Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. april 2024 | 12:12   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Lyddødt kasse Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4557
Sendt: 30 September 2023 kl. 18:57 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Producenterne måler ikke i haven eller udenfor! Lad os nu være seriøse

De har et lyddødt rum som kan måle langt ned i frekvens, og et lytterum med en typisk efterklang som efterligner det gennemsnitslige hjem... tro mig, jeg har besøgt en del producenter efterhånden

Det lyddøde rum benyttes selvfølgelig under den grundlæggende udvikling, men det er primært til at tjekke, at de færdigsamlede højtalere i produktionen følger en target-kurve, inden de sendes ud til butikkerne.

Jeg kender ikke nogen producent som slutgodkender ud fra målinger... det er altid lytning!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Online
Indlæg: 2766
Sendt: 01 Oktober 2023 kl. 06:24 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Måler man i haven med universet som lokale, finder man ud af, hvad der er højttaler og hvad der er rum. Måler man i et rum
måler man kompromiset af de to, hvorved man intet aner om, hvad der i udviklingsfasen skal korrigeres, for at højttaleren er
brugbar i andre rum. Med mindre man ønsker at lave “en costum made højttaler” til det pågældende rum.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4557
Sendt: 01 Oktober 2023 kl. 11:40 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Men det ændrer ikke ved, at vil man have dem til at fungere inde i et rum, så skal der måles i rummet...

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 663
Sendt: 01 Oktober 2023 kl. 11:44 | IP-adresse registreret Citér JBLPro

Hvorfor blev indlæg om gatede målinger fjernet? Det er da ret
relevant for tråden.
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 663
Sendt: 01 Oktober 2023 kl. 12:03 | IP-adresse registreret Citér JBLPro

Mikkel G skrev:
Men det ændrer ikke ved, at vil man have dem til at fungere inde i et rum, så skal der måles i rummet...

Mikkel, du ved godt at det er rent nemt at forudsige hvordan en højttaler opfører sig i et rum, når man har målt dem i et lyddødt lokale, ikke? Du bliver altid fornærmet når jeg nævner det, men prøv endnu engang at læs op på Spinorama.

Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4557
Sendt: 01 Oktober 2023 kl. 12:59 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

JBLPro skrev:
Hvorfor blev indlæg om gatede målinger fjernet? Det er da ret relevant for tråden.

Fordi vedkommende er forment adgang til Hifi4all. Han opretter hele tiden nye profiler, og ender ud med at svine folk til...

Du er velkommen til at lave et indlæg om gating



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4557
Sendt: 01 Oktober 2023 kl. 13:08 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

JBLPro skrev:
Mikkel G skrev:
Men det ændrer ikke ved, at vil man have dem til at fungere inde i et rum, så skal der måles i rummet...

Mikkel, du ved godt at det er rent nemt at forudsige hvordan en højttaler opfører sig i et rum, når man har målt dem i et lyddødt lokale, ikke? Du bliver altid fornærmet når jeg nævner det, men prøv endnu engang at læs op på Spinorama.

Det giver ingen mening det du siger... hvis en "lyddød" måling kan forudsige hvordan det lyder i et rum, så burde en måling i et rum være fuldstændig fyldestgørende, da man i så fald allerede kan se hvad der er rum og hvad der er højtaler...!

Jeg kan godt forstå, at Spinorama er spændende "læsning", men målinger har aldrig fortalt - og vil aldrig fortælle - hvordan en højtaler lyder! Og slet ikke da rum lyder meget forskelligt. Det der er interessant er højtaleren i dét rum, den skal spille i. Men hvis alle rum havde samme efterklang og størrelse, så var det meget nemmere at lave højtalere

En "lyddød" måling kan sagtens give en "neutral/korrekt" måling, men højtaleren vil stadig opføre sig efter hvilket rum den sættes ind i... roomgain, kvadrat/kubikmeter, refleksioner osv.

Man kan ikke sige højtaler, uden at sige rum...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 663
Sendt: 01 Oktober 2023 kl. 13:47 | IP-adresse registreret Citér JBLPro

Vi bliver ikke enige når du har et behov for at blande ting sammen
(eller ikke evner at se dem individuelt).

1. Højttaler alene: Vigtigt
2. Rummet alene: Vigtigt
3. Summen af højttaler og rum: Vigtigt

At gå direkte til punkt 3 (som du konstant søger) gør dig blind for
væsentlige ting i processen. Hvis du gerne bare vil hygge dig og
prøve dig lidt frem, kan det sikkert være fint. Men tænker
ambitionsniveauet for forum er højere end det :)
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4557
Sendt: 01 Oktober 2023 kl. 14:04 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Pas nu på med at gøre dette personligt: "(eller ikke evner ikke at se dem individuelt)"  

Jeg evner det skam udemærket... jeg praler ikke med mit høje intelligensniveau, men lige nu trækker jeg dét kort: Jeg forstår det godt, men jeg forstår også hvornår man går over åen efter vand

Jeg forstår godt betydningen af, at en producent skal vide hvordan deres højtalere måler uden "rummet". Men de har stadig et lytterum med en gennemsnitslig efterklang, så de kan lytte til resultatet, og det er dér de godkender produktet... ikke i det lyddøde rum! Nogle producenter lytter ligefrem til hvert sæt de samler i produktionen, men så er det også dyrere mærker.

At nogle rum så er uegnede til lyd, kan producenten ikke gøre noget ved. De kan kun forsøge at ramme "gennemsnittet".

Men du kan have en højtaler der måler nok så pænt under "lyddøde" forhold, som slet ikke fungerer i et givent rum. Hvad kan man bruge det til som selvbygger? Der handler det da netop om, at opnå den "rigtige" lyd i eget rum, og ikke ude på græsplænen!?

Det er derfor det også er så populært med DSP, rumkorrektion osv. Her måler man også rum og højtaler sammen... øhh, hvordan måler man egentlig et rum uden en højtaler?!

Så vi bliver nødt til at dele det op her... taler vi om "Vigtigt" for selvbyggeren, eller "Vigtigt" for producenten. For det er 2 forskellige scenarier...



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1167
Sendt: 01 Oktober 2023 kl. 14:11 | IP-adresse registreret Citér Boman

Det Mikkel prøver er, at lave en højttaler som er gengiver musikken mere rigtigt.

Når vi lytter til mit system, og nyder hvor hvor godt instrumenterne og stemmerne bliver gengivet, så vil Mikkel gerne have noget lignende
derhjemme, men min løsning er for langt fra almindelig Hi-fi.

Derfor prøver Mikkel at reducere fasedrejet/tidsforskydningen så meget som muligt.

Det sker ved at anvende så simple filtre som muligt, og kun to enheder.


__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 663
Sendt: 01 Oktober 2023 kl. 14:13 | IP-adresse registreret Citér JBLPro

Mikkel G skrev:
Så vi bliver nødt til at dele det op her... taler vi om "Vigtigt" for selvbyggeren, eller vigtigt for producenten. For det er 2 forskellige scenarier..

Jeg mener ikke det er to forskellige scenarier. Det er vigtigt for begge at forstå både højttaler og rum.

Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4557
Sendt: 01 Oktober 2023 kl. 14:18 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Det er vigtigt for dig, at forstå både højtaler og rum hver for sig... jeg er gået niveauet videre og vil gerne forstå højtaler og rum sammen

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 663
Sendt: 01 Oktober 2023 kl. 14:24 | IP-adresse registreret Citér JBLPro

Nu bliver det bare dumt og ærlig talt en lidt patetisk måde du forsøger at hævde dig på. Prøv lige at læs mine indlæg igen - jeg skriver gang på gang at det er vigtigt at forstå summen af de to. Og som en intelligent mand som dig jo ved, så er en sum jo et resultat af flere ting - ting som man ikke ved, hvis kun summen betragtes.

Jeg har givet mit sidste bidrag til tråden og så må folk jo om hvad de vil når de skal bygge højttalere

Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4557
Sendt: 01 Oktober 2023 kl. 14:53 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

Hvorfor pokker kan du ikke føre en debat på en sober måde, uden at blive personlig... du er så flink når man mødes, men bag et tastatur farer der en djævel i dig?!?!

Du må forstå, at din sandhed ikke er den eneste sandhed... der findes en sandhed for hver person i denne verden. Og når du ytrer dig i et forum, så er det DIN - subjektive - holdning der er i spil, og ikke en universel sandhed.

Jeg forsøger ikke at hævde mig, jeg fortæller blot, at jeg vælger at gøre tingene på min måde. Og da du selv har hørt mine højtalere, så ved du også, at det ikke er helt skidt  Om end du var mere rosende under fire øjne, end på skrift

Vi gør ting forskelligt, og jeg har forstået, at en højtaler bidrager og rummet bidrager... men det er kun mellemregninger - det endelig resultat får du når de to mødes sammen. Og her kan du forholde dig til - og forstå - hvordan de påvirker hinanden. Personligt er jeg ligeglad med hvordan højtaleren måler på en græsplæne, eller hvordan rummet måler uden en højtaler... jeg vil vide hvordan de opfører sig sammen. For en højtaler skal spille i rummet, og så det ligemeget hvordan den måler på en græsplæne, hvis den lyder dårligt i rummet!!!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Online
Indlæg: 2766
Sendt: 01 Oktober 2023 kl. 16:26 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

I betragtning af at Mikkels højttaler har udviklet sig til et projekt som interesserer andre selvbyggere ville en måling “uden rum”
være værdifuld, vil jeg mene. For Mikkels lytterum følger jo ikke med.

Og med hensyn til snakken om fabrikanter som løbende kontrollerer deres produktion ved at LYTTE til højttalerne er vi på
usikker grund. Med mindre vi gør som KEF. De lavede en genistreg da de producerede deres referenceserie. Apropos et lille
“lyddødt” rum som kun kan bruges i nedenfor beskrevne sammenhæng.

Ud over at have fem ens reference højttalere som backup, benyttede man en af dem som målereference i et lukket kabinet som
lige netop kunne rumme to højttalere. En reference og en nyproduceret. Selv var jeg skeptisk overfor fremgangsmåden, da jeg
besøgte fabrikken først i halvfemserne. Indtil jeg fik oplyst at man placerede højttalerne face to face samtidig med at man med
mikrofon inde i kassen og hovedtelefoner lyttede til resultatet. Det gjorde ikke min skepsis mindre ……. indtil man oplyste, at
testsignalerne på de to højttalere var koblet i modfase. Derved at lyden fra den ene blev annulleret af den anden. Såfremt de
begge er fuldstændig ens. Eventuelle mislyde ville afsløre såvel fejl i komponenter som montagen “all inklusive”. Smart!


Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4557
Sendt: 01 Oktober 2023 kl. 16:54 | IP-adresse registreret Citér Mikkel G

En måling af mine højtalere uden rum giver ikke mening. Hvis man blot følger tråden og bygger dem på samme måde, så vil slutresultatet blive det samme! Og hvis de alligevel lyder af skrald, når man sætter dem ind i stuen, så er målinger så ligegyldige at det skriger til himlen...

"Jamen, så kan jeg bruge det som tjeksum for at jeg har bygget dem fuldstændig magen til..."

- og hvad kan man bruge det til hvis de lyder af skrald pga. et dårligt rum eller for ringe udstyr. En perfekt målende højtaler lyder stadig dårligt i et dårligt rum, og lyder også ringe hvis udstyret der trækker dem er ringe. Målinger er kun et værktøj, ikke et facitliste...

Vedr. KEF, så gjorde de det ikke for 5 år siden, da jeg besøgte dem. Kef lytter heller ikke til deres færdige "standard" produkter, men de kontrolmåler dem op mod en referencekurve for den givne model. Et sweep der tager 1-2 sekunder...

Som jeg skrev tidligere, så giver målinger god mening i et højtaler-produktionsmiljø, hvor man ikke kender slutdestinationen for produktet



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes