Ja båt da!
Den er meget langt ude.
Men se da osse lige den dersens Majikfidus.
Uden at jeg skal krænge mig værre ud end højest nødvendigt, så er der ikke meget mere i den end i en Denver fidus i Øftex.
Den må ikke koste meget ud fra billederne.
Men når så det er sagt, så hedder det altså "TUNEDEM"
Det er en forkortelse af Tune og demonstration.
Tune = melodi
Demonstration = 100 værftsarbejdere der er sure over, at de ikke må drikke øl på arbejdspladsen mere.
Så der er altså hverken "DEMP" eller "DÆMP" i "TUNEDEM"
Idéen i tunedem er vel i bund og grund, at legalisere lyden fra hvad som helst.
Hvis du er Linnínist og du har tunedemmet så det basker, så er du lykkelig. Køber du så en ny Majikfidus, så skal du tunedemme igen igen, for ellers får du ikke maksimal musik i ørerne mere.
Hvis du så laver noget andet om, så tunedemmer du igen igen igen igen.
Det betyder mao at ændringerne i anlæggets performance, tonalt skal udballanceres med rummet sammen med interaktionen mellem dine HT´er. Det gør så, at hvis det nye Linn produkt har en afvigende klangballance i relation til de tidligere, så retter du bare på det med placering af dine HTér.
Hvis du så endnu nemmere kan følge melodien i den nye opstilling, og du nu slet ikke kan lade være med at bræge med på noderne, så kører det bare i "Ivorglide".
Det er i bund og grund læren, hvilket gør det behageligt nemt for konstruktørerne af apparaterne, de behøver end ikke lytte på dem, derfor tror jeg de mangler lytterummet på fabrikken.
Og her har man så forklaringen på hvorfor nogen kan foretrække SMPS, poweropamps, plastenheder og meget andet.
Læg i øvrigt mærke til, at tunedem ofte resulterer i en placering af højttalerne, som er påfaldende tæt på hinanden, hvilket giver lidt gas i mellembassen. Desværre er der nada 3D på den måde, hvilket i øvrigt - i modstrid med det Linn skriver - faktisk er det eneste der beviseligt er på optagelser, hvor 2 mikrofonteknikken er dyrket. Mao. så SKAL der være 3D på 2 mikrofonoptagelser, ligesom der ikke MÅ være monokomponenter i samme, idet disse ikke fysisk kan eksistere. I praksis betyder det, at højttalerplaceringen skal være akustisk usynlig ved gengivelse af den slags optagelser, hvilket igen gør 3D til den vigtigste parameter af alle.
Faktisk er det langt hen ad vejen korrekt, at med 3D følger alt andet stille og roligt.
Man kan dog aldrig bruge multimikede og komprimerede optagelser til det formål.
MUSIKSNOBBERI skriges der så fra Skotland
.
Gode optagelser må aldrig bruges til at vurdere et set-up.
Bedst er det at bruge decideret dårlige optagleser.
Men det vidste vi jo alle på forhånd. Man bruger selvfølgelig også altid Charlie Chaplins "modern times" til at vurdere hvor godt en projektor gengiver farver og kontrast.
Og når vi så endeligt er nået så langt, så synes jeg i al ydmyghed, at man bør prøve at lytte til de optagelser der laves af de forskellige producenter.
F.eks. kan Sony lave ganske fantastiske optagelser ved lejlighed, lyt f.eks. til Sibelius på SB5K87882 0878822001. Denon har en perlerække af verdensklasse optagelser lavet af bl.a Peter Willemoes fra vort eget lille land. PW gjorde sig før denon hos Erato, som i datiden var kendt for særdeles troværdige udgivelser. Jeg vil også fremhæve Opus 3, Chesky, Telarc og der er sikkert flere der kan deres kram. Men jeg er også nødt til at tilføje, at jeg stadig mangler at høre noget der har kvaliteter fra Linn records. Faktisk udgør de tæt på bundproppen af det jeg nogensinde har hørt, prøv f.eks. at lytte til John Strong, så hellere hvad som helst.