Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. april 2024 | 18:17   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Højtaler opgradering? Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Baudelaire
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Oktober 2023
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 91
Sendt: 05 December 2023 kl. 19:59 | IP-adresse registreret Citér Baudelaire

Kære alle.

Jeg beklager først og fremmest mine såkaldte vage formuleringer; det skyldes måske min manglende erfaring. Jeg håber på at det er i orden man er nybegynder.

"Manden der efter min mening forstod at lave en fornuftig højttaler, forlod B&W for 25-30 år siden. Og efterlod B&W til flot træværk og keramik, for i stedet at arbejde med Vivid Audio. Men selv deres mindste model koster 50K for et sæt - alt for dyrt, når der er tons af billigere alternativer." Digital_Thor

Det er en meget interessant pointe. Jeg går udelukkende efter brugte højtalere, da det er mit indtryk, at vi i Danmark har et særdeles godt brugtmarkedet for Hi-Fi. Jeg er personligt imponeret at jeg for få penge kunne få god lyd ud af mine nuværende, B&W CDM1. N 805-serien som jeg omtaler er ofte at finde brugt, hvor jeg tænker, at de er fra den tid, hvor de omtalte gode
designs var gældende.

Prøv KEF R serien. Der er nogle fine nogle til salg hist og her til en overkommelig pris brugt. Du får en placeringsvenlig højttaler, som i bund og grund bare spiller det du "spytter" i den. Digital_Thor

På et amerikansk forum scorer de toppoint. Jeg undersøgte sagen nærmere og det forekom mig, at det var nogle moderne højtalere. Ikke at der er noget i vejen med det og igen, det kan være min naive nybegynder-forestillinger som taler her, men jeg har nu sat mig op for at få et ældre sæt højtalere med en anden æstetik - træ, som du også nævner, Digital_Thor.

Årsagen til jeg netop har studeret Audio Note, er fordi jeg blev tiltrukket af den "romantiske lyd". Jeg forestiller mig, at netop sådan nogle højtalere, vil kunne "forstå" ældre jazzplader og bringe lidt liv i dem.

Så hvad er der galt med dine små B&W'er? Du kan jo få et sæt til, for omkring en tusse. Jeg tænker i denne sammenhæng på hvad du savner i lyden. Digital_Thor

Der er intet galt med højtalerne som sådan, men jeg kunne godt tænke mig, at vi gik et nøk op i kvaliteten og dermed gravede en anelse dybere i pengepungen. Endnu engang er det mit indtryk, at jeg for op til 10.000,- DKK vil kunne få meget mere lydkvalitet end jeg allerede har. Og nej, jeg synes skam ikke de er dårlige, men de vil måske passe bedst på mit kontor for nu.

Har du forresten "luft" bag din lytteposition? Gerne 2m til væggen bag sofa eller stol. Er der desuden mulighed for at dine højttalere kan bliver trukket i hvert fald en god halv meters penge ud fra hjørnerne?

Jeg har gjort mange tiltag for at finde det bedste sted til højtalerne. Lige nu står de cirka 1 m til væggen. Den nuværende placering - efter et par tests og en masse flytteri - synes at være den mest effektive.

Hvorfor booker du ikke en lørdag og tager i KT-Radio, Hifi-Klubben, TopSound (det var lige dem jeg kendte til - der er sikkert andre) og få lyttet til alt i den prisklasse du søger? Så kan du spore dig ind på hvad du kan lide. Det er selvfølgelig bedre at lytte hjemme i stuen, men du får stadig en god fornemmelse af hvad du kan lide.
JBLPro

På lørdag skal jeg gøre mine første erfaringer, netop med N 805-serien. Det ser jeg meget frem til. Mit indlæg her, var et naivt forsøg på at få nogle gode erfaringer. Jeg er meget taknemmelig for de konstruktive svar og kommentarer - det giver stof til eftertanke. Mange tak!
Til top Vis Baudelaire's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Baudelaire
 
Audioloud
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Juli 2022
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 221
Sendt: 05 December 2023 kl. 21:49 | IP-adresse registreret Citér Audioloud

Hej Baudelaire.
Husk det er dig selv som ved hvad den bedste lyd er ! Du må og lytte lidt på forskellige højttalere .
Til top Vis Audioloud's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audioloud
 
gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 356
Sendt: 06 December 2023 kl. 09:58 | IP-adresse registreret Citér gabetta

Fair nok.

Som allerede indikeret og påpeget findes der ingen resultatliste. Heller ikke på et forum, eller rettere, da slet ikke her (eller i US for den sags
skyld) idet alle har deres egne præferencer. Nogle er til den romantiske lyd, andre slet ikke, og det er man nødt til at huske når man læser
andres mening.

Jeg plejer også at støvsuge internettet når nyt gerne må finde vej hjem til mig, men det må udelukkende anvendes som inspiration. Det kan
give fingerpeg, men om det er godt eller ej ved man først når det står derhjemme og man har lyttet på det i et stykke tid, det tager
desværre tid. Og lærepenge måske også.

Et yderligere desværre er at ikke alle har mulighed for at prøvelytte til interessante emner uden at der skal en dagsrejse til. Jeg tror der er
mange af os der mere eller mindre tager chancen og henter hjem, enten nyt med aftale om at det er udlån eller fuldt returbart, eller hvis
man ønsker at spare penge på brugt så er det med den risiko at man med tid ikke er helt tilfreds. Forvent for i øvrigt ikke at du har samme
"rettigheder" ved brugtkøb, heller ikke mht. at bruge flere timer foran højttalerne i et privat hjem, det er ikke alle der er med på det.

De fleste af os har betalt en del lærepenge i vores unge dage, velkommen til en verden hvor man konstant kan finde anvendelse for sine
surt optjente penge.
Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta
 
Baudelaire
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Oktober 2023
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 91
Sendt: 06 December 2023 kl. 10:32 | IP-adresse registreret Citér Baudelaire

Tak for en fint og ærligt indlæg gabetta.

Jeg er indforstået med, at man det kan koste én dyrt og jeg må indrømme, at jeg er blevet lidt grebet af Hi-Fi-verdenen. I
begyndelsen sad jeg og søgte rundt på nettet om forskellige elementer man kunne opgradere herunder strømskinne, kabler,
pladestrammer, højtalerstande osv.

Mit indlæg havde til hensigt at være en slags trykprøve. Havde nogen nu sagt "Ork! For 10.000kr skal du hellere kigge mod denne
modelserie eller disse mærker", eller havde nogen sagt "Ja, B&W 805-serien er en god opgradering, hvis du kan lide deres lyd", så
havde man måske noget at gå efter. Jeg siger ikke (!) at jeres indlæg ikke er brugbare; tværtimod.

Til top Vis Baudelaire's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Baudelaire
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1620
Sendt: 06 December 2023 kl. 20:32 | IP-adresse registreret Citér Digital_Thor

En del af den svære øvelse i hifi-verden. Hviler tungt på behovet for at være ærlig omkring ens ønsker og forståelsen af, at man faktisk er nødt til at sætte sig ind i hvilke fordele og begrænsninger der ligger i de forskellige komponenter.

Den lille Nautilus 805 er sikkert en fin opgradering i forhold til den lille CDM1. Men igen - det er din vurdering om opgraderingen er stor nok.

Jeg vil nok kun vælge nyere KEF højttalere, fordi det er først i nyere tid, at de har fået styr på coax-princippet. Nu virker det til gengæld også afsindigt godt. Så med det i mente - så er KEF ude.

Hvis du alligevel skal have dine højttalere på standere. Så vælg endelig en gulvmodel og få lidt bedre udnyttelse af volumen. Et fornuftigt bas-fundament er halvdelen af al musik og stemmer.
Syntes at have set et sæt 804 inden for dit budget - i kirsebær. Det ville efter min mening være en langt sjovere og fyldestgørende opgradering.
Dog er min erfaring, at de fleste B&W højttalere også tørster efter velbygget effekt. Sidst jeg lyttede på en B&W 800 - så skulle der 700W klasse H til, før den begyndte at danse.
Jeg vil nok mene du kan nøjes med ca. 100W - så længe forstærkeren yder stabilt i 2-4 ohm - uden fnidder.
Men igen - du tillader jo en snert af "romantik". Og derfor vil jeg belønne din ærlighed med følgende. Din nuværende forstærker skal nok spille fint
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
mugge
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 342
Sendt: 12 December 2023 kl. 20:03 | IP-adresse registreret Citér mugge


Jeg har Audio Note J-LX højtalere og elsker dem. Jeg kan selvfølgelig ikke vide, om de også vil kunne forføre dig, men de kan noget med jazz-
trioer og jazz i det hele taget. De går også fint til rock og klassisk også større værker og opera. Det er ikke sådan, at de udemærker sig på
særlige områder. De er ikke så luftige og gennemsigtige som elektrostatiske højtalere, de er ikke så dynamiske som hornhøjtalere og mangler
den bas og slag i maven, som store kasser kan give. Men de formår at gengive musik, så den lyder som rigtige instrumenter. De yder deres
bedste, hvis de trækkes af en rørforstærker-og surprise gerne en af Audio Notes. De falder ikke i alles smag, og det er også OK. Men for mig er
de afslutningen på min søgen efter højtalere.

__________________
Gestern liebt'ich
Heute leid' ich
Morgen sterb' ich
Dennoch denk'ich
Heut und Morgen
Gern an Gestern
Lessing
Til top Vis mugge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mugge
 
Baudelaire
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 28 Oktober 2023
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 91
Sendt: 20 December 2023 kl. 12:46 | IP-adresse registreret Citér Baudelaire

Jeg har fået mig Audio Note AN-J/D højtalerne og er super glade for dem.
Til top Vis Baudelaire's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Baudelaire
 
mugge
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 342
Sendt: 20 December 2023 kl. 20:28 | IP-adresse registreret Citér mugge


Tilykke med dem

__________________
Gestern liebt'ich
Heute leid' ich
Morgen sterb' ich
Dennoch denk'ich
Heut und Morgen
Gern an Gestern
Lessing
Til top Vis mugge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mugge
 

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes