Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 23:08   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Rippe sacd eller ny afspiller? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HugoB
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 15 April 2021 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Min gamle sacd spiller er død. Stendød. Og spørgsmålet er - og jeg er ikke nørd - kan jeg relativt enkelt rippe mine sacd'er og
flytte og bruge dem via min NAS musikerserver? - når jeg googler ser det som jeg forstår det RET vanskeligt ud. Eller skal jeg bøje
hovedet og få fat i den Denon DCD-2500NE CD-afspiller, der afspiller sacd, og så opgive drømmen om at alt kan være på en NAS
(Synology 218)


Til top Vis HugoB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HugoB
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 556
Sendt: 15 April 2021 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Det er meget vanskeligt. Du skal bruge nogle helt bestemte drev med bestemte chipset plus en besværlig process.

Køb en afspiller, eller nøjes med cd sporet
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
HugoB
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 15 April 2021 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg tror desværre du har ret. Jeg havde en drøm at overføre mine sacd'er til en digital udgave på min NAS, men når jeg søger efter det på nettet løbet jeg ind i stopklodser som 'det er ikke muligt, sacd er et totalt krypteret format' osv. MEN Der udgives et stadigt væld af (måske særlig klassisk musik) (se fx presto com) på sacd. Men heldigvis med en mulighed for at downloade i et high-res format. Det kan man så tilgå fra sin musikserver og bevare den høje opløsning. Men det hjælper jo altsammen ikke på den samling af klassiske sacd'er jeg har. Så skum-flum - jeg tror du har ret... Måske skal jeg lede efter en ny spiller. Jeg hører gerne fra andre med gode råd
Til top Vis HugoB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HugoB
 
Justin Case
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Maj 2015
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 271
Sendt: 15 April 2021 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Hvis du bestemmer dig for en ny cd-afspiller kunne Denon's mastodont DVD A1XV være et godt bud. Den klarer båd CD, SACD, HDCD, DVD
og DVD-audio.
Til top Vis Justin Case's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Justin Case
 
andersanden
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2009
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 16 April 2021 kl. 00:28 | IP-adresse registreret  

Du kan godt rippe SACD.
En metode involverer en PS3 som skal jailbreakes og herefter installerer man et Sacd rip program som laver en iso fil til en USB
dongle og denne fil pakkes ud til en Dsd fil med f.eks. Sorore isodsd https://www.sonore.us/iso2dsd.html.
Det store arbejde består i at finde den rigtige PS3 (google it) og herefter at jailbreake den. Når først det kører er det ganske
nemt. Køb dog en kæmpe harddisk til dit Nas da Dsd filer fylder godt i det digitale landskab 🐂
Til top Vis andersanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andersanden
 
andersanden
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2009
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 16 April 2021 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

P.S.: læs her, https://www.instructables.com/Introduction-54/
Til top Vis andersanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andersanden
 
itjf
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 13 Oktober 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 147
Sendt: 16 April 2021 kl. 06:17 | IP-adresse registreret  

HugoB skrev: "Eller skal jeg bøje hovedet og få fat i den Denon DCD-2500NE CD-afspiller, der afspiller sacd, og så opgive drømmen om at alt kan være
på en NAS (Synology 218)"

Det kommer an på hvor mange SACD skiver du har. Du kan også nøjes med den noget billigere Denon DCD-1600NE eller gå på brugt markedet.
Til top Vis itjf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af itjf
 
alexmj
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 November 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 34
Sendt: 16 April 2021 kl. 06:32 | IP-adresse registreret  

Kunne være lækkert hvis man kunne købe rip af SACD as a service ved en eller anden 😊
Til top Vis alexmj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af alexmj
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 556
Sendt: 16 April 2021 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

alexmj skrev:
Kunne være lækkert hvis man kunne købe rip af SACD as a service ved en eller anden 😊


Det kan man jo også, men man skal bare nørde med det :) Personligt synes jeg det kunne være et spændende projekt at få fat i en gammel PS3 (må vist
ikke være slim) og så gå i gang. Men det kan næppe kategoriseres som en nem metode. På den anden side så begynder fysiske medier jo med at blive
retro fedt igen
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
Reindane
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Januar 2015
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 16 April 2021 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Det er muligt at rippe SACD’er med flere forskellige afspillere. Ikke kun PS3.
Bl.a. Sony og Pioneer har flere modeller, der kan bruges til formålet. Søg modeller på intenettet med f.eks. Søgeordet SACD-
ripper.
Selv har jeg brugt min Oppo BDP 105 (BDP 103 kan også bruges men ikke tidligere Oppo modeller).
For at komme igang skal man downloade et program, der hedder Sonore sacd_extract iso2dsd og installere på sin PC. Derefter
skal man kopiere en speciel fil til en ny USB-nøgle. Der må ikke være andre filer på USB nøglen!
Denne USB-nøgle indsættes på SACD afspilleren som dermed kan kommunikere med PC’en (ethernet eller trådløst), når man på
PC’en kører Sonore ISO2DSD programmet.
I modsætning til PS3 løsningen, skal der ikke foretages indgreb i SACD afspilleren (ihvertfald ikke i Oppo’en) gør man kan rippe
sine SACDer. Jeg har gjort det med mere end 100 SACD skiver.
Eftrfølgende har jeg så brugt J-River til at konvertere ISO filerne til DSD eller PCM.

Til top Vis Reindane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Reindane
 
4711
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 11 Februar 2020
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 16 April 2021 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Det svære ligger alene i at finde en PS3 som dels har sa-cd drev og en firmware som ikke må være højere end ver. 3.55 (som jeg husker det) Det
tager et kvarter at installere softwaren en gang for alle. Herefter ripper du sa-cd med 3 tastetryk, ikke noget Usb pjat, iso filen sendes via wifi til din
nas. Mange afspillere til PC/mac f.eks Jriver afspiller fint iso filer, så fil konvertering er unødvendig.
Til top Vis 4711's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 4711
 
HugoB
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 18 April 2021 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Hvor er det fantastisk at være i selskab med så mange vidende mennesker. Og tak for det. Jeg- er nu blevet så oplyst, at jeg
beslutter mig for en Denon DCD-1600NE.
MEN -
og jeg håber det er ok at rejse et nyt spørgsmål her i tråden, som stadig vedrører SACD afspilning:

Problemet er, hvordan jeg slutter SACD spilleren til anlægget, som er en Primare SC 15.
Der er to indgange, enten analog eller digital (toslink) I mit tilfælde er jeg nødt til at bruge toslink, fordi det analoge input allerede
er optaget af grammofonen (riia).
Jeg har læst mig til - (og her jeg krydser fingre for at det er forkert) at Denon- eller hvilken som helst SACD afspiller kun er i stand
til at sende SACD signalet via den analoge udgang, og det der kommer på den digitale er som en almindelig CD.
Det håber jeg virkelig ikke ... Hvad er op og ned her? Kan I hjælpe?
Til top Vis HugoB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HugoB
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 556
Sendt: 18 April 2021 kl. 07:38 | IP-adresse registreret  

En DAC (indbygget eller ekstern) skal understøtte formatet. SACD er DSD og alt andet er PCM. Digital indgangen på din primare
understøtter DSD, men brug coax indgangen, da den har større båndbredde end de optiske.
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
itjf
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 13 Oktober 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 147
Sendt: 18 April 2021 kl. 08:00 | IP-adresse registreret  

Min Denon kan kun sende SACD via den analoge udgang. Har prøvet via optisk udgang og her er der ingen lyd.
Til top Vis itjf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af itjf
 
Reindane
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Januar 2015
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 18 April 2021 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

HugoB, Det er desværre korrekt at du kun kan afspille SACD (DSD) via de analoge udgange på den Denon afspiller du nævner.
Dette skyldes at Sony, som har rettighederne til SACD formatet, ikke ønsker at man skal kunne rippe indholdet af SACD
skiverne. Du kan derfor IKKE sende SACD signal via Toslink eller Coax Spdif til din Primare. KUN analog. Denne begrænsning
gælder alle SACD afspillere.
Visse SACD afspillere kan udover RCA/XLR udgangen sende SACD via HDMI. Dette gælder bl.a. Oppo. Men det kræver så en
forstærker med HDMI indgang.
Til top Vis Reindane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Reindane
 
Reindane
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Januar 2015
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 18 April 2021 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

HugoB, hvis du er interesseret i at kunne rippe dine SACD skiver, er der lige nu en Oppo 105 afspiller til salg her på hifi4all.
Den vil måske være et bedre bud end den Denon 1600 du nævner. Og så har Oppoen digital USB indgang, så den kan bruges
som DAC, til at afspille DSD filer fra en USB harddisk.
Bare en tanke...
Til top Vis Reindane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Reindane
 
HugoB
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 Februar 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 18 April 2021 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Reindane skrev:
HugoB, Det er desværre korrekt at du kun kan afspille SACD (DSD) via de analoge udgange på den Denon
afspiller du nævner.
Dette skyldes at Sony, som har rettighederne til SACD formatet, ikke ønsker at man skal kunne rippe indholdet af SACD
skiverne. Du kan derfor IKKE sende SACD signal via Toslink eller Coax Spdif til din Primare. KUN analog. Denne begrænsning
gælder alle SACD afspillere.
Visse SACD afspillere kan udover RCA/XLR udgangen sende SACD via HDMI. Dette gælder bl.a. Oppo. Men det kræver så en
forstærker med HDMI indgang.


Det var hvad jeg havde frygtet. Så her opstår 2 spørgsmål ud fra det du skriver.
1. Kan man på en eller anden måde 'dele' den analoge indgang på min Primare SC15 - altså lave et 'dobbeltstik' der både rummer
grammofon og SACD spiller? Det er nok dumt spurgt - man anyway..
2. Jeg skal ud og tjekke om der findes en ordentlig Sony SACD spiller OG kan den så sende SACD-signal via digital indgang?

Til top Vis HugoB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HugoB
 
Reindane
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 Januar 2015
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 10
Sendt: 18 April 2021 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

HugoB: 1. At tilslutte din pladespiller til samme indgang som en CD/SACD afspiller kan være problematisk, fordi signalet fra
pickup’en meget let kan opsamle brum. Så det kræver en eller anden omskifter/tilslutnings boks før din Primare for at det kan
lykkes.
2. Det nytter ikke at købe en Sony SAcD afspiller. Den kan heller ikke afspille SACD signalet via digitale udgange. Kun de
analoge! Det har aldrig været meningen, at man skulle kunne kopiere ISO filerne (SACD) fra skiverne, da de er omfattet af
pladeselskabernes
patentrettigheder.
Til top Vis Reindane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Reindane
 
Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Februar 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 665
Sendt: 18 April 2021 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Arcam sælger stadig en betalelig SACD afspiller.

__________________
mvh
Jens-B
Til top Vis Jens-B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens-B
 
Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 741
Sendt: 18 April 2021 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Reindane skrev:

2. Det nytter ikke at købe en Sony SAcD afspiller. Den kan heller ikke afspille SACD signalet via digitale udgange. Kun de
analoge! Det har aldrig været meningen, at man skulle kunne kopiere ISO filerne (SACD) fra skiverne, da de er omfattet af
pladeselskabernes
patentrettigheder.


Min Sony UBP-X700 afspiller SA-CD fint, men den har ikke nogen analoge udgange. Kun HDMI og Coaxial output.

__________________
mvh
Ningbo
Til top Vis Ningbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ningbo Besøg Ningbo's Websted
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes