Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. april 2024 | 01:09   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærker til Audiovector? Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Audioloud
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2022
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 222
Sendt: 20 Marts 2024 kl. 20:08 | IP-adresse registreret Citér Audioloud

Et coaxialt ( digitalt ) output stik er som et phono-stik / RCA-stik !
Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud
 
hurtigkarl
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2024
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 20 Marts 2024 kl. 20:25 | IP-adresse registreret Citér hurtigkarl

Ok, ja forstærkeren med blæser er udelukket så. Det tænker jeg ikke er ideelt.

Den Nakamichi er ret tæt på, så tror at jeg vil henvende mig på den hvis det er en fornuftig maskine. Jeg kender intet til den overhovedet.

Mit tv er gammelt og står til en udskiftning i fremtiden. Tilslutning af tv er mindst vigtigt for mig. Jeg kan leve med at den del er subpar.
Til top Vis hurtigkarl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hurtigkarl
 
Audioloud
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2022
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 222
Sendt: 20 Marts 2024 kl. 21:58 | IP-adresse registreret Citér Audioloud

Spørg sælgeren af Nakamichi forstærkeren om i kan lave en lyttesession hos dig , nu når i bor tæt på hinanden . Det er
altid rart at have grej på prøve , om det er noget . Måske kan Nakamichi-ejeren også give dig nogle fifs til dit setup .
Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud
 
hurtigkarl
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2024
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 20 Marts 2024 kl. 22:11 | IP-adresse registreret Citér hurtigkarl

Ja, det skulle jeg måske prøve at arrangere, hvis sælger vil være med på den.

Jeg tror at det måske nok er en gammel sag (jeg er ved at læse lidt om den). Men derfor kan den vel være fin nok alligevel. Højttalerne jeg har købt er jo heller ikke helt nye længere.

Vil i hvert fald prøve at tage kontakt og se hvad han siger til sagen. Jeg skal jo have skaffet nogle kabler også til formålet for at kunne sætte systemet sammen. Så det skal jeg også lige have fundet ud af. Jeg er fortsat en smule i tvivl om præcist hvilke stik der skal være på kablet, men når jeg lige har fundet en kandidat, så poster jeg nok et link her inde så jeg er sikker på at jeg ikke køber noget helt fjollet!
Til top Vis hurtigkarl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hurtigkarl
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2765
Sendt: 21 Marts 2024 kl. 07:07 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

“Hurtigkarl” - du spørger endnu engang ind til stikkene til dine højttalerkabler. Du skal bruge bananstik tilsvarende disse.
Anskaf dem sammen med noget 4kvt højttalerkabel og begynd med at teste lydstyrken på sammenkobling af højttalere og den
eller de forstærkere du har for at se hvilket behov for effekt du mener at have. Action!
Når det er afklaret kan du fortsætte med alle øvrige delopgaver.



Til de øvrige forbindelser tales der om RCA stik, phonostik og coaxial digitalstik/kabler. De ser alle sådan her ud eller lignende.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
hurtigkarl
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2024
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 21 Marts 2024 kl. 12:30 | IP-adresse registreret Citér hurtigkarl

Tusind tak for input Kaj, det er et fantastisk hjælp. Det var også den kombination der jeg selv synes virkede til at være korrekt, men nu føler jeg mig en hel del mere sikker i min sag. Mange tak!

Jeg har lige et sidste spørgsmål mht tilslutning, men jeg tror at jeg måske nok selv har svaret, så det her er lige et "sanity check".

Bag på hver højttaler er der 6 terminaler/porte. Henholdsvis højre og venstre for henholdsvis treble, midrange og bass. Hver side (henholdsvis højre og venstre) er terminalerne forbundet med et stykke kabel allerede.

Vi er enige om at det betyder at jeg kun behøver ét sæt bananstik for hver højttaler, korrekt? Og at jeg principielt kan sætte kablerne i en hvilken som helst af de tre typer terminaler? Fx venstre-kabel til venstre bass terminal, og højre kabel til højre bass terminal (og naturligvis det andet ende af kablet i forstærkeren), så er højttaleren korrekt tilsluttet? Eller skal der eksplicit kabler i alle terminaler (det kan jeg ikke tro hvis det er tilfældet)?
Til top Vis hurtigkarl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hurtigkarl
 
hurtigkarl
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2024
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 21 Marts 2024 kl. 12:34 | IP-adresse registreret Citér hurtigkarl

Og lige et hurtigt bonus spørgsmål. Du nævner 4kvt kabler, men jeg er lidt usikker på hvad du mener. Mikkel nævnte tidligere 2,5-4mm tvræsnit, så er 4kvt en angivning af tværsnit? Altså 4mm?
Til top Vis hurtigkarl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hurtigkarl
 
hurtigkarl
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2024
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 21 Marts 2024 kl. 13:01 | IP-adresse registreret Citér hurtigkarl

Ok.. Jeg fik formuleret mig lidt dumt igen, foroven. Jeg taler om højre/venstre terminaler, men jeg mente naturligvis plus/minus eller sort/rød. Min manglende erfaring på området gør at jeg ikke lige får tænkt terminologierne ordentligt igennem inden jeg poster. Beklager. Håber ikke at det gør samtalen alt for mudret.
Til top Vis hurtigkarl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hurtigkarl
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 21 Marts 2024 kl. 15:23 | IP-adresse registreret Citér Boydk

Du har faktisk svaret på dit eget spørgsmål.
Ja, til at der er forb./lus mellem de tre +´er og mellem de 3 -´er (bas/mid/treble).
Eneste du behøver er én ledning til + og én til - fra forstærker.
4 kvadratmm er det samme. Skrives normalt som 4mm med et lille, svagt hævet 2-tal efter det sidste "m".

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2765
Sendt: 21 Marts 2024 kl. 15:39 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

@hurtigkarl - nu må du ikke gøre det sværere end det er.
Du skriver du bor i Jylland - hvor i Jylland - for det enkleste fornemmer jeg vil være, at du får en ud og montere det hele.
Det er vanskeligt helt at se hvor meget du selv kan i den sammenhæng.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
hurtigkarl
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2024
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 21 Marts 2024 kl. 18:02 | IP-adresse registreret Citér hurtigkarl

Boydk, ah ok. Jeg var ikke opmærksom på at man kunne tale om mm^2 her, men så giver det fint mening. Skulle bare være sikker på at det var tværsnittet der blev talt om og ikke fx et bestemt brand eller type af kabel.

Kaj, jeg tror nu godt at jeg kan montere det selv. Jeg er ikke helt sat af teknisk, men lige netop hifi er bare ikke et område jeg har foldet mig så meget ud i. Så min roden rundt i terminologier får mig måske nok til at fremstå lidt mindre kompetent end jeg egentlig er.

Jeg har selv samlet min PC, så jeg tænker at jeg også kan sætte et hifi anlæg op. Der hvor jeg til gengæld nemt kunne træde ved siden af var at få købt en forstærker der var for svag til at drive højttalerne, forkerte/ingen stik på kablerne og den slags ting.

Så længe at jeg er sikker på at jeg får indkøbt de rette ting, så tror jeg at det nok at gå at få det til at spille :)
Til top Vis hurtigkarl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hurtigkarl
 
Audioloud
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2022
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 222
Sendt: 21 Marts 2024 kl. 20:48 | IP-adresse registreret Citér Audioloud

Hej Hurtigkarl .

Du behøver faktisk ikke banan-stik til at montere kablerne i højttalerne , højttaler-stikket kan løsnes og kablet kan
monteres ! Det er måske bare hvad man syntes er mest bøvlet .

Men det er som regel værre at montere højttalerkablet i forstærkeren , og hvis det er Nakamichi 620`eren , så er det nok
tvivlsomt om du kan montere et 4mm2 kabel , her ville jeg satse på et 2,5mm2 .
Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud
 
hurtigkarl
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2024
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 21 Marts 2024 kl. 21:52 | IP-adresse registreret Citér hurtigkarl

Audioloud, tak for input igen. Ja, jeg har godt spekuleret på om indgangene bag på 620'eren kunne tage imod et 4mm. Så det er nok bedre at satse på 2,5 til en start hvis 620 handlen går igennem. Jeg har kort talt med sælger, og er ved at forsøge at arrangere at komme forbi og høre maskinen. Har ingen idé om hvordan sådan en lyder, så det bliver da lidt interessant.

Jeg tænker at jeg formentlig helt kan undvære stik så. Hvis der ikke er nogen funktionel forskel, ud over monteringen, så forestiller jeg mig at jeg med lidt god vilje og held, kommer mig over det.

Nu vil jeg se om 620'eren kommer i hus, og i såfald tror jeg at jeg har en konkret plan for at få lyd i højttalerne. :)
Til top Vis hurtigkarl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hurtigkarl
 
hurtigkarl
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2024
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 25 Marts 2024 kl. 14:36 | IP-adresse registreret Citér hurtigkarl

Endnu engang tak for input alle sammen. Det var en stor hjælp.

Jeg talte i telefonen med nakamachi ejeren, og han var en rigtig flink fyr. Han fortalte dog at den tog helt op til en time inden den var varm og lød som den skulle, hvilket bekymrede mig lidt. Jeg ved godt at forstærkere gerne skal varme lidt op, men synes at det virkede lidt i overkanten. Men omvendt måske heller ikke urimeligt for en efterhånden ældre maskine.

Ikke desto mindre bakkede jeg ud af den plan pga mine bekymringer.

Jeg fik så til gengæld handlet en Rotel RA-980BX. Dvs ikke den jeg tidligere snakkede om, som var en RB effektforstærker model, men en RA i stedet, som er en integreret forstærker. Den er med sine 2x100W en lille smule svagere end RB modellens 2x120W, men den var til gengæld også lidt billigere, og lidt nærmere. Så den har jeg nu købt til en start.

Jeg fik også hentet noget billigt 2,5mm kabel. Det var dog lidt besværligt at skrue kablerne på højttalerne pga de kabler som allerede forbinder enhederne. Der er ikke plads til at kablerne til forstærkeren kan gå gennem de indre huller som skrue-dimserne strammer til omkring. Derfor var jeg nødt til at "klemme" kablerne fast kun på siden af terminalen, ikke gennem hullet. Derfor tror jeg også at jeg køber nogle bananstik på sigt, bare for at det sidder lidt bedre fast.

Da jeg fik forstærkeren sat op, og højttalerne sat til, så prøvede jeg først til med mini-jack til phono, direkte i forstærkeren fra min mobil. Ikke imponerende, og slet ikke samme lydbillede som hos sælgeren jeg købte højttalerne af.

Dernæst forsøgte jeg så at sætte min Aune x1s pro foran forstærkeren, og så sætte min laptop til med USB. Det var en substantiel forbedring. Både i forhold til lydkvalitet, mindre støj og nu har forstærkeren også en hel del mere overskud. Før (med minijack + mobil) kunne jeg næsten skrue helt op for forstærkeren uden at jeg var bekymret for at skade højttalerne. Med Aune foran kan jeg knapt skrue halvt op før det begynder at blive alvorligt.

Jeg synes stadig at højttalerne lyder af lidt mindre end de gjorde at jeg hørte dem hos sælger, men jeg tror også at han havde en noget mere seriøs forstærker end den jeg har købt. Jeg tror godt at man med et lidt bedre setup kan få mere ud af højttalerne, men overordnet set er jeg glad og tilfreds for nu. Det lyder stadig langt langt bedre end mit gamle "setup".

Jeg ville bare lige give en lille update så de der har givet råd og vejledning ved at det ikke var forgæves. Tak igen!
Til top Vis hurtigkarl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hurtigkarl
 
hurtigkarl
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2024
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 25 Marts 2024 kl. 14:48 | IP-adresse registreret Citér hurtigkarl

I øvrigt. Jeg har et par spørgsmål til min nye Rotel forstærker, som jeg forestiller mig at I nok let kan svare på.

Bag på forstærkeren er der en toggle-knap. Den skifter mellem MM og MC. Jeg antager det er to forskellige modes eller noget, men jeg er usikker på hvad det er. Er der nogen der kan forklare det sådan lidt simpelt?`

Et andet spørgsmål jeg har er: Når jeg har spillet lidt med forstærkeren og efterfølgende slukker den, så tænder den en indikator på fronten markeret "Protection". Jeg ved ikke om den aflader sin capacotor eller hvad det skal betyde. Kan nogen forklare det, og eventuelt også forklare eventuelle konsekvenser ved at man fx helt cuttede strømmen til maskinen (i stedet for at slukke den på sluk knappen)?
Til top Vis hurtigkarl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hurtigkarl
 
Audioloud
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2022
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 222
Sendt: 25 Marts 2024 kl. 15:08 | IP-adresse registreret Citér Audioloud

Hej Hurtigkarl .

Omskifterknappen MM / MC er til pladerspilleringang ( Moving Magnet / Moving Coil ) , hertil skal du ikke tilslutte et linie-
signal , som for eksempel din Aune x1s pro , lyden bliver langt højere og der er tilsluttet RIAA , som får lyden til at være
meget anderledes , mindre bas og mere diskant !!!
Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud
 
Audioloud
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2022
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 222
Sendt: 25 Marts 2024 kl. 15:18 | IP-adresse registreret Citér Audioloud

Det var vist omvendt !!! mere bas og mindre diskant !
Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2765
Sendt: 25 Marts 2024 kl. 16:45 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Det er altid godt at have produktmanualen i hænderne. Den giver svaret på meget man kan være i tvivl om.
Manualen kan du læse her

MM/MC omskifteren har alene relation til brugen af PHONO indgangen, som KUN anvendes til grammofon.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
hurtigkarl
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2024
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 25 Marts 2024 kl. 19:59 | IP-adresse registreret Citér hurtigkarl

Ok, jeg har ingen pladespiller, men det er stadig rart at vide hvad den setting gør. Placeringen at knappen kunne godt signalere at den gælder for alle indgange, men jeg er med på at phono indgangen er den eneste der tager sig af det og at den åbenbart er specifikt tiltænkt en pladespiller. Det vidste jeg faktisk ikke, så det er også godt at vide.

Ifølge manualen er protection en indbygget feature som skulle få maskinen til at slukke for lyden i forbindelse med problemer eller overophedning. De skriver at den normalt tænder for protection når maskinen tændes, men jeg oplevede at den tændte protection lampen da jeg slukkede maskinen. Ved ikke præcist hvor længe den lyste. Mere end et par sekunder, mindre end 10 minutter. Må lige holde øje med det. Forhåbentlig er det ikke en indikator på en defekt
Til top Vis hurtigkarl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hurtigkarl
 

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes