Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. april 2024 | 16:29   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Ombytning af fase og nul (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lars Nielsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Diyhifi.dk

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 19 Marts 2021 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

7100Vejle skrev:
Nu har jeg vendt stikket til mit, tv, Blue ray, xbox og wifi router. Ingen forskel overhovedet. Jeg har målt mellem chassis på mine aparater og en radiator, da jeg ikke har jord i kontakt. Alt efter hvordan jeg vendte mine stikpropper, var der henholdsvis 117V og 99V. Jeg har så gået efter 99V. Når jeg så vender proppen som anlægget er forbundet til, og spændingen bliver højere, hører jeg faktisk heller ingen forskel. I hvert fald ville jeg ikke kunne sige hvad det var korrekt i en blindtest.


Hvis du måler de samme 99V eller 117V på alle apparater, så har du ikke gjort det rigtigt. Det kan ikke passe at dine apparater hver især alle måler 99V eller 117V. Så er der større chance for at vinde i Lotto...

Hvis du ikke har jord i din stikkontakt, så anbefaler jeg at du laver lokal jording mellem dine apparater.

__________________
MVH

Lars Nielsen
Til top Vis Lars Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars Nielsen Besøg Lars Nielsen's Websted
 
Lars Nielsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Diyhifi.dk

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 19 Marts 2021 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Jens Mortensen skrev:
Sikken mange indlæg.

Tak til Lars Nielsen for god og forståelig vejledning. Jeg har jord i stikket i væggen, men vejledningen fungerer alligevel. Jeg har allerede vendt stikket til BlueRay'en, og det virker. De andre stik var heldigvis vendt rigtigt.

Mvh Jens.


Hej Jens

Hvis du udfører målingen med jord forbundet, kan du ikke måle noget, så det lyder lidt mærkeligt..?

Det er meget vigtigt at lave målingen med jord afbrudt, og så forbinder man jord efterfølgende.

__________________
MVH

Lars Nielsen
Til top Vis Lars Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars Nielsen Besøg Lars Nielsen's Websted
 
Lars Nielsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Diyhifi.dk

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 19 Marts 2021 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

henrikn skrev:
Hvis du måler ca. halvdelen af netspændingen, så er der sandsynligvis et filter med 2 y kondensatorer. Men skal det fungere optimalt skal du jorde dine apperater. Om du kan høre det, har jeg ikke nogen holdning til :)


Det er langt fra altid at jording af hifi udstyr giver bedre lyd, det kan også give dårligere lyd..

Jeg har dog erfaret en meget vigtig ting, og det er at lokal jording giver altid bedre lyd, og hvis man har jord på alle sine apparater, så kan man sige at lokal jording er med i prisen.

Hvad er lokal jording? Lokal jording betyder at chassis på samtlige apparater er forbundet direkte med en god forbindelse. Mange fine apparater har en GND skrueterminal på chassis, og denne skal så forbindes med en god solid ledning til de andre apparater. Typisk vil man vælge at lade forforstærkeren være samle punkt for alle disse forbindelser. Fordelen ved at gøre dette, er at lækstrømme ikke løber i signalkablerne, hvor det kan medføre dårligere lyd, brum og støj.

Hvis alle apparaterne er forbundet med korrekt apparatstik og ledning med jord til en stikdåse og kontakt med jord, så vil det i langt de fleste tilfælde være tilstrækkeligt. Men mener man det seriøst, og har et anlæg i den dyre ende, så vil jeg klart anbefale lokal jording som et ekstra supplement, da det kan give et lille løft på lyden.

__________________
MVH

Lars Nielsen
Til top Vis Lars Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars Nielsen Besøg Lars Nielsen's Websted
 
itjf
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 13 Oktober 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 147
Sendt: 19 Marts 2021 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Wendt skrev:
https://www.youtube.com/watch?v=uYI1u3epJb8

Gør han det ikke forkert i videoen?

L = fase (polsøger lyser)
N = nul

I videoen måler han på N.
Til top Vis itjf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af itjf
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 336
Sendt: 19 Marts 2021 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Lars Nielsen skrev:
7100Vejle skrev:
Nu har jeg vendt stikket til mit, tv, Blue ray, xbox og wifi router. Ingen forskel overhovedet. Jeg har målt mellem chassis på mine aparater og en radiator, da jeg ikke har jord i kontakt. Alt efter hvordan jeg vendte mine stikpropper, var der henholdsvis 117V og 99V. Jeg har så gået efter 99V. Når jeg så vender proppen som anlægget er forbundet til, og spændingen bliver højere, hører jeg faktisk heller ingen forskel. I hvert fald ville jeg ikke kunne sige hvad det var korrekt i en blindtest.


Hvis du måler de samme 99V eller 117V på alle apparater, så har du ikke gjort det rigtigt. Det kan ikke passe at dine apparater hver især alle måler 99V eller 117V. Så er der større chance for at vinde i Lotto...

Hvis du ikke har jord i din stikkontakt, så anbefaler jeg at du laver lokal jording mellem dine apparater.


Hmmm. Det kan godt være du har ret. Nu prøvede jeg, ganske hurtigt godt nok, at forbinde com på multimeteret til radiatoren, og forbinde den røde målepind på aparaterne. Nu målte jeg:

Effektforstærker 2.2Vac - 2.4Vac
pre        &nb sp;        &nb sp;2.4Vac - 2.7Vac
CD        &nbs p;        &nbs p; 2.7Vac - 2.7Vac.

Hvorfor det har ændret sig, eller hvad jeg har lavet af fejl, aner jeg ikke.

Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
Lars Nielsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Diyhifi.dk

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 19 Marts 2021 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

itjf skrev:
Wendt skrev:
https://www.youtube.com/watch?v=uYI1u3epJb8

Gør han det ikke forkert i videoen?

L = fase (polsøger lyser)
N = nul

I videoen måler han på N.


Han måler på N = Lampen lyser = Han vender stikket, fordi lampen ikke skal lyse når man måler på N.



__________________
MVH

Lars Nielsen
Til top Vis Lars Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars Nielsen Besøg Lars Nielsen's Websted
 
Lars Nielsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Diyhifi.dk

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 19 Marts 2021 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

7100Vejle skrev:
Hmmm. Det kan godt være du har ret. Nu prøvede jeg, ganske hurtigt godt nok, at forbinde com på multimeteret til radiatoren, og forbinde den røde målepind på aparaterne. Nu målte jeg:

Effektforstærker 2.2Vac - 2.4Vac
pre        &nb sp;        &nb sp;2.4Vac - 2.7Vac
CD        &nbs p;        &nbs p; 2.7Vac - 2.7Vac.

Hvorfor det har ændret sig, eller hvad jeg har lavet af fejl, aner jeg ikke.



Apparatet du måler på, må kun være forbundet til 230VAC. Alle andre signal kabler osv. skal afmonteres inden måling.



__________________
MVH

Lars Nielsen
Til top Vis Lars Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars Nielsen Besøg Lars Nielsen's Websted
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 336
Sendt: 19 Marts 2021 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Ja. Det er også den måde jeg har gjort det på. Ved cd skulle der stå 2.7V - 3.3V
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
Lars Nielsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Diyhifi.dk

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 19 Marts 2021 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Det er lidt mærkeligt at værdierne er lave og meget ens.. Jeg vil forvente at se noget som dette:

Power amp = 70V eller 90V
Pre amp     = 30V eller 50V
CD spiller   = 15V eller 30V

Er du sikker på at der er jord på din radiator?

__________________
MVH

Lars Nielsen
Til top Vis Lars Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars Nielsen Besøg Lars Nielsen's Websted
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 336
Sendt: 19 Marts 2021 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Som sagt, har jeg før målt meget højere værdier ved at gøre det på samme måde, så det undrer også mig. Og jeg kan huske det, for jeg vidste ikke der kunne være så høje spændinger mellem chassis og jord.
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 980
Sendt: 19 Marts 2021 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Lars Nielsen skrev:
henrikn skrev:
Hvis du måler ca. halvdelen af netspændingen, så er der sandsynligvis et filter med 2 y kondensatorer. Men skal det fungere optimalt skal du jorde dine apperater. Om du kan høre det, har jeg ikke nogen holdning til :)

Det er langt fra altid at jording af hifi udstyr giver bedre lyd, det kan også give dårligere lyd..

Jeg har dog erfaret en meget vigtig ting, og det er at lokal jording giver altid bedre lyd, og hvis man har jord på alle sine apparater, så kan man sige at lokal jording er med i prisen.

Hvad er lokal jording? Lokal jording betyder at chassis på samtlige apparater er forbundet direkte med en god forbindelse. Mange fine apparater har en GND skrueterminal på chassis, og denne skal så forbindes med en god solid ledning til de andre apparater. Typisk vil man vælge at lade forforstærkeren være samle punkt for alle disse forbindelser. Fordelen ved at gøre dette, er at lækstrømme ikke løber i signalkablerne, hvor det kan medføre dårligere lyd, brum og støj.

Hvis alle apparaterne er forbundet med korrekt apparatstik og ledning med jord til en stikdåse og kontakt med jord, så vil det i langt de fleste tilfælde være tilstrækkeligt. Men mener man det seriøst, og har et anlæg i den dyre ende, så vil jeg klart anbefale lokal jording som et ekstra supplement, da det kan give et lille løft på lyden.



Det med at jord ikke altid giver lydforbedring, har jeg også erfaret. Og du skriver, at jord skal være lokal jord, og det har jeg ikke. Jeg har seperat el-gruppe til mit anlæg, med jord i el-udtagene, men de deler jord med husets standard jordforbindelse. Og, der kan være en mængde støj på denne jordledning, så lokal jord giver mening, alt sit egen spyd i haven - ellers undgå jordtilslutning.

Men, eller og, hvorfor jord til anlæggets apparater? De er jo forbundne med kablernes stel og ingen af apparaterne har jordtilslutning som en sikkerhedsanordning. Er jordtilslutning ikke bare en "løsning" på et problem der ikke eksisterer? Men det at man har gjort noget ekstra ved anlægget kan nemt føre til, at evt. lydforskel opleves til det bedre, også selvom det medfører forringelse ;-)



__________________
Er nu passiv og sporadisk læser
Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen
 
henrikn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 April 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 191
Sendt: 19 Marts 2021 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Lars Nielsen skrev:
henrikn skrev:
Hvis du måler ca. halvdelen af netspændingen, så er der sandsynligvis et filter med 2 y kondensatorer. Men skal det fungere optimalt skal du jorde dine apperater. Om du kan høre det, har jeg ikke nogen holdning til :)

Det er langt fra altid at jording af hifi udstyr giver bedre lyd, det kan også give dårligere lyd..

Jeg har dog erfaret en meget vigtig ting, og det er at lokal jording giver altid bedre lyd, og hvis man har jord på alle sine apparater, så kan man sige at lokal jording er med i prisen.

Hvad er lokal jording? Lokal jording betyder at chassis på samtlige apparater er forbundet direkte med en god forbindelse. Mange fine apparater har en GND skrueterminal på chassis, og denne skal så forbindes med en god solid ledning til de andre apparater. Typisk vil man vælge at lade forforstærkeren være samle punkt for alle disse forbindelser. Fordelen ved at gøre dette, er at lækstrømme ikke løber i signalkablerne, hvor det kan medføre dårligere lyd, brum og støj.

Hvis alle apparaterne er forbundet med korrekt apparatstik og ledning med jord til en stikdåse og kontakt med jord, så vil det i langt de fleste tilfælde være tilstrækkeligt. Men mener man det seriøst, og har et anlæg i den dyre ende, så vil jeg klart anbefale lokal jording som et ekstra supplement, da det kan give et lille løft på lyden.



Som jeg skrev ville jeg netop ikke forholde mig til lyden. Men udelukkende filteret. Og min tanke er, at i tilfælde af der er monteret y kondensatorer, bør man jorde. Ellers kan også risikere, at få et lille rap over fingrene, hvis man samtidig fx. røre ved en radiator. Ikke noget farligt, men det kan mærkes :-o Filteret er også mest effektivt, med jord.

Man kan som du skriver også fjerne dem, men det reducere effektiviteten med diff. mode støj. Hvis man begynder at jorde, skal man i nogle tilfælde tænker sig meget om, så man ikke får lavet groundloops, for som du nævner, kan der også løbe strøm i skærme på signalkabler. Den strøm kan du ikke måle med et alm. multimeter. Men man kommer langt hvis man reducere arealer.

Har selv haft en trafo, for nogle år siden, uden magnetisk afskærmning, som inducerede en strøm i sådan et loop :( Og fjernelse af en jordledning løste problemet. Jeg kunne også have valgt at føre jordledning anderledes.... Det var en trafo med UI-kerne. Ringkerner er en langt bedre løsning. Men den trafo skulle kun bruges til noget lys og andre ting...



__________________
Mvh
Henrik
Til top Vis henrikn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrikn
 
itjf
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 13 Oktober 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 147
Sendt: 19 Marts 2021 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Lars Nielsen skrev:
itjf skrev:
Wendt skrev:
https://www.youtube.com/watch?v=uYI1u3epJb8

Gør han det ikke forkert i videoen?

L = fase (polsøger lyser)
N = nul

I videoen måler han på N.


Han måler på N = Lampen lyser = Han vender stikket, fordi lampen ikke skal lyse når man måler på N.



Det er ikke korrekt, tværtimod siger han netop den skal lyse i venstre side (N)
Hvis man vil finde fasen vil man da altid måle på L, hvor pæren skal lyse.
Til top Vis itjf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af itjf
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 19 Marts 2021 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Hej Jens"

Hvis du udfører målingen med jord forbundet, kan du ikke måle noget, så det lyder lidt mærkeligt..?

Det er meget vigtigt at lave målingen med jord afbrudt, og så forbinder man jord efterfølgende."

Hej Lars.

Jeg havde forstået, at apparaterne ikke skulle være tilkoblet jord, når der måles. Det fremgår jo også af din vejledning.

Mvh Jens.
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
JeTex
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Tager en pause!

Bruger siden: 28 November 2015
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 70
Sendt: 20 Marts 2021 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Lars Nielsen skrev:
itjf skrev:
Wendt skrev:
https://www.youtube.com/watch?v=uYI1u3epJb8

Gør han det ikke forkert i videoen?

L = fase (polsøger lyser)
N = nul

I videoen måler han på N.


Han måler på N = Lampen lyser = Han vender stikket, fordi lampen ikke skal lyse når man måler på N.


Helt korrekt, Thomas måler på N og får fase, og vender stikket i strømskinnen for at opnå korrekt fase.
Han begår lidt “spejlvendingsfejl”, han vender hunstik delen væk fra kroppen med jordtilslutning nedad, og fortæller, at fasen
skal være til venstre og det er der hvor han måler set fra hans vinkel ( men det er jo når du kikker på stikket forfra, og jord
vender nedad, at fasen er til venstre). Når du vender stik væk fra kroppen, med jordtilslutning nedad, så sidder fasen til højre
(set fra ham der holder stikket), vi vil på filmen så se fasen til venstre, men hans måling ses til højre i N tilslutningen.
På mange stik er tilslutningerne markeret, og med forklaringen fra Thomas ( med fase til venstre), så vender
bogstavsmarkeringerne på hovedet, når du ser på stiktilslutningerne. Med andre ord, hvis bogstavsmarkeringerne vender rigtigt
når du ser på dem, og jordtilslutningen dermed peger opad, så sidder fasen til højre..
Til top Vis JeTex's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JeTex
 
mulle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 December 2016
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 120
Sendt: 20 Marts 2021 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Er man så heldig, at ens forstærker, CD eller andet har været testet i det tyske "Stereo", kan man her se, hvor fasen er i apparatet.
Gå ind på stereo.de under HiFi-test.
På mine dele er nul angivet med "N" på det originale netkabel.
Alternativt kunne man jo spørge Målermanden fra cirkus Nemo.
Til top Vis mulle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mulle
 
Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 417
Sendt: 20 Marts 2021 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Hvis man nu i stedet for 230v fase og en nul gav forstærkeren  2 faser på 133 v.Ville det så være ligegyldigt hvordan de vendte ? Og ville det så lyde som fase og nul rigtig forbundet eller som forkert forbundet ?



__________________

Elsker ironi Og hader pral
Jeg har egentlig aldrig lyttet til et kabel der lød dårligt
Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 20 Marts 2021 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Så ville du få 266 volt i stedet for 230.
Lur mig, dine trafoer ville begynde at knurre.
De apparater, hvor bias, max. volt på lytter m.m., er "kørt til kanten" ville komme med en mærkelig lyd/brag og
helt stoppe med at fungere
Forstår godt princippet i dit spørgsmål, men har ikke noget kvalificeret svar

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Max.H
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 August 2011
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 417
Sendt: 20 Marts 2021 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Ja undskyld mig, men da det er ac vi snakker om ,så vil man altså ifølge det jeg lærte på teknisk skole få 133 * kvadrod3 og det giver altså ca 230v


__________________

Elsker ironi Og hader pral
Jeg har egentlig aldrig lyttet til et kabel der lød dårligt
Til top Vis Max.H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Max.H
 
BCBC
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 368
Sendt: 20 Marts 2021 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Max.H skrev:
Hvis man nu i stedet for 230v fase og en nul gav forstærkeren  2 faser på 133 v.Ville det så være
ligegyldigt hvordan de vendte ? Og ville det så lyde som fase og nul rigtig forbundet eller som forkert forbundet ?


Jo, men du vil måle en spændingsforskel til jord på 133 v +/- det løse.


__________________
Livet er som en BOX med hifi, man ved aldrig hvad man får!
Til top Vis BCBC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BCBC
 

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes