Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 21:30   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Rengøring af forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TomL
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Februar 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 24
Sendt: 07 Februar 2022 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har overtaget en gammel forstærker, der kommer fra et storryger hjem. Indvendigt er den klistret ind i gammel nikotin - hvordan får jeg den gjort
ren ? Har søgt på youtube og syntes ikke at kan finde nogle wunder midler som virker, og jeg er ikke vild med at fylde den med wd40.

PFT
Til top Vis TomL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TomL
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 556
Sendt: 07 Februar 2022 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Det her er ikke en anbefaling , men jeg har ført rengjort et motherboard fra en gammel computer ved at bade det i grøn sæbe og bruse det hele
igennem med ren vand bagefter. Det er vigtigt det ikke er en syre!

Bagefter tør med hårtørrer indtil alt vand var væk.

Jeg kan være lidt nervøs for alle de kringelkroge der er i en forstærker, så som potmetre m.m.
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 07 Februar 2022 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Jeg ville lave en sprit-vand blanding, sprøjte på med en "blomsterforstøver", vente lidt, og så spraye med ren sprit og blæse for at få alt vand væk. Evt.
gentage hvis den ikke var blevet ren. Alternativet ville være for mig af køre den på genbrugspladsen.
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
Music-Nerd
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 04 Februar 2022
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 162
Sendt: 07 Februar 2022 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

https://www.youtube.com/watch?v=5edzB-FObXg
Det ser ud til at rengørings midler og luft er vejen frem. Men jeg tænker at nikotin er så genstridigt og den gule farve æder sig
jo ind i plastik, maling og træ. Det er meget svært at få pænt igen. Så hvis du ikke allerede har, så prøv at søge efter engelsk
sprogede sider. Jeg tænker at få vover sig i gang med at rengøre nikotion på printplader mm. med mindre det er et meget
speciel forstærker o.a. hi-fi gear. Så du har nok større chancer for at finde "wunder middel" erfaringer ved en bredere søgning
"udenlands". Jeg har nogen gange fundet rette svar på et emne på forums der er 20 år gl. Nettet glemmer aldrig
Til top Vis Music-Nerd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Music-Nerd
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 08 Februar 2022 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

@Music-Nerd.

"Nettet glemmer aldrig"

Alle løsninger står på nettet. Både dem der dur og dem der ikke dur.
Du skal kende den "rigtige" løsning på forhånd, for at kunne udpege den.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Music-Nerd
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 04 Februar 2022
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 162
Sendt: 08 Februar 2022 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Hvis man kender løsningen på forhånd, er der jo ingen grund til at lede. Man søger på emner relateret til det man vil blive klogere på. Man begynder at få
baggrundsinfo. Man ser tendenser til samme svar el. løsninger som man kan se, ud fra argumentationer el. fotos, virker. Det kan ofte være emner på
forskellige forum der strækker sig over en lang årrække. Det kan godt tage lang tid, hvis det er et mere specialeret emne. Men det er muligt fordi
hjemmesider og forums åbenbart ligger online længe efter de er inaktive. Så hvis jeg vil finde bedste rengøring af nikotin på indmaden af en forstærker.
Kunne 1. søgning evt. være "nicotine on electronics what to do" og tage den derfra.
Til top Vis Music-Nerd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Music-Nerd
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 08 Februar 2022 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

@TomL
Hvis du ikke allerede er gået i gang er det vigtigt ALDRIG at sætte strøm på elektronik som på nogen måde noget sted er fugtigt.
Støv skal afrenses fuldstændig, hvis det har været udsat for vandholdige væsker. Derfor undgå det.
Blot en svag krybestrøm kan resultere i at hele molevitten futter af, når du tænder. Nu eller indenfor kort tid.
Afrensning af forstærkeren med en velegnet pensel og isopropylalkohol i et VELVENTILERET !! rum er at foretrække.
Men pas på med dampene, som er let antændelige. Ingen gnister, åben ild eller tobaksrygning.
Selv gnister i kontakter kan antænde dampene. Derfor hav tålmodighed, grundig udluftning og vent gerne 24 timer før du tænder for apparatet.
Alle kabinetsdele kan uden problemer rengøres med ruderens og aftørres med en bomuldsklud.
Potentiometre og omskiftere renses efterfølgende med spray fra Kontakt Chemie Kontakt 60 eller tilsvarende.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 08 Februar 2022 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Altså, den bedste rengørings sæbe jeg kender til nikotin, er Fluren 37 fra Flügger, den fjerner det effektivt. Men så er der lige det, at det er
elektronik, der skal gøres ren med vand og det.........

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
TomL
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Februar 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 24
Sendt: 08 Februar 2022 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Hej

tak for alle svarene - Jeg har forsøgt mig frem med noget kontaktrens og det ser ud til at det virke efter hensigten det er en større opgave med vat pinde
og papir. Derefter skal den have en gang kontakt 60 som foreslået. Jeg vender tilbage når resultatet forelægger :o)

Til top Vis TomL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TomL
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes