Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 15:42   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Ombytning af kabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 08 Februar 2021 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Jeg har i mange år anvendt balancerede NLE-kabler fra forforstærker til effektforstærker og RCA NLE-kabler fra tuner og RIAA til forforstærker, men af en eller anden grund til Nordost Frey XLR fra CD til forforstærker. Så skete der det, at jeg under søgning i gamle dokumenter stødte på en egen bedømmelse af NLE overfor Nordost Baldur og senere NLE overfor Nordost Frey. Det fremgik, at NLE klang lysere end Nordost og der var lidt mere "hul igennem", men at Nordost til gengæld havde et mere homogent lydbillede, og at Frey var bedre end Baldur også i den henseende - og at Frey var et bedre kabel. Så tænkte jeg, hvorfor ikke bytte om på Nordost Frey og NLE, så der var NLE fra CD til forforstærker og Frey fra forforstærker til effektforstærker.

Virkningen på afspilningen fra CD var selvfølgelig nærmest 0. Men afspilning af film og plader blev forbedret i overensstemmelse med min lille mini- anmeldelse, og jeg begyndte derfor at overveje udskiftning af andre NLE-kabler i mit setup. Men efter nogen lytning til bl.a. afspilning fra PC kom jeg til den erkendelse, at den forskydning i klangbalance, jeg havde opnået, passede mig fint. Så ingen udskiftning foreløbig. Det skulle da lige være et eksperiment med Vincent XLR, som har fået en god anmeldelse har på site'et.

Med venlig hilsen
Jens
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Online
Indlæg: 1144
Sendt: 08 Februar 2021 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Der er det problem med "lyttetest", at vores hjerner ikke er noget præcist måleinstrument.

Vi hører stort set det vi ønsker at høre, samtidig varierer vores "lytteoplevelser", afhængig af tidspunkt, og hvad vi ellers bruger vores hjerne til, som regel lyder det bedre om aftenen end om morgenen.

Jeg har arbejdet med udvikling af højttalere hos Peerless og været hifientusiast i mange år, og har oplevet at de fleste sammenligner det de hører, med de de er vant til at lytte til, og ikke med lyden af rigtige instrumenter og stemmer.

Det bliver ikke nemmere af, at de optagelser som man normalt hører, er stærkt modificeret/forbedret/ødelagt vha. af de knapper og computerprogrammer man anvender i studierne.

Min erfaring er at gamle optagelser, fra før computere og før man begyndte at dreje meget på knapperne, lyder mest naturligt.

Mht. kabler, var der aldrig nogen der indkasserede en million dollars, som man kunne få, hvis man - i dobbelt blindtest - kunne høre forskel!

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 08 Februar 2021 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Og hvad er det så egentlig, at du gerne vil sige, Boman?
Mvh Jens.
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Online
Indlæg: 1144
Sendt: 08 Februar 2021 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

At det er svært/umuligt at høre forskel på kabler - hvis de er i en god kvalitet.

God kvalitet betyder ikke nødvendigvis høje priser!

Jeg har været til demo, hvor vi skulle lytte til forskellige kabler, OG man/jeg kunne godt høre forskel.

Men om det skyldes at vi havde fået af vide hvad vi skulle lytte efter, eller der var manipuleret med den musik de spillede, ved jeg ikke, men
i dobbelt blindtest kan man altså ikke høre forskel!

Jeg har ikke dyre kabler og det spiller ret godt:-)

__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 08 Februar 2021 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
Jeg har ikke dyre kabler og det spiller ret godt :-)

Og det vil jeg gerne skrive under på...!!!



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 08 Februar 2021 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Jamen der er da skønt for jer, Boman og Mikkel. Så er vi flere, der er tilfredse.
Mvh Jens.
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
tonadoen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause...

Bruger siden: 20 December 2020
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 08 Februar 2021 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
At det er svært/umuligt at høre forskel på kabler - hvis de er i en god kvalitet.

God kvalitet betyder ikke nødvendigvis høje priser!

Jo det gør, bedre materialer og håndværk koster, men enig ikke så meget som de dyreste kabler, men sådan er det inden for alle brancher
, vil man have det bedste , må man betale uforholdsmæssig meget, det er der ikke noget nyt i.


Boman skrev:
Jeg har ikke dyre kabler og det spiller ret godt:-)

Du har måske ikke Duelund kabler mere, hvem siger det ikke kan komme til at spille endnu bedre med andre og bedre kabler.
Til top Vis tonadoen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonadoen
 
Heatsink
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Vender ikke tilbage!

Bruger siden: 02 November 2020
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 129
Sendt: 08 Februar 2021 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Kabler og clairvoyance har det til fælles at de kan gøre en forskel hvis man tror på det og evner at bilde sig selv det ind. Men clairvoyance har lige som kabler ikke noget reelt hold i sig, da virkningen ikke kan bevises lige meget hvor meget man gerne vil. Det er en tro og intet andet og der er da stadig folk der tror så meget på begge dele at det virker for dem og det skal de da have lov til.

Clairvoyance og kabler har også det til fælles, at bliver det bevist at det ikke virker, så har de troende de mest utrolige og vedholdende historier og teorier som igen ikke kan bevises eller har noget hold i sig.

Det er og bliver https://www.youtube.com/watch?v=lHytjEj7B9g

Det er snart bevist så mange gange at mennesker ikke hører forskel når de ikke ved hvad der er skiftet og samtidig er det bevist at nogle hører forskel fordi de kunne se kablerne blev skiftet, men indgangen kablerne blev skiftet på blev desværre bare ikke brugt Det fortæller ganske enkelt alt om hvor nemt påvirket man bliver som menneske, men nogle holder fast uanset hvad de bliver budt af beviser.
Til top Vis Heatsink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heatsink
 
Boman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Online
Indlæg: 1144
Sendt: 09 Februar 2021 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

tonadoen skrev:
Boman skrev:
Jeg har ikke dyre kabler og det spiller ret godt:-)

Du har måske ikke Duelund kabler mere, hvem siger det ikke kan komme til at spille endnu bedre med andre og bedre kabler.


Jo jeg bruger Duelund kabler på mine Quad, men det er fordi jeg har fået dem foræret, og kan jeg lige så godt bruge dem:-)

Til basserne bruge 2.5 kvadrat NKT kabel!


__________________
Boman
Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman
 
Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 09 Februar 2021 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Another "eternal cable war" episode

Heatsink skrev:
Kabler og clairvoyance har det til fælles at de kan gøre en forskel hvis man tror på det og evner at bilde sig selv det ind. Men clairvoyance har lige som kabler ikke noget reelt hold i sig, da virkningen ikke kan bevises lige meget hvor meget man gerne vil. Det er en tro og intet andet og der er da stadig folk der tror så meget på begge dele at det virker for dem og det skal de da have lov til.


Altså det er jo videnskabligt bevist mange gange at der er målbar og hørbar forskel på kabler, meeeen det er også bevist i blindtest at man ikke kan høre en forskel medmindre man rammer en kombination af kabler/forstærker/højttalere som får enten inductance, resistance eller capacitance til at "stikke af". Det er lidt det samme med termineringer, kan man virkelige høre forskel på om de er plated med guld eller rhodium, det tror jeg næppe, men nogle gange så er stikkene så store og vejer flere hundrede gram, og så kan man måske godt, fordi man igen får en parameter til at stikke af.

Jeg er ikke kabel entusiast men jeg bruger heller ikke de billige lakridskabler, da jeg mener at gode, ikke nødvendigvis dyre, kabler lyder bedre. Jeg bruger chord clearway som jeg syntes lyder godt, jeg kan høre forskel i forhold til lakridskablerne, men jeg kan ikke høre en skid forskel i forhold til deres shadow line (300 kr/m) eller epic (600 kr/m). Alle de nævnte chord kablerne er dog også inde for bulls-eye på best-practice skydeskiven for kabler, så jeg er ikke overrasket.

Min pointe er at så længe dine kaber overholder best practice for kabler, så kan du nok ikke høre den store forskel, men hvis du går til yderligheder så kan man. Nogle high-end producenter bl.a. Nordost bruger lige præcis denne taktik med yderlighederne for at imponere dig vd første lyt, og når du bliver træt af at det ikke kan spille bas, jamen så har de da en model som kan det til 3 x prisen
Til top Vis Dk11706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dk11706
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2888
Sendt: 09 Februar 2021 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  


Boman skrev:
Der er det problem med "lyttetest", at vores hjerner ikke er noget præcist måleinstrument.

Hjernen KAN faktisk være et ret præcist måleinstrument.

I måden du (Boman) udlægger det på tænker jeg, du anser dine måleapparater for definitive og hjernen tilfældig.
Nu er det bare sådan, at målinger IKKE er lyd. Målinger er kun målinger og lyd noget som udelukkende foregår i hjernen
og kun i hjernen. Lyd er specifik for hjernen. Dine oplevelser gives af hjernen. Lys, mørk, kraftig, spæd, det hele kun
oplevelse i hjernen. At måleapparatet sætter tal på oplevelsen (hvilke frekvenser og amplitude) ændrer intet i oplevelsen.
Og at man kan opleve forskel på en og samme lyd fortæller jo hjernens bevidsthed omkring hvad den hører er stor. Man
kunne jo eksempelvis modsat havde forstillet sig bevidstheden lille og alt lydder ens.
Så udsagn som "målinger er objektive" holder ikke ligeover i en term af hørelse/oplevelse.

Når lyde der måler ens høres forskellig hænger det sammen med hjernen ikke kun navigerer i forhold til den reelle
frekvens men også navigerer i alt andet så som afstand, retning, følelse, og skal således udtrække lidt mere af det hørte
end bare en frekvens-oplevelse.
Du skoler selv din hjerne. Indprogrammerer hjernen med oplysninger som så bliver din sandhed, indtil du vælger en
anden.
Hvis du har lært din hjerne at frekvensrette målinger er rigtige bliver det din oplevelse. Andre som er enige med dig
oplever det samme (sålænge der er enighed).
Dog har ikke alle valgt at rette ind i fh til måleapparater og dermed reelt begrænset hørelsen, men benytter i stedet
hjernen som den endnu mere sofistikeret måde at lytte på.

I sidste ende bliver det en diskussion der diskuteres ud fra hver sin oplevelse, og er kun relevant sålænge der er enighed
om hvordan målinger skal opleves.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 09 Februar 2021 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Du virker enormt skråsikker på hjernens virkemåde, Valla. Underligt, da anerkendte hjerneforskere udviser større ydmyg- og usikkerhed
på området.

En ting, der er til konstant undring.
Jens Mortensen deler en oplevelse gjort med HANS ører på HANS setup om nogle kabler.
Hvorfor er det, at det øjeblikkelig skal sables ned til løgn og latin og bedrag??
Hvorfor skal en "simpel" oplevelse ende ud i akademiske debatter, side op og side ned om at manden har snydt sig selv??

En ting er sikkert....... Det frata´r mange mennesker lysten til at dele deres oplevelser, hvilket vel er stik modsat af, hvad et HiFi-forum
´s
formål burde være??
Der er intet facit i HiFi-setup´s, og Jens Mortensens oplevelser evl lige så ægte for ham som oplevelserne hos de, der altid
skal nedsable andre.

Just my 5 cents   



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Jens Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 476
Sendt: 09 Februar 2021 kl. 12:05 | IP-adresse registreret  

Tak til Boydk for opbakning og nogle relevante betragtninger.

Jeg kan også godt blive lidt irriteret på mennesker, som gør sig kloge på, hvad jeg har og ikke har hørt. Det kan I ikke vide - I var der ikke.
Men I har tydeligvis en egen dagsorden, som partout skal presses ned over os andre. Pas jer selv, og hvis I er glade for jeres kabler i jeres
setup, så fred med det. Jeg kunne aldrig finde på at nedgøre jeres oplevelse, som I har behov for at nedgøre min.

Og det er præcis, som Boydk siger: Hvis man ikke kan fortælle om en oplevelse, man har haft, uden at nogle med en egen dagsorden
nedgør det, så er der mange, der mister lysten til at fortælle noget overhovedet.

Med venlig hilsen
Jens
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 09 Februar 2021 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Igen viser kabeldebat kedelige sider af menneskeheden... tråden lukkes!

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes