
genkendelse. Beolab 7-4 er istand til at følge BeoLab 5 i lydkvalitet.
 
 
 
                   
BeoLab 7-4 Center højttaler - Af og på montering af højttalerfronten.

          

Fjern højttalerfronten for at få adgang til godkendelsesmærkaterne:
Tryk fronten nedad, indtil den stopper (~ 10 cm). Fronten kan nu tages af.

Bemærk: Når du skal fastgøre fronten igen, skal du først sætte den
midterste tap i den nederste del af rillen (a) og føre fronten opad.

Sørg for, at alle seks ”fastgørelsespunkter” griber helt fat i
de tilhørende greb på højttaleren (b), så fronten sidder ordentligt fast.

____________________________________________________________
 
Her laves frontpaneler i metal til Bang & Olufsens højttalere.
 
RMIG er navnet på en 100 % dansk virksomhed, som dog producer til B&O fra deres tyske fabrik.
 
 
 
Hjemmeside: http://rmig.com/dk


__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1669
Sendt: 03 August 2006 kl. 17:59 | IP-adresse registreret Citér mathias 2

hvaaa.. skal du ik snart opradere til 4 x BeoLab 5?

__________________
Til top Vis mathias 2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mathias 2
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 03 August 2006 kl. 19:13 | IP-adresse registreret Citér Peter Pan

Hej mathias 2.

Nej jeg er rigtigt godt tilfreds med mine to passive højttaler.



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 1669
Sendt: 03 August 2006 kl. 19:35 | IP-adresse registreret Citér mathias 2

hehe okay

__________________
Til top Vis mathias 2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mathias 2
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 03 August 2006 kl. 20:57 | IP-adresse registreret Citér Peter Pan

X-tra Speaker Kit til passive højttaler:
 
 
X-tra Speaker kit - Nr.8920475, er en del af Bang & Olufsens Master Control Link (MCL) system, der
kan giver dit centrale Bang & Olufsen hoved rum AVsystem en ekstra dimension. Du kan afspille en hver
analog musik kilde, og få musikken sendt til det Link-rum du ønsker at installere et sæt passive ekstra
højttaler. Et X-tra Speaker kit lader dig kontrollere lyd fra det centrale hoved AVsystem, samt lydstyrken i
Link-rummet, med en Beo4.  
Bang & Olufsen hoved-rum system kan være et audio-og video-systemer. Eks. BeoMaster, BeoCenter, eller
et BeoVision TV, hvor alle dine øvrige lydkilder er tilsluttet. Et "X-tra speaker kit" i Link-rummet består af en
"transceiver" og en "MCL-2A relæ boks", som tilsluttes et sæt passive højttalere. 
 
Det centrale Bang & Olufsen hoved rum system blev tilsluttet Link-rum systemet ved hjælp af et særlig MCL-
kabel, der købes separat. Du kan købe den længde kabel du har brug for.
(Et 5 leder telefon kabel kan også bruges).
 
Installation
En transceiver må være monteret på en væg, hvor det kan modtage beskeder fra din Beo4 fjernbetjening.
Relæ boksen skal monteres, ikke alt for langt fra transceiveren. Relæet modtager højttaler signaler fra det
centrale hoved rum system, og leder dem igennem til X-tra højttalerne. OBS! Under evt. programmering
bringe hele systemet i standby-tilstand.

Bag på BeoCenter 9300 løber en plus og minus data ledning fra hver
3 pol højttaler stikdåser, (såkaldt MCL 3 pin) op i det passive kit.

_______________________________________________________  ;    

Relay boksen. På den sorte knap til højre kan volumen justeres Beolink X-tra speaker kit. Billeder lånt fra Old_school.
 
 
 
 
 
                            
 
 På min lille tegning ses opbygningen af mit MCL Link rum system.
------------------------------------------------------------ ----------
  
Her min beskrivelse af mit linksystem med BeoLink Converter 1611.
 
     
   Se mere side 12
 
Mit BeoCenter 9300, har en MCL = (Master Kontrol Link stikdåse). Via et 7 polet DIN datalink kabel, skal
mit BeoVision 7-40" Tv's  ML = (MasterLink) system kommunikere med hinanden. For kunne det, købes en
BeoLink Converter type 1611 nr. 1161466, for at få de to link system, til at "tale" med hinanden.

Når dette er på plads, vælges om det er BeoVision 7-40" Tv'et eller BeoCenter 9300 der skal være den styrende
del. Jeg har valgt at tilslutte mine højttaler til mit TV. Med denne beslutning er det naturligt at det er tv'et, der styre
alle funktioner jeg beder Beo4 om at udføre.

For at det kan blive sådan, fortæller man BV7-40 og BC 9300 hvad rolle de skal spille i opsætningen, ved at tildele
dem et OPTION nr. med Beo4 fjernbetjeningen. I mit setup er BeoCenter 9300 i option 0, og BeoVision 7-40"
Tv'et i option 2.

Det vil sige, at jeg nu kan sende/ styre analog lydsignaler via ML /MCL systemet, til mit Link rum. Her benyttes så et
passiv X-tra speaker kit Nr. 8920475. Når jeg kan nøjes med passivt kit, er det fordi  BeoCenter 9300 udover to stk.
pre-out PowerLink udgange, også har en integreret max 80 Watt forstærker.  Forstærkers højttaler udgange tilsluttes
først til det passiv X-tra speaker kit, og her fra trækkes normale højtaler kabler til et sæt passive højttaler, i link rummet.
En Transceiver følger med kit'te, den er monteret i link rummet. Her udover har jeg trukket et almindeligt 5 leder telefon
kabel mellem relæboksen og transceiveren.

Nu kan jeg med Beo4 i link rummet, få lyd fra alt der er tilsluttet BeoCenter 9300 og BeoVision 7-40" Tv'et, TV/CD/ DVD/Video/Selector/Radio/Kassettebånd/ grammofon, og der kan foretages de samme kommandoer, som når jeg er
i stuen hvor anlægget er opstillet.

Dette setup giver mulighed for at se tv i stuen (lyd & billede), og samtidigt lytte til musik fra en valgt kilde i et Link rum.
 
      
Tranciveren med kobber look sidder i køkken-alrum med et 5 leder tlf. kabel til Xtra
speaker boksen. Et MCL kabel går til ML/MCL converter 1611 i  min teknikboks i stuen.
 
                            
 
 
 
 
På side 14 kan du se hvad de små tal dækker over.


__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 04 August 2006 kl. 07:17 | IP-adresse registreret Citér Peter Pan

The King of cassette recorders.
 
Dette skriver jeg i genhørs glæde over igen at kunne høre min Beocord 9000.
 

 
Kirsebær med de store.
 
Året er 1981, Bang & Olufsen har sat sig for at bevise at de på alle områder
er mindst lige så dygtige som andre af verdens Hi-Fi producenter.
Man manglede fantasi til at forestille sig en båndoptager, der mekanisk var lige
så forskellig fra konkurrenterne, som tangentielpladespilleren var, dengang den
kom frem.
 
Det er næppe for meget sagt, at det vagt international opsigt, at B&O kunne
udvikle et system som HX Professional, og fik ingen andre end Dolby
Laboratories til at markedsføre HX til professionelle lydstudier. HX var egentlig
et "biprodukt" fra udviklingen af Beocord 9000.
 
Ingeniørerne i B&O's udviklingsafdeling havde fået meget frie økonomiske tøjler
til at indføre tekniskforbedringer i det, der skulle blive Bang & Olufsen's prestige
maskine i Formel 1 klasse som Japanske Nakamichi 700ZXL.
 

 
I 1984 købte jeg Beocord 9000, for 8.500 Dkk. I de følgende år indspillede jeg
utallige vinyl plader på min båndoptager, og har idag et par hundrede bånd på
min hylde, indspillet i Dolby C på Maxell UD XL II Chrome bånd.
 

 
For nogle år siden knækkede en gummi rem, og Beocord 9000 røg i kælderen.
------------------------------------------------------------ -------------------
 
Martin Olsen har skrevet et indlæg på dette link.
 
 
 
Jeg kontaktede Martin i Marts for at høre om jeg skulle være så heldig,
at han havde sådan et par remme hjemme.
 
 
 
Og det havde han. Han ville også gerne montere dem for mig, også til en særdeles
rimelig pris.
 
Jeg har fået min kære Beocord 9000 på plads, og har hørt Roger Whittaker
samt meget andet de sidste par timer. Lyd kvaliteten er efter mange år stadig
i top, så det er bare lækkert.
 
Tusind tak til Martin/ Dillen for hjælpen.
 
 
 
 
Lidt historie om store ambitioner hos Bang & Olufsen.
 
Den ultimative båndmaskine, blev Beocord 9000, som havde næsten samme design som 8000, forskellen bestod i en sort
vandret stribe med indikatorlys for båndtype på maskinens venstre halvdel. Og til højre var det numeriske tastatur sort i
stedet for blankt.

Teknisk var 9000 dog en del mere avanceret, for det første havde den tre tonehoveder, uden dog at have medhør efter bånd.
Rygterne sagde, at der ikke kunne findes plads til den elektronik der var nødvendig til den funktion. Tonehovedet, som var et
kombihovede, kom fra Japanske Canon, og var superpræcist og med en meget smal magnetspalte. Maskinen blev leveret
med et TDK MAR bånd med en hyletone og en umagnetisk skruetrækker, som kunne bruges til justere hovedets azimuth –
virkeligt hardcore hifi. Men det mest usædvanlige var dog maskinens computerstyrede båndtilpasning. Man smed et bånd i,
trykkede på ”tape type” i 3 sekunder og vupti snupti, justerede den hele båndoptagerens elektronik efter båndets egenskaber.
Tilmed kunne man udlæse værdierne for bias, equalizing og følsomhed på displayet, og den brugte sågar dataene til at justere
VU metrenes følsomhed, således at man altid skulle udstyre til ”første røde lysdiode”. Man skulle ikke længere famle sig frem
til maks. udstyring af hver enkelt båndtype og fabrikat – genialt og samtidigt enestående. At man så lige kunne gemme 4
forskellige kalibreringer, én for hver båndtype, er vel nærmest overflødigt at nævne. 9000 havde også fået Dolby C
støjreduktion, som var et langt mere effektivt støjreduktionssystem end det gamle Dolby B.

På alle andre områder lignede Beocord 9000 sine mindre søskende, f.eks. musiksøgesystemet og tidstælleren virkede på
tilsvarende måde på alle modeller.

Den maskine vakte berettiget opsigt, da den ramte markedet i efteråret 1981. Indspillede man en  LP til et bånd, lød 
optagelserne meget bedre på den maskine, den havde nemlig både bas som pladerne, lav støj og en magtfuld gengivelse,
at den så var dyr måtte man acceptere.
 
____________________________________________________________ ___________
 
Instruction book for Beocord 9000 in Danish  Download - (PDF 11.430 KB)


__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 04 August 2006 kl. 08:11 | IP-adresse registreret Citér Peter Pan

                                              NAD C 162 Pre-amp.
 
 
 

hifi4all's anmeldelser, Test af Cayin CD-252.

http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=312&zoneid=3


Min Pre-amp høre til i den billige ende af prisskalaen, men jeg syntes alligevel at den klare
opgaven at fordele lyd ganske godt. Lyden via NAD : Dejlig detaljeret god dynamisk, god
orkester placering i lydbilledet. Og så har den en rigtig god RIAA forforstærker, som passer
godt til min Beogram TX grammofon.
 

NAD 162C , Under Cover.
 
 
 
 
 
 
 
Her en Tysk test resultat, fra Feb 2005.
 
 
 
 
                              


__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
BeoFan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Juli 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 405
Sendt: 04 August 2006 kl. 13:31 | IP-adresse registreret Citér BeoFan

Hej Peter Pan

Smuk anlæg og flot ledningsføring, ingen tvivl om det. Tak for al din info. det er virkelig til inspiration

Jeg vil blot anbefale dig meget kraftigt at udskifte dine BeoLab 4000 (baghøjtalere)til et sæt Penta, så hurtigt som muligt. Det har jeg gjort for en måned siden, og nu kan jeg høre alle effekterne ganske tydelig og vigtigst,- med samme toneleje lyd som fra fronten Penta.

 BeoLab 4000 er meget spinkle i lyden,helt uden bund, specielt når de tilføres de fulde frekvensområde i Dolby Digital. Det vil kun koste dig ca 2000 ekstra  hvis du bytter ud til et sæt Penta.

Lydforbedringen vil svare til din Subwoofer, og den vil du med garanti ikke af med...

Fortsat god fornøjelse, B&O lyd er et projekt man aldrig bliver træt af

Til top Vis BeoFan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BeoFan
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 04 August 2006 kl. 15:08 | IP-adresse registreret Citér Peter Pan

Hej BeoFan
 
Og tak for dit indlæg, og stort tillykke med det ekstra sæt Penta. At Penta Højttalerne er langt bedre end BeoLab 4000 har jeg aldrig været i tvivl om. På BeoVesion 7-40 kan hver højttaler justeres selvstendigt, det gør det nemt at tilpasse lydstyrken, men naturligvis ikke klangen. 
 
Hvis du går på side 1, vil du på det billede hvor du ser BL 4000 på bagvægen, også kunne se at jeg kun vil kunne placere den ene højtaler rigtigt. Den anden kan ikke komme ind for døren, og en indbygget reol. Jeg skal også lige sige at man godt kan får et chok når man i dts får en helikopter i hovedet, så helt tosset er BeoLab 4000 nu heller ikke.  
Hvis jeg skulle skifte baghøjttaler, vil jeg vælge et sæt passive Ht'er og et par ICEpower trin til at trække dem.




__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 04 August 2006 kl. 16:55 | IP-adresse registreret Citér Peter Pan

witzel skrev:
visuelt har B&O altid være mange skridt foran konkurrenterne.. desværre synes jeg ikke altid om de endelige resultat, design og lyd kombineret.. men som andre skriver, føj hvor er det flot..

men rart at se at du har en "ordentlig" cdafspiller iblandt også.. jeg troede du var helt fortabt

Derfor købte jeg Cayin 257 CD, selv om jeg har en CD i mit BeoCenter 9300 anlæg.
 

Det er et problem for forbruger med ældre CD-afspiller, som overholder CD standarden,
at kunne afspille alle CD-skiver. Dette gælder også B&O´s mange ældre cd-afspillere.

Det er bedst at bruge 74 minutter (650 MB) cd'er frem for 80 minutter (700 MB). cd'er over 74 minutter
overholder ikke cd-standarden og flere (især ældre) cd-afspiller har problemer med at afspille cd længere
en 74 minutter.

I alle tilfælde opnår man det bedste resultat med 74 minutters cd'er frem for 80 min. cd'er, fordi der er
længere afstand imellem de enkelte spor, og sporene går længere ind mod centrum og ud mod kanten. cd
standarden er lavet efter 74 minutters maks., på en 12 cm skive, men man er gået mere og mere over til 80
minutter cd, især til PC'en.

Mange lidt ældre CD-løbeværk virker ikke med 80 minutters cd'er fordi sporene er uden for de beregne
område og laseren ikke kan bevæge sig langt nok ind eller ud. Jeg ved at dette blandt andet har været et
problem med B&O cd-afspillere, fordi flere købe cd'er der ikke overholder cd-standarden. Der findes
efterhånden en del originale cd'er hvor de har lagt mere end 74 minutters musik på, og det er derfor reelt
ikke en cd fordi de ikke overholder cd-standarden som er fastlagt af Philips og Sony som opfandt cd'en

Flere forbruger har klaget over at deres købte kopisikrede cd'er, ikke kunne afspilles i deres cd-afspiller og mente
at der er noget galt med cd-afspilleren, men i virkeligheden er der intet galt med cd-afspilleren, det er bare
nogle musik-producenter der ikke kan finde ud af at overholde standarden. (Byt dem).

Det har været et problem for b&o, som anvendte cd-løbeværk fra Philips, som overholdt cd-standarden
men ikke kunne afspille alle cd'er. Selvom det er producenterne af cd-skiverne der har lavet en fejl, så er
det ikke dem det går ud over, men forbrugeren og producenterne af cd-afspillere. Nogle forstår ikke at
deres nye 400 krones køkken radio/cd afspiller kan afspille en cd, når et 10.000 kroners fra
Bang & Olufsen ikke kan.

I dag kan stort set alle afspillere også klare CD'er der ikke overholder standarden, også B&O.

Har du eks. et ældre Beocenter som har et gammelt  løbeværk der ikke kan afspille din ny indkøbte cd,
eks.vis en cd skive er med Helmut Lotti, der hedder My tribute to the king, så er det en kopisikring på
Cd'en der er årsagen, og du må opgive denne cd-skive. Gå til din musik forhandler og klag, den cd-skive
overholder ikke cd-standarden.

Prøv en anden cd-skive, før du sender din b&o cd afspiller på værksted.



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 05 August 2006 kl. 12:59 | IP-adresse registreret Citér Peter Pan

Her min Cayin 252 CD, en dejlig Kinesisk spilledåse. 

hifi4all's anmeldelser, Test af Cayin CD-252.

http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=312&zoneid=3



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 06 August 2006 kl. 06:35 | IP-adresse registreret Citér Peter Pan

Audio Pro B1-20 Ace-bass. Det skrev Hi Fi & elektronik år 2000 om min subwoofer.

 

Audio Pro ACE-Bass B1.20 Sub Download pdf :

Download- Audio Pro B1.20 Sub. Svensk manual på pdf fil.

http://peecee.dk/upload/view/336562

_____________________________________

http://www.audiopro.com/sites/audiopro.com/files/expired_pro duct_folders/Sub_B120_productinfo_eng.pdf

http://www.audiopro.com/expired_products/sub-b120

http://www.audiopro.com



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
BeoFan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Juli 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 405
Sendt: 06 August 2006 kl. 10:30 | IP-adresse registreret Citér BeoFan

Hej Peter Pan

Hvordan tror du subwooferen  B1-20eren lyder i sammenligning med BeoLab 2? Pris?

Har du set noget info om, hvordan man fjerne brum (tomgangsstøj, brummer fra enhederene)) fra en BeoLab Penta. (defekt kondensator e.l.?) 

BeoWorld Forum skriver lidt om det, men ingen vil ikke give konkret svar.

Ps:

fjern/flyt/nedriv din reol og få anskaffet dig et par ekstra Penta, jeg kan ikke tvinge dig, men du får altså et helt andet og ultimativt bedre anlæg, der mere end rigeligt modsvare besværet med nedrivningen af reolen.

Alene det at du kan høre eksempelvis almindelig musik i 4 kanaler helt uden lyd/DB /frekvens forskel, er altså en oplevelse.

 Når du så lægger en af de nye   DVD/CD Dolby 5.1 musik skiver i afspilleren, så er der dømt englelyd. 

Til top Vis BeoFan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BeoFan
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 06 August 2006 kl. 14:54 | IP-adresse registreret Citér Peter Pan

Hej BeoFan
 
Først skal siges at jeg kun har hørt BeoLab 2 i b&o butikken, hvor den var overdrevet skruet op, og det lyder ikke godt. Min holdning er at man skal have grejet hjem, for at kunne udtale sig oprigtigt om lyd kvaliteten, og det har jeg ikke haft behov for.
 
For 6 år siden købte jeg Audio Pro B1-20, for 5000 kr. som var et rigtigt godt tilbud, da modellen skulle udgå. Jeg havde på daværende tidspunkt en Kenwood KA-7050A og ikke flere ledige linieudgange, så det var et most at B1-20 også kan tilsluttes et sæt højttaler terminaler. Nu er den tilsluttet SUB bøsningen på BV7-40. Dele frekvens kontrollen står i 0 og volumenkontrollen på klokken 9, så giver den kun den rene bas hævning fra 30 til 50 Hz som BeoVoxPenta ikke kan give, da de starter ved 55 Hz. Selv om jeg vil kalde mig bassofil, mener jeg ikke det er naturtro gengivelse når bassen overdrives, og som du kan se har jeg ellers god mulighed for det.
 
Samme år altså 2000, tog jeg et sæt BeoLab 1 hjem, den var lige kommet frem i butikkerne, og der blev skrevet meget om at den har en 300 watt basforstærker, og det er jo bas jeg savner i mine BeoVox Penta, men den bas jeg savner, fandt jeg heller ikke ved at lytte til BeoLab 1.
 
Så blev min aktive Audio Pro B1-20 subwoofer købt, og det har jeg aldrig fortrudt, og de 47.990 kr. jeg har sparet heller ikke.
 
Du skriver:
 
" Fjern/flyt/nedriv din reol og få anskaffet dig et par ekstra Penta, jeg kan ikke tvinge dig, men du får altså et helt andet og ultimativt bedre anlæg, der mere end rigeligt modsvare besværet med nedrivningen af reolen. Alene det at du kan høre eksempelvis almindelig musik i 4 kanaler helt uden lyd/DB /frekvens forskel, er altså en oplevelse. Når du så lægger en af de nye   DVD/CD Dolby 5.1 musik skiver i afspilleren, så er der dømt englelyd."
 
Den bedste opstilling af baghøjttaler, vil jeg mene er mindst 1,5 m bag mine stole, og det får jeg ikke ved at fjerne reolen og skorstenen, derfor er jeg nødt til at have dem plasteret oppe over lytte punktet.
Hvis jeg skulle skifte baghøjttaler, vil jeg vælge et sæt passive Ht'er og et par ICEpower trin til at trække dem, nu da center og front i forvejen trækkes af ICEpower trin, og den lyd de afgiver er suveræn. Jeg ved dog ikke hvad for højttaler der er optimale til dette formål.
 
Jeg oplever skam allerede at høre engle lyd med DVD/CD Dolby 5.1 musik og ikke mindst i tds lyd. Almindeligt stereo musik i 4 kanaler, spiller da fint nok, men stereo fortrækker jeg at lytte til over mine BeoVox Penta front højttaler. 
 
BeoFan du spørger om jeg har set info om at fjerne tomgangs støj/brum fra BeoLab Penta.
 
Svar:
 
Nu har du været så rar at give mig et par gode råd, så skal du da også have et par af mig. 
 
Smid de 4 bundforstærker ad H-til, og lav dine BeoLab Pente'er om til BeoVox Penta'er. Køb så 4 stk. ICEpower ASP trin, med de watt du har brug for, og dit støjproblem er garanteret løst.
 
De bund forstærker er en så gammel konstruktion, og der er lavet for mange kompromiser, fordi de hele tiden skulle tilpasses Bang&Olufsens øvrige udvikling. Det du opnår ved dette forstærker skift er, en fantastisk dynamik forbedring, og absolut ingen forstærker støj. Støj/signal forholdet er for dårligt på de gamle forstærker, når de så også forstærker en del af denne støj, mere og mere jo ælder de bliver, er det til sidst ikke til at holde ud, hvis man seriøst lytter til musik. Det bliver også dyrt at få skiftet de slidte dele.
 
Den øverste del, højttalerne bliver kun bedre og bedre, og du har jo om loddet de komponenter der kan om loddes.
 
Det var mit råd til dig Erik. 
 
 
Dette råd har jeg givet to par venner, og de har takket mig bag efter.
 
Arbejdsbeskrivelse til ændring af
BeoLab Penta til BeoVox Penta.
 
             
 
1) Læg BeoLab Penta ned, og afmontere de 5 møtrikker.
 
 
 
 
 
2) Kør forstærkeren til destruktion på genbrugsstationen.
 
 
 
3) Afkort de 5 afstands jern, og skær nyt gevind.
 
 
 
4) Genmonter foden.
 
 
 
5) Vipti mikraklet er sket, et sæt BeoVox Penta.
____________________________________________________________ _
 
 
Bemærk !
 
Hvis du vil ombygge en BeoLab Penta Mk 3 nr. 6631 til passiv, er
der ikke skrue terminaler som på BeoLab Penta Mk 1, men spadestik. 
På billedet ser du mit forslag til placering af nye højtaler terminaler. 
 
Man kan dog også vælge at montere spade stik på højttaler kablerne:
 
                                             
 
 
 
SamCR skrev:

Lige en kommentar til tanker om Penta- gå efter Beo vox, og tilslut dem til ICEpower moduler.
Jeg har selv et par Beolab Penta, som jeg fornyligt "byggede om" til vox - ved simpelthen
at føre højttaler forbindelsen forbi forstærkeren.
 
De fik nyt liv, og er den HELT store nydelse at lytte til. Så lige nu er forstærkerene i bunden,
de dyreste højtalerfødder jeg har ejet
.
 
   
________________________________
 
Så ud og købe ICEpower forstærkertrin.
 
Mellem passive BeoVox Penta og en ICEpower
stereo forstærker benyttes 2 x 6mm² højttaler kabel. 
 
kan købes her:  AV-Cables.dk 2 x 600 mm2
 
God fornøjelse.
__________________________________
 
Her ICEpower produktcenter.      
 


__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 07 August 2006 kl. 09:30 | IP-adresse registreret Citér Peter Pan

Grammofonen i mit set-up.

 

Vinyl & Beogram TX.

 
Er et stykke finmekanik, og bortset fra en sort dækplade der er løs, fordi Bang&Olufsen fra starten har brugt en for svag lim i forhold til en kraftig fjeder, er den efter mange år stadig som ny. Også er jeg så heldig, at min MMC1 pick-up stadig lyder godt. Her til skal lige siges at det igennem årene har været nærmest en andagt, når der skulle spilles plader, aldrig noget med fest og betjening af grammofon samtidigt, der har båndoptageren stået for skud.
 
Det er ganske fornøjeligt at få støvet de gamle LP'er af, og jeg må sige at tilslutningen af NAD 162 C Pre-amp forforstærkeren, har gjort at jeg hørt mere grammofon end jeg nogensinde tidligere har gjort.
 
Lyden er meget dynamisk at lytte til. En Lp lavet af DUX, med navnet SOUND PROJECT SUPER STEREO nr.6830967 er helt fantastisk at høre på.
 
Jeg kan kun anbefale at du går i dine gemmer, og finder de gamle plader, du en gang holdt af, og høre dem igen, hvis ellers dit grej er OK og dine plader ikke er for slidte, vil du nok som jeg finde ud af, at et eller andet er gået tabt med digitaliseringen.
 
Hvis du har solgt det hele, eller smidt det ud, så prøv at starte på en frisk med Grammofon og antikvar plader. Dette kan også give et mål for søndags udflugten.
 
Herunder link til en masse læsning om de her ting.
 
 
________________________________________________
 
Her kan købes pick-up'er, MMC1' er dog ikke til at købe som ny.
 
 
Se hvor pick-up'erne oprindeligt var monteret, og hvornår.
 
 
MMC pickup cartridges 1
 
 
Musik på Vinyl.
 
 
Er Vinyl-lyd bedre end Cd-lyd?
 
 
Danske & nordiske vinyl plader.
 
 
___________________________________________________________
 
 
Har du B&O pick-up problemer, så se her.
 
 
 
  
 
 
------------------------------------------------------------ ---------------------------------------------------
 
 B&O pickupper.

                                        

 

Tjah, man kan nok finde en brugt B&O pickup, hvis den gamle ikke virker mere. Problemet med gamle B&O
pickupper er at nåleophænget bliver hårdt med alderen. Dette kan forringe lydkvaliteten og give forvrængning,
og til sidst falder nålen af. Har du Feks. en MMC20EN eller CL pickup, hvor diamanten er meget slid, eller
ikke virker mere, kan du få den retipped hos Axel på http://www.schallplattennadeln.de/. Han skifter ophænget
og sætter en ny nål på. Du kan få din gammel pickup til at lyde som ny.
Go' service, skriver flere på nettet, som har handlet med Axel.

-------------------------------------------------------

Bang & Olufsens gamle stereo pick-up Typer:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=24970&P N=1&TPN=22



__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 07 August 2006 kl. 20:21 | IP-adresse registreret Citér Peter Pan

BeoFan skrev:

 
Jeg ville så gerne høre din reaktion på en BeoLab 2 subwoofer hjemme hos dig selv. Kan du ikke låne en hjem fra den lokale BeoShop ?
 
Som du helt korrekt påpeger er der 12.000 kroner i prisforskel, og meget få uafhængige/ upartiske er kommet med en vurdering af BeoLab2. Nogle Hifi nørder har enda påstået at den blot stod i et hjørne og buldrede ... det er dog ikke den oplevelse jeg har haft med den, da jeg lånte den hjem en weekend, men jeg havde heller ikke noget som reference.
 
Da det bliver vores næste køb ,- en subwoofer, kunne det være rart at få din vurdering om foreskellen på en Beolab2 og en anden model (f.eks din)  virkelig  er 12.000 kr værd..( jeg vil nu nok købe en brugt BeoLab 2 til 10.000 kr. så bliver værditabet heller ikke ret stort på sigt...)
 
Hermed er ideen givet videre, hvis du en dag fik en smule tid til overs...;-)
 
Ps. tak for dine øvrige råd omkring Penta, jeg er enig med dig om den forældede forstærkerteknologi og potentialet for væsentlige forbedringer på det punkt.
 
Mvh BeoFan
 
 
Hej BeoFan
 
Jeg har i dag lånt en BeoLab 2 hjem i 6 timer. Her min oplevelse med BeoLab 2.
 
Reference sekvens : Eagles Hell Freeezer Over, DVD. Første nummer Hotel California, der hvor bongotrommerne sætter ind.
 
Jeg har hørt dette nummer rigtigt mange gange over min aktive Audio Pro B1-20 subwoofer, så jeg er nok farvet lidt af den lyd jeg er vant til. Efter at have lyttet endnu en gang, skiftede jeg til BeoLab 2. Jeg gav BeoLab 2 følgende indstillinger. Setup kontakten på 3, da jeg har BL 2 tilsluttet et Dolby Digital system på BV 7-40, og der hermed ikke har tilslutet andre højttaler direkte til BL 2. BeoLab 2 plaserede jeg på linie med mine front højttaler ca ½ m fra bagvægen. Position kontakt i FREE.
 
Nu til min oplevelse:
 
Det var for mig total umuligt at høre forskel, der er den rigtige klang og den samme, lidt tørre bas som starter med en ubeskrivelig styrke i forhold til de guitarer som lige er klinget af. Lægger dejlig lyd. Så kan man selvfølgelig skrue op for bassen, men så forsvinder harmonien i det hele. Jeg følte som med min egen sub, heller ikke at placeringen havde den store betydning, lyd spredningen er fin, man fornemmer ikke hvor subben står, men det mærkes høres og føles at den er der. Jeg lyttet også til CD'er, også med lidt el bas-guitar med meget bas, med samme resultat, helt tilfredsstillende og et fint løft til mine front højttaler som ikke kan gengive basen fra 30 til 55 Hz.
 
Man betaler selvfølgelig for den integration BeoLab 2 har med  BeoVision 7-40's 8 pol pre-out PowerLink sub bøsning, og den 600 watt ICEpower forstærker, der er indbygget. Skal jeg nævne noget upraktisk, så er det at højttalerne ikke er beskyttet på nogen måde over for børn, hunde, katte, eller bare et uheld.
 
Min personlige mening er at mange af markedet aktive subwoofer, vil kunne udfylde BeoLab 2's plads, men for at kunne volumen styre/ tænde/slukke sammen med B&O's produkter, skal der laves/købes en adapter, en lodde tegning til den, kan du finde ved at aktivere link 1 her under. Jeg har så også en Remote mains switch fra b&o, fordi jeg vil afbryde de 230 v til subben når jeg slukker mit tv. På billede sidst på side 1, ses hvordan det kan gøres. Det behøves dog ikke, da Audio Pro B1-20 går automatisk i stand by ca 4 min efter liniesignalet er afbrudt.
 
BeoFan, jeg håber at du kan vudere dit fremtidige indkøb af en SUB efter dette, for jeg laver ikke om på min mening. Hvis ikke, må du selv låne en igen.


__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
BeoFan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Juli 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 405
Sendt: 08 August 2006 kl. 15:40 | IP-adresse registreret Citér BeoFan

Hej Peter Pan

Rart med en vurdering fra en"normal Hi-Fi-entusiast," (findes de?)  som ikke er fanatiker. Du ved dem som kan høre umådelig stor forskel på kabler,- dog lige undtagen i blindtest (!)....

Nu kan jeg slappe lidt mere af, det er altså  ikke bydende nødvendigt at bruge hele opsparingen på en BeoLab 2, da der tilsyneladende er ganske få og ikke nævneværdige forskelle på BeoLab 2 og andre gode subwoofere, hvilket  betyder at der bliver betydeligt større valg muligheder til et specifikt B&O set-up.

Nu er BeoLab 2 jo heller ikke specielt pæn at kigge på, og det er rart at høre fra dig  at placeringen ikke er væsenlig, så  man kan altid skjule "ikke" B&O udstyret hvis det irritere ens øjne.

Nu kan jeg endelig vende blikket mod en subwoofer som hele tiden har tiltalt mig visuelt og som minder mere om af den "rigtige" B&O stil (!)

Kan du huske det direkte link, hvor du har skrevet en manual/instruktion om tilslutning af en Ikke B&O subwoofer til et  B&O set-up

 

 Bowers & Wilkins, B&W  subwoofer PV-1 .

Nypris i Hi-fi Klubben 10.999 kr.

Husk at købe via postordre, så er der lovpligtig returret, hvilket der ikke er i Deres  fysiske forretninger!

       Fås i tre farver

  • To stk  8 tommer elementer med aluminiumsmembran
  • 500 watt klasse D forsterker 8( IcePower leveret af B&O!)
  • Lukket kabinett
  • Frekvensgang: 21-110Hz (+/-3db) / 18-140Hz (-6db)
  • Linjenivå inn- og utganger
  • BASS EQ
  • Nivåregulering
  • Fasejustering
  • Automatisk på/av
  • Størrelse: 33,5/28,9/34,7 cm (H/B/D)
  • Vekt: 20,5 kg

Blick in einen PV1 Subwoofer




Schon fast eine moderne Skulptur

Til top Vis BeoFan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BeoFan
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 09 August 2006 kl. 10:18 | IP-adresse registreret Citér Peter Pan

BeoFan
 
Jeg er glad for, du nu kan slappe lidt mere af, så bliver der måske overskud til at skrue på biler .
 
Hvad Hi-Fi-entusiaster angår, vil jeg mene at det er noget folk selv udråber sig til, det giver en mangfoldighed af faste meninger, lige som i politik, sådan er det bare. Ha ha B&O er bare bedst.
 
B&W's PV1 subwoofer, vil være interessant at prøve at lytte til. Den fylder ikke meget, selvom den vejer 20,5 kg . Jeg har aldrig haft den store fidus til B&W,s aluminiums membraner, de har også fået en blandet kritik. Har du lyttet til den ?, hvis ikke, syntes jeg at du skal gøre det, før du bestiller den over nettet. Download brochure i pdf  og User Manual også i pdf fil. http://bwmedia.keycast.com/med/Libraries/3/PV1_l2_w0_h0.pdf
 
 
Du spørger: Kan du huske hvor du har skrevet en manual/instruktion om tilslutning af en Ikke B&O subwoofer til et  B&O set-up  
 
Ja det kan jeg da. Aktiver: Se Link. DIN kabler.  og rul frem til Wiring diagrams, forbindelse af Subwoofer til B&O's Power link. Der kan du se hvad du får brug for, og når den automatisk tænder og slukker, er det jo ikke så meget der skal til.
 
Jeg er da meget spændt på at høre hvad du syntes om lyden fra PV1, selv om dit øre jo nok ikke kan følge  med ned til 21 Hz, og designet har du jo akseapteret.
 


__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 
BeoFan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Juli 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 405
Sendt: 13 August 2006 kl. 12:45 | IP-adresse registreret Citér BeoFan

Tak til Peter Pan for den fyldestgørende vejledning til BeoLab penta subleret med en subwoofer.

Min tid skal nu bruges til egen afprøvning, af div. subwoofere med henblik på at få en tilfredstillende dybbas uden at det skal koste en mindre formue, og det betyder nok et fravalg af B&O s egen subwoofer...(hvilken skam..!)

Men Peter Pan har været så venlig at vise at der er mange  alternative muligheder til at sublere B&O, at det er relativt enkelt at tilkoble fremmed udstyr, og lyden oveni købet let kan blive bedre og det takker jeg mange gange for.

Jeg tror  at jeg taler på manges vegne, når jeg siger at Peter Pans indlæg/nyhedsbreve er noget af det som bliver læst med størst interesse, og blot følesen af altid at kunne få nyheder, råd og vejledning på dansk i et klart sprog, er noget som bliver værdsat.

Godt det er blevet regnvejr igen, så bliver der mere tid til de indendørs Hi-FI sysler og Peter Pan får mere tid til at finde nye spændende historier frem om vores hobby 

 

Et lille reparations tips til andre BeoLab Penta ejere før de skrotter dem.

 Med hensyn til det lille problem jeg omtalte i et tidligere tidligere indlæg, er jeg er blevet oplyst om at brum i en BeoLab Penta højtalere skyldes, at de 2  store kondensatorere i strømforsyningen er ved at blive for gamle.

Det er de aller største kondensator  som skal skiftes.  (placering på print; 06C1 & 06C2,  værdi; 10.000 UF/20%/ 80V, B&O bestillingsnr.; 4200653, pris; ca 200 kr stk).

Med lidt lodde erfaring, omhyggelighed og omtanke er det relativ nemt selv at at udskifte dem

En anden ting typisk fejl  er periodisk støj/knas, og det skyldes et par defekte potmeter(firkantmærke PREH) IR59 og IR 95 der skal skiftes.

 

 

Til top Vis BeoFan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BeoFan
 
Peter Pan
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 20276
Sendt: 13 August 2006 kl. 15:03 | IP-adresse registreret Citér Peter Pan

Tak BeoFan for de pæne ord.
 
Ja det er ikke om sommeren, at der gives HI-FI anlægget den største opmærksomhed, der har ferie/bil/bolig forbedringer nok den største prioritering.
 
Jeg vil så længe jeg selv syntes at det sjovt, og så længe jeg kan se et behov , fortsat forsøge at hjælpe med råd til hvordan vi får mest ud af vores B&O anlæg, og hvordan der kan tilsluttes alternativt Hi-Fi.
 
Når BeoFan skriver "nyhedsbreve" er det et glimrende udtryk for denne tråd  B&O + meget mere. , da det oftest er der, vi skriver om hvad der sker hos Bang&Olufsen, og jeg vil sige tak til jer der under privat har forsynet mig, og dermed os med  insight viden, uden den vil det jo være så som så med nyheden. På den tråd har der været mange gode diskussioner om både dit og dat, og det håber jeg også der fremover vil blive. Et eks. kan være, hvorfor gør B&O sådan, og ikke sådan. Et håb kan jo være at de læser med, så vi kan være med til at præge udviklingen i den rigtige retning.


__________________
Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
Til top Vis Peter Pan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter Pan Besøg Peter Pan's Websted
 

<< Forrige Side af 60 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes