Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. april 2024 | 08:41   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Doxa 70 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lahnet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 186
Sendt: 06 Marts 2021 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

Mon her stadig sidder nogle Doxa eksperter, som kan hjælpe med min nyindkøbte Doxa 70.

Jeg kan allerede efter nogle timers brug konstatere at den bliver jeg glad for. Den lyder lidt tilbagelændet, men med en detaljerigdom som overrasker. Jeg tvivler på at den kan give lyttetræthed. Tør jeg sige den lyder næsten røragtigt.

Det ligner en af de første, måske kan det ses mere præcis af billederne? Ser den original ud?

Ringkernen snakker lidt, det er mekanisk og ikke særligt meget, men såvidt jeg husker og kan læse mig til er det en af opgraderingsmulighederne. Nogle som ved mere om dette?

__________________
Venligst,
Henrik Lahnet
Til top Vis Lahnet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lahnet Besøg Lahnet's Websted
 
Lahnet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 186
Sendt: 06 Marts 2021 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Billeder

Jeg ved ikke hvorfor det ikke virkede i første indlæg.

__________________
Venligst,
Henrik Lahnet
Til top Vis Lahnet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lahnet Besøg Lahnet's Websted
 
reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 Maj 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 465
Sendt: 06 Marts 2021 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Doxa lyder formidabelt, men dem jeg har haft har slid set ret så hjemmebygget ud. Så den er sikkert helt ok
Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 07 Marts 2021 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Jeg har ganske vist ikke set en original Doxa70, men efter at have set billederne anser jeg det for
fuldstændig usandsynlig at den pågældende forstærker er original. Bemærkningen om at standarden ligner noget hjemmebyg kunne godt passe med billederne, men alene det at bruge træklodser til at understøtte de fire store lemfældigt tilføjede gule kondensatorer på udgangstrinnene indikerer at der har været en klamphugger inde over byggeprocessen.

Kigger vi så på den positive del af helheden er der brugt RIFA elektrolytter. De bedste fra skuffen! Og dem skal du IKKE pille ved. Læs: aldrig. Og midt i ledningsrodet er der på mirakuløs vis anvendt perfekt stjernestel som et vigtigt element i din beskrivelse af gengivelsen. Heller ikke det må du ændre i et svagt øjeblik af modifikations ekstase. Men du kunne passende flytte det uskærmede signalkabel fastgjort til tråden til højttalerudgangen i højre kanal på afstand af denne.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Lahnet
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 186
Sendt: 08 Marts 2021 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Jeg har ganske vist ikke set en original Doxa70, men efter at have set billederne anser jeg det for fuldstændig usandsynlig at den pågældende forstærker er original. Bemærkningen om at standarden ligner noget hjemmebyg kunne godt passe med billederne, men alene det at bruge træklodser til at understøtte de fire store lemfældigt tilføjede gule kondensatorer på udgangstrinnene indikerer at der har været en klamphugger inde over byggeprocessen.

Kigger vi så på den positive del af helheden er der brugt RIFA elektrolytter. De bedste fra skuffen! Og dem skal du IKKE pille ved. Læs: aldrig. Og midt i ledningsrodet er der på mirakuløs vis anvendt perfekt stjernestel som et vigtigt element i din beskrivelse af gengivelsen. Heller ikke det må du ændre i et svagt øjeblik af modifikations ekstase. Men du kunne passende flytte det uskærmede signalkabel fastgjort til tråden til højttalerudgangen i højre kanal på afstand af denne.

 

Tak for svar og hjælpen med at vise et billede.

RIFA lytterne har jeg selv i mellemtiden fundet ud af har været skiftet. Heldigt at det er til nogle fra øverste hylde, så dem bliver der ikke pillet ved. Det uskærmede signalkabelel flytter jeg. De gule kondensatorer som åbenbart er monteret i forbindelse med en reparation, har de indflydelse på lyden og vil der evt. være noget og hente her?

Ringkernen skal skiftes på et tidspunkt, det er som om der er forberedt til 2 ved siden af hinanden istedet for den ene der sidder nu. Det må jeg grave lidt i :-)



__________________
Venligst,
Henrik Lahnet
Til top Vis Lahnet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lahnet Besøg Lahnet's Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 08 Marts 2021 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

De gule kondensatorer er uden tvivl monteret som erstatning i forsøget på forbedring af lyden. Så vidt jeg kan se er de rullet af
kobberfolie. Min eneste anke er deres lemfældige montering. Hvad angår transformatoren og dens mekaniske støj har jeg et
forslag. I stedet for gummiskiverne monterer du to rondeller af 6-8 mm tykt filt og spænder bolten igen. Gummiet har det med
at blive hårdt med tiden. Det gør filt ikke. Og samtidig fordeler det trykket over et større areal, så viklingerne holdes på plads og
i ro.
Forstærkeren har uden tvivl været udstyret med eller blot forberedt til to transformatorer. Den er jo også udstyret med to
ensrettede. Men med måden strømforsyningens stjernestel (måden transformator, elektrolytter, returstrøm fra højttalerudgangen
og forbindelsen til signalground på indgangen) er der ud fra egne erfaringer ingen grund til at udskifte og erstatte
transformatoren med to - af pladshensyn - mindre transformatorer. For jo strørre kernen er jo tykkere tråd bruges der og jo
mindre modstand er der i strømforsyningen. Jo mere strøm kan den klare når højttalerne kortvarigt kræver det. Det er resultatet
af egne praktiske erfaringer. Klik på www ikonet lige nedenfor og se lidt forklarende billeder.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 08 Marts 2021 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

En umodificeret Doxa 70 ser normalt således ud



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2744
Sendt: 08 Marts 2021 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

En modifikation må bare ikke ende sådan .......

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6261
Sendt: 08 Marts 2021 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  


Det ligner noget fra København´s HiFi-Klub

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes