Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 13:16   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forringelse af forstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 05 April 2021 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Spekulerer på, om ingen af jer savner de gode, gamle dage, hvor man
gik ind i butikken, lyttede lidt og så købte det, man synes var pænest.........
gik hjem og satte det sammen og spillede fuldt ud tilfreds i en længere årrække???
Joo... det startede jeg med at gøre i slutningen af 90'erne i hifiklubben.  Men nu vil jeg gerne have lidt mere bevis for en given ydelse.... ud over design og udseende
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 05 April 2021 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

@Bergholt
Desværre er jeg ikke længere fan af Vincent grej. De havde en lille integreret forstærker som spillede fint på mindre højttalere. Men jeg har også ejet SAV P-200. Den skulle umiddelbart være en stor stærk og solid basse, men har bare ikke ikke særlig god kontrol over bassen. Jeg testede den imod en anden 200W forstærker, som der havde langt bedre kontrol..... man kunne simpelthen se at ved samme volumen, så blafrede basenhederne mere ukontrolleret med Vincenten end med de Groundsound forstærkere jeg har nu. Den spillede sikkert fint nok højere oppe i frekvens... men bas-kontrol.... NOT.
Husk også at din dæmpningsfaktor er et test-bænk-øjebliksbillede.... hvilket betyder mindre i den virkelige verden. Dvs. at en dæmpningsfaktor er et tal taget direkte ud fra forholdet imellem den ohm'ske modstand på den højttaler du bruger og den udgangsimpedans som forstærkeren har. Men da modstanden hele tiden ændre sig i højttaleren og udgangsimpedansen på forstærkeren ikke fortæller noget om driver-trinnet... dvs den del af elektronikken i forstærkeren der styre udgangene på forstærkeren.... så kommer du desværre ikke langt med denne ene detalje.
Hvor mange elektrolytter der sidder i en forstærker, fortæller desværre heller ikke meget. Tingene skal hænge sammen. Så hvis du har en stor strømforsyning, men ikke har styringen til at kontrollere al den power, så får du heller ikke noget ud af det.
Så en forstærker skal ikke nødvendigvis være stor, tung eller dyr.... den skal være lavet rigtigt til opgaven... og det får vi desværre sjældent noget at vide om Vi får et pænt billede + et par detaljer og en pris.... lidt som at bestille en pizza
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
bergholt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Marts 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 220
Sendt: 05 April 2021 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

@Boydk - i starten af 90'erne gjorde jeg det også lidt svært for mig selv ved at bygge et sæt Speak & Abyss, fremfor at vælge et sæt flotte B&W-højttalere. ;)

Men jeg var ikke i tvivl, da jeg købte mine Harbeth-højttalere - efter at have lyttet til dem ret kort. Havde samme oplevelse som at smage en rigtig god vin, som bare går rent ind intuitivt eller at se et maleri, det ikke er nødvendigt at analysere på for at tænke, det svinger; eller et digt eller en bog.

Jeg gav en Parasound A23+-fortærker et lyt også sammen med en Mytek-DAC. Det gav rigtig god mening at kunne høre samme højttalermodel på forstærker og DAC/forforstærker.

@Digital_Thor
Jeg ved ikke, den Vincent, du har haft, men jeg er blevet anbefalet at få skiftet rør på min - de forvents at holde 10.000-15.000 timer, men er desværre loddet fast - og at trætte rør kunne give dårligt basgreb. Jeg har lige lyttet lidt forskelligt igennem med høje basniveauer og ser ingen blafren.

Hvis jeg skal sammenligne med Parasound A23+, oplevede jeg ift bas ikke den store forskel, men Vincent'en er lidt mere blød/varm/udetaljeret med fare for at bruge farlige ord.

__________________
-- Kasper Bergholt
Til top Vis bergholt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bergholt Besøg bergholt's Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2698
Sendt: 05 April 2021 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

@bergholt
Jeg har gennemlyttet din playliste fra tidligere i tråden.
På den baggrund er jeg af den opfattelse at du roligt kan erhverve dig den Accuphase forstærker du har i tankerne.
Hvad angår høj dæmpningsfaktor eller stor strømforsyningsydelse er der ikke passager i de anførte musiktitler som kræver det.
Det store behov for strøm ligger i basområdet. Det er også her behovet for dæmpningsfaktor har størst betydning.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1060
Sendt: 06 April 2021 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

Jeg syntes at Boydk er inde på noget, det med at ikke tænke for meget over det? Personligt betyder mærker eller udseende ret
lidt. Og dog. Hvis du ikke kan leve uden en Accuphase, så køb den dog. Ellers vil du fremover fortryde det. Vi er rigtigt gode til,
at rose produkter og præferencer vi selv har. Nogle gange tror vi at opgraderinger er bedre og det lyder bedst. Måske bare
anderledes.
Det gælder vel om at man nyder at lytte til det meste, af den musik man lytter til. Og at anlægget kan det. Hvis du selv syntes,
at svagheden ligger et andet sted, så start der?
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes