Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 05:37   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Brugt cd-afspiller som drev? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 12 Oktober 2021 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Jeg skal have skaffet en brugt cd-afspiller som drev. Det er til en forstærker der skal fodres digitalt, så kvaliteten på de analoge udgange er ikke vigtigt, men drevet skal være nogenlunde så jeg slipper for jitter.

Det er til en kolonihave, så det skal ikke være nogen større udskrivning, da det er mere casual lytning og da der i vinterperioden ofte er indbrud i kolonihaver.

Jeg har kigget lidt rundt på brugtmarkedet og der findes masser af afspillere fra specielt 90'erne der har optisk eller coax udgang, men hvor gode er de her gamle slæder i forhold til jitter mm. Det er lidt svært at bedømme da nyprisen ofte er en konsekvens af kvaliteten af analogdelen.

Jeg har primært kigget efter Sony og Denon da udvalget her er udmærket i den lavere prisklasse.
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 12 Oktober 2021 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Glem det jitter, den er ikke så vigtig i dit tilfælde så det gør noget. Du kunne også kigge efter en NAD eller Vincent.....Kenwood. Sammen med dine forslag som Sony og Denon, får du dig et udmærket drev.

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 12 Oktober 2021 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Nu er det jo svært at komme med et råd, når prisklassen er så upræcist defineret som "Ikke nogen større udskrivning". Men på de fleste cd afspillere fra 90´erne, er der ikke gjort meget ud af clock´en.

Jeg har fået gode resultater på Teac VRDS 10, Denon DCD 3000 og Denon DCD S-10, ved montering af LC clock. Eller for at sige det på en anden måde, de er ikke gode nok som standart (Alle er prøvet både som komplette afspillere og som drev). Sony er jeg generelt ikke imponeret af, hverken som komplette afspillere eller som drev. Min Denon DCD 3000 (Som trængte slemt til ny laser på det tidspunkt, og som endnu ikke havde fået LC clock), gav simpelthen en Sony CDP XA50 ES bøllebank, både som drev og som komplet afspiller. Tilmed bruger mange af de bare lidt bedre Sony modeller, lasere som enten er umulige at skaffe, eller som hvis de kan skaffes er rasende dyre. Ja, det er super lækre maskiner, men det er efter min mening ikke nok.

Jeg tror at du skal lidt længere frem i tid, hvis du skal finde en afspiller som fungerer godt som drev, uden modifikationer, hvis det skal være i en rimelig prisklasse. Selv købte jeg for nogle år siden en SAT CD Fix som er død i den ene kanal. Den var voldsomt billig, og High Fidelity skrev i deres test, at der netop var gjort meget ud af clock sektionen. Så jeg tænkte, at den da muligvis kunne bruges som et godt og næsten gratis drev. Den havde også lidt problemer med skuffen, så jeg skilte den ad, for at rense eller skifte remmen. Jeg blev noget rystet, da jeg så hvor billigt et drev Bladelius har bruget i den. Men det betyder også, at den bruger en laser (Sony KSS 213) som stadig kan købes til småpenge, og uden problemer. På trods af det skuffende drev, så lyder den faktisk rigtig godt når den bare bruges som drev.

Så mit råd er, køb enten en 90´er maskine som har fået opgraderet clock (Een som bruger en laser som er til at få og billig), eller en nyere maskine i den bedre ende med defekt analogdel/konverter.

Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 13 Oktober 2021 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Highmas
Tak for tippet. Der er muligvis en gammel Kenwood i min kælder. Jeg
vender lige tilbage hvis den bliver fundet
Jeg kigger i prisklassen under 500. Som skrevet er det til en
kolonihave og mere casual lytning end at jeg sidder med rødvinen i
den gode stol.
I går var der Denon dcd1290 til 300 og Sony xe303es til 400 på dba,
så det behøves ikke være så dyrt. Det er fine forslag du kommer med,
men langt over målet i forhold til de andre enheder. Den skal desuden
også betjenes af børn, så det skal ikke en være for fint. Jeg har også
kig på en luxman d113-d, som er en dedikeret transport uden
analogdel, men er lidt i tvivl om Luxman kvaliteten med deres ejerskift
gennem tiderne.

Jeg overvejer også om jeg vil være bedre tjent med en dvd eller bluray
som transport, men de skilter sjældent med deres clock.

Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 13 Oktober 2021 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Kan undre mig lidt over, at du overhovedet nævner begrebet "jitter", til "casual" lytning
i en kolonihave

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 13 Oktober 2021 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Ja det er da bestemt en mulighed, at mine bud er langt over målet. Men at kræve jitterfri performance på et drev til kolonihaven, er efter min mening også en del over målet (Og måske ikke særligt realistisk i denne prisklasse).

Men for at kommentere på de maskiner du overvejer:
Luxman D113D: Fra Luxmans ringeste periode, og mere væsentligt, den bruger en Sony KSS 152 laser. Sådan een finder du HELT sikkert ikke til småpenge, faktisk tvivler jeg på at den kan findes, uanset pris. Jeg ville ikke overveje den.

Denon DCD 1290: Jeg er generelt glad for Denon. Jeg ville opgradere clock hvis den skulle spille i mit anlæg, men til en kolonihave er den sikkert fin. Den bruger Sony KSS 240 laser. Det er een af de mest udbredte lasere, så den er let at finde og billig. Bestemt en overvejelse værd.

Sony CDP X303ES. Ja som tidligere nævnt, så er jeg ikke glad for deres produkter. Denne model bruger en KSS 213 laser, så en erstatning bliver ikke et problem der. Hvis den skulle bruges som komplet afspiller, så ville jeg dog foretrække Denon.

Men nu nævner du jo selv DVD. Jeg kunne godt blive fristet af en Pioneer DV 300, hvis altså den var lækker som en Goldmund Eidos 18. Det er den bare ikke, den ligner et klamt discountprodukt. Men Goldmund tog jo rent faktisk en DV 300, og pakkede den lækkert ind, og solgte dem for en formue. Så hvis lækkerhed ikke betyder noget for dig, så ville jeg mene, at en DV 300 +
transport (Den er i Vejen) vil være et oplagt valg.

Se eventuelt hvad Lampizator skriver
http://www.lampizator.eu/lampizator/references/Goldmund/gold mundizator.html

Ikke nogen tvivl om at den vil være vildt overkill til dit brug, men den ER jo faktisk indenfor dit budget, ja rent faktisk under, så det er vel ok?.

Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 13 Oktober 2021 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

He he... Highmass.....
Den var ikke henvendt til dig, men netop til trådstarter.
Neop "The Goldmund Scam" sætter bedst på spidsen, hvordan vi meget måler med øjnene.
Og som drev er den lille, intetsigende plastikkasse ganske kompetent (læs fremragende)

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
FHN7
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Marts 2017
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 13 Oktober 2021 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Hvad med en rega CD afspiller, den kan jeg anbefale og så er den Top Loaden dvs. hurtig skift af CD og ingen bøvl med skuffen.

Har PT en Rega Saturn som jeg har prøvelyttet imod et Drev fra Audio Analogue AAdrive cd-transport ind i den samme DA converter.

Ikke overraskende CD drev lyder lidt bedre der er mere ro over lydbilledet, men det er jo også konstrukteret til opgaven.

Så til et havehus ville jeg vælge Regae´n, den gør det faktisk godt

__________________
MVH
Finn H Nielsen
Til top Vis FHN7's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FHN7
 
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 13 Oktober 2021 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

@Highmass

Dine input er absolut værdsatte. Jeg er nok i den kategori der kommer til ødelægge mere end jeg laver, hvis jeg forsøger at skifte laser, så det er aldrig noget jeg skal rode mig ud i. Jeg vil absolut kigge efter en pioneer dv300. Jeg har tidligere læst det du linker til, men havde glemt alle detaljer og producentnavne, så det er lidt en lille gave, da det faktisk var netop sådan en jeg ønskede at finde uden at vide hvad jeg skulle søge efter.

Det er lidt et plus det ligner et discountprodukt, da haverne er lukket om vinteren og der er lidt indbrud - specielt i skoleferierne. Ingen gider dog løbe afsted med en plastic dvd-afspiller.

Lidt om hvad der spilles sammen med. Panasonic xr59, som er fuldt ud digital forstærkning og debatteret i denne tråd: http://hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=53652&PN=92 &TPN=1

Den trækker et par relativt kompakte vintage 3vejs Heco med en rimeligt fyldig 8 tommer bas. Modelnavnet må jeg vende tilbage med. Lige nu er cd-afspilleren en philips cd-351 fra 1985, men den lyder lidt skarp i diskanten og jeg tror laseren er slidt og jeg er uner alle omstændigheder ikke tilfreds med lyden

@Boydk: Det er jo ikke udelukkende casual lytning, så på dagen, så må det gerne yde godt inden for rammerne af budgettet. Jeg har allerede nu lært en del:-)
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 13 Oktober 2021 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Super
Et lille tillæg til Pioneer som drev.
Det er lige fedt om den hedder DV-300, 350 eller 585 for de små slimline-kasser.
De er alle fremragende som drev, og til forskel fra alm. CD-afspillere hører du enormt sjældent
om laser/drevproblemer med disse, samt at de er til at finde for få hundrede kroner.
Win win.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 14 Oktober 2021 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

For mig er det superfedt at jeg kan få hjælp, selvom det er i den absolut lave ende prismæssigt -jeg havde aldrig fundet frem til de
poineerdrev uden denne tråd
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 
Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 7533
Sendt: 14 Oktober 2021 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Highmass skrev:
Ja det er da bestemt en mulighed, at mine bud er langt over målet. Men at kræve jitterfri performance på et drev til kolonihaven, er efter min mening også en del over målet (Og måske ikke særligt realistisk i denne prisklasse).

Men for at kommentere på de maskiner du overvejer: Luxman D113D: Fra Luxmans ringeste periode, og mere væsentligt, den bruger en Sony KSS 152 laser. Sådan een finder du HELT sikkert ikke til småpenge, faktisk tvivler jeg på at den kan findes, uanset pris. Jeg ville ikke overveje den.

Denon DCD 1290: Jeg er generelt glad for Denon. Jeg ville opgradere clock hvis den skulle spille i mit anlæg, men til en kolonihave er den sikkert fin. Den bruger Sony KSS 240 laser. Det er een af de mest udbredte lasere, så den er let at finde og billig. Bestemt en overvejelse værd.

Sony CDP X303ES. Ja som tidligere nævnt, så er jeg ikke glad for deres produkter. Denne model bruger en KSS 213 laser, så en erstatning bliver ikke et problem der. Hvis den skulle bruges som komplet afspiller, så ville jeg dog foretrække Denon.

Men nu nævner du jo selv DVD. Jeg kunne godt blive fristet af en Pioneer DV 300, hvis altså den var lækker som en Goldmund Eidos 18. Det er den bare ikke, den ligner et klamt discountprodukt. Men Goldmund tog jo rent faktisk en DV 300, og pakkede den lækkert ind, og solgte dem for en formue. Så hvis lækkerhed ikke betyder noget for dig, så ville jeg mene, at en DV 300 + transport (Den er i Vejen) vil være et oplagt valg.

Se eventuelt hvad Lampizator skriver
http://www.lampizator.eu/lampizator/references/Goldmund/gold mundizator.html

Ikke nogen tvivl om at den vil være vildt overkill til dit brug, men den ER jo faktisk indenfor dit budget, ja rent faktisk under, så det er vel ok?.



Jeg vil lige skynde mig at korrigere dig. En Sony CDP-X303ES bruger en KSS-272A laser, og de er så godt som komplet umulige at skaffe (til menneskepenge). Det er samme laser som til X505ES og X707ES.

KSS240 bruges i CDP-X202ES, så den ville være mere relevant at kigge på, da den stadig let kan skaffes.

Når snakken går på Goldmund, så var det ikke fordi at Pioneer DV300 var et scoop. De fandt bare på en kreativ måde at lave et produkt (man pillede DV300 til 1.299,00 kr. ud af plastikkassen, smed den i et dyrt kabinet, lagde en dæmpende alu-plade over løbeværket og kaldte det noget fancy samt koblede en ringkernetrafo på i stedet for swithcmode), hvor folk kunne hustles til at betale styg overpris uden at de tænkte over at nogle kunder har en tendens til at åbne kasserne. Da kunderne fandt ud af det, resulterede det i en sh*tstorm, og produktet udgik sjovt nok derefter.



__________________
Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
Til top Vis Ronin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ronin
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 14 Oktober 2021 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Hej Ronin.
Jeg takker for korrektionen. Jeg er helt enig i, at maskiner med KSS 272 bør undgås. Desværre gav en hurtig google mig det indtryk, at omtalte maskine bruger KSS213, da mange sælgere af KSS213 hævder at den passer til omtalte maskine. En lidt grundigere google bekræfter at du har ret, og at omtalte sælgere er nogle plattenslagere. En dum fejl, som understreger, at det er bedst selv at researche (Grundigt!), i stedet for at stole på tilfældige tosser på et forum (Som eksempelvis mig). Heldigvis har trådstarter jo i stedet købt en "Goldmund", så jeg har vist ikke fået ham ud i noget snavs.
Mvh. Lars.
Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 23 Oktober 2021 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

FHN7 skrev:
Hvad med en rega CD afspiller, den kan jeg anbefale og så er den Top Loaden dvs. hurtig skift af CD og ingen bøvl med
skuffen.

Har PT en Rega Saturn som jeg har prøvelyttet imod et Drev fra Audio Analogue AAdrive cd-transport ind i den samme DA converter.

Ikke overraskende CD drev lyder lidt bedre der er mere ro over lydbilledet, men det er jo også konstrukteret til opgaven.

Så til et havehus ville jeg vælge Regae´n, den gør det faktisk godt


Jeg har samme oplevelse med de ældre Rega drev, men vi er virkeligt ude i de meget små detaljer.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1065
Sendt: 23 Oktober 2021 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Det er endt med en Pioneer dv585.

Den gør det meget bedre end den gamle Philipsen men sammenligningen er ikke fair. Jeg har ikke store forventninger til en analogdel fra 1985 og min forstærker er vist nok også konstrueret sådan at det analoge signal konverteres til digitalt som en del af processen, så det giver ingen ingen fornuftig mening. Desuden mistænker jeg laseren for at være dårlig

Kort vurdering.
Diskanten er fin nu og slet ikke skarp og hele lydbilledet sidder bare godt og det er en gennemført behagelig lytning.

Højtalerne er i øvrigt Beck p4302 sl, som gør det fremragende. Alting kan sikkert gøres bedre, men som det er nu så spiller det bare musik og der kan sikres op uden nogen tager sig til ørerne.

Så mange tak for hjælpen
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes