Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. april 2024 | 22:44   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Vinyl vs. CD Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Baudelaire
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Oktober 2023
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 91
Sendt: 29 Marts 2024 kl. 05:33 | IP-adresse registreret Citér Baudelaire

Jeg bruger streaming og vinyl. 500,- DKK for en plade er udmærket, men jeg hører udelukkende jazz på vinyl hvor priserne kan
være meget højere. Særligt når man som jeg går op i hvilket tryk det er.

Jeg synes ikke jeg får den samme oplevelse med streaming som jeg gør med vinyl. Der er en anden følelse ved at sætte en plade
på, man er selektiv og binder sig på en helt anden måde. Man beslutter sig for hvad man vil høre og så hører man det. Det
giver mig desuden mere oplevelsen af, at jeg hører et værk.

I går havde jeg en enestående oplevelse. Jeg satte mig i min lyttestol og satte min nye Alice Coltranes plade, "World Galaxy", på
(AS-9218). Efter et par minutter lukkede jeg øjnene ganske naturligt og pludseligt var jeg i et stadie af at være vågen og af at
blunde, men det forekom mig transcenderende. Musikken var simpelthen så forhøjende og ekstatisk.

Jeg siger ikke at man ikke kan opleve det med CD og med streaming, men der er noget ved pladen som medie.

Til top Vis Baudelaire's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Baudelaire
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1167
Sendt: 29 Marts 2024 kl. 10:35 | IP-adresse registreret Citér Boman

Jeg spiller kun musik fra en SSD disk, hvor alle mine rippede CD'er er.

Jeg kan så lave alle de Playlist jeg ønsker

OG jeg kan så vælge hvilken måde, de skal afspilles på

Her ser I hvilke muligheder jeg har, (Default er i rækkefølge)

Der er virkeligt rart.



__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
søren chr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Januar 2016
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 27
Sendt: 30 Marts 2024 kl. 07:44 | IP-adresse registreret Citér søren chr

Efter lidt overvejelse og en masse overtalelse af konen har jeg besluttet at give cd´erne et skud. Kan godt se at tråden bevæger sig længere og længere
væk fra pladespillere men spørger alligevel.

Har læst lidt om vincent afspillerne som anbefalet tidligere og faldt over en CD-S5 som jeg kan få til ca. samme penge som CD-200. Baseret på pris
alene burde det jo være en opgradering. Lyder det ikke rigtigt - har også læst testene herinde Jeg har en Hegel H160 hvis det skulle betyde noget.
Til top Vis søren chr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af søren chr
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4557
Sendt: 30 Marts 2024 kl. 09:05 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Jeg har haft begge afspillere til test, med 11 års mellemrum... og tiden og udviklingen taler i CD-200's favør! CD-S5 er også en lækker CD-afspiller, som størrelsesmæssigt passer bedre ind i traditionelle anlæg.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
søren chr
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 Januar 2016
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 27
Sendt: 30 Marts 2024 kl. 09:59 | IP-adresse registreret Citér søren chr

Tak Mikkel
Til top Vis søren chr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af søren chr
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1167
Sendt: 30 Marts 2024 kl. 10:47 | IP-adresse registreret Citér Boman

Da jeg var på udstilling forleden dag, så jeg et tilbud på en Cd-afspiller.

Kun 549.995 Kr. Det må lige være noget for dig:-)




__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2150
Sendt: 30 Marts 2024 kl. 18:05 | IP-adresse registreret Citér Hermann.

Jeg har haft CD som den helt primære signalkilde i mere end 35 år. Har stor CD samling og bruger den på kontor og stue samt bilen. 

__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 420
Sendt: 01 April 2024 kl. 08:16 | IP-adresse registreret Citér Max.H

Hvorfor enten eller og ikke både og.Jeg spiller vinyl, cd,streamer og når det skal være rigtig dårlig, finder jeg guitaren frem

__________________

Elsker ironi Og hader pral
Jeg har egentlig aldrig lyttet til et kabel der lød dårligt
Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H
 
Cboxoak
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2007
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 15
Sendt: 01 April 2024 kl. 12:58 | IP-adresse registreret Citér Cboxoak

Det ene udelukker jo ikke det andet, og jeg forstår problematikken med alt for dyre vinyler. Men der er jo gået inflation i alt, så hvorfor ikke også dem?

Jeg er dog begyndt at sælge ud af mine værdifulde plader fordi jeg ikke gider have pengene stående i det - og har dem i forvejen på Cd (nogle kun stream) Må konstatere at jeg for 10-15 år gjorde mange overordentlige gode investeringer - med fortjeneste i brugtsalg på optil 7-800%

CD kan lyde rigtig godt og dynamisk - men der er ligeså mange l**teindspilninger som på vinyl. Det skal man ikke være i tvivl om. Man kan så sige at når du på loppen kan få det meste for en 5'er (som man kunne inden vinyl igen blev mainstream) så gør det ikke så meget at lyden ikke er i top.

Hvis du vil ofre 5-6000 så læg pengene i en top-kvali brugt DAC (gerne brugt High-End) og ikke så meget i CD-afsp. m. Coaxial udgang så den blot fungerer som transport (drev) og du overlader det lydmæssige til DAC'en.

Så bliver du bedst muligt kørende og du vil med tiden kunne udvide ved at sætte en streamer foran DAC'en ligeså. Det kræver self. Losless Hi-Fi/Premium stream-abonn. hos Deezer, Tidal eller lign. der udbyder streaming i ordentlig kvalitet (Snotify er No-Go)

PS. Kan man ikke høre at vinyl - bortset fra lidt knas - lyder bedre og mere naturtro end CD, så kan det skyldes at man har ikke godt nok grej til at afsløre forskellen - og hvis denne er opfyldt: man er utrænet udi kunsten at LYTTE

Os der kan høre forskellen VED 100% at som medie til naturtro musikalsk gengivelse er Vinyl CD'en LANGT overlegen. Vore ører er analoge - og konverteringen fra digi - analog er en process elektronik ALDRIG nogensinde kan mestre til perfektion uanset hvad div. laboratorie-målinger hævder.
Til top Vis Cboxoak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cboxoak
 
dichael
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 372
Sendt: 01 April 2024 kl. 13:09 | IP-adresse registreret Citér dichael

Cboxoak.

Som jeg forstår det, er de fleste LP’er mastered digitalt?

Jeg orker ikke diskussionen om det ene, eller det andet er bedst.
Tænker bare, at man skal vælge og gå all-in på det ene, eller det andet.

Selv kører jeg digitalt, med Roon som fodermester og Lyngdorf til resten.
I Roon kan jeg lave EQ og alt muligt “on the fly”, hvilket er rart, når man roder med at bygge højttalere.

Alle mine skiver er rippede, men jeg har alle sleeves, så jeg kan sidde og læse de alt for små bogstaver.
…Roon overhaler dog indenom, da der er bunker af information, samt “karaoke” tekster, hvilket jeg bruger hele tiden.

Jeg tænker ikke, at det ville være rigtigt godt, at sætte en pldespiller til dette system…

Omvendt, er jeg helt sikker på, at et rør setup, med pladespiller, kan spille fremragende.

__________________
Mvh. Michael B.
Til top Vis dichael's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dichael
 
bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 228
Sendt: 01 April 2024 kl. 16:51 | IP-adresse registreret Citér bergholt

søren chr skrev:
Hejsa,

Er der andre af jer er også flekser mellem vinyl og cd og er tilfredse med det, eller må jeg bare indse at den musikalske oplevelse aldrig bliver den samme. jeg bilder mig selv ind at lyden er steril og kedelig på cd. Jeg tænker ikke jeg vil kaste mere end 4000-6000 kr. efter projektet.

Bedste hilsner Søren


Lidt mandagstanker herfra:

Godt spørgsmål. I 90'erne var jeg 100% på cd'er. Under coronatiden gik der opgraderingsprojekt i lyd - og jeg købte både en pladespiller og fik sluttet min gamle Cambrdige cd-afspiller til. Jeg gik i gang med at opbygge en cd-samling fra ny.

Jeg foretog en del lytning til Tidal, Deezer og Qobuz op mod cd'er. Og vinyler op mod både CD'er og streaming.

Det, jeg er nået frem til er, at jeg ofte ikke kan høre den helt store forskel på streaming og cd. Og ofte med nyere vinyler heller ikkke mellem vinyl og streaming. Til gengæld har jeg slugt kamelen i forhold til om kabler, både signalkabler og højttalerkabler gør en forskel (det gør de for mig).

Nogle plader, særligt japanske tryk, lyder helt fantastisk på vinyl.

Så min anbefaling vil nok være at give streaming et skud, selvom det ikke er helt dét, du spørger om. Og måske vælge noget rørbaseret.

__________________
-- Kasper Bergholt
Til top Vis bergholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bergholt Besøg bergholt's Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 01 April 2024 kl. 17:54 | IP-adresse registreret Citér Boydk

dichael skrev:
Cboxoak.

Som jeg forstår det, er de fleste LP’er mastered digitalt?


Uden yderligere forklaring, forstår du s´gu ikke ret meget
JA.... til at de fleste af DAGENS LP´er kommer fra en digital master.
Absolut NEJ ti at de "fleste" LP´er er mastered digitalt. Der skal nu en del til at indhente
den portion vinyler, der er blevet produceret siden 1950.
Når det så er sagt, er der ikke ret meget i vejen med en digital master til vinyl...... Så længe
den er lavet med hnblik på vinylpresning. En hurtig CD-kopiering lyder af l**t på vinyl.
Og det er lige præcis, hvad man får, når man for at spare penge køber LP´er fra pladelabels som
DOL, Waxtime, Waxtime in Color, 4Men with Beards, Vinyl Passion, Back to Black og et hav af andre.
Store flotte labels på cover med 180g, Audiophile Pressing og andet lokkemad. Ikke uden grund, at f.eks.
Miles Davis "Kind of Blue" koster fra 350,- og op på en "ægte" Colombia/CBS-presning.
Køber man den til 119,- får man lige præcis, hvad man betaler for. Støjfri vinyl (for det meste) med en musikkvalitet
der lyder af l**t.
Eneste plade-label/selskab jeg kender, som i dag presser genudgivelser
(udover BlueNote, Analogue Production og nogle få andre seriøse) er "Music On Vinyl" (MOVLP).



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Baudelaire
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Oktober 2023
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 91
Sendt: 01 April 2024 kl. 20:52 | IP-adresse registreret Citér Baudelaire

Enig med Boydk.

Jeg vil desuden påpege Impex Records, 2xHD, MoFi og Craft Recordings. Men der er jo et hav af audiofile foretagender.
Til top Vis Baudelaire's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Baudelaire
 
Gnist
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 283
Sendt: 01 April 2024 kl. 23:04 | IP-adresse registreret Citér Gnist

Genudgivelser idag kommer jo ofte fra en digital fil, hvorfor så bruge energi på en vinylpresning af sådan en fil, istedet for f.eks at streame
den, gælder også for "Kind of Blue" fra "Music On Vinyl"

__________________
Hvis det måler skidt og lyder godt, er dine ører måske ikke så gyldne som du selv tror
Til top Vis Gnist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gnist
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Online
Indlæg: 2765
Sendt: 02 April 2024 kl. 10:43 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Gnist skrev:
Genudgivelser idag kommer jo ofte fra en digital fil, hvorfor så bruge energi på en vinylpresning af sådan en fil,
istedet for f.eks at streame den, gælder også for "Kind of Blue" fra "Music On Vinyl"

Hej Gnist.
Jeg er helt enig i dit ræsonnement, men så mangler man den klang eller på moderne dansk “voicing” vinylprocessen tilfører
lyden. Den klang den enkelte har tilvænnet sig til gennem valg af pickup og tilhørende mekanisk hardware og elektronik.
Og har man så ikke en egnet digital signalvej som alternativ er vores tankegang ikke gangbar.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1407
Sendt: 02 April 2024 kl. 11:13 | IP-adresse registreret Citér Gorm

Brug pengene på en rigtig god DAC, så kan du både streame det digitale signal via denne, og køre CD'ens digital signal gennem også.
Så kan du godt få vellyd til menneske penge fra det digitale medie også.
Så er det pludseligt et godt supplement til Pladespilleren.
Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
slyd
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 Juni 2005
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 252
Sendt: 02 April 2024 kl. 11:37 | IP-adresse registreret Citér slyd

Der er stor forskel på de forskellige DAC's, så der kan man fintune sit setup, ligsom man gør når man vælger RIAA ,Pick-up ,
tonearm og værk til vores analoge setup.
Det synes jeg ikke der er nogle der bruger streaming nævner, mange DAC's lyder simpelthen alt for "kold og skarp"
Til top Vis slyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slyd
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1167
Sendt: 02 April 2024 kl. 12:27 | IP-adresse registreret Citér Boman

Kaj. skrev:
Gnist skrev:
Genudgivelser idag kommer jo ofte fra en digital fil, hvorfor så bruge energi på en vinylpresning af sådan en fil, istedet for f.eks at streame den, gælder også for "Kind of Blue" fra "Music On Vinyl"

Hej Gnist.
Jeg er helt enig i dit ræsonnement, men så mangler man den klang eller på moderne dansk “voicing” vinylprocessen tilfører lyden. Den klang den enkelte har tilvænnet sig til gennem valg af pickup og tilhørende mekanisk hardware og elektronik. Og har man så ikke en egnet digital signalvej som alternativ er vores tankegang ikke gangbar.



Da jeg lavede højttalere hos Peerless, lærte jeg, at en højttaler ikke måtte have en lineær frekvensgang, for det ønskede kunderne IKKE.

Bassen skulle have en pukkel ved 60-80 Hz, for så kunne man "høre bassen". Og et hæv ved 3-4000 Hz, for så kunne man "høre overtonerne". Når man så også bruger nærmikrofon optagelse, lyder det ovehovedet ikke godt/naturligt.

Det bliver forværret af nutidens behandling af musikken, hvor man komprimerer musikken og klipper spidserne, således at man får "flere overtoner", altså forvrængning! Derfor lyder det fornuftigt at finde en passene pickup, der "dæmper" de kritiske frekvensområder.

OG at lyden fra en CD er skarp og unaturlig

Jeg har valgt at gå helt digital, og med "ret frekvensgang", dvs. at den ikke er helt ret, for så lyder det ikke naturligt. Jeg korrigerer frekvensgangen på to punkter.

Afstandsdæmpning, fordi man bruger nærmikrofon optagelse, altså en dæmpning der svarer til at man lytter på 8-10 meters afstand.

Og en dæmpning fra 2000 til 4000 Hz, fordi man hæver områder under miksningen, så man kan høre "overtonerne".

Min korrektion er også laver således, at højttalerne gengiver alle tonerne samtidigt. Det giver en meget naturlig gengivelse, musikken lyder godt/naturligt overalt i rummet, og et fantastisk stereobillede. OG en lyd, hvor der "stille mellem tonerne" (fordi alle frekvenser bliver gengivet samtidig)

Det lagde jeg først rigtigt mærke til, da jeg lyttede til mit anlæg, efter at havde været på en HiFi messe, og hørt meget dyre anlæg/højttalere, som overhovedet ikke lød godt/naturligt, men selvfølgeligt meget højt! 



__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2909
Sendt: 02 April 2024 kl. 12:44 | IP-adresse registreret Citér nils valla

Kaj. skrev:
Gnist skrev:
Genudgivelser idag kommer jo ofte fra en digital fil, hvorfor så bruge energi på en
vinylpresning af sådan en fil,
istedet for f.eks at streame den, gælder også for "Kind of Blue" fra "Music On Vinyl"

Hej Gnist.
Jeg er helt enig i dit ræsonnement, men så mangler man den klang eller på moderne dansk “voicing” vinylprocessen
tilfører
lyden. Den klang den enkelte har tilvænnet sig til gennem valg af pickup og tilhørende mekanisk hardware og elektronik.
Og har man så ikke en egnet digital signalvej som alternativ er vores tankegang ikke gangbar.



Kald det bare "Voicing", men er ikke unik for kun vinyl, CD har også sin lyd.
Elektronisk reproduceret, og ikke mere naturlig end hjernen kan genkende og relatere til sin egen hverdag.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Online
Indlæg: 2765
Sendt: 02 April 2024 kl. 14:46 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Uanset vi gerne vil bilde os selv ind at vi ønsker ”den rigtig lyd” - underforstået lyden fra den oplevelse det måtte være at deltage som tilskuer under optagelsen – er virkeligheden en anden. Vi er underlagt en næsten uendelig mængde komponenters ”voicing” for nu at blive i den term. Det starter med mikrofonerne og slutter med vores højttalere. Prøv lige at tælle op hvor mange forskelligartede processer lyden fra instrumenter og sangere gennemgår inden du fylder dit lytterum med "originallyden" suppleret med dets eget akustiske bidrag. Jeg vil gå så langt som at kalde det et mirakel blot at komme i nærheden af at kunne kalde det "originallyden". Og det uanset hvad vi benytter i signalkæden.

Holder vi os til det vi selv er herre over, er det min erfaring med omgang med utallige pickup'er og alt det der er connected med dem kontra CD'ernes gengivelse, at jo bedre pickup'er og tilhørende elektronik man anvender jo nærmere komme de to mediers lyd på hinanden. Billederne nedenfor er modelbilleder for det jeg tænker på.

Oven i alt dette kan vi så tillægge indflydelsen fra højttalernes, forstærkernes klangbalance og inden vi har fået leveret vores medie – LP eller CD – masterne som er trimmet efter et menneskes opfattelse og justering af ”den rigtige gengivelse” vurderet ud fra højttalerne i redigeringsrummet og hvad der ellers findes at justere på og efter.

Og så lader jeg pænt være med at omtale vores individuelle hørelse og meninger om hvad der er den ”rigtige lyd”. Resultatet af ligningen er at hver for sig lytter til en illusion om hvad ”den rigtig lyd” er.

Billederne skal alene tjene som to eksempler at flere jeg har i tankerne relateret til teksten.



Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes