Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. september 2018 | 12:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: The Equilibrium Project active Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 57
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Status: Offline
Sendt: 18 Juli 2018 kl. 11:39 | IP-adresse registreret Citér dk2000

Aksa skrev:
Digital_Thor skrev:
Enig med Lille_smed. DCN28'eren er også min yngling - en rigtig schweitzerkniv  

Der er ingen tvivl om, at DCN28 er virkelig god, og jeg har hørt den i et setup, hvor der tidligere blev benyttet DCN24. Den
største fordel er nok, at den har en digital indgang, så man kan koble sin afspiller direkte på. Medmindre man har en afspiller
med en særdeles kompetent DAC, vil der være en gevinst ved at benytte DAC'en i DCN28 i stedet for afspillerens DAC.

Det giver ikke helt mening, med en DCN28 og for den sags skyld DCN24 eller andre DSP løsninger uden digital udgang, bruger
man DAC i dsp udgang under alle omstændigheder.
Til top Vis dk2000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dk2000

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Juli 2018 kl. 13:44 | IP-adresse registreret Citér Aksa

Det kommer nok lidt an på, hvordan man forestiller sig situationen
Min kommentar gik hovedsagelig på, at hvis man har en forholdsvis ordinær afspiller, så vil der være en fordel i at tilslutte den til en digital indgang på DCN28 i stedet for en analog indgang, så man undgår analog til digital konvertering før DSP'en, og DAC'en i DCN28 vil givetvis være bedre end den i afspilleren.
Har man derimod en topklasse afspiller med en rigtigt god DAC indbygget, så kan det godt være, at det ikke er en fordel overhovedet at bruge en DCN28, men at man måske skulle overveje andre muligheder
Og det er på ingen måde en kritik af DCN28, som jeg synes spiller fremragende (har haft fornøjelsen af at lytte til den ved flere lejligheder)!

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 18 Juli 2018 kl. 23:34 | IP-adresse registreret Citér Digital_Thor

dk2000 skrev:
Aksa skrev:
Digital_Thor skrev:
Enig med Lille_smed. DCN28'eren er også min yngling - en rigtig schweitzerkniv  

Der er ingen tvivl om, at DCN28 er virkelig god, og jeg har hørt den i et setup, hvor der tidligere blev benyttet DCN24. Den største fordel er nok, at den har en digital indgang, så man kan koble sin afspiller direkte på. Medmindre man har en afspiller med en særdeles kompetent DAC, vil der være en gevinst ved at benytte DAC'en i DCN28 i stedet for afspillerens DAC.

Det giver ikke helt mening, med en DCN28 og for den sags skyld DCN24 eller andre DSP løsninger uden digital udgang, bruger man DAC i dsp udgang under alle omstændigheder.

Jeg har engang prøvet med en Benchmark DAC 1 via den analoge indgang på 28'eren. Men 28'erens DAC er klart bedre. Desuden ser jeg slet ingen grund til en digital udgang. 28'eren er en forforstærker, DAC og DSP i en og samme kasse - netop for at optimere processen og have en mere elegant og færdig løsning og nok den eneste med analog volumen der eksistere på markedet.

Mit bud er, at der er alt for stort fokus på enkeltstående tekniske detaljer og alt for lidt fokus på hvordan man laver et filter, hvordan højttalere fungere, lytterummets akustik, samt placeringen af anlægget i selve lytterummet.

Jeg har aldrig hørt AKSA's system, men tænker at det nok lyder glimrende - det ser i hvert fald nydeligt ud
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Juli 2018 kl. 18:41 | IP-adresse registreret Citér Aksa

@Digital_Thor:
Ja, det ser nydeligt ud, men det ikke rigtigt noget om, hvordan det lyder. Jeg vil sige det på den måde, at mit system spiller rigtigt godt, og det spiller musik, hvilket er det vigtigste

Jeg er i øvrigt meget enig i din kommentar omkring fokus (også selv om jeg mener, at nogle enkeltstående tekniske detaljer kan være betydningsfulde ).

Mht. placering af højttalerne i lytterummet, så er det nok de færreste af os, der har mulighed for at indrette et dedikeret lytterum, og så bliver placering ofte et kompromis, fordi lytterummet også er en stue, som den øvrige del af familien også skal kunne opholde sig i. Men derfor kan man jo godt tænke sig om og gøre det bedst mulige under de givne forhold.

Og når man snakker indretning, er det også ofte muligt at tilpasse akustikken med helt almindelige midler, såsom gardiner, tæpper, bogreoler m.m., hvilket jeg også har benyttet mig af, således at akustikken i rummet er fornuftig. Der kan altid gøres mere, og jeg har også en plan om at forsøge mig med nogle diffusorer

Jeg synes også, at det vil være meget spændende at forsøge med 3-4 subwoofere for at udjævne frekvensgangen i rummet, hvilket du jo har haft stor succes med. Lige nu klares unoderne med DSP-mulighederne i Ground Sound filtrene, som gør det rigtigt godt, men løsningen med at udjævne frekvensgangen i bassen ved hjælp af subwoofere virker meget tiltrækkende og mere "rigtig" set ud fra et akustisk synspunkt

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

<< Forrige Side af 57
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum