Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. maj 2024 | 13:37   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: HIFI-entusiaster nærmer sig fanatisme! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 15
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Duelund
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1057
Sendt: 11 Juli 2004 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=denon avr-1804]

jeg mener at det er okay at bruge mange penge på et anlæg hvis det er hifi man går op i.

Ja! det er en ganske personlig sag. Man er sin egen kassemester.

jeg syntes også er det er forkert at køde et Surround sound anlæg til 2000 kr. i bilka det har jeg selv gjordt og jeg blev træt af den "dårlige" lyd efter et halvt år(så derfor har jeg nu købt et lidt bedre et til cirka 10000 kr)

Jamen! lykke til med det da.

så det jeg siger er bare at man skal tæmke sig godt om før man køber et "billig" anlæg i bilka så vil man nok finde ud af at det er vær at bruge lidt flere penge på det.

og det er MEGA forkert at brænde cd'er og dvd'er!!! det er fordi at der er nogle snyder der gør det så vi ander skal betale meget mere for vores musik og film.

Det er der nok noget om, men når nu branchen vil sin egen undergang, så er den svær at redde.

mvh  Steen Duelund

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 11 Juli 2004 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Steen Duelund : Dér kan man selvfølgelig godt anbringe stor reaktionsmasse, men var den ikke bedre anbragt, hvor reaktionen er?  -  på bagsiden af magneten.

Du anbringer den på chassis'et. 

Joooo så`n kan man jo godt se på det!.. men....

På bagsiden af enhedernes magneter pladsere jeg en aflang "cone" lavet ( drejet ) af messing, der for det første skaber en aerodynamisk folw regulering bag magneten / enheden.. og samtidig vejer godt 10 kg.. 

 

Så her er tilføjet en del masse..

 

Denne "cone" / flow / aerodynamik regulator stikker faktisk hele vejen gennem kabinettet og munder ud lige bag en akustisk ventil..

Miju : Hvilke løsninger bruger du????

Matrix - som du - men jeg overlader en del mere til den at tage sig af. 

mvh  Steen Duelund.

Hvad mener du med det?..

mvh.



__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 559
Sendt: 11 Juli 2004 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Steen Duelund : Dér kan man selvfølgelig godt anbringe stor reaktionsmasse, men var den ikke bedre anbragt, hvor reaktionen er?  -  på bagsiden af magneten.

Du anbringer den på chassis'et. 

Joooo så`n kan man jo godt se på det!.. men....

På bagsiden af enhedernes magneter pladsere jeg en aflang "cone" lavet ( drejet ) af messing, der for det første skaber en aerodynamisk folw regulering bag magneten / enheden.. og samtidig vejer godt 10 kg.. 

Det er passagen til siden, enhedens chassis og bagsiden/hullet af/i baflen der er vigtig for enhedens åndedræt

 

Så her er tilføjet en del masse..

 

Denne "cone" / flow / aerodynamik regulator stikker faktisk hele vejen gennem kabinettet og munder ud lige bag en akustisk ventil..

Miju : Hvilke løsninger bruger du????

Matrix - som du - men jeg overlader en del mere til den at tage sig af. 

mvh  Steen Duelund.

Hvad mener du med det?..

mvh.

Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal
 
Duelund
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1057
Sendt: 11 Juli 2004 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=miju]

Steen Duelund : Dér kan man selvfølgelig godt anbringe stor reaktionsmasse, men var den ikke bedre anbragt, hvor reaktionen er?  -  på bagsiden af magneten.

Du anbringer den på chassis'et. 

Joooo så`n kan man jo godt se på det!.. men....

På bagsiden af enhedernes magneter pladsere jeg en aflang "cone" lavet ( drejet ) af messing, der for det første skaber en aerodynamisk folw regulering bag magneten / enheden.. og samtidig vejer godt 10 kg.. 

 

Så her er tilføjet en del masse..

 

Bestemt - men ringer en sådan ikke? Jeg ville gå for noget laminatnoget i det tilfælde.

 

Denne "cone" / flow / aerodynamik regulator stikker faktisk hele vejen gennem kabinettet og munder ud lige bag en akustisk ventil..

Miju : Hvilke løsninger bruger du???? 

Ihvertfald ikke akustiske ventiler som du bruger.  Mht ekstra masse - såmænd blot ektra magneter, så jernet er mættet. Skulle man have lyst kan man pakke in i modelervoks - det er så dejlig dødt.

Matrix - som du - men jeg overlader en del mere til den at tage sig af. 

mvh  Steen Duelund.

Hvad mener du med det?..

At du så vidt jeg kan se både dæmper mekanisk (masse) og vibrationsmæssigt (matrix). Det er da overkill og spild af gode kræfter. Du får alt for tykke vægge, som kan tjene som prop i hullet.

mvh  Steen Duelund

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund
 
Duelund
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1057
Sendt: 12 Juli 2004 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:
kim olsen skrev:
waal skrev:
kim olsen skrev:

waal

fair nok.... har været inde på duelunds side en del gange, men havde ikke lige opfanget den med "syge" membraner, eller hvor du nu har læst/lært om denslags. 

Det er ikke noget "jeg har læst" og det er ikke kun membranerne der er "syge". Til gengæld er andelen af "syge enheder" større end tidligere og de få brugbare enheder der er tilbage lever livet farligt

Waal

 

ok.... er det noget du gider at uddybe? det vil jeg da gerne høre mere om.

Kik på en enheds impedanskurve. er der mærkelige knaster her, så kan du

også se det på frekvensgangen. Kik på de nyeste fra Scan-speak, det ser

ud som om nogle af dem har to   resonansfrekvenser.

ps deres nye wooooooooofere

MVH 

André har ganske ret. Enhver afvigelse fra lineær modstand, røber at reaktive komponenter er på spil. Så hvis man ikke passer på, at gøre det rette med dem, så slår de igennem når andre reaktive størrelser bliv blandet ind. Og det gør de jo i filtre.

mvh  Steen Duelund

 

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund
 
Duelund
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1057
Sendt: 12 Juli 2004 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Er der nogen, der har observeret det fænomen, at en diskant opadtil spiller lavere uden filterkondensator end med?

Underligt ell. hvad?

mvh  Steen Duelund

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund
 
Duelund
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1057
Sendt: 13 Juli 2004 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Hmm! ingen?

Vi var vist ellers enige om at undgå resonanser, og sådan én skabes i ovenstående tilfælde.

mvh  Steen Duelund

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund
 
Duelund
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1057
Sendt: 15 Juli 2004 kl. 05:25 | IP-adresse registreret  

Tråden har udviklet sig til at være mere videnbaseret. Det gør vel ingenting, men alligevel er trådens navn ikke rigtig dækkende for en sådan udvikling. Tråden "mest rigtig lyd" rummer en god del, men alligevel langtfra alt.

Jeg er basalt set til selvbyggersiden, men det bedrøvelige er, at den race af uransalige årsager må siges at være nærmest uddøet. Der er masser af unge mennesker, der kaster sig ud i det til bil og hybel, men den der med at sætte sig godt ind i den underlige verden, som den vigtige komponent - højttaleren - rummer, er der vist ingen der rigtig har gjort. Det er bestemt også noget af en opgave, som jeg har brugt alt for mange år på, så det nu nærmer sig tiden, hvor det er for sent.

De mange år er blevet brugt på noget, der vel nærmest kan kaldes forskning. Jeg er ikke til magi eller subjektivisme, og har derfor måttet sætte mig ind i en svimlende mængde stof og ladet det si igennem et forståelsesfilter. Dette filter har været en lang række stillen spørgsmål til, om det nu også kunne passe generelt. Specialtilfælde er som lærestof udmærkede, men det er og bliver specialtilfælde, som sjældent for ikke at sige "aldrig" dækker virkelighedens verden. 

Forståelse er for mig blevet "nøglebegrebet" både teoretisk og praktisk. Hvad nytter teori, hvis det ikke stemmer med virkeligheden.

På højttalersiden er det helt grelt. Det er som om, at den så vigtige del er overladt til amatører. Dette skrevet af en, der selv er amatør, men også en søgende sjæl, en autodidakt, en realistisk "drømmer" overbevist om nærmere sikker på, at der må være/er en vej til at kunne skabe en fuldt forståelig illusion af en akustisk begivenhed kendt fra virkelighedens verden.

Den verden er vi jo omgivet af, og lærer at høre fra. At høre og forstå det hørte, er ikke noget vi lærer af nogen. Det er en i vor indivuelt sansede verden indbygget mekanisme, et samspil imellem de 5 kendte sanser forbundet i organet imellem vore ører. Hørelsen er den senest udviklede og den vor overlevelse hvilede tungest på. Det er igennem den vor vigtigste menneskelige egenskab - sproget, talen  - bliver lært. Alene det forhold, hamrer en pæl igennem den opfattelse, at vi hører forskelligt. At vi ikke forstår, hvordan noget, der bevisligt og målbart er forskellig, kan resultere i noget, der lige så bevisligt ender i noget der er ens burde vel resultere i forskning og ikke i værdiløs ammunition objektivister og subjektivister imellem.

Jeg har spekuleret på et navn for en tråd, der kan fortsætte tråden "mest rigtig lyd". Vægten skal lægges på fejlanskuelser og hvordan sådanne kan rettes, behandles, kureres eller undgås.

Tråden vil derfor blive angreb på angreb af de løsninger, der er udbredte, brugt af mange, og derfor ud fra en demokratisk synsvinkel bedømt som rigtige. Det ændrer dog ikke at de er forkerte, og min sidste store indsats i gruppen, at kaste klarhed over de fejl og mangler, der nu er samt de kure, der er pinedødnødvendige for at komme fri af den sump, som komponenten højttaleren og alle dens dele befinder sig i, tidsligt for mig passende.

Trådens navn vil blive "klarsyn" og fremkomme under emnet "højttalere".

mvh  Steen Duelund

 

 

 

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund
 
Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 738
Sendt: 15 Juli 2004 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Lyder meget spændene, det vil vi glæde os til.

Duelund skrev:
De få gnavpotter, der er tilbage må så hjælpe hinanden - om det er muligt for sådanne vrissenpinde.

Jeg var forbi André her den anden dag og jeg var meget begejstret for den basenhed du/i har udstyret ham med. Så begrejstret, at jeg har forhørt mig om prisen hos Frederik (hvilket iøvrigt ikke gjorde mig mindre begejstret). Det ville vist være fuldstændig tåbeligt at gå i krig med mine ATC'ere nu når der findes sådan et alternativ.
Nu lægger jeg lige ud med at hive et par måneder ud af kalenderen (henlægger mit ht og andre store projekter), for at komme fornuftigt igang på mit nye arbejde.

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 15 Juli 2004 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Duelund]  

 

Bestemt - men ringer en sådan ikke? Jeg ville gå for noget laminatnoget i det tilfælde.

 

Nej den "ringer ikke" den er ganske tung og "død"!... så der er ikke nogen problemer..

 

Miju : Hvilke løsninger bruger du???? 

Ihvertfald ikke akustiske ventiler som du bruger. 

Hvad har du imod disse??

De fungere rigtig godt!

Det indikere både målinger og lyden.

Dybere bas, bedre impuls og impedans forhold mm....

Mht ekstra masse - såmænd blot ektra magneter, så jernet er mættet. Skulle man have lyst kan man pakke in i modelervoks - det er så dejlig dødt.

Jeg har også ekstra magneter på mine enheder!.. samt dæmpning.. ikke medelervoks men bitumen masse der varmes op så det bliver blødt & formbart så det kan føres på hvor nødvendigt på enhedernes chasis mm. resonans målinger viser at dette er RIGTIG! godt og effektivt!! 

At du så vidt jeg kan se både dæmper mekanisk (masse) og vibrationsmæssigt (matrix). Det er da overkill og spild af gode kræfter. Du får alt for tykke vægge, som kan tjene som prop i hullet.

Forskellig plade type MDF & HDF samt krydsfiner og med silikone gummi og bitumen imellem er fantastisk effektivt!! og væg tykkelsen bliver kun godt 36 mm. ( 6 mm X- finer, 2 mm . silikone gummi, 12 mm. HDF. 4. mm. bitumen, 12 mm. MDF. )

Der er da ik noget "prop" i hullet!! så den forstår jeg ik rigtig??

Kabinettrne bliver 235 mm. udvendigt og 163 mm. indvendigt..

De 12 til 16 mm. bitumen på indersiderne af top kabinetterne er formet så der nærmest bliver en tragt  bagud i kabinettet så kabinetterne bliver uden parallele sider.. hvilket jo kun er en fordel... så der er masser af plads lige hvor enheden ser ind i kabinettet.. hvor efter væggene indsnævre både på siderne top og bund.. altså ligsåm en tragt.. der føre hen til den akustiske ventil gennem en mængde fåre uld...

Der er rigligt med udfræsning og hul umidelbart bag enhederne, på indersiden af baflerne  hvor der er udfræset og affaset så enhederne "ser" fint ind i kabinetterne..

På baskabinetterne er der MASSER! af plads!!

Jeg har skam tænkt på det meste!!

Overkill??... well.!!.. jeg kan lide at gøre det ORDENTLIGT!.. og resultatet er også målemæssigt ( resonans / viberations ) ganske overlegent det meste.. og lyden derefter!..  bund stabil!

Ser frem til den nye tråd!!...  

D.I.Y!! er vejen og lyset!!... synd for de der ikke har indset dette eller har tid og overskud til at sætte sig ind i dette og give sig i kast med det!!...

De får kun midelmådighed, med mindre de kan købe det ypperste! og selv her er der grumme kompromisser! og "kamaler" at sluge!!...

 

mvh.

 

 



__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
Duelund
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1057
Sendt: 15 Juli 2004 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

miju skrev:
[QUOTE=Duelund]  

 

Bestemt - men ringer en sådan ikke? Jeg ville gå for noget laminatnoget i det tilfælde.

 

Nej den "ringer ikke" den er ganske tung og "død"!... så der er ikke nogen problemer..

 

Miju : Hvilke løsninger bruger du???? 

Ihvertfald ikke akustiske ventiler som du bruger. 

Hvad har du imod disse??

De fungere rigtig godt!

Det indikere både målinger og lyden.

Dybere bas, bedre impuls og impedans forhold mm....

Mht ekstra masse - såmænd blot ektra magneter, så jernet er mættet. Skulle man have lyst kan man pakke in i modelervoks - det er så dejlig dødt.

Jeg har også ekstra magneter på mine enheder!.. samt dæmpning.. ikke medelervoks men bitumen masse der varmes op så det bliver blødt & formbart så det kan føres på hvor nødvendigt på enhedernes chasis mm. resonans målinger viser at dette er RIGTIG! godt og effektivt!! 

At du så vidt jeg kan se både dæmper mekanisk (masse) og vibrationsmæssigt (matrix). Det er da overkill og spild af gode kræfter. Du får alt for tykke vægge, som kan tjene som prop i hullet.

Forskellig plade type MDF & HDF samt krydsfiner og med silikone gummi og bitumen imellem er fantastisk effektivt!! og væg tykkelsen bliver kun godt 36 mm. ( 6 mm X- finer, 2 mm . silikone gummi, 12 mm. HDF. 4. mm. bitumen, 12 mm. MDF. )

Der er da ik noget "prop" i hullet!! så den forstår jeg ik rigtig??

Kabinettrne bliver 235 mm. udvendigt og 163 mm. indvendigt..

De 12 til 16 mm. bitumen på indersiderne af top kabinetterne er formet så der nærmest bliver en tragt  bagud i kabinettet så kabinetterne bliver uden parallele sider.. hvilket jo kun er en fordel... så der er masser af plads lige hvor enheden ser ind i kabinettet.. hvor efter væggene indsnævre både på siderne top og bund.. altså ligsåm en tragt.. der føre hen til den akustiske ventil gennem en mængde fåre uld...

Der er rigligt med udfræsning og hul umidelbart bag enhederne, på indersiden af baflerne  hvor der er udfræset og affaset så enhederne "ser" fint ind i kabinetterne..

På baskabinetterne er der MASSER! af plads!!

Jeg har skam tænkt på det meste!!

Overkill??... well.!!.. jeg kan lide at gøre det ORDENTLIGT!.. og resultatet er også målemæssigt ( resonans / viberations ) ganske overlegent det meste.. og lyden derefter!..  bund stabil!

Ser frem til den nye tråd!!...  

D.I.Y!! er vejen og lyset!!... synd for de der ikke har indset dette eller har tid og overskud til at sætte sig ind i dette og give sig i kast med det!!...

De får kun midelmådighed, med mindre de kan købe det ypperste! og selv her er der grumme kompromisser! og "kamaler" at sluge!!...

mvh.

Hmm! ja som det efterhånden afsløres, så ser det ud til at du er på rette vej. Det forekommer mig stadig at være overkill, men så er man jo også på den sikre side.

fortsat god byggelyst.

mvh  Steen Duelund

Til top Vis Duelund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Duelund
 
waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 559
Sendt: 15 Juli 2004 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:
miju skrev:
[QUOTE=Duelund]  

 

Bestemt - men ringer en sådan ikke? Jeg ville gå for noget laminatnoget i det tilfælde.

 

Nej den "ringer ikke" den er ganske tung og "død"!... så der er ikke nogen problemer..

 

Miju : Hvilke løsninger bruger du???? 

Ihvertfald ikke akustiske ventiler som du bruger. 

Hvad har du imod disse??

De fungere rigtig godt!

Det indikere både målinger og lyden.

Dybere bas, bedre impuls og impedans forhold mm....

Mht ekstra masse - såmænd blot ektra magneter, så jernet er mættet. Skulle man have lyst kan man pakke in i modelervoks - det er så dejlig dødt.

Jeg har også ekstra magneter på mine enheder!.. samt dæmpning.. ikke medelervoks men bitumen masse der varmes op så det bliver blødt & formbart så det kan føres på hvor nødvendigt på enhedernes chasis mm. resonans målinger viser at dette er RIGTIG! godt og effektivt!! 

At du så vidt jeg kan se både dæmper mekanisk (masse) og vibrationsmæssigt (matrix). Det er da overkill og spild af gode kræfter. Du får alt for tykke vægge, som kan tjene som prop i hullet.

Forskellig plade type MDF & HDF samt krydsfiner og med silikone gummi og bitumen imellem er fantastisk effektivt!! og væg tykkelsen bliver kun godt 36 mm. ( 6 mm X- finer, 2 mm . silikone gummi, 12 mm. HDF. 4. mm. bitumen, 12 mm. MDF. )

Der er da ik noget "prop" i hullet!! så den forstår jeg ik rigtig??

Kabinettrne bliver 235 mm. udvendigt og 163 mm. indvendigt..

De 12 til 16 mm. bitumen på indersiderne af top kabinetterne er formet så der nærmest bliver en tragt  bagud i kabinettet så kabinetterne bliver uden parallele sider.. hvilket jo kun er en fordel... så der er masser af plads lige hvor enheden ser ind i kabinettet.. hvor efter væggene indsnævre både på siderne top og bund.. altså ligsåm en tragt.. der føre hen til den akustiske ventil gennem en mængde fåre uld...

Der er rigligt med udfræsning og hul umidelbart bag enhederne, på indersiden af baflerne  hvor der er udfræset og affaset så enhederne "ser" fint ind i kabinetterne..

På baskabinetterne er der MASSER! af plads!!

Jeg har skam tænkt på det meste!!

Overkill??... well.!!.. jeg kan lide at gøre det ORDENTLIGT!.. og resultatet er også målemæssigt ( resonans / viberations ) ganske overlegent det meste.. og lyden derefter!..  bund stabil!

Ser frem til den nye tråd!!...  

D.I.Y!! er vejen og lyset!!... synd for de der ikke har indset dette eller har tid og overskud til at sætte sig ind i dette og give sig i kast med det!!...

De får kun midelmådighed, med mindre de kan købe det ypperste! og selv her er der grumme kompromisser! og "kamaler" at sluge!!...

mvh.

Hmm! ja som det efterhånden afsløres, så ser det ud til at du er på rette vej. Det forekommer mig stadig at være overkill, men så er man jo også på den sikre side.

fortsat god byggelyst.

mvh  Steen Duelund

Messing er ikke dødt, det ringer som en i h******. Nogle af de værste pladetallerkener på guds grønne jord er lavet af messing. Til gengæld er det velegnet til BÅThorn. Skal den eksta masse være af metal så er bly oplagt mulighed, men det indfører andre problmer

Waal

Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal
 
Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 879
Sendt: 15 Juli 2004 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Macwerk skrev:

Lyder meget spændene, det vil vi glæde os til.


Jeg var forbi André her den anden dag og jeg var meget begejstret for den basenhed du/i har udstyret ham med. Så begrejstret, at jeg har forhørt mig om prisen hos Frederik (hvilket iøvrigt ikke gjorde mig mindre begejstret). Det ville vist være fuldstændig tåbeligt at gå i krig med mine ATC'ere nu når der findes sådan et alternativ.

Godt at høre, ville jo ikke skræmme dig væk.

Mvh.

Frederik



__________________
Med venlig hilsen

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted
 
Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 738
Sendt: 16 Juli 2004 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Duelund skrev:
Ihvertfald ikke akustiske ventiler som du bruger.

Hvordan udfører du den 'kontrollerede utæthed' på kabinetter som dem der er omtalt og afbilledet i 'mest rigtig lyd' tråden?

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk
 
troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 865
Sendt: 16 Juli 2004 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Hej,

I tidligere indlæg har jeg argumenteret for at det er vanskeligt at bruge IRL oplevelser som reference, fordi den akustiske hukommelse var for upræcis.

Med en lånt BKS microfon og et godt lydkort(terratec) har jeg prøvet at optage min kones klarinetspil her hjemme.

Dette har jeg så brændt ud på cd og brugt som test på min akustiske hukkommelse .

Jeg må tage alle mine tidligere indlæg i mig, jeg er nu blevet klogere.

Det er DEN eneste måde hvorpå man kan vurdere om man er på den rigtige vej mod måles, nemlig mest rigtig lyd.

Den akustiske hukommelse er meget præcis, for mig og inden for kort tid er det muligt at bruge den optagede og den oplevede begivenhed som målestok.

Meget sjovt for øvrigt.



__________________
Hvis kunst kræver engagement; Er moderne musik dermed kunst?
Til top Vis troelskn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelskn
 
lasse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 848
Sendt: 16 Juli 2004 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Hej troelskn

Er det ikke sjovt det her, jeg gik også i lang tid og bildte  mig selv ind at den akustiske hukommelse ikke var meget bevendt, men jeg fik dog til stadighed oplevelser der bekræftede at noget hænger der ved, jeg skulle bare tro på det jeg hørte for det var slet ikke så forkert. Måske er det ikke de helt fine små detaljer der fæstner sig men det i det store og hele kan vi sagtens høre om noget lyder troværdigt og når noget (det meste ?) ikke gør.

Nå ja så glemte jeg lige at give dig et stort klap  på skulderen fordi du tør stå frem og indrømme at dine tiligere antagelser var forkerte, det kan jeg (og mange andre) lære noget af og det kunne måske bringe mange diskutioner fremad, det er jo kun når man er parat til at indrømme at man tog fejl at man kan lære noget nyt.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse
 
SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1226
Sendt: 16 Juli 2004 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Hej Troelskn,

I sandhed et spændende eksperiment du her deler med os. Med sådan nogle eksperimenter bliver man kun alt for klar over hvor komprimeret og udynamisk meget reproduceret musik lyder i forhold til i virkelighedens verden.

Godt gået!

SATMIT 



__________________
"My tastes are simple; I am easily satisfied with the best." Winston Churchill
Til top Vis SATMIT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SATMIT
 
waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 559
Sendt: 16 Juli 2004 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

troelskn skrev:

Hej,

I tidligere indlæg har jeg argumenteret for at det er vanskeligt at bruge IRL oplevelser som reference, fordi den akustiske hukommelse var for upræcis.

Med en lånt BKS microfon og et godt lydkort(terratec) har jeg prøvet at optage min kones klarinetspil her hjemme.

Dette har jeg så brændt ud på cd og brugt som test på min akustiske hukkommelse .

Jeg må tage alle mine tidligere indlæg i mig, jeg er nu blevet klogere.

Det er DEN eneste måde hvorpå man kan vurdere om man er på den rigtige vej mod måles, nemlig mest rigtig lyd.

Den akustiske hukommelse er meget præcis, for mig og inden for kort tid er det muligt at bruge den optagede og den oplevede begivenhed som målestok.

Meget sjovt for øvrigt.

Det er vi jo en del der har præket i årevis  -  for døven øre, men du er da velkommen blandt de oplyste

Waal

Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal
 
miju
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 2652
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Messing er ikke dødt, det ringer som en i h******. Nogle af de værste pladetallerkener på guds grønne jord er lavet af messing. Til gengæld er det velegnet til BÅThorn. Skal den eksta masse være af metal så er bly oplagt mulighed, men det indfører andre problmer

Waal

Den drejede messing "Cone" er momteret med silikone lim og belagt med et tyndt lag silikone....

Og jeg kan garantere dig at der ikke er nogen ringen ra hvor og hvordan den sidder og i den funktion denne her har!..

Andetsteds og til andre formål måske! ja!??  men ik her!!..

Der er målt på dette!.. ( kabinetter, enheds chasiser og andet er målt ud for viberationer med dertil begregnet måle udstyr )

Her lades intet til tilfældighederne!..

At lave den omtalte "cone" i bly ( eller andet ) ville være lidt for vanskligt og lidt rigligt dyrt!.. 

Messingen var tilrådighed,, nem at dreje ud og ganske tung og egnet nok til det den skal!..

Længere er den ikke!...

Men jeg arbejder på at få noget drejet ud i Akryl...

Dette har dog ikke samme masse.. men det var heller ikke lige det der var tænkt! da "conens" funktion jo primært er airflow controler og skal lede turbolens væl fra bagsiden af enheden og rundt magneten.. 

Den af mæssing har det med at løsne sig!! netop grundet vægten og de viberationer enheden trods silikone limen udsætter den for..

Denne "cone" skal drejes så den går i næsten hele kabinettets dybde og munder ud lige bag en akustisk ventil, i center af denne skal der bores et ligeledes "conisk" hul der munder ud som en trompet munding i bag.. ( dette da de anvendte enheder har udluftning i bag ...) her ledes luften godt væk fre enhedens bagside samt det flow der opstår fra mambranens bagside ledes finf bagud uden turbolens og andet der i sidste ende kan returnere og forstyre enhedens membran bevægelser... fåreulds dæmpning i kabinettet og umidelbart bag enheden reducere dette yderligt ganske betragtligt..

Asymetriske flader der formes som en tragt bagud i kabinettet leder også luften fint væk og samtidig modvirker hvad der er endnu værre nemelig stående bølger!...

Hvis man ser på hvordan B&W har opbygget deres mellemtone kamre på nautilus højtalerne er dette vejen!.. og det der har giver inspiration til de her omtalte tiltag og løsninger.. 

mvh.



__________________
M.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju
 
Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 738
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Hvad med at dreje den i træ, udhule den og støbe bly i udhulningen?
Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk
 

<< Forrige Side af 15 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes