Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 14:47   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: RPM Speed (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 28 April 2021 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Har netop downloaded denne, fordi jeg fik lyst til at checke min Rega RP8. Den viste 33,0RPM og wow på ca. +/- 0,3%. Ikke så godt. Så rensede jeg bælter, pulley og underpladetallerken med rensebenzin og målte så 33,5RPM og wow på ca. 0,18%. Noget bedre. Og der kom mere punch i bassen ved afspilning. Men jeg er da utilfreds med, at jeg ikke målte 33,3RPM, når nu strømforsyningen er justeret til netop denne pladespiller. Nu vil jeg prøve de nye bælter fra Rega og håber, at wow kan reduceres yderligere.
Mvh Jens.
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
cykelmyg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2016
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 46
Sendt: 29 April 2021 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv downloaded en sådan rpm speed app (Iphone rpm app), men jeg stoler ikke på dem:

På min Rega P3-24, med dobbeltpulley og Rega Neo TT psu, har jeg med en ganske almindelig stroboskob skive justeret hastigheden (med Neo psu’en) så den er fuldstændig spot on. Men når jeg bruger rpm app’en, viser den ca 33,5. Men med stroboskob skiven - jeg har flere eksemplarer - er hastigheden fuldstændig korrekt og stabil!

Så jeg hælder til den gode “gammeldags” metode :-)
Cykelmyg

Til top Vis cykelmyg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cykelmyg Besøg cykelmyg's Websted
 
cykelmyg
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Maj 2016
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 46
Sendt: 29 April 2021 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Tilføjelse til mit indlæg:

Efter at have benyttet Edwards Blue Belter, hvor hastigheden var spot on, selv med Rega Neo PSU’s fabriksindstilling, er jeg nu gået over til Rega’s nye EBLT. Flere har rapporteret, at med disse EBLT er hastigheden en ganske lille smule for lav, og det gjaldt osse i mit tilfælde. Så derfor stor nytte at Neo PSU’ens hastigheds-justerings mulighed. Edwards Blue Belter havde det med at briste i den limede samling. EBLT er lavet på en måde, så der ingen samlinger er!
Cykelmyg

Til top Vis cykelmyg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cykelmyg Besøg cykelmyg's Websted
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1145
Sendt: 29 April 2021 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

wow er ikke rart, men jeg ikke at der er mange der kan høre forskel på 33,0 og 33,5!

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 29 April 2021 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Om hastigheden er 33omd, 34omd eller alt der imellem er ikke så vigtigt som hastigheden er stabil.
En hvilke som helst pladespiller får en anelse mere punch i bassen hvis hastigheden hæves.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 02 Maj 2021 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Nej, 1% hastighedsafvigelse er ikke meget men jeg kan, hvis jeg koncentrerer mig om det, hvilket jeg så ikke har gjort, godt høre det, da jeg har relativt gehør, dvs. indenfor 0,5% kan høre, om en tone er falsk, men ikke, hvilken tone, det er -det kræver absolut gehør,. Og efter at have tænkt over det, må jeg give Nils ret - det mere punch i bassen må tilskrives den højere hastighed og ikke hastighedsvariationer forårsaget af, at pickupens nål gør store udsving.

Egentlig var min pointe med at starte tråden at illustrere, at det er en god ide at rense drivremmen(e) på en pladespiller, både hvad angår hastighed som wow og flutter.
Mvh Jens.

Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 03 Maj 2021 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

@Jens Mortensen.

Hvis hastigheden varierer imellem 33 og 34omd er jeg enig i det kan høres.
Men hvis hastigheden snurrer 33 eller 34omd uden variationer bliver intet falsk, kun lavere eller højere i tone.
Bevares, spiller du dit piano til dine optagelser kan du få brug for gå ned eller op i tone alt efter hastigheden tallerkenen
snurrer med.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 333
Sendt: 03 Maj 2021 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Jens Mortensen skrev:
Nej, 1% hastighedsafvigelse er ikke meget men jeg kan, hvis jeg koncentrerer mig om det, hvilket jeg så ikke har gjort, godt høre det, da jeg har relativt gehør, dvs. indenfor 0,5% kan høre, om en tone er falsk, men ikke, hvilken tone, det er -det kræver absolut gehør,. Og efter at have tænkt over det, må jeg give Nils ret - det mere punch i bassen må tilskrives den højere hastighed og ikke hastighedsvariationer forårsaget af, at pickupens nål gør store udsving.

Egentlig var min pointe med at starte tråden at illustrere, at det er en god ide at rense drivremmen(e) på en pladespiller, både hvad angår hastighed som wow og flutter.

Mvh Jens.



Det lyder utroligt. Mener du, at du kan ramme kammertonen indenfor 2 HZ?

Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 03 Maj 2021 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Ja.
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes