Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. april 2024 | 16:18   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Klasse D og sølvkabler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4557
Sendt: 24 April 2023 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Søpa skrev:
Du har selv testet grej med SMPS med fremragende resultat

Fremragende ligefrem... hvilke?



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Søpa
Lukket konto
Lukket konto

Er det dig, Thomas? Eget ønske!

Bruger siden: 20 April 2023
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 42
Sendt: 24 April 2023 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Ja Mcintosh MCD 600 var ikke dårligere eller bedre end din egen MCD 500 som er den absolut bedste du har hørt.
Mcintosh MCD 600 er med SMPS
Til top Vis Søpa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søpa
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 663
Sendt: 24 April 2023 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Mikkel G: Du spørger hvorfor trådene altid går i selvsving om Class D. Tænker det er on-topic at svare på dit spørgsmål: Fordi meninger bliver skrevet som sandheder og præferencer bliver skudt ned med beskyldninger om, at man lytter forkert.

Du irettesatte et andet medlem for at gøre det samme. Se nedenfor. Dit svar tidligere i denne tråd virker ikke helt til at følge retningslinjerne?

Anden tråd
Mikkel G skrev:
Ja, Torben... du nedgør andre med dine kommentarer om at de hører forkert. Din sandhed er ikke den eneste. Det du udøver her, er smagsdommeri, hvor du gør dig til dommer over andres lyst til hvordan de ønsker at musik skal lyde. Det er ikke din ret, at bestemme hvad andre skal synes!!! Så glæd dig over din sandhed, og lad andre om deres.

....

Forskellen på mine indlæg er, at jeg giver udtryk for min holdning og smag i lyd... jeg siger ikke at andre er gal på den! Det gør Torben... og det er ikke OK.

Vi kan alle komme med vores mening eller holdning herinde, men ingen af os har ret til at bestemme hvad andre skal mene eller synes!!! Deri ligger forskellen!


Nuværende tråd:
Mikkel G skrev:
Hvor mange gange skal vi have denne Kl.D vs. "alle de andre" debat...?!?!

Det svarer lidt til at jeg påstår at min Suzuki bil er alle andre teknisk og ydelsesmæssigt overlegen, i stedet for at jeg bare indrømmer at jeg ikke gider bruge flere penge på en bil...

Det er det samme med kl.D... det er billigt og giver OK lyd, men det er hverken teknisk eller ydelsesmæssigt overlegen i forhold til kl.A/B/rør. Acceptér det, og lev med den billige vellyd!

Og så lad os andre "spilde" vores penge på vores dyre forstærkere! Jeg peger heller ikke fingre af folk der kører Mercedes eller BMW... (men jeg griner lidt indvendigt )

Og i samme omfang får du også lige nedgjort folk der vil have en Mercedes eller BMW (Og jeg forstår ikke analogien overhovedet... Der er vel ingen der betvivler, at en BMW typisk vil være bedre end Suzuki på alle punkter udover pris?)

Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 788
Sendt: 24 April 2023 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
Søpa skrev:
Der er intet setup der kan gengive som virkeligheden.
Det hele er i ilussion som hver enkelt danner sig. Enhver kan høre om et bækken kommer fra en højttaler der har begrænset spredning eller om det kommer fra et ægte bækken som stråler
ud til alle sider.
En enkelt ting ud af mange som på ingen måde kan gengives af et hifi setup er dynamikken og det er fordi den allerede er mindsket i indspilningen.


Mit anlæg er tættere på virkeligheden, end alle andre jeg har hørt.

Bl.a. kan det gengive blæseinstrumenter klart bedre.

Jeg synes også, at det gengiver bækken naturligt, men hvor tæt virkeligheden ved jeg ikke, da jeg ikke har så megen musik med bækken.

Derfor behøver jeg kun at spille et jazznummer med blæsere for at høre om et anlæg er "interessant".

Jeg har opnået det ved minimere "Tidsforvrængning", derfor er der - på gode optagelser, "stilhed mellem tonerne" hvor andre anlæg "mudrer" det hele sammen.

Jeg kan sige nogenlunde det samme.

Man kan komme meget tæt på virkeligheden ved at arbejde med lyden på alle fronter. Det har jeg gjort, og jeg føler at jeg er i mål. Jeg glæder mig over resultatet, men det er jo også spændende, om man kan forbedre det hele lidt. Musikken lyder fremragende. men jeg ved også, at prøver jeg noget nyt, vil det kunne give en forbedring eller et tab på nogle måder. Det er det der er hi-fi.

På gode optagelser, lyder optagelsen af jazz som at være tilstede. Dynamikken er god og her spiller ICEpower 1200AS1 en stor rolle. 1250 watt giver dynamik. Bækken som har været nævnt, står dynamisk kraftfuldt med masser af detaljer. Men det skyldes mere DACEN, der gør det så godt i diskanten. Men det er jo et samspil. En symbiose imellem de forskellige apparater, højttalere, rummet med dets akustik, kabler der er brugt osv.

Du nævner stilhed i mellem tonerne. Det finder jeg også vigtigt. Meget vigtigt, fordi det giver denne ro i musikken. Jeg synes, at mine klasse D er forrygende gode, men jeg har ikke erfaringer så meget med andre end disse klasse D. Jeg har brugt klasse AB i årevis med godt resultat. Mine klasse D kan formodentligt forbedres, med bedre kabler, højttalerbøsninger og stik, men hvor meget det vil betyde vides ikke, før det evt. er afprøvet. men ikke at jeg finder behov nu for at afprøve det, fordi de spiller så godt. Dem jeg har fungere fint med sølv signalkabler måske på grund af det rør de har i indgangen.



__________________
Mvh. Sven
Til top Vis Sven Palvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Palvig
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1167
Sendt: 24 April 2023 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Sven Palvig skrev:
Boman skrev:

Mit anlæg er tættere på virkeligheden, end alle andre jeg har hørt.

Bl.a. kan det gengive blæseinstrumenter klart bedre.

Jeg synes også, at det gengiver bækken naturligt, men hvor tæt virkeligheden ved jeg ikke, da jeg ikke har så megen musik med bækken.

Derfor behøver jeg kun at spille et jazznummer med blæsere for at høre om et anlæg er "interessant".

Jeg har opnået det ved minimere "Tidsforvrængning", derfor er der - på gode optagelser, "stilhed mellem tonerne" hvor andre anlæg
"mudrer" det hele sammen.

Jeg kan sige nogenlunde det samme.


Jeg synes du skal komme og lytte.

Du bruger ikke digital korrektion, som reducerer "Tidsforvrængning", så jeg tror ikke at du er så tæt på som jeg er.

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 663
Sendt: 24 April 2023 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:

Jeg synes du skal komme og lytte.

Du bruger ikke digital korrektion, som reducerer "Tidsforvrængning", så jeg tror ikke at du er så tæt på som jeg er.

Sven bruger til gengæld fysiske akustiske produkter som ikke dræber al energi. Det får én væsentligt tættere på virkeligheden end et lyddødt
rum (Disclaimer: Jeg har ikke hørt Svens anlæg - men synes det er interessant at rumakustikken altid overses og at tidsforvrængning løser alt)
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4557
Sendt: 24 April 2023 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Søpa skrev:
Ja Mcintosh MCD 600 var ikke dårligere eller bedre end din egen MCD 500 som er den absolut bedste du har hørt. Mcintosh MCD 600 er med SMPS

Og hermed beviser du selv, at du absolut ikke ved hvad du taler om!!! En CD afspiller har et (meget lavt) STATISK strømtræk... ergo er det ligemeget!!!

Kan du nævne en kl.D/switchmode forstærkertest hvor jeg udnævner den som fremragende?



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4557
Sendt: 24 April 2023 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:
Mikkel G: Du spørger hvorfor trådene altid går i selvsving om Class D. Tænker det er on-topic at svare på dit spørgsmål: Fordi meninger bliver skrevet som sandheder og præferencer bliver skudt ned med beskyldninger om, at man lytter forkert.

Du irettesatte et andet medlem for at gøre det samme. Se nedenfor. Dit svar tidligere i denne tråd virker ikke helt til at følge retningslinjerne?

Anden tråd
Mikkel G skrev:
Ja, Torben... du nedgør andre med dine kommentarer om at de hører forkert. Din sandhed er ikke den eneste. Det du udøver her, er smagsdommeri, hvor du gør dig til dommer over andres lyst til hvordan de ønsker at musik skal lyde. Det er ikke din ret, at bestemme hvad andre skal synes!!! Så glæd dig over din sandhed, og lad andre om deres.

....

Forskellen på mine indlæg er, at jeg giver udtryk for min holdning og smag i lyd... jeg siger ikke at andre er gal på den! Det gør Torben... og det er ikke OK.

Vi kan alle komme med vores mening eller holdning herinde, men ingen af os har ret til at bestemme hvad andre skal mene eller synes!!! Deri ligger forskellen!


Nuværende tråd:
Mikkel G skrev:
Hvor mange gange skal vi have denne Kl.D vs. "alle de andre" debat...?!?!

Det svarer lidt til at jeg påstår at min Suzuki bil er alle andre teknisk og ydelsesmæssigt overlegen, i stedet for at jeg bare indrømmer at jeg ikke gider bruge flere penge på en bil...

Det er det samme med kl.D... det er billigt og giver OK lyd, men det er hverken teknisk eller ydelsesmæssigt overlegen i forhold til kl.A/B/rør. Acceptér det, og lev med den billige vellyd!

Og så lad os andre "spilde" vores penge på vores dyre forstærkere! Jeg peger heller ikke fingre af folk der kører Mercedes eller BMW... (men jeg griner lidt indvendigt )

Og i samme omfang får du også lige nedgjort folk der vil have en Mercedes eller BMW (Og jeg forstår ikke analogien overhovedet... Der er vel ingen der betvivler, at en BMW typisk vil være bedre end Suzuki på alle punkter udover pris?)

Jeg kommer ikke med absoluter i mine indlæg... deri ligger forskellen!!!

Faktum er at en BMW ikke er bedre end min Suzuki. Jeg kan med sikkerhed garantere, at den ikke kan komme hurtigere fra København til Aalborg, hvis man holder sig inden for lovens rammer!!! Tværtimod er der en rimelig chance for at Suzuki'en kommer først, da den ikke skal tankes undervejs

Der er ikke lign. lovgivning for brug af hifi, så her kan man nemmere skelne mellem forskelle.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Søpa
Lukket konto
Lukket konto

Er det dig, Thomas? Eget ønske!

Bruger siden: 20 April 2023
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 42
Sendt: 24 April 2023 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Hvad bilder du dig ind ?
Du skal på ingen måde fortælle mig at jeg ikke ved hvad jeg snakker om.
Det er helt almindeligt kendt at jo kraftigere en SMPS er jo bedre filteret er den og dermed bedre lydende.
Nu trækker du et kort som skal få det til at se ud som om kun du ved besked.

At du kan sige at "det er lige meget" på grund af STATISK strømtræk, viser bare at du ingen viden har om elektronik og det er som i overhovedet ikke.
Kig bare på dine impedans udtalelser hvor du står stejlt fast på noget helt forkert.

Og nu kan du jo så vælge at lukke tråden og eller smide mig ud.
Det er jo normalen når du bliver irettesat.

Jeg har ikke mere
Til top Vis Søpa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søpa
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4557
Sendt: 24 April 2023 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Orv, hvor bliver du sur!

Ingen tvivl om, at det er en god strømforsyning der sidder i McIntosh MCD600... eller ville den slet ikke lyde lige så godt som dens forgænger.

Men alle apparater, undtagen effekttrin (int. forstærker), har statisk strømtræk. Og så er jeg ligeglad med filtreringen!?!?

Vedr. mine udtalelser om impedans, så husker jeg ikke at jeg har nævnt det som absoluter... blot at jeg har observeret en meget påfaldende sammenhæng! I PA-branchen benytter man faste standarder for ind-/udgangs-impedans for at undgå indflydelse fra signalkabler...! (I dag benytter man vist mere og mere digital overførsel inden for PA?!?!)



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Søpa
Lukket konto
Lukket konto

Er det dig, Thomas? Eget ønske!

Bruger siden: 20 April 2023
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 42
Sendt: 24 April 2023 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Det aner du ingenting om så det er rene gætterier

Ligeglad med filtreringen ? Endnu et bevis på at du intet ved. Filtreringen er noget af det vigtigste i en SMPS

Du holdt meget stejlt på
lav ud - høj ind (hvad der er rigtigt)
Høj ud - lav ind (hvad der ikke kan være mere forkert)

Hvordan var det din underskrift var tidligere ? Var det ikke; Selv mod tåber kæmper guderne forgæves ?
Til top Vis Søpa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søpa
 
Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 788
Sendt: 24 April 2023 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
Sven Palvig skrev:
Boman skrev:

Mit anlæg er tættere på virkeligheden, end alle andre jeg har hørt.

Bl.a. kan det gengive blæseinstrumenter klart bedre.

Jeg synes også, at det gengiver bækken naturligt, men hvor tæt virkeligheden ved jeg ikke, da jeg ikke har så megen musik med bækken.

Derfor behøver jeg kun at spille et jazznummer med blæsere for at høre om et anlæg er "interessant".

Jeg har opnået det ved minimere "Tidsforvrængning", derfor er der - på gode optagelser, "stilhed mellem tonerne" hvor andre anlæg
"mudrer" det hele sammen.

Jeg kan sige nogenlunde det samme.


Jeg synes du skal komme og lytte.

Du bruger ikke digital korrektion, som reducerer "Tidsforvrængning", så jeg tror ikke at du er så tæt på som jeg er.

Jeg vil meget gerne komme og lytte. Jeg synes, at det er sejt, at du mener at du har noget af det bedste og brænder for det. Jeg har noget
andet, og mener, at jeg har noget af det bedste. Der er altid noget der er bedre, men det er sjovt at konkurrerer om det bedste lydmæssigt.
Jeg bruger Mini DSP til mine subwoofere og til surround med digitalkorrektion fra min Marantz. Men ikke i stereo.

Mine højttalere er så bygget til rummet, så hver højttalerenhed skulle så tæt på som muligt, høres samtidig. En anden måde at opnå det
samme på måske...
Til top Vis Sven Palvig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sven Palvig
 
Polle1
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Februar 2017
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 62
Sendt: 24 April 2023 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvis bilers kvaliteter skal måles i om de kan køre fra A til B, skal pladespillere kun måles i om de kan afspille en hel side på en LP

Mvh Polle
Til top Vis Polle1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Polle1
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4557
Sendt: 24 April 2023 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Søpa skrev:
Det aner du ingenting om så det er rene gætterier

Ligeglad med filtreringen ? Endnu et bevis på at du intet ved. Filtreringen er noget af det vigtigste i en SMPS

Du holdt meget stejlt på
lav ud - høj ind (hvad der er rigtigt)
Høj ud - lav ind (hvad der ikke kan være mere forkert)

Hvordan var det din underskrift var tidligere ? Var det ikke; Selv mod tåber kæmper guderne forgæves ?

Jeg er fuldstændig ligeglad med type og filtrering... hvis det fungerer så fint, hvis ikke så nej tak. Og switchmode til effekttrin fungerer ikke - i mine ører!

Og ja, jeg står stejlt fast på mine observationer af impedans... det kan du ikke ændre på



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4557
Sendt: 24 April 2023 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Polle1 skrev:
Hej

Hvis bilers kvaliteter skal måles i om de kan køre fra A til B, skal pladespillere kun måles i om de kan afspille en hel side på en LP

Mvh Polle

Ja, du har helt ret... en pladespiller bør - uanset model - være i stand til at gennemspille en hel pladeside!

Men det er så op til den enkelte at vurdere om det lyder så meget bedre, at det er merprisen værd. Ligeledes er det op til den enkelte at vurdere om det er det ekstra værd at køre ligeud i en Mercedes kontra en Suzuki.

Jeg er ikke smagsdommer, men jeg har en holdning til (og viden om) både pladespillere og biler



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4557
Sendt: 24 April 2023 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Og tilbage til trådens oprindelige emne!

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Søpa
Lukket konto
Lukket konto

Er det dig, Thomas? Eget ønske!

Bruger siden: 20 April 2023
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 42
Sendt: 24 April 2023 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Og switchmode til effekttrin fungerer ikke - i mine ører!

Og ja, jeg står stejlt fast på mine observationer af impedans... det kan du ikke ændre på  



Det fortæller alt ! Men hvis man tror højere spænding i output giver en anden impedans, ja så kan selv den dygtigste elektronik ingeniør ikke overbevise dig.

Sådan er der nogle der er og ikke vil modtage lære og så er der ikke andet for end at tro på sig selv.

Til top Vis Søpa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søpa
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4557
Sendt: 24 April 2023 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Hvor har jeg nævnt at jeg tror at højere spænding ændrer impedans?!?!

Du har vist ikke forstået hvad jeg har skrevet, og det beklager jeg... så er jeg ikke god nok til at forklare det.

Men dit udsagn er forkert!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Søpa
Lukket konto
Lukket konto

Er det dig, Thomas? Eget ønske!

Bruger siden: 20 April 2023
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 42
Sendt: 24 April 2023 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Kan vi så ikke lige få et eksempel på hvor du har erfaring med at høj impedans ud til lav ind har virket godt ?

Jeg er ikke ude på at skyde på dig men det er vel et debatforum hvor man kan debattere hvad der er rigtigt og hvad der ikke er.

Og hvis jeg synes der er noget af det du skriver så stiller jeg spørgsmålstegn ved det også selvom du er indehaver af forummet.
Til top Vis Søpa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søpa
 
mulle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 December 2016
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 120
Sendt: 24 April 2023 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Klasse D omtales gerne som en let og billig konstruktion, hvilket den bestemt ikke altid er, men der nævnes hverken mærke eller model. Der findes jo i
alle klasser både gode og mindre gode udgaver.
Man hører ofte "jeg kan ikke lide Klasse D", uden at fortælle, hvad man har hørt.

Skal man sammenligne de forskellige klasser, må udgangspunktet være færdige konstruktioner med forforstærker til ca. samme pris, ikke et par billige
Klasse D-effektmoduler til selvbyg kontra en dyr Klasse A/AB eller rør.

Jeg synes ikke, at det er bogstavet, der er afgørende, men den samlede konstruktion.
Til top Vis mulle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mulle
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes