Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 12:50   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Seriespole nedre bas 2,5 vejs (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
chris-torb
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 382
Sendt: 08 Maj 2022 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Blot et spørgsmål herfra.

Jeg har i et stykke tid haft en C-Coil i serie med den nederste bas, i min 2,5 vejs konstruktion. Enheden begynder at rulle af ved ca. 600 Hz, men da det er et 12 dB filter, afgiver den lyd langt længere op. Det fik jeg så at vide ikke var så smart, da C-Coil ville påvirke lyden negativt, når den spiller så langt op.

Så jeg købte en Jantzen luftspole hvor modstanden er 0,3 ohm i modsætning til C-Coil, hvor modstanden er 0,08 ohm. Jeg er klar over at Q’et påvirkes, men da ikke så meget.

Lyden er som nat og dag. Før var lyden “lysere” og bassen stram… Nu er lyden mørk og bassen lidt “boom’ig”. Kan det virkelig betyde så meget?

Til top Vis chris-torb's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris-torb
 
Gorm
Branchemedlem
Branchemedlem

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1403
Sendt: 09 Maj 2022 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Nu skriver du 12 dB filter, er der en kondensator parallelt med enheden, ellers er det vel kun et 6dB filter.
Typisk er det også kun 6dB filter ved 2,5 vejs.

Til dit spørgsmål kan jeg kun sige ja, seriemodstande i spolerne og spolens opbygning betyder meget for lyden.
Jeg byggede på et tidspunkt et sæt højttalere der spillede helt fænomenalt, her ville jeg så bare gøre det endnu bedre ved at skifte de
trådviklede luftspoler som var en god kvalitet, til kobber folie "CFC" spoler som skulle mere "HIFI", men det jeg oplevede var lyden
fuldstændigt forandrede sig, og faktisk faldt fra hinanden, selv med flere korrektioner i filteret kom det aldrig på plads, så løsningen var på
med de trådviklede spoler igen.
Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes