Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 18:25   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Støj fra gulvvarme? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 333
Sendt: 06 Februar 2022 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Det underlige er vel, at du mener langt de fleste nye forstærkere du har testet, lyder som det, du har beskrevet overfor. Sandsynligheden er
vel, at det enten er dine (vist nok hjemmebyggede højttalere?) eller dit rum.
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 06 Februar 2022 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Øpsie skrev:
Spørgsmålet er så, hvordan man påviser det? Tænker ikke, de kommer til at godtage mine
lytteoplevelser..

Det tror jeg ikke du behøver at betvivle. Når forskellen mellem tændt og slukket er så markant, som du beskriver, bør
det være indlysende for enhver, at der er en fejl som bør rettes. Hvad end fejlen består i.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 06 Februar 2022 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

7100Vejle skrev:
Det underlige er vel, at du mener langt de fleste nye forstærkere du har testet, lyder som det, du har
beskrevet overfor. Sandsynligheden er
vel, at det enten er dine (vist nok hjemmebyggede højttalere?) eller dit rum.


Fin konklusion. Forstærkerne er testet inden omlægning af gulvvarme, men tak fordi du følger med i mine tråde.. forstærkerne
lød heller ikke, som jeg beskriver her. For lige at få dig helt med, så var problemet med 4 ud af 5 lånte forstærkere, at de
lissom manglede en halv oktav i bunden. De lød hverken lyse eller skingre
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 06 Februar 2022 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Øpsie skrev:
Spørgsmålet er så, hvordan man påviser det? Tænker ikke, de kommer til at godtage mine
lytteoplevelser..

Det tror jeg ikke du behøver at betvivle. Når forskellen mellem tændt og slukket er så markant, som du beskriver, bør
det være indlysende for enhver, at der er en fejl som bør rettes. Hvad end fejlen består i.


Jeg tænker bare, at når selv flere herinde tænker, jeg er rablende, hvad mon så min VVS’ER tænker?

Overvejede bare, om man kunne måle sig til noget? Min viden om el er desværre (tydeligvis) stærkt begrænset..
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 06 Februar 2022 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

@Øpsie
Det er jo lidt en håbløs opgave, at finde en løsning på et hørt problem på et debatforum hvor ingen af os har været tilstede og
oplevet det samme som dig. Forslag fra deltagerne kan kun blive et skud med bind for øjnene. Så Rasmus - du finder ikke en
løsning her.
Slet ikke når du allerede har lokaliseret fejlen til pumpen. Det der overrasker mig er den sårbarhed dit anlæg har overfor udefra
kommende påvirkninger set i forlængelse af eksperimentet vi lavede for år tilbage. You know.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 556
Sendt: 06 Februar 2022 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Øpsie skrev:
@skumflum: blindtest kan bestemt være et nyttigt redskab, men jeg finder det interessant, men ikke hjælpsomt, at du bliver ved med at skrive i en tråd, der søger løsninger, og forsøger at give “forklaringer” på, hvorfor det jeg oplever og hører ikke kan være rigtigt, endda senest med henvisning til generiske mekanismer i tekniske konstruktioner.

Det svarer lidt til, at jeg skulle begynde at blande mig i et fitnessforum omkring kostvejledningsråd og forføjelsesmekanismer, når folk derinde diskuterer, hvad der er godt at spise under hård træning

Du kan jo prøve at respektere min oplevelse, som er verificeret på forskellige måder, og som jeg sådan set ikke føler et behov for at skulle retfærdiggøre over for dig - uanset hvor mange gange, du forsøger..


Jeg kan ikke helt følge analogien omkring fitness forum. Vi snakker jo ikke æbler og bananer, men et konkret problem der diskuteres fra forskellige vinkler. Og at det på en eller anden måde skulle være upassende at foreslå, at det kunne være en placebo effekt, som er et særdeles veldokumenteret fænomen, forstår jeg ikke. Tænk hvis det nu var det, så ville du jo spare en masse penge og energi, og er det ikke en venligt råd?

Jeg betvivler jo ikke din oplevelse, og det at foreslå at noget kan være indbildt, er ikke ment nedladende overhovedet, og jeg har selv udført sådanne eksperimenter og måtte erkende flere, at jeg havde bildt mig noget ind (f.eks. forskel på højtalerkabler), og det er befriende at slippe for at gå og tænke på det mere.

Dog kan jeg i mit stille sind undre mig, at man tit bliver mødt om ikke fjendtligt så lidt som den uvelkomne gæst der stiller upassende spørgsmål og ikke forstår den sociale etikette, når man foreslår, at et problem kan være af en ikke teknisk karakter.

Blindtest kan være ekstrem vanskelige at udføre, især hvis man skal kontrollere for level osv. (det gamle hifi sælger trick er at skrue lidt op for det, man gerne vil sælge). Dette eksperimentet er dog ekstremt nemt at udføre, og vil kunne afgøre sagen i løbet af en formiddag, så forstår ikke modstanden.

Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 06 Februar 2022 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
@Øpsie
Det er jo lidt en håbløs opgave, at finde en løsning på et hørt problem på et debatforum hvor ingen af os har været tilstede og
oplevet det samme som dig. Forslag fra deltagerne kan kun blive et skud med bind for øjnene. Så Rasmus - du finder ikke en
løsning her.
Slet ikke når du allerede har lokaliseret fejlen til pumpen. Det der overrasker mig er den sårbarhed dit anlæg har overfor
udefra
kommende påvirkninger set i forlængelse af eksperimentet vi lavede for år tilbage. You know.


Tak for input, Kaj. Jeg er med på, at den helt rigtige løsning ikke bare sådan lige rystes ud, men tænker nu alligevel, jeg har
fået nogle input, som jeg vil kunne prøve af for at bevæge mig lidt fremad

Og ja, på en eller anden måde, så er noget af mit udstyr meget sensitivt (ældre dato, ikke noget fancy overhovedet), og især
min dac er følsom, især over for det digitale signal (og det er ikke mit ønske at begynde at diskutere dét ).

@skumflum: jeg har nok bare et lidt anstrengt forhold til blindtest, og det er ikke fordi jeg ikke anerkender nytten af det og
heller ikke placebo-effekt, men det kort blir bare ofte trukket herinde, og det virker ofte lidt som om, stilleren KRÆVER at blive
hørt i sin egen visdom. Og det har jeg det nok lidt svært ved. Cementeret viden om, at der IKKE er forskel, er i mine ører
mindst lige så farlig (omvendt placebo, plejer jeg at kalde det); hvis hjernen ikke tror, der er forskel, så hører ørerne det ikke


Men sådan kan vi jo hver især have vores forskellige tilgange, og det er vigtigt at respektere, synes jeg
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 
Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 500
Sendt: 06 Februar 2022 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

@Øpsie Det er som Kai skriver lidt svært pr remote Men, jeg tænker 2 ting

1. Hvis pumpen ligefrem kan støje mellem flere faser i din installation - så støjer den sku godt nok rigtigt meget. Men, tag en snak med din VVS'er - de plejer heldigvis, at være til, at tale med

2. Få målt om der er jord i det udtag, hvor anlæget er tilsluttet. Hvis din jord er poppet af et eller andet sted i din installation, og du bruger jorden i dit anlæg - så vil der blive smidt støj in mod dit anlæg. Mellem fase og jord skal der være ca 230V~, og mellem Nul og jord skal der være tæt på 0V~ (jeg kan ikke huske, hvad maks spændingen på en jord leder må være, men dem jeg har målt på er der alt fra 0 til et par volt).
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer
 
Øpsie
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 December 2010
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 274
Sendt: 06 Februar 2022 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Tak for input - er godt klar over, at remote er svært Begge dele er føjet til listen, når elektrikeren kommer på besøg! Det er uklart, hvordan de tre grupper til lys/stikkontakter er fordelt mellem faserne, jeg kan kun se de tre grupper, og at fordelingen mellem rum og kontakter er meget mystisk.
Til top Vis Øpsie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Øpsie
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes