Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. oktober 2021 | 18:51   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Brexit, moms & Postnord Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 98
Sendt: 18 August 2021 kl. 11:57 | IP-adresse registreret Citér bergholt

Hej alle,


Jeg tænkte, jeg lige ville fortælle en lidt kedelig historie om køb fra England gennem eBay.

eBay er begyndt at håndtere moms og told efter Brexit, tilsyneladende efter 1. juli.

Det er sådan set en god idé, tænkte jeg - og man sparer håndteringsgebyret hos PostNord på 160 kroner.

Jeg har løbende købt forskellige ting på eBay.co.uk.

Denne gang heldigvis en forholdsvis billig vare (700 kroner).

Efter at have betalt 15 pund i moms oven i ordrens pris inklusive forsendelse tænkte jeg, at alt var okay.

Pakken røg til fortoldning hos PostNord, og jeg tænkte, den ville blive frigivet samme dag.

Det tog 10 dage - og der er kommet en omgang moms og fortoldningsgebyr oveni.

Jeg har valgt at betale gebyr og moms, fordi jeg tidligere har oplevet, at pakker to evigheder om at blive behandlet - og forskellige afdelinger
talte forbi hinanden.

Jeg vil prøve at få refunderet.

Jeg kan se, at eBay også indkræver for visse varer fra fx USA (jeg havde kig på en Audio Note forforstærker), hvilket med dobbelt-fortoldning
kan blive en rigtig kedelig sag for både modtager og afsender.

Jeg vil forsøge at få pengene refunderet af Postnord, men har mine tvivl om det lykkes.

Til almen advarsel & for at få lidt luft efter en rigtig kedelig oplevesle.

Har I nogle tips og tricks - kunne forestille mig, at GLS, UPS eller DHL håndterer den slags bedre.


Alt godt,

Kasper


__________________
-- Kasper Bergholt
Til top Vis bergholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bergholt Besøg bergholt's Websted
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 678
Sendt: 18 August 2021 kl. 14:48 | IP-adresse registreret Citér Ningbo

eBay var ude først på måneden og fortælle om at de nu opkræver momsen, og ovenikøbet med at de har gjort det fra 1. juli, hvor de nye
regler trådte i kraft, men de har tilsyneladende ikke orden i deres system. Der skal genereres og afsendes et IOSS IM nummer, og det har
jeg hørt om flere eksempler på at eBay ikke får gjort (rigtigt), desværre.

Du kan godt lave en klagesag, men det er eBay UK der skal tilbagebetale den moms du har betalt. Håndteringsgebyret får du ikke tilbage.


__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
Encore
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 952
Sendt: 18 August 2021 kl. 16:57 | IP-adresse registreret Citér Encore

Tak for advarslen
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore
 
Encore
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 952
Sendt: 10 September 2021 kl. 15:10 | IP-adresse registreret Citér Encore

Lige en opfølgning på denne. Det ser ud til at eBay har fået styr på det. Jeg tog chancen på nogle rør fra USA, og eBay opkrævede ganske rigtig moms. Jeg var nervøs for at skulle slås med enten dem eller Postnord efterfølgende, men rørene kom frem uden problemer, dvs. uden ekstra opkrævning.

Så som jeg ser det, så er den gode nyhed nu at man sparer håndteringsgebyret for told og moms.
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 678
Sendt: 10 September 2021 kl. 16:30 | IP-adresse registreret Citér Ningbo

Det kommer altså ret meget an på sælgeren.
Jeg har en sag kørende med en russisk privat sælger, han mener ikke at han skal gøre noget som helts. _Jeg nægtede at betale PostNord
og de ville sende pakken til destruktion - ikke retur!
Jeg får mine penge - eller de fleste af dem - retur, på et tidspunkt inden for det næste halve år.

__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 
Encore
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 09 Januar 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 952
Sendt: 10 September 2021 kl. 16:45 | IP-adresse registreret Citér Encore

Ningbo skrev:
Det kommer altså ret meget an på sælgeren.
Jeg har en sag kørende med en russisk privat sælger, han mener ikke at han skal gøre noget som helts. _Jeg nægtede at betale PostNord
og de ville sende pakken til destruktion - ikke retur!
Jeg får mine penge - eller de fleste af dem - retur, på et tidspunkt inden for det næste halve år.


Men hvis det er eBay der opkræver momsen, er det så ikke dem - og ikke sælger - der sender beløbet til de danske myndigheder?
Til top Vis Encore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Encore
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 678
Sendt: 10 September 2021 kl. 20:07 | IP-adresse registreret Citér Ningbo

Jeg ved ikke præcis hvorfor det går galt, men det går galt ved små private sælgere.


__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2021 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes