Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. april 2024 | 10:24   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: 12AU7 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 14 Juni 2022 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Retur med dem... men det undrer mig lidt, da Psvane rør testes og parres inden de forlader fabrikken - forhandleren burde have gjort det samme! 

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2287
Sendt: 15 Juni 2022 kl. 06:47 | IP-adresse registreret  

Ja også mig Mikkel, og har aldrig haft problemer med andre rør fra denne forhandler før. Men har skrevet til dem, så må jeg se
hvad de siger
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 541
Sendt: 29 Juni 2022 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige fået et matchet sæt RCA NOS LONG-BLACK-PLATE med "D-GETTERS", har monteret det i min CJ PV12L.
Nøøj hvor de lyder godt, utroligt vellydende og detaljeret men stadig musikalsk, ja faktisk lidt fed/varm i lyden på den gode måde.
Det kan varmt anbefales.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2287
Sendt: 30 Juni 2022 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

De lyder rigtig spændende, tak for tip
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
Musikelsker
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 September 2019
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 44
Sendt: 30 Juni 2022 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

dumbo skrev:
Ja også mig Mikkel, og har aldrig haft problemer med andre rør fra denne forhandler før. Men har skrevet til dem, så må jeg
se
hvad de siger


Det fungerer sikkert fint med forhandleren. Det er jeg overbevist om. Og jeg vil understrege at jeg ikke har nogen erfaring PSvane specifikt.
Men fejl på disse ny-producerede rør er bare markante. Jeg har testet mange sæt nye rør - fx Mullard reissue, og de tester bare skævt og
uens generelt. Og er ikke i nærheden af den kvalitet som rør fra 50 og 60erne. Det være sig både målmæssigt og mekanisk.

Til top Vis Musikelsker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Musikelsker
 
Musikelsker
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 September 2019
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 44
Sendt: 30 Juni 2022 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Påstand; det er for vanskeligt købe eksempelvis Phillips ECC82: Fordi der findes short plate, long plate, o-getter, d-getter måske endda ring-getter? Er det ikke bare at købe et sæt og få en erfaring? Opgiver du at købe tandpasta fordi er der 5 forskellige Colgate: Sensitive, Cool Mint, Whitning og så kan jeg ikke huske flere. Men der er mindst 4 forskellige mere... :) Det bekymrer mig heller ikke, jeg smider en tandpasta i kurven i Rema1000 - og bryder jeg mig ikke om den, så køber jeg en anden næste gang. Så er jeg blot blevet en erfaring rigere.

Til de som er interesserede, så sender jeg gerne en næsten "videnskabelig" sammenligning mellem et originalt UK produceret Mullard rør og et reissue rør som påstås at være Mullard. Send mig en PM med e-mail, så sender jeg et dokument

Til top Vis Musikelsker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Musikelsker
 
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2287
Sendt: 01 Juli 2022 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Hej Musikelsker



Jeg har ikke den store erfaring med NOS rør osv fra 50’erne og 60’erne. Og havde egentlig bare læst godt om de Psvane, og
tænkte jeg så kunne sætte mig lidt ind i de andre modeller senere



Jeg synes ikke helt man kan sammenligne tandpasta til 15 kr tuben, og så rør til mellem 1000 og 2000 kr! Der køber jeg hvert
fald ikke bare ind i blinde og prøver mig frem! Der er det lidt noget andet med tandpasta

Men jeg forstår godt hvad du mener, jeg vil bare gerne sætte mig lidt ind i tingene først, inden jeg investerer i et sæt
(forhåbentlig) god NOS-rør
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 541
Sendt: 01 Juli 2022 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Hej Dumbo

Hvad er det for en forstærker du vil prøve rør i?
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2287
Sendt: 01 Juli 2022 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Belles VT-01 v2 forforstærker
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 01 Juli 2022 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Så...du er blevet forblændet af NOS?
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2287
Sendt: 01 Juli 2022 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Om jeg er det? Har aldrig ejet et sæt NOS rør, tænker bare det kunne være spændende at prøve!

Det er vel okay, eller hvad?
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 01 Juli 2022 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Nye rør kan være lige så gode - og dyre...!

Fik du ombyttet Psvane rørene? Du finder ikke noget "New Old Stock" der er bedre, de er bare anderledes



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2287
Sendt: 02 Juli 2022 kl. 07:10 | IP-adresse registreret  

Hej Mikkel,



Jeg fik ombyttet rørene ja, fik de nye i mandags, og desværre røg det ene efter 4 timer denne gang!

Så nu er forforstærkeren lige til eftersyn, for vil ikke blive ved at stoppe rør i, som måske futter af!



Men har et sæt Psvane 12AU7-T på vej, meget lidt brugt……..tænker ikke jeg får de andre ombyttet igen!
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
Musikelsker
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 September 2019
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 44
Sendt: 04 Juli 2022 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

dumbo skrev:
Hej Musikelsker

Jeg har ikke den store erfaring med NOS rør osv fra 50’erne og 60’erne. Og havde egentlig bare læst godt om de Psvane, og tænkte jeg så kunne sætte mig lidt ind i de andre modeller senere

Jeg synes ikke helt man kan sammenligne tandpasta til 15 kr tuben, og så rør til mellem 1000 og 2000 kr! Der køber jeg hvert fald ikke bare ind i blinde og prøver mig frem! Der er det lidt noget andet med tandpasta

Men jeg forstår godt hvad du mener, jeg vil bare gerne sætte mig lidt ind i tingene først, inden jeg investerer i et sæt (forhåbentlig) god NOS-rør


Jeg forstår og anerkender din pointe og ikke mindst økonomien bag. Og det var jo egentlig det der var mit budskab. Invester en time på Google inden du også investerer pengene
Til top Vis Musikelsker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Musikelsker
 
Musikelsker
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 September 2019
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 44
Sendt: 04 Juli 2022 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

dumbo skrev:
Hej Mikkel,

Jeg fik ombyttet rørene ja, fik de nye i mandags, og desværre røg det ene efter 4 timer denne gang!

Så nu er forforstærkeren lige til eftersyn, for vil ikke blive ved at stoppe rør i, som måske futter af!

Men har et sæt Psvane 12AU7-T på vej, meget lidt brugt……..tænker ikke jeg får de andre ombyttet igen!


Og det var så måske min næste pointe ...
Til top Vis Musikelsker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Musikelsker
 
Musikelsker
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 September 2019
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 44
Sendt: 04 Juli 2022 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:

Nye rør kan være lige så gode - og dyre...!

Fik du ombyttet Psvane rørene? Du finder ikke noget "New Old Stock" der er bedre, de er bare anderledes  



Anderledes er vel også enten bedre eller mindre gode? At det så kan være en personlig præference er jeg enig i. Men har vi tre forskellige rør - så kan jeg vælge hvilken som er bedst, hvilken som er nr 2 og nr 3. Jeg vurderer og træffer valget - den vil jeg ikke trække ned over hovedet på nogle. Det er min opfattelse. Andre vil sikkert lave en anden vurdering. Mine 25 år med rør har dog vist, at jeg i langt de fleste tilfælde foretrækker de ældre rør. Og det var rådet jeg gav videre til Dumbo

Til top Vis Musikelsker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Musikelsker
 
Musikelsker
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 September 2019
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 44
Sendt: 04 Juli 2022 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Jeg vil anbefale at alle interesserede læser dette link. Vedkommende skribent er muligvis også forudindtaget som jeg. Men nu ligger denne tråd jo netop op til at forskelle kan måles. Og det tror jeg også mange forskelle kan. Og artiklen viser jo at der er forskelle over hele linjen.

https://www.effectrode.com/knowledge-base/mullard-ecc83-12ax 7-reissue-vs-original-a-physical-comparison/&nbsp ;   

Jeg kan desværre ikke finde ud af at indsætte et link - men det er vedrørende en fysisk sammenligning af originale Mullard rør og og de rør som fremstilles i dag. Og som påstås at være nøjagtige kopier - lige så gode - endda påstås de nogle steder at være fremstillet på det originale grej fra Mullard. Altså identiske.

Det samme ser man ofte med rør produceret i 1970`erne i Østeuropa. Nøjagtig kopi af Telefunken eller Siemens, fremstillet på samme udstyr som oprindeligt i det gamle Vesttyskland. Jeg siger bare, at det ikke er sandt...

"Det er et godt køb til prisen" - det er noget jeg aldrig har forstået i de vigtige sammenhænge. Det betyder jo, at uanset hvor ringe varen ér, så er det okay, bare varen er billig nok? Jeg kan godt købe en shampoo hvis den er "OK til prisen" Men ville jeg købe et Omega kopi-ur i Kina til 5.000 kr? Originalen koster måske 30.000 kr? Er den fin til prisen? Nej det er en tarvelig kopi, som ingen værdi har. Og dine 5.000 kr er smidt direkte ud af vinduet ... Uanset at den måske er 70% eller 80 % ens med originalen. Den er stadig blot en kopi uden værdi.

De kinesiske rør: Jeg er fuldstændig enig i at kineserne er dygtige. De er både gode håndværkere og er gode til at kopiere. Der findes uden tvivl nogen af de klogeste hoveder i verden - i Kina i dag. De er nok mindst lige så intelligente som Europæerne. Og det er derfor at fx Europa bliver stærkt udfordret og potentielt bliver vi løbet helt ned af kineserne. Men de mangler bare 200 års tradition for håndværk... Jeg har været i Kina flere gange - jeg har ikke købt det omtalte Omega ur. Men jeg kan love jer for. at man kan besøge ur-butikker som er mindst lige så flotte og professionelle som dem i Schweiz. Men de har bare ikke varen...
Til top Vis Musikelsker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Musikelsker
 
Mitron
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 April 2019
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 163
Sendt: 04 Juli 2022 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

En lille historie om evnen til at kopier.

En anerkendt,vellydende og dyr dansk diskant-enhed ( husker ikke fabrikatet ) blev sendt til Kina som lovede at lave en god kopi til billigere penge.

Resultatet var forbløffende - det var umuligt fysisk at se forskel på den to enheder - membran / chassis mm. - selv vægten matchede på milligram. Desværre var lyden så ringe at firmaet undlod at få flere fremstillet. Det er mange år siden og de er garanteret blevet bedre til at fremstille kopier.

En anden ting er også at selv om det hævdes at f.eks. rør bliver fremstillet på originalt grej så er der tale om brugt udstyr med mulighed for større tolerancer og de betjenes heller ikke af de oprindelige folk som arbejdede og kendte til maskinerne. Dette gælder dog ikke kun produktion i Kina, men er vel et generelt problem ved udtjent værktøj.

/ preben
Til top Vis Mitron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mitron
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1404
Sendt: 05 Juli 2022 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Du kan have nok så fint fremstillingsudstyr, men hvis du ikke har ekspertisen, håndelaget og erfaringen, så bliver produktet derefter.   
Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1404
Sendt: 05 Juli 2022 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Jeg fortrækker til enhver tid også selv NOS og gamle rør, da de kan noget jeg ikke har stødt på ved nye rør.

Ikke at nye rør er dårlige for det er de absolut ikke, og det er jo heller ikke sådan at alle gamle rør der lyder fedt.

Men der er nogle af de gamle rør der er så vellydende, at de slet ikke tåler sammenligning med andet, og har man først prøvet disse, ja så er
der ingen vej tilbage.

Så pas på ikke at blive bidt af dette, for det bliver hurtigt dyrt, men også spændende.    
Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes