Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. april 2024 | 10:26   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Hvilken dac? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Telcontar
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Juni 2020
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 16 Marts 2021 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Hejsa folkens,

Jeg har modtaget mine nye hovedtelefoner Sennheiser HD 650. Jeg regner med at købe en LittleDot MK II hovedtelefonforstærker.

Men jeg har aldrig før købt en standalone DAC. Jeg har lige hurtigt fundet "den første, den bedste"... Den dukkede op, da jeg google "DAC". Den er fra Cambridge Audio, som jeg egentlig mener er kendt for at være et ganske hæderligt mærke.

Men, jeg kan ikke lade være med at snuble over, at den "kun" klarer frekvenser mellem 20-20.000hz, hvor mine hovedtelefoner kan klare 10-41.000hz og LittleDot MK II 10-100.000hz.
Er det fjollet at bekymre sig om? Jeg kan alligevel ikke høre det over 20.000hz. Men jeg tænker bare, at det kan være vi opfatter det, selvom vi ikke hører det, at det rent faktisk er en del af lydbilledet.

Hvis man ser bort fra det ene problem, er det så en god DAC? Kvalitetsmæssigt, passer den så ifht. resten?

Hvilke gode alternativer er der? Jeg håber at kunne slippe med maks 2.000kr, men afhold jer ikke fra at foreslå noget der er lidt dyrere. Det skal jo helst passe til hinanden, og jeg aner ikke hvorvidt en DAC er dyr eller billig ifht. resten.

På forhånd tak. :)

Ps. den skal kunne tilsluttes til computer via USB - Pointen er at undgå udgiften til et godt lydkort. (Et lydkort spilder penge på alt muligt andet, jeg ikke har behov for hvis jeg køber LittleDot MK II)

Til top Vis Telcontar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Telcontar
 
no1Klein
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 290
Sendt: 16 Marts 2021 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Du kan også nøjes med at købe en DAC med hovedtelefon forstærker

Mvh

Til top Vis no1Klein's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af no1Klein
 
Wendt
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 170
Sendt: 17 Marts 2021 kl. 02:19 | IP-adresse registreret  

Af plads hensyn har jeg igennem et stykke tid kun kunne spille CD og jeg besluttede derfor at opgradere og købe en god DAC,
valget faldt på en kinesisk fabrikant, Denafrips som jeg varmt kan anbefale. De fås i alle prisklasser og købes via postordre i
Singapore. Prøv at check det ud. Det med frekvenser du nævner vil jeg ikke gå højt op i. Se på byggekvaliteten.

Bh

Rasmus

__________________
Rør & horn
Mit setup http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=97807&PN=1
Til top Vis Wendt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wendt Besøg Wendt's Websted
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2039
Sendt: 17 Marts 2021 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

Kig på AudioScienceReview.
Han måler og anmelder udstyr, og der er en masse hovedtelefonforstærkere m/u DAC.
Jeg ville selv købe en Topping der kan det jeg har brug for, tror jeg.
De fåes blandt andet her.

mvh

Præsten

__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 
Berggreen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 25
Sendt: 17 Marts 2021 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Jeg ville ikke gå så meget op i målinger, brug dine ører. I disse tider er det nok mere reviews og test. Har selv en Audiolab M-dac mini og en Audio
Note 1.2 dac. Audio Note måler sikkert ikke så godt, men lyder klart bedst.
Til top Vis Berggreen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Berggreen
 
no1Klein
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 25 December 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 290
Sendt: 17 Marts 2021 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Personlig ville jeg se efter SMSL, der har flere DAC/Hovedtelefon forstærker i din prisklasse.
Se på hjemmeside om der noget der passer dig.

Har selv deres M400 som jeg kan varmt anbefale

Mvh
Til top Vis no1Klein's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af no1Klein
 
Avenv2
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Marts 2021
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3
Sendt: 17 Marts 2021 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Du skal ikke se dig blind på frekvenser, det er ikke det vigtige...

En af de bedst lydende er Chord Mojo, måske du kan finde en brugt til budgettet.

Ellers er Henry Audio DAC MKIII et godt bud - Henry
Audio DAC


Topping, Schiit også værd at kigge på...

Til top Vis Avenv2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Avenv2
 
Telcontar
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Juni 2020
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 17 Marts 2021 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Tak for kommentarerne.

Avenv2:
Den Henry Audio MK 3 ser rigtig god ud, og får fremragende anmeldelser. Så den tror jeg, jeg vil prøve at se om jeg kan få fat i - Hvilket desværre er
sværere end forventet.
Til top Vis Telcontar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Telcontar
 
Telcontar
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Juni 2020
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 20 Marts 2021 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

HOV! Det var fuldstændig misset for mig, jeg kan bare bestille den via deres hjemmeside! FEDT! :)
Til top Vis Telcontar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Telcontar
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 21 Marts 2021 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg generelt ikke den store respekt for What HiFi, da det jo ikke lige frem er det mest seriøse blad om hifi. Så jeg bliver da en smule bekymret, når de skriver en så relativt ringe anmeldelse som denne https://www.whathifi.com/henry-audio/usb-dac-128-mkii/review

Essensen af det er, at den har både ringe byggekvalitet og en ikke særlig god lyd. Hvis jeg overhovedet skulle overveje sådan een, så skulle jeg høre den først.
Mvh. Lars.

Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 21 Marts 2021 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Jeg glemte lige at skrive, at de mener at Dragonfly Fire Red er langt bedre, på trods af, at den mest er tiltænkt bug med hovedtelefoner. Normalt kunne det jo være et problem, men i denne kontekst er det vel snarere en fordel?
Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
Telcontar
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Juni 2020
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 21 Marts 2021 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Highmass skrev:

Nu har jeg generelt ikke den store respekt for What HiFi, da det jo ikke lige frem er det mest seriøse blad om hifi. Så jeg bliver da en smule bekymret, når de skriver en så relativt ringe anmeldelse som denne mkii/review">https://www.whathifi.com/henry-audio/usb-dac -12 8-mkii/review

Essensen af det er, at den har både ringe byggekvalitet og en ikke særlig god lyd. Hvis jeg overhovedet skulle overveje sådan een, så skulle jeg høre den først.

Mvh. Lars.



Tak for input.

Har du kigget på deres hjemmeside? https://www.henryaudio.com/dk/reviews/
Der er en hel stribe meget positive reviews. Men det er måske ligegyldige kilder, jeg ikke bør vægte? Jeg synes det lød meget reelt med "lydogbillede", "hifiplus.com", Stereo+ som tydeligvis er et blad, der vel næppe kan tillade sig at tilsidesætte deres reliability bare for at glæde nogle landsmænd.

Dragonfly Fire Red bliver det ikke, det skal være en standalone DAC.

Til top Vis Telcontar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Telcontar
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 21 Marts 2021 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Hej igen.
Nej, jeg havde ikke kigget på deres hjemmeside. Men det har jeg nu, og jeg kan se at der er mange fine anmeldelser der. Nu kender jeg ikke noget til kompetenceniveauet indenfor hifi på eksempelvis Dagens Næringsliv og Forbes, men jeg har mine tvivl. Det er jo ikke unormalt, at producenter bruger de positive anmeldelser, så det jeg i denne sammenhæng lægger vægt på, er om der er positive anmeldelser fra kilder som jeg har tillid til, samt ikke mindst om der er det fra mange pålidelige kilder.

Den eneste af dem som bringes på hjemmesiden som jeg normalt har tillid til (Men der er mange af dem som jeg ikke kender), er hifi+. Det er mit indtryk, at de plejer at vide hvad de skriver om. Jeg har ikke noget specielt ønske om at overtale dig til en Dragonfly. Jeg kender den ikke, og det eneste formål med at nævne den, var gøre dig opmærksom på what hifi (Som jeg som tidligere nævnt har begrænset tillid til), mener at den er langt bedre til stort set samme pris.

Personligt ville jeg dog finde en dac, som ikke udelukkende har usb tilslutning (Måske også noget med balancerede udgange). Men jeg er også så gammeldags, at jeg kun spiller digitalt på cd (Og egentlig hellere hører vinyl). Jeg har hørt en del dyre computer set-ups, men jeg har endnu ikke hørt noget som jeg synes kan matche et godt cd-drev.
Mvh. Lars.

Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
Telcontar
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Juni 2020
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 21 Marts 2021 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Tak for feedback, igen.

Helt enig, anmeldelserne fra Forbes og Dagens Næringsliv, er heller ikke det der bringer sindet i kog her. Nu sidder jeg i stedet og kigger på Schiit, og tænker jeg bestiller en Schiit Modi 3+ og en Schiit Vali 2+. Et kompromis, men forhåbentlig et kompromis jeg bliver tilfreds med.
Til top Vis Telcontar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Telcontar
 
Pihl
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Indlæg: 977
Sendt: 22 Marts 2021 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke hørt den, men hvis du kun skal bruge den med din pc, så ville jeg ikke være bekymret for at forsøge den! Og en rørforstærker til din HD650
er nok også en god plan

__________________
Hilsen Pihl
Til top Vis Pihl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pihl
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes