Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. april 2024 | 16:03   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali 909 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 3329
Sendt: 19 September 2004 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg har lige fået at vide at jeg måske vil få et større værelse, og straks tænker jeg, fedt større og bedre surround. Det sæt jeg har er nogen "billige" eltax ht'er til 1500 for et sæt med 5 ht'er i, og min forstærker er en Sony str DE675, der dengang kostede 4000 kr. Den er på 5*100 watt. Jeg har en sony dvd som jeg mener er god nok endnu.

Jeg har tænkt på at købe nogen Dali 909 som fronter, har hørt de ikke skulle være så dyre igen, og med de 2 10" bas, regner jeg med at de vil give en god bund og lyd når jeg holder fester, eller bare spiller højt. Jeg hører mest rock i alle afskygninger. Men vil min forstærker kunne trække dem, nu regner jeg med at I vil sige nej, og jeg må sige, jeg regner heller ikke selv med det, men hvilken forstærker ville så kunne trække dem, hvis vi siger den skal være brugt, og koste højest 4000 kr? Og hvilken Center vil passe bedst til dem som fronter, altså klangmæssig?

Jeg har så tænkt mig at bruge mine gamle eltax fronter som baght'er, da jeg mener og håber det er bedst med "store" baght'er når man kører med dolby digital surround. Mit budget er på 10000 ca...

Håber i kan, og vil hjælpe :)

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari
 
Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1916
Sendt: 19 September 2004 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Dali 909 dør i små (under 25m^2) rum og med små forstærkere!

Find en mindre højtaler - og gerne lidt bedre. Dali 909 er helt ærligt ikke noget at råbe hurra for!

Jeg vil til en hver tid anbefale dig at sælge dine eltax'er og købe en serie højtalere der passer sammen! Skal det være Dali er Rød serie (350, 450, 850) eller Suite gode bud! F.eks. Dali 450/850 foran samt center og baghøjtalere der matcher. 450 spiller fint, rigeligt højt og passer udemærket til værelser. 850 vil være at overdrive (dog ikke så meget som 909)... men det er der jo nogen som godt kan li'

Du kan roligt fortsætte med din nuværrende forstærker. Find de højtalere du gerne vil ha, og hvis det lyder somom du mangler power, kan du altid købe en effektblok eller to. Her kan NAD216 eller Thule PA100 anbefales (omkring 2000kr).



__________________
AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
Til top Vis Frede1977's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frede1977 Besøg Frede1977's Websted
 
Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 3329
Sendt: 21 September 2004 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

hmm... Kom nu, der må være flere der har noget at sige!
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari
 
shras
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Indlæg: 1007
Sendt: 21 September 2004 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Må give Frede1977 ret... Dali 909 er ikke til meget andet end buldren, og spiller langt fra musik.
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted
 
Nicolai18
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 908
Sendt: 22 September 2004 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Er noget uenig må jeg nok indrømme. ingen tvivl om at f.eks 850'eren spiller bedre rent lyd mæssigt. men til surround og rock musik er 909'eren da noget nær perfekt og så til en rimelig overkommelig pris efterhånde.

jeg har selv haft 909'er og var meget glade for dem. jeg brugte dem især også til rock, surround og fester.

plus at de altså stadigvæk spiller langt det meste musik rigtig fornuftigt. efter min mening en rigtig god All-round højttaler.

Nicolai

Til top Vis Nicolai18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai18
 
Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1916
Sendt: 22 September 2004 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Den er udemærket til prisen (i hvert fald brugtprisen) - til store rum og med voldsomme forstærkere.

Har man under 25m^2 drukner det hele (naboerne inkl.) i mudret og slatten bas. Det er selvfølgelig et spørgsmål om temperament, men efter min mening er det et forsøg på overdrivelse/imponatoreffekt at købe sådanne kæmper til mindre rum. Det har ikke ret meget med HiFi at gøre!

PS. Jeg har selv haft 909 i 4 år... og i rum fra 9 over 15 til 50m^2. Først i det sidste rum spillede de tilfredsstillende! Altid spillede de sammen med den næststørste NAD effektforstærker!



__________________
AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
Til top Vis Frede1977's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frede1977 Besøg Frede1977's Websted
 
Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 3329
Sendt: 22 September 2004 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Havde tænkt på at købe en NAD 216 THX til at trække dem.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari
 
Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1916
Sendt: 23 September 2004 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Det er netop det jeg har prøvet.

Det bliver en halvslatten oplevelse... desværre!

Men det siger mere om højtalerne end forstærkeren. NAD'en er skam en OK forstærker!

PS: Hvis du vil købe brugt 216 så lyt efter støj... en del af dem har lidt af støj i en eller begge kanaler!



__________________
AVi ADM9.1 m. subwoofer/Sony MDR F1/Sony X303ES
Panasonic PX71, PS3, ReadyNAS Duo
Til top Vis Frede1977's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frede1977 Besøg Frede1977's Websted
 
Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 789
Sendt: 23 September 2004 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

Har haft dali 909+nad 216  Mudder-max der skal min. en NAD 218 til før det bliver nogenlunde anstændigt, og husk rigeligt med afstand mellem Højttalerne og bagvæggen, da bassen ellers buldrer frygteligt.

Men hvis man er til "gang-i-gaden" på en Cerwin-Vega agtig måde, er 909 et udmærket valg, også får man en indpakning som er noget pænere end CV

PS De må ikke koste meget over 3K, så er der mange meget bedre alternativer...

Til top Vis Kedde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kedde
 
Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 3329
Sendt: 24 September 2004 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

hmm... Tror jeg vil tænke på nogen andre fronter så, hvad kunne i anbefale, hvis det skal være noget til god rock, men også med god lyd, gerne Dali, men andre ht'er er også velkomne... Helst ikk Dali 850 da min papa har dem, og jeg gerne vil have noget andet...
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari
 
Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 789
Sendt: 24 September 2004 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Cerwin vega Al-750/1000 ...... oh-oh nu får jeg høvl......

De er lette at drive (nad-216 er udemærket til dem) og de kan dælme lave noget larm

Hvis det skal være lidt HiFI agtigt så Prøv at lytte til B&W 603/604 (de ældre versioner af S1 bør du gå uden om da deres diskanter og techno er et rigtigt dårligt miks) S2/s3 er rigtigt fine til alle typer muzak

Hvis fysisk bass ikke er vigtigt så prøv systemaudio 1280 (oh-oh, nu kommer SA-mafiaen efter mig )

Audiovector M2/M3 de er bare goe .....nogle rapportere om at den øverste bass/nederste mellemtone kan være et svagt punkt (jeg synes de er super-fine, især til deres brugtpriser)

Avance laver generelt nogle meget vellydende højttalere, prøv at lytte lidt rundt

Dynaudio, generelt meget vellyden højttalere, giv dem et lyt

Dali Dead de kan generelt ikke få mit pis i kog, go bass, resten er middelmådig, så kom det ud

Det vigtigste er at du finde en højttaler som DU synes lyder godt, derfor er du nød til at tage ud og lytte til de forskellige så du kan danne dig et indtryk af hvad der passer til dine ører.

Men de højttaere jeg har listet ovenfor er højttaler som JEG synes er ok, der er mange delte meninger her på forummet og det er jo dejligt

Tag dig god tid og lyt til meget og forskelligt, så undgår dyre og irriterende fejlkøb, som er noget af det mest trælse ved HiFi

Til top Vis Kedde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kedde
 
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 24 September 2004 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

audiovector c2 mkII

__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 
Erase
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 89
Sendt: 24 September 2004 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Jeg havde en kammerat der kørte med Dali 909 på 2 stk. NAD 216THX. Det lød rigtig godt når man spillede op til fest - men en kunne ikke gøre det alene. Men det er rigtig nok at det kræver et lidt større værelse - hvor stor bliver det værelse du flytter til?

Du kan også overveje AL750/1000 som Kedde foreslår eller måske et sæt Dali 8008 (send mig evt. en privatbesked hvis du er interreseret i sådan et sæt brugte). Disse højtalere kan spille højt uden at det kræver den store forstærker...
Til top Vis Erase's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Erase
 
Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 3329
Sendt: 25 September 2004 kl. 01:52 | IP-adresse registreret  

20 til 25 m2 er værelset... men der går noget tid før keg har penge til noget seriøst, men det er dejligt med alt den hjælp... er 20 til 25 m nok?
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari
 
Autechre
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Oktober 2003
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 334
Sendt: 25 September 2004 kl. 01:55 | IP-adresse registreret  

Ascari skrev:
20 til 25 km3 er værelset... men der går noget tid før keg har penge til noget seriøst, men det er dejligt med alt den hjælp... er 20 til 25 km3 nok?

Dét tror jeg nok det er!!!!!!!!  

Til top Vis Autechre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Autechre
 
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 25 September 2004 kl. 02:04 | IP-adresse registreret  

det er ganske ok

__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 
Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 1099
Sendt: 25 September 2004 kl. 02:12 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Kedde]

Cerwin vega Al-750/1000 ...... oh-oh nu får jeg høvl......

Hvis fysisk bass ikke er vigtigt så prøv systemaudio 1280 (oh-oh, nu kommer SA-mafiaen efter mig )




Halløj Kedde!

Ja - og ja! ;-)

__________________
Denny Crane tilbage på TV, dammit!

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted
 
sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Jumon Audio

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 815
Sendt: 25 September 2004 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Som deltids SA- Mafioso, må jeg jo erkende, at det ikke er p.g.a. den fysiske bas, at jeg til tider henfalder til musiklytning på SA1730. Der skal man jo nok lede andre steder.

Så nu bliver jeg nok smidt ud af den Mafia. Men jeg har alligevel SA, og det er så fordi de så spiller alligevel spiller en bas som JEG kan lide. Men fysisk.. Nej ikke som dengang jeg havde selvbyg med 10" Vifa i.

Men jeg tror nu at alle kendte højttalermærker vil få problemer med at spille de 20-25 kubik kilometer op? Med mindre man køber mere end 1 par.

Og så til det med småt:

Til gengæld har jeg en sub til min SA.



__________________
hilsen sjorslev
Til top Vis sjorslev's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sjorslev
 
Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 3329
Sendt: 25 September 2004 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Hov, en brøler i en brændert hehe... den er rettet igen ;)
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes