Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 17:50   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: En udfordring! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NEPaudio
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2021
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 50
Sendt: 25 Juli 2021 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at spørge DIG, der læser om følgende :

1) Hvad tænker du om den nedenfor beskrevne højttaler (jeg har oplistet specs) ?
2) Hvad er fordele og ulemper ved en sådan højttaler ?
3) Hvilken - helt konkret - integreret forstærker, ville du parre denne højttaler med ? AB eller rør ?
Jeg har været på en lang rejse, og har besøgt de fleste af de seriøse audio-forhandlere over hele landet, ligesom jeg har brugt TIMER på at tale med importører, grossister, forhandlere og nørdede hifi-tosser...

Og nu står mit valg - reelt - mellem 3 forskellige højttalere, herunder den her beskrevne. Og inden jeg kaster mig ud i et køb, så kunne jeg godt tænke mig at høre din mening om netop denne højttaler. 

Højdepunkter
Patenteret horn, præcisionsstøbt i Sonoglass
Patenteret D2415K dobbelt 1,5" (38 mm) højfrekvent kompressionsdriver
12"-støbt ramme, ren pulp kegle woofer med 3"-stemmespole

Generelle specifikationer
Type      2-vejs skærmhøjttaler
Lavfrekvent driver     12" (300 mm) Ren pulp kegle woofer
Højfrekvent driver     D2415K, 1,5"-ring( 37,9 mm), membrankompressionsdriver med avanceret geometrihorn støbt i Sonoglass
Anbefalet forstærkereffekt     25 – 200 W
Impedans     8 Ohm
Højttalerfølsomhed     91 dB/2.83V/1m
Frekvensgang     32 Hz - 25 kHz (-6 dB)
Dækning Vinkel, -6 dB @ 20kHz     80 x 70 grader (Hor x Vert)
Dækning Vinkel, -6 dB @ 10kHz     100 x 100 grader (Hor x Vert)
Crossover-frekvens     1,5 kHz
Kabinettype     V-afstivet kabinet med frontport
Gitterfunktion     Monitor stil til at matche horn parring funktioner
Kontrolelement HF-tone     -1 dB til +1 dB i trin på 0,5 dB fra 1,5 kHz til 6 kHz
UHF-tonekontrol     -1 dB til +1 dB i trin på 0,5 dB fra 5 kHz opefter
Inputtype     Dobbelt sæt forgyldte indbindingsstolper med kortstropper
Garanti     5 år

Dimensioner
Produktvægt     37,7 kg
Dimensioner med gitter     29" H x 17,5" W x 12,5" D (736,6 mm x 444,5 mm x 317,5 mm) Notegittertykkelsen er 1".4 mm

vh
Niels

__________________
Niels
Til top Vis NEPaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NEPaudio
 
MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 963
Sendt: 25 Juli 2021 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg stod og skulle investere i færdige højttalere (jeg er mest til DIY konstruktioner), så kunne et sæt JBL 4349 også meget
vel være blandt kandidaterne.

Men dine spørgsmål er lige så umulige at svare på, som hvis man spørger om fisk smager bedre, end oksekød? Det er helt
ualmindelig subjektivt, og derfor er der kun én eneste, som kan svare på dine spørgsmål, og det er dig selv.

Hvis du kan låne sådan et sæt JBL med hjem, så kan du sikkert også låne både en passende integreret rørforstærker, og en
transistorforstærker. Og hvis ellers du handler ved en nogenlunde god forhandler, så har de også forslag til, hvad der matcher
JBL 4349 godt lydmæssigt.

__________________
Hilsen, Morten
Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 25 Juli 2021 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Fuldstændig enig med Morten B. Du har være ude og fiske efter svar før, NEPaudio, tænker at du får samme svar som før?
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
NEPaudio
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2021
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 50
Sendt: 25 Juli 2021 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Fiske ?

Jeg beder ikke andre om at træffe det valg jeg selv skal træffe.

Men jeg beder om hjælp til vurderingen af en sådan højttaler.
Hvad er typisk for en sådan højttaler ? Og udover hvad forhandleren
måtte have fortalt mig.

Gekkofinger skrev:
Fuldstændig enig med Morten B. Du har være
ude og fiske efter svar før, NEPaudio, tænker at du får samme svar
som før?


__________________
Niels
Til top Vis NEPaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NEPaudio
 
Brok
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3131
Sendt: 26 Juli 2021 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Som spørgsmålet er formuleret: det må du selv rode med.
Specs alene er ret uinteressante, og giver i bedste fald blot en vag indikation af produktets prrformance. Alene ud fra specs,
kunne man snildt forledes til at tænke, at der er tale om et sæt skrabede monitor-højttalere til udendørs brug, godt nok med
følsomhed i den lave ende.
Om JBL’erne er noget for dig, og hvad de evt. optimalt skulle parres med, afhænger så igen helt af dine præferencer, budget og
ikke mindst det rum, de skal fungere i.
Hygge,
Brok

__________________
Skodgrej og popmusik

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted
 
Justin Case
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2015
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 271
Sendt: 26 Juli 2021 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Lyder lidt som en matematikopgave med mange bekendte(dine opgivne data), der i sig selv rummer en masse ubekendte. Derudover er
der andre væsentlige ubekendte, som f.eks beskaffenheden af det rum de skal spille i. Og er der i virkeligheden ikke masser af forstærkere,
der passer til mange forskellige højtalere? Jeg tvivler på at nogen kan "regne" svaret ud, på baggrund af de opgivne data.
Til top Vis Justin Case's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Justin Case
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 26 Juli 2021 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

NEPaudio skrev:
Jeg har været på en lang rejse, og har besøgt de fleste af de seriøse audio-forhandlere over hele landet, ligesom jeg har brugt
TIMER på at tale med importører, grossister, forhandlere og nørdede hifi-tosser... Og nu står mit valg - reelt - mellem 3 forskellige
højttalere

Niels.
Du taler om valg mellem tre højttalere og omtaler specifikt en. En anden end de tre, eller én af dem?
Skal vi have blot en spinkel chance for at et minimalt brugbart svar skal vi vide hvilken højttaler din beskrivelse dækker over.
Og gerne have kendskab til de to/tre andre andre højttalere du har fundet for ad den vej med ord at beskrive det du be'r om.
Forudsætningen for at kunne bruge en beskrivelse er at afsender og modtager taler samme "sprog". Forstår hinandens valg af ord i beskrivelsen.
Alt det bøvl slipper du for ved selv at lytte til mulighederne og derudfra træffe dit valg.
Jeg læser mellem linjerne - sammenholdt med din tidligere tråd - at du er usikker i troen på dit eget valg. Er det rigtigt?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
tidl straffet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 Maj 2021
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 44
Sendt: 26 Juli 2021 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Det handler om du kan lide lyden af en specifik højtaler.
Derefter kan du vælge en matchende forstærker.
Der er ingen alternativ til at lytte selv, de fleste har forskellig smag, hvor enkelte er lemminger og følger diverse test og
anbefalinger.
Og så skal man kunne træffe en beslutning inden alle render skrigende bort.
Til top Vis tidl straffet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tidl straffet
 
hifikonto
Lukket konto
Lukket konto

Permanent!

Bruger siden: 13 Januar 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 26 Juli 2021 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvorfor skriver du ikke bare det er en JBL 4349 du kigger på? Generelt vil jeg ikke drive så store membraner(12") med rør, men det
er jo bare mig. Den reelle følsomhed er sikker kun omkring 89db og det krydret med en hifi tunet 12" kræver en del power hvis der
skal spilles højt.

Mvh Hans
Til top Vis hifikonto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifikonto
 
NGHNGH
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Marts 2009
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 112
Sendt: 26 Juli 2021 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Det ville nok være nemmere, hvis du havde linket til de højttalere du har udset dig som mulige emner. Nå men en klog mand har jo om ikke andet fundet ud af at det åbenbart er er JBL 4349 du har givet data på.... Kender dem ikke , men de er da testet her, så måske det kan hjælpe...

https://www.whathifi.com/reviews/jbl-4349
Til top Vis NGHNGH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NGHNGH
 
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 1249
Sendt: 26 Juli 2021 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Alene det at der er horn med i "suppen" byder derfor på en rigtig frisk dynamik og gå på lyd. Har selv et større hornsystem og er du
til musik med godt med gang i mellemtonen er jeg sikker på at de passer dig.

En go' kraftig transistor forstærker kunne matche (jeg har været rør vejen men min parasound/classe/sphinx har slået den af
pinden) efter min mening :-)

Go' for it!

__________________
Rør med følelse og horn i panden :-)
Til top Vis Flemming's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Flemming
 
hifikonto
Lukket konto
Lukket konto

Permanent!

Bruger siden: 13 Januar 2014
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 26 Juli 2021 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Hej

Men jeg mener vitterligt ikke man kan bruge data til det du prøver på. Jeg har hørt horndiskanter der lyder som softdomes og
softdomes der lyder som horn. Jeg har mange gange hørt en knap så følsom højttaler lyder som om den er betydeligt følsommere
og store følsomme højttalere lyde tilbagetrukne og ikke specielt følsomme.
Jeg har hørt rør der lyder som digital forstærkere og klasse A/B der kan lyde som begge..

Der er kun en vej og der er at lytte sig frem og prøve at glemme alt om data. Jeg har endnu ikke kunne læse mig til lyd!(kunne dog
være fedt så man ikke skulle så meget igennem. )

Og klap salve til MortenB som gættede det først



Mvh Hans
Til top Vis hifikonto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifikonto
 
NEPaudio
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2021
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 50
Sendt: 27 Juli 2021 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Brok skrev:
Som spørgsmålet er formuleret: det må du selv rode med. Specs alene er ret uinteressante, og giver i bedste fald blot en vag indikation af produktets prrformance. Alene ud fra specs, kunne man snildt forledes til at tænke, at der er tale om et sæt skrabede monitor-højttalere til udendørs brug, godt nok med følsomhed i den lave ende. Om JBL’erne er noget for dig, og hvad de evt. optimalt skulle parres med, afhænger så igen helt af dine præferencer, budget og ikke mindst det rum, de skal fungere i.

Hygge,
Brok

Klar og direkte men ærlig udmelding

Tak. ����



__________________
Niels
Til top Vis NEPaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NEPaudio
 
NEPaudio
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2021
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 50
Sendt: 27 Juli 2021 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Justin Case skrev:
Lyder lidt som en matematikopgave med mange bekendte(dine opgivne data), der i sig selv rummer en masse ubekendte. Derudover er der andre væsentlige ubekendte, som f.eks beskaffenheden af det rum de skal spille i. Og er der i virkeligheden ikke masser af forstærkere, der passer til mange forskellige højtalere? Jeg tvivler på at nogen kan "regne" svaret ud, på baggrund af de opgivne data.

Du har ret, men branchen er meget opdelt og det er bestemt ikke nemt at finde frem til de bedste kombinationer.

Men jeg har nu truffet mit valg



__________________
Niels
Til top Vis NEPaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NEPaudio
 
NEPaudio
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2021
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 50
Sendt: 27 Juli 2021 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
NEPaudio skrev:
Jeg har været på en lang rejse, og har besøgt de fleste af de seriøse audio-forhandlere over hele landet, ligesom jeg har brugt TIMER på at tale med importører, grossister, forhandlere og nørdede hifi-tosser... Og nu står mit valg - reelt - mellem 3 forskellige højttalere

Niels.
Du taler om valg mellem tre højttalere og omtaler specifikt en. En anden end de tre, eller én af dem? Skal vi have blot en spinkel chance for at et minimalt brugbart svar skal vi vide hvilken højttaler din beskrivelse dækker over. Og gerne have kendskab til de to/tre andre andre højttalere du har fundet for ad den vej med ord at beskrive det du be'r om. Forudsætningen for at kunne bruge en beskrivelse er at afsender og modtager taler samme "sprog". Forstår hinandens valg af ord i beskrivelsen. Alt det bøvl slipper du for ved selv at lytte til mulighederne og derudfra træffe dit valg. Jeg læser mellem linjerne - sammenholdt med din tidligere tråd - at du er usikker i troen på dit eget valg. Er det rigtigt?

Kaj, mine ører har ført mig frem til JBL 4349.

Det absolut eneste, jeg er i tvivl om er 2 ting :
1) Bliver man nemt træt af denne åbne lyd ?
2) Har stået mellem Arcam (anbefalet) og Naim. Har nu valgt sidstnævnte.

Tak.



__________________
Niels
Til top Vis NEPaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NEPaudio
 
NEPaudio
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2021
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 50
Sendt: 27 Juli 2021 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

tidl straffet skrev:
Det handler om du kan lide lyden af en specifik højtaler. Derefter kan du vælge en matchende forstærker. Der er ingen alternativ til at lytte selv, de fleste har forskellig smag, hvor enkelte er lemminger og følger diverse test og anbefalinger. Og så skal man kunne træffe en beslutning inden alle render skrigende bort.

Beslutningen er taget.

����



__________________
Niels
Til top Vis NEPaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NEPaudio
 
NEPaudio
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2021
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 50
Sendt: 27 Juli 2021 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

hifikonto skrev:
Hej

Hvorfor skriver du ikke bare det er en JBL 4349 du kigger på? Generelt vil jeg ikke drive så store membraner(12") med rør, men det er jo bare mig. Den reelle følsomhed er sikker kun omkring 89db og det krydret med en hifi tunet 12" kræver en del power hvis der skal spilles højt.

Mvh Hans

Jeg har netop valgt en amp med pæn effekt



__________________
Niels
Til top Vis NEPaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NEPaudio
 
NEPaudio
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2021
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 50
Sendt: 27 Juli 2021 kl. 02:34 | IP-adresse registreret  

Flemming skrev:
Alene det at der er horn med i "suppen" byder derfor på en rigtig frisk dynamik og gå på lyd. Har selv et større hornsystem og er du til musik med godt med gang i mellemtonen er jeg sikker på at de passer dig.

En go' kraftig transistor forstærker kunne matche (jeg har været rør vejen men min parasound/classe/sphinx har slået den af pinden) efter min mening :-)

Go' for it!

Jep, jeg finder også horn som værende rigtig interessant.

Meeeget klar lyd. Har lyttet på lidt forskellig musik og blev overrasket over hvor godt det lød, endda bedre end JBL HDI 3800, som nok, hvis ret skal
være ret, er det bedste højttaler-mix set i forhold til min oprindeligt definerede smag.

Men 4349´eren gør det altså bare på afgørende vis bedre. Imponerende lyd !!! Professionel oplevelse.

Tak Flemming



__________________
Niels
Til top Vis NEPaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NEPaudio
 
NEPaudio
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Maj 2021
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 50
Sendt: 27 Juli 2021 kl. 02:38 | IP-adresse registreret  

hifikonto skrev:
Hej

Men jeg mener vitterligt ikke man kan bruge data til det du prøver på. Jeg har hørt horndiskanter der lyder som softdomes og softdomes der lyder som horn. Jeg har mange gange hørt en knap så følsom højttaler lyder som om den er betydeligt følsommere og store følsomme højttalere lyde tilbagetrukne og ikke specielt følsomme. Jeg har hørt rør der lyder som digital forstærkere og klasse A/B der kan lyde som begge..

Der er kun en vej og der er at lytte sig frem og prøve at glemme alt om data. Jeg har endnu ikke kunne læse mig til lyd!(kunne dog være fedt så man ikke skulle så meget igennem. )

Og klap salve til MortenB som gættede det først



Mvh Hans

Tjahh, jeg har siddet og tænkt på, at det ville have været godt med nogle sådan helt overordnede guidelines.

Og det kunne man da godt få stablet på benene (selv om der er risiko for bemærkninger).

Det er utroligt, at hifi4all samt andre ikke for længst har fået gjort noget ved det.

*vv*

Niels



__________________
Niels
Til top Vis NEPaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NEPaudio
 
Brok
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3131
Sendt: 27 Juli 2021 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

NEPaudio skrev:

Tjahh, jeg har siddet og tænkt på, at det ville have været godt med nogle sådan helt overordnede guidelines. Og det kunne
man da godt få stablet på benene (selv om der er risiko for bemærkninger). Det er utroligt, at hifi4all samt andre ikke for længst
har fået gjort noget ved det. *vv* Niels



Som hifikonto skriver, findes de ikke af en årsag. Du kan ikke sætte det her med synergi og samspil mellem hifi-produkter på
formel, bortset fra på nogle meget overordnede parametre, som i praksis ikke vil bringe læseren tættere på målet.
Som jeg læser dit indlæg og hele denne samt dens søstertråd, ønsker du en slags tabel, hvor valg af f.eks en højttaler ud fra
specs giver direkte bud oå, hvad den bør parres med.
Som flere har givet udtryk for, er det en umulig opgave: der er for mange ubekendte, herunder primært præferencer hos
brugeren, som både kan gå på ønsket lydsignatur, design, teknologi, pris, “er den populær i de rette kredse” etc.
Kort svar: du kan ikke sætte det på formel, uanset hvor meget netop det ønske brænder.
Og blot for at ekstrapolere udfordringen yderligere:
Hvordan vil du placere højttalerne i rummet?
Overvejer du at benytte rumkorrektion eller mere passiv behandling af lytterummet?
Hvor lange kabler skal du bruge, og hvilken lydsignatur, design, pris mv. er i dine overvejelser?
Hvad er dine primære musikkilder: cd-afspiller, pladespillerkombi (arm, værk, pickup), streaming (player, dac, kabler,
strømforsyning).
God fornøjelse🙂
Hygge,
Brok


__________________
Skodgrej og popmusik

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes