Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 12:10   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Brum på Rega Planar 3? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HP.Christiansen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Marts 2020
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 100
Sendt: 19 September 2021 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

Jeg har anskaffet mig en Rega Planar 3.

Den opsamler lidt brum. Rega'en er desværre ikke forsynet med en stel ledning, men jeg har "lavet" en primitiv/midlertidig løsning med et
krokodillenæb der bider om afstandsstykket under armbasen. Dette løser problemet - men jeg skal have fundet mere elegant/blivende løsning.

Jeg har tænkt mig at anbringe en ringsko, i forbindelse med en af skruerne, i der går igennem armbasen og er skruet ned i plinten.
Der er galvanisk forbindelse mellem skrue/armbase/armrør/afstandsstykke - unde den sorte eloxering.

Er der nogen der kender til andre løsninger.

Arm= RB330
Pick-up= Clearaudio Performer v2

Mvh. HP.
Til top Vis HP.Christiansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HP.Christiansen
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 19 September 2021 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Googlesøg Rega arm ground. Masser af billeder.
Problemet er, at Rega lægger armground til venstr kanals kolde leder (blå).
Løsning: Tag "proppen" ud af bunden på armen. Adskil sort (armground) og blå, og træk en særskilt ledning
forbundet til den sorte, med ud sammen med højre og venstre kanal.
Problem solved.

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
HP.Christiansen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Marts 2020
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 100
Sendt: 19 September 2021 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Mange tak for dette tip. Det vil jeg prøve at arbejde videre med.

Sjovt nok plejer jeg normalt altid at Google, når jeg søger løsninger til problemer - men her havde jeg ikke forestillet mig at der kunne være så
indlysende et svar.

Jeg har "kun" 2x240 watt i 4 ohm - kan det godkendes
Til top Vis HP.Christiansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HP.Christiansen
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 19 September 2021 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Ja da........ Så længw garagen ikke er større end 10 kvadratmeter

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
HP.Christiansen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Marts 2020
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 100
Sendt: 21 September 2021 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg været inde og studere diverse/mange indlæg om brum "på" Rega arme.

Og som fortalt længere oppe i tråden skyldes problemet, at armrøret er "stellet" ved "terminal proppen" til venstre kanals "kolde" terminal.

Jeg kan selvfølgelig løse problemet - som fortalt - ved at fjerne forbindelsen mellem de to punkter, og trække en separat stel wire. Jeg er ikke bange
for at foretage indgrebet teknisk - men der er stadigvæk 1½ års garanti på pladespilleren - så det har jeg fravalgt.

Jeg forstår simpelthen ikke at Rega har valgt en så dårlig/ukorrekt teknisk løsning. Der forslås i nogle af indlæggene at man kan forbinde venstre
kanals stel - på RCA stikket - til chassis stel på forstærkeren, dette ændre intet på brum niveauet.

Så min løsning forbliver som beskrevet længere oppe i tråden: Forbinde armbasen til chassis stel på forforstærkeren (NAD 1240) dette triks sænker
brum niveauet markant.

Jeg skrev længere oppe i tråden, at der er galvanisk forbindelse forbindelse mellem armrør og armbase - det er der ikke - så det forklarer måske en
hel del af problemet.

Til top Vis HP.Christiansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HP.Christiansen
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 03 Oktober 2021 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Hej HP,
Jeg satte en lille tynd ledning fast på centertappen nedenunder, altså den i messing, og så over til stel på forstærkeren. Det virker fint.
M.v.h.
Jacques
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
HP.Christiansen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Marts 2020
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 100
Sendt: 04 Oktober 2021 kl. 07:17 | IP-adresse registreret  

Hej Jacques.

Tak for tippet - det vil jeg prøve at "lege" med.

Mvh. HP.
Til top Vis HP.Christiansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HP.Christiansen
 
Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 677
Sendt: 05 Oktober 2021 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Hej HP

"Jeg forstår simpelthen ikke at Rega har valgt en så dårlig/ukorrekt teknisk løsning. Der forslås i nogle af indlæggene at man kan forbinde
venstre
kanals stel - på RCA stikket - til chassis stel på forstærkeren, dette ændre intet på brum niveauet"

Rega`s løsning er nu hverken dårlig eller ukorrekt, den fungerer upåklageligt på 99,9% af alle de anlæg den tilsluttes, så spørgsmålet
kunne i stedet være, hvorfor laver de ikke om på det, så den sidste promille ikke har dit problem. Rega laver stelforbindelsen fordi, der, med
den "gængse" separate stelledning, opstår andre trælse ting, så som at man jokker på ledningen, når man flytter rundt på pladespilleren, at
gaflen ryger af og man skal sno kobberet rundt om en stelskrue, hvor den ofte ikke får ordentlig forbindelse, specielt efter et stykke tid,
hvor kobberet irrer. Så, uagtet at jeg forstår din udfordring, kunne man spørge, hvorfor den sidste promille af de der laver riaa dele eller
forstærkere, ikke bare laver dem, så de matcher de 99,9% af alle andre forstærkere.

Udover det, så er Boyd`s løsning på dit problem helt fin.

Venligst
Bent

__________________
       Venligst
    Bent Sejbæk
"musik er sjovere..."
Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd
 
HP.Christiansen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Marts 2020
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 100
Sendt: 05 Oktober 2021 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Hej Bent.

Tak for responsen.

Nu ved jeg ikke hvor du har de 99,9% fra – men hvis du googler, ex. noget med: Hum – rega - etc. får du rigtig mange hits med folk der har samme
problem som jeg beskriver.

Argumentet med at man træder i stelledningen holder ikke – det er altså OK at man jokker på Phono pluggene?

Nu vil jeg nødig ind i en lang diskussion om: Power ground - chassis ground og signal ground, men du mener altså at min NAD 1240 preamp er
konstrueret forkert?

Alt skrevet i en konstruktiv tone - jeg byggede min første rørforstærker i 1968 og har rodet med forstærkere siden.

Jeg mener at Rega's løsning ikke er teknisk korrekt. De forbinder chassis ground (armen) til signalet fra PU'en (skærm) venstre kanal, uden at vide
hvor/hvordan den ender i preampen.

Mvh HP.

Til top Vis HP.Christiansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HP.Christiansen
 
Medlyd
Branchemedlem
Branchemedlem

Medlyd

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 677
Sendt: 05 Oktober 2021 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Hej HP

Jeg har ikke googlet det, men jeg har gennem 24 år solgt ca. 50.000 stk Rega pladespillere og tror ikke engang, at jeg er blevet konfronteret
med den problematik mere 15-20 gange. Det betyder selvfølgelig ikke, at der ikke kan have været flere med samme udfordring som dig, men
giver et lidt mere realistisk billede af, hvor stort et problem det er. Jeg siger bestemt ikke, at der er noget galt med din NAD 1240, som jeg har
solgt sammen med mange Rega pladespillere, påpeger blot, at når der i virkelighedens verden er så relativt få problemer med Rega
pladespillerne, så kunne det ligeså godt være den omvendte løsning der var vejen. Alt godt til dig og din pladespiller


__________________
       Venligst
    Bent Sejbæk
"musik er sjovere..."
Til top Vis Medlyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlyd
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 06 Oktober 2021 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Er det ikke bare fjerne Regas stelforbindelse til PU og i stedet stel-forbinde tonearmen (evt i gevindet armen fastgøres)
med Forforstærkeren.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
HP.Christiansen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Marts 2020
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 100
Sendt: 06 Oktober 2021 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Som jeg skriver længere oppe i tråden:

Jeg kan selvfølgelig løse problemet - som fortalt - ved at fjerne forbindelsen mellem de to punkter, og trække en separat stel wire. Jeg er ikke bange
for at foretage indgrebet teknisk - men der er stadigvæk 1½ års garanti på pladespilleren - så det har jeg fravalgt.
Til top Vis HP.Christiansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HP.Christiansen
 
Tonni
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1000
Sendt: 06 Oktober 2021 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Mit umiddelbare forslag, vil lyde, hvad med at købe en Rega PU, som du så kan bruge, garantien ud?


__________________
Bare det GLØDER...
Til top Vis Tonni's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonni
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 564
Sendt: 06 Oktober 2021 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Hmm. Der er jo i virkeligheden ikke så meget teknik i Rega'en, så det med at lave om og tabe restgarantien, det er jeg da personligt
ligeglad med. En Rega arm er ret stabil, med mindre man smider den på gulvet.
Eller du kan tage en anden beslutning og tale med Rega eller forhandleren om at de må "reparere" den så den ikke brummer. Eller de må
tage den retur, fordi deres produkt ikke er kompatibelt med dit udstyr - altså at de ikke kan overholde en vis standard for mekanisk og
elektrisk opbygning som sikrer en brumfri afspilning på alverdens udstyr.
Valget er herefter dit.

Jeg ville blæse på det - hvis du synes den lyder fint, så sæt en lille tynd stelledning på som jeg lavede på min egen. Det virker fint og er
helt reversibelt, man bryder ikke nogen garanti, idet det blot svarer til at lægge en anden plademåtte på.

Eller gør det rigtigt, og lav forbindelsen i armen om.

M.v.h.
Redfox.
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
Jan Guldberg Ra
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 December 2010
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 06 Oktober 2021 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Vil mene at det er forhandlerens job at afhjælpe problemet.
Til top Vis Jan Guldberg Ra's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Guldberg Ra
 
HP.Christiansen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Marts 2020
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 100
Sendt: 06 Oktober 2021 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Tak for alle input - jeg kontakter forhandleren.
Til top Vis HP.Christiansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HP.Christiansen
 
gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 345
Sendt: 06 Oktober 2021 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Dengang jeg havde en 3'er forbandt jeg blot et kabel fra møtrikken der spænder armen fast under plinten til stel på forstærkeren. Dengang
var det en RB300 arm. Virker dette simple indgreb ikke?
Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta
 
HP.Christiansen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Marts 2020
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 100
Sendt: 06 Oktober 2021 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Det er træskruer der er skruet ned i plinten - ikke gennemgående maskinskruer.

jeg er lidt spændt på hvad forhandleren svarer.
Til top Vis HP.Christiansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HP.Christiansen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes