Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 14:03   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: 1 vs. 2 subwoofere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 643
Sendt: 18 Februar 2021 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

Nils Valla: Er det ikke meget rart at sidemanden hører det samme som dig? Variationen er jo ikke kun et problem når du går rundt i rummet - det kan være problemer på under en halv meter.

Derudover... Selv dét at få bassen i skabet i én enkelt lytteposition er stadig svært med en enkelt sub og du vil stadig få gavn af flere - specielt hvis du ønsker bare en smule fleksibilitet ift. hvor du gerne vil have en stor kasse ståened.

Fun fact: To subs i et rum vil skabe en "virtuel subwoofer" svarende til, at der står en sub og spiller midt mellem de to subs. Og hvorfor er det smart? Har du en enkelt subwoofer pg finder ud af, at den lyder bedst lige midt på gulvet i lytterummet hor den er til stor gene... Så kan du bruge to subs til at skabe en virtuel sub præcis dér hvor den burde have stået, og voila! Du har placeret dine subs pænt men får lydmæssige fordele af det optimale sted.

PS: Møbler har absolut ingen indflydelse på hvordan subs opfører sig i rummet.
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2286
Sendt: 18 Februar 2021 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Altså det skal siges, at mit rum KUN blir brugt som lytterum, og kun mig som bruger det. Mindst 99 ud af 100 gange, sidder jeg
alene og lytter musik, så jeg er altid i sweet spot........
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2286
Sendt: 18 Februar 2021 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Og jeg spiller på Martin Logan, så mit sweet spot er ikke ret stort i forvejen. Lyden er fantastisk i sweet spot, men jeg skal ikke
meget til siden, før jeg glider ud af det.......så bassen skal egentlig “bare” fungere for mig selv
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 333
Sendt: 18 Februar 2021 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Jeg kan se, at Arendal foreslår, at hvis man har 2 subs skal man stacke dem. Det giver jo god mening ift. output.
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 18 Februar 2021 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

JBLpro: "Møbler har absolut ingen indflydelse på hvordan subs opfører sig i rummet".

Men har indflydelse på højttalers placering. (jeg forslog at justere Sub ind efter HT. Ændres Ht-position bør Sub også
genopstilles)
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 18 Februar 2021 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

nu når det er subwoofere til musik er REL ikke til at komme uden om. de er super hurtige og fuldstændig uhørlige
det er kun bassen der høres inde fra den korrekte placering i lydbilledet.
jeg bruger selv to stk REL t9i med ZU højttalere og der bliver ikke brugt nogen form for DSP eller andre fixfakserier


__________________
Vi hører alle forskelligt
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 18 Februar 2021 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Man kan i teorien godt nøjes med én subwoofer. Men så er det også kun i et meget lille snævert område man kan få det til at opføre sig ordenligt.
Der er så også den lille detalje med at få det til at hænge sammen med fronterne. Der kommer meget let et sug/dyk imellem fronterne og subwooferen - også selv om man bruger flere. Det nemmeste er at lade fronterne spille så dybt de kan eller rulle af med et 2 ordens filter, så det allerdybeste i det mindste ikke stresser de mindre enheder.
Subwooferen må derimod godt spille lidt højere op. F.eks subwooferen op til ca 100hz og højttaleren ned til ca 70hz ved -3db.
Overlappet og de forskellige delinger, gør at der er størst chance for at få en glidende overgang uden udfasning - men aldrig en garanti i alle rum. Det er netop placeringen af fronterne, subwooferne og lyttepositionen der bestemmer hvordan det ender.
Der kommer så til gengæld nogle hæv, som skal dæmpes med en DSP - ligesom med rumresonansen.
Rumresonansen er nemlig fastsat af rummet og kan kun fjernes med EQ eller en stor membran der svinger imod, som så "suger" noget af energien.

Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2286
Sendt: 19 Februar 2021 kl. 07:10 | IP-adresse registreret  

Tak for alle de gode svar, det har været god info
Tror jeg vil se om ikke der kan blive råd til et par DD12’ere, så skulle der da være mulighed for lidt god bund
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
tonadoen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause...

Bruger siden: 20 December 2020
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 19 Februar 2021 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Kigger med undren på rådene ,jo flere sub placeret rundt omkring skulle være bedre , har man checket om det er dem som sælger sub som anbefaler dette.?

Hifi drejer sig om at få bund og diskant til at smelte samme så man ikke taler om eller hører bund/bas , diskant eller mellemtone, men kun musik instrumenter , jeg er naturligvis klar over at denne sammensmeltning, dette "Utopia" kun kan realiseres via en hovedtelefon, men derfor behøver man jo ikke direkte modarbejde denne målsætning.

En målsætning Som også inkluderer at elektronikken faktisk kan styre basgengivelsen således at hele toneområdet blive til den omtalte helhed. Og det gøres desværre   ikke med en Thomann amp til 999kr eller ved at DSP'e i hoved og røv.
Til top Vis tonadoen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonadoen
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 19 Februar 2021 kl. 10:14 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:
Der kommer så til gengæld nogle hæv, som skal dæmpes med en DSP - ligesom med rumresonansen.
Rumresonansen er nemlig fastsat af rummet og kan kun fjernes med EQ eller en stor membran der svinger imod, som så
"suger" noget af energien.

Når du placerer dine HT i rummet og fintuner (toe ind/out) til optimal lyd i en afgrænset lytteposition, indgår
rumhurdlerne, (up/down, rumresonanser) i kraft af deres påvirkning, i den HT-opstilling du når frem til og bliver således
ikke eksisterende i lyttepositionen.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 643
Sendt: 19 Februar 2021 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

tonadoen skrev:
Kigger med undren på rådene ,jo flere sub placeret rundt omkring skulle være bedre , har man checket om det er dem som sælger sub som anbefaler dette.?

Hifi drejer sig om at få bund og diskant til at smelte samme så man ikke taler om eller hører bund/bas , diskant eller mellemtone, men kun musik instrumenter , jeg er naturligvis klar over at denne sammensmeltning, dette "Utopia" kun kan realiseres via en hovedtelefon, men derfor behøver man jo ikke direkte modarbejde denne målsætning.

En målsætning Som også inkluderer at elektronikken faktisk kan styre basgengivelsen således at hele toneområdet blive til den omtalte helhed. Og det gøres desværre   ikke med en Thomann amp til 999kr eller ved at DSP'e i hoved og røv.

Vil gerne vende den om: Har du selv gjort dig erfaringer med, at bruge flere subs?

Din Utopia-tanke om en perfekt overgang mellem bas og mellemtone og at dette er optimalt hvis samme højttaler gengiver alt, giver mening hvis du står på en mark. Pointen er, at bas er ikke perfekt i et lille rum. Det er faktisk så uperfekt som den overhovedet kan være. Så du skal opveje fordele og ulemper mellem de forskellige måder at gøre tingene. Og så er du nødt til at skille tingene ad: Den optimale basgengivelse er én ting og sammensmeltning er en anden ting. Gør du alt på én gang, ender du med en uoverskuelig proces som bedst af alt kan betegnes som "chasing your tail".

Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 345
Sendt: 19 Februar 2021 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Min hjemmebio er placeret i et rum på 15 kvm (3 x 5). Jeg har 2 SVS 12" PB fordi jeg af og til elsker overkill.

Men det blev først rigtig godt da jeg satte en SVS AQ foran, og fik indmålt det hele. EQ'en i surround-forstærkeren kunne slet ikke match'e hvad AQ'en kan.

Inden var der meget boom, og for at få lydtryk nok på nogle frekvenser blev der skruet op. Nu er mit hus nok ikke det mest solide, men køkkenet der er 15 meter og flere vægge væk spillede med. Jeg kunne også mærke vibrationer i projektorens ophæng, uden at billedet dog lod til at lide af rystelser. Efter AQ'ens indtog er der ingen problemer.

Så i et rum ikke større end mit ville jeg foretrække en enkelt sub med god EQ. 2 sub kan give et godt resultat, men en EQ giver i mine øjne en større chance for succes. Kan man så ikke leve med "kun" af have en enkelt sub kan man jo vente på et godt tilbud.

__________________
Dagens (sørgelige) griner er når man mener at ens tilværelse bliver bedre af at gøre grin med andre
Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta
 
Heatsink
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Vender ikke tilbage!

Bruger siden: 02 November 2020
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 129
Sendt: 19 Februar 2021 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

JBLPro skrev:
tonadoen skrev:
Kigger med undren på rådene ,jo flere sub placeret rundt omkring skulle være bedre , har man checket om det er dem som sælger sub som anbefaler dette.?

Hifi drejer sig om at få bund og diskant til at smelte samme så man ikke taler om eller hører bund/bas , diskant eller mellemtone, men kun musik instrumenter , jeg er naturligvis klar over at denne sammensmeltning, dette "Utopia" kun kan realiseres via en hovedtelefon, men derfor behøver man jo ikke direkte modarbejde denne målsætning.

En målsætning Som også inkluderer at elektronikken faktisk kan styre basgengivelsen således at hele toneområdet blive til den omtalte helhed. Og det gøres desværre   ikke med en Thomann amp til 999kr eller ved at DSP'e i hoved og røv.

Vil gerne vende den om: Har du selv gjort dig erfaringer med, at bruge flere subs? Din Utopia-tanke om en perfekt overgang mellem bas og mellemtone og at dette er optimalt hvis samme højttaler gengiver alt, giver mening hvis du står på en mark. Pointen er, at bas er ikke perfekt i et lille rum. Det er faktisk så uperfekt som den overhovedet kan være. Så du skal opveje fordele og ulemper mellem de forskellige måder at gøre tingene. Og så er du nødt til at skille tingene ad: Den optimale basgengivelse er én ting og sammensmeltning er en anden ting. Gør du alt på én gang, ender du med en uoverskuelig proces som bedst af alt kan betegnes som "chasing your tail". 



Problemet er at Lydjørgen ikke kan li at nyere teknologi kaster hans idéer tilbage til stenalderen.
Med DSPkan man nå meget længere end med linolie og silke. Tænker man en smule logisk så har Lydjørgen "udviklet" en linktwitz-greiner som så er ------ en form for DSP

Til top Vis Heatsink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heatsink
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 643
Sendt: 19 Februar 2021 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

gabetta skrev:
Min hjemmebio er placeret i et rum på 15 kvm (3 x 5). Jeg har 2 SVS 12" PB fordi jeg af og til elsker overkill. Men det blev først rigtig
godt da jeg satte en SVS AQ foran, og fik indmålt det hele. EQ'en i surround-forstærkeren kunne slet ikke match'e hvad AQ'en kan. Inden var der meget
boom, og for at få lydtryk nok på nogle frekvenser blev der skruet op. Nu er mit hus nok ikke det mest solide, men køkkenet der er 15 meter og flere
vægge væk spillede med. Jeg kunne også mærke vibrationer i projektorens ophæng, uden at billedet dog lod til at lide af rystelser. Efter AQ'ens indtog er
der ingen problemer. Så i et rum ikke større end mit ville jeg foretrække en enkelt sub med god EQ. 2 sub kan give et godt resultat, men en EQ giver i
mine øjne en større chance for succes. Kan man så ikke leve med "kun" af have en enkelt sub kan man jo vente på et godt tilbud.


Flere subs erstatter ikke EQ. Flere subs gør det blot nemmere for EQ'en at gøre dens arbejde :)
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 19 Februar 2021 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

tonadoen skrev:
Kigger med undren på rådene ,jo flere sub placeret rundt omkring skulle være bedre , har man checket om det er dem som sælger sub som anbefaler dette.?

Jeg har erfaring fra flere forskellige rum/hjem, udstyr i næsten alle prisklasser og systemer i næsten alle afskygninger. Hver gang bliver bassen bedre end den meget typiske og problematiske bulder og ulinearitet, som næsten alle døjer med - kan i det mindste forbedres - hvis ikke fjernes - næsten helt. For helt optimalt set, så skal et akustisk problem løses med akustiske løsninger og elektriske problemer skal løses med elektronik.
Så det er rigtig at 2-3 subwoofere ikke er magi - men de kan få et glimrende resultat ud af de fleste rum og systemer - simpelthen fordi at vores øre ikke kan lokalisere dybe tone i et lille rum med mange refleksioner.
Hvis du har brug for hjælp eller henvisning til litteratur, som kan understøtte denne teori - så smider jeg gerne lidt links og kommer med en forklaring
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 19 Februar 2021 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Digital_Thor skrev:
Der kommer så til gengæld nogle hæv, som skal dæmpes med en DSP - ligesom med rumresonansen.
Rumresonansen er nemlig fastsat af rummet og kan kun fjernes med EQ eller en stor membran der svinger imod, som så
"suger" noget af energien.

Når du placerer dine HT i rummet og fintuner (toe ind/out) til optimal lyd i en afgrænset lytteposition, indgår
rumhurdlerne, (up/down, rumresonanser) i kraft af deres påvirkning, i den HT-opstilling du når frem til og bliver således
ikke eksisterende i lyttepositionen.

Jeg henviser til en bas-absorber. Men den skal være stor - nærmest en hel væg, for at have nok betydning. Alle de der søde små fodskamler, der bliver solgt som bas-fælder...... spild af penge
Toe-in er mere et spørgsmål  om horisontal spredning og eventueller problemer i en højttalerekonstruktion. F.eks B&W har ret dårlig kontrol over deres spredning og kan derfor ændre karaktere ved at vinkle højttaleren.
Bas ændre sig dog ikke ved lidt toe-in. Bølgelængden er for lang og du opfatte den genrelt først når den har været reflekteret flere gang i lytterummet. Afstanden til vægge fra højttaleren og din lytteposition er selvfølgelig betydningsfuld.
Som jeg skrev tidligere, så er mængden af bas = mængden af refleksioner. Man kan godt skrue ned for bassen med EQ - men det fjerner ikke refleksionerne i rummet ved den frekvens hvor rummet diktere at den øgede basmængde er ( rumresonans/room-gain).
Hver gang man søger at løse en problematik med lyd, så skal man gøre sig det klart hvad man ønsker og hvad det må koste og selvfølgelig fylde i rummet(det praktiske).
Herfra må man se hvad der kan lade sig gøre - hvilket bestemt ikke betyder at det skal være hverken dyrt eller billigt. Man kan sagtens få en fin forstærker til at trække en subwoofer - uden at den behøver at være tåbeligt dyr, som meget hifi-grej.
Man skal sætte sig ind i hvad forstærkerens opgave er i den givne sammenhæng. Har den f.eks nogle unoder eller lidt ekstra forvrængning .... ved måske 10Khz.... lige meget.... hvis den aldrig kommer over 100hz.
Det er meget vigtig at man tænker sig godt om når man siger hvad man ønsker. For næsten alt kan lade sig gøre..... så kommer der bare de her - "det er for dyrt" "det er for stort" "det er for grimt" "det er for svært" eller bare fordomme og manglende erfaring. Og det oplever vi allesammen med et eller andet - flere gange
Jeg syntes at trådsstarter har fået nogle fine råd og erfaringer fra andre der har været i lignende situationer..... og det er vel det det handler om. Nu er det hans valg, hvor langt han vil gå. Hvis nogle har noget at byde ind med, som kunne stille spørgsmål ved det eksisterende. Så husk at ekstraordinære påstande - kræver rimelig gode beviser
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Heatsink
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Vender ikke tilbage!

Bruger siden: 02 November 2020
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 129
Sendt: 19 Februar 2021 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:


Når du placerer dine HT i rummet og fintuner (toe ind/out) til optimal lyd i en afgrænset lytteposition, indgår
rumhurdlerne, (up/down, rumresonanser) i kraft af deres påvirkning, i den HT-opstilling du når frem til og bliver således
ikke eksisterende i lyttepositionen.


Nu er du ganske enkelt nødt til at forklare hvordan toe in kan fjerne en rumresonans ved f.eks 40 hz på +12 db ?
Bassen ændrer sig ikke en tøddel ved at vinkle højttaleren den ene eller anden vej da bas er rundstrålende.
Du kan heller ikke høre hvilken vej en subwoofer vender.

Jeg tror faktisk ikke rigtig at du ved hvad det er du siger og tror heller ikke at du nogensinde har målt det rum du spiller i, men skriver en masse
smart omkring hurdler osv - som altid.

Men du kan sikkert få din hjerne til at tro at alt er i orden fordi du har fået ad vide at dine højttalere er faselineære og så er bassen også perfekt lige
gyldigt hvilket rum de spiller i.

Vi skal snart ha en måling af dine højttalere i dit rum fra lyttepositionen, for dine skriverier tyder på at du sidder med det mest korrekte og så er
skriveri ikke længere nok
Til top Vis Heatsink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heatsink
 
tonadoen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause...

Bruger siden: 20 December 2020
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 19 Februar 2021 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Heatsink skrev:
JBLPro skrev:
tonadoen skrev:
Kigger med undren på rådene ,jo flere sub placeret rundt omkring skulle være bedre , har man checket om det er dem som sælger sub som anbefaler dette.?

Hifi drejer sig om at få bund og diskant til at smelte samme så man ikke taler om eller hører bund/bas , diskant eller mellemtone, men kun musik instrumenter , jeg er naturligvis klar over at denne sammensmeltning, dette "Utopia" kun kan realiseres via en hovedtelefon, men derfor behøver man jo ikke direkte modarbejde denne målsætning.

En målsætning Som også inkluderer at elektronikken faktisk kan styre basgengivelsen således at hele toneområdet blive til den omtalte helhed. Og det gøres desværre   ikke med en Thomann amp til 999kr eller ved at DSP'e i hoved og røv.

Vil gerne vende den om: Har du selv gjort dig erfaringer med, at bruge flere subs? Din Utopia-tanke om en perfekt overgang mellem bas og mellemtone og at dette er optimalt hvis samme højttaler gengiver alt, giver mening hvis du står på en mark. Pointen er, at bas er ikke perfekt i et lille rum. Det er faktisk så uperfekt som den overhovedet kan være. Så du skal opveje fordele og ulemper mellem de forskellige måder at gøre tingene. Og så er du nødt til at skille tingene ad: Den optimale basgengivelse er én ting og sammensmeltning er en anden ting. Gør du alt på én gang, ender du med en uoverskuelig proces som bedst af alt kan betegnes som "chasing your tail".



Problemet er at Lydjørgen ikke kan li at nyere teknologi kaster hans idéer tilbage til stenalderen.
Med DSPkan man nå meget længere end med linolie og silke. Tænker man en smule logisk så har Lydjørgen "udviklet" en linktwitz-greiner som så er ------ en form for DSP


Jeg har og har prøvet stort set alt, har jeg ikke selv prøvet det har jeg hørt det andre steder. jeg har kun prøvet 1 sub og to sub som jeg ikke kunne få til at virke , to sub var bedre en men stadigvæk var det at foretrække at koble dem fra når målet var at få lyden til at blive "en tone/total harmoni" at tonerne gengav et naturtroet instrument i stedet baaaasss tilhørende et instrument, at sub princippet ikke virkede for mig havde intet med resonanser i rummet osv. at gøre. Så jeg vil anbefale trådstarter at bruge to sub.

Jeg kommer bare med et indspark på hvordan stereo virker og hvad man bør tilstræbe, og ikke hvordan man prøve at kompenserer for en fejl med en anden fejl , så måske er det ikke mine teorier som vælter her Heatsink.

Klart høre man masse konsum produceret pop, rock eller deciderede hifiiiiii plader hvor bas netop lagt på fordi den skal høres som sådan og er der ikke nok giver man den 15db ekstra på DSP'en, fed baaassss , har man den indstilling til hi-fi så opdager man sikkert aldrig det jeg prøver at sige.
Det kræver at man lytter efter om instrumenter lyder rigtigt i stedet for hvor fed og hvor præcis, og hvor meget man personligt kan lide lyden.

Naturtro optagelser findes stort set i dag kun inden for klassisk musik eller ved at gå langt tilbage i tiden . Og nej det er ikke Lysdahl a matter of time, Diana Skral eller alt det andet hifiiii pop rock lydmæssige l**t.

Ret frekvensgang osv. ikke er et problem og aldrig været det, det kan laves med eller uden DSP (Af DSP har jeg bl.a. benyttet Audiolinse).

Man har også altid kunnet lave forstærkere hvor frekvensgang og fase er snorlige og hvor THD er 0.0000 dyt, 200W fås hos Thomann for 999kr, men det siger efter min mening ikke en dyt om anlægget eller om apparatet kan spille naturtroet , var det sådan var hi-fi ligetil , fat i databladet og vælg.

Naturtrohed kan høres gennem et åbent vindue ,rundt om et hjørne , og forskelige versioner af naturtrohed kan høres fra første række i koncertsalen og 25 række og det vil varierer fra koncertsal til koncertsal , det har intet med hverken frekvensgang eller fase at gøre , det har med en grundklang at gøre.

Når man har opnået den naturtro grundklang på sit anlæg så vil præcision i anlægget gøre at man kan høre mange forskelige versioner af natutro lyd ,fuldstændig som i virkeligheden , men naturligvis også det modsatte, så der er absolut ikke noget galt i at satse på høj præcision ,det gør jeg selv med stor iver det er nemt og ligetil i dag , men det er ikke det eneste, et anlæg kan sagtens have høj præcision uden det er det rigtige for ørene og ens opfattelse af naturtrohed, et gammelt eksempel er Quad højtaler , ingen gang i dag med DSP kan det knapt lade sig gøre at lave noget som måler så flot som en Quad , en højtaler som kom frem i 1957 .

Var det så perfekt hi-fi ??? ja målmæssigt, lydmæssigt langtfra efter min mening, og deres 405 forstærker , den såkaldte ledning med forstærkning ,noget Quad beviste via måling, var det den perfekte forstærker ,nej langtfra efter min mening. I dag har nogle hifi entuister jo også fundet ud af ledninger/kabler også lyder forskeligt. En anden heftig debat.

Vi hi-fi folk roder rundt i noget som vi ikke har fuldstændig styr på, noget vi ikke kan måle med andet end vores øre og hjerne og derfor bliver smag og præference tit blandet ind i vurderingen af hi-fi, men vi har faktisk en reference den levende musik, og vi ved hvordan stereo virker.

Til top Vis tonadoen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonadoen
 
JBLPro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 25 April 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 643
Sendt: 19 Februar 2021 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

tonadoen skrev:
Jeg kommer bare med et indspark på hvordan stereo virker og hvad man bør tilstræbe, og ikke hvordan man prøve at kompenserer for en fejl med en anden fejl , så måske er det ikke mine teorier som vælter her.

Vi hi-fi folk roder rundt i noget som vi ikke har fuldstændig styr på, noget vi ikke kan måle med andet end vores øre og hjerne og derfor bliver smag og præference tit blandet ind i vurderingen af hi-fi, men vi har faktisk en reference den levende musik, og vi ved hvordan stereo virker.


Det du glemmer... Dit lytterum er en fejl. Faktisk den absolut største fejlkilde for bassen. Bølgelængderne vil _altid_ være længere end rummets dimensioner og den eneste måde du kan fixe det ved ikke at introducere en anden "fejl" er, at fjerne vægge og loft. Talk about WAF....
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro
 
tonadoen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause...

Bruger siden: 20 December 2020
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 19 Februar 2021 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Hvorfor tro du jeg nævner hovedtelefonen som et billede på det der skal tilstræbes ??????, der findes andre og bedre og mere hi-fi egnede måde at klare disse problemer på. Nej jeg glemmer ikke noget.
Til top Vis tonadoen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonadoen
 

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes