Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 15:56   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Gode råd til dac? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ulbrandt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Oktober 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 19 Januar 2021 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Tænker om jeg kunne opnå bedre lyd med en anden DAC i mit nuværende setup. Jeg har musikken (mest 24 bit/96000) liggende på min Mac mini som via USB kører
til en Cambridge DacMagic 100 og derfra til min preamp (NAD C165BEE) og videre til min Vincent SP-331 ud i PSB Imagine X2T. Vil jeg få en hørbar forbedring
med f. eks. en Nuforce Dac-100/80 eller noget andet i samme prisklasse ? Hvad mener I kloge folk derude ?

__________________
music is food for your ears
Til top Vis Ulbrandt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulbrandt
 
kevin123
Branchemedlem
Branchemedlem

Medarb. - Computersalg.dk

Bruger siden: 09 April 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 428
Sendt: 19 Januar 2021 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

nej
Til top Vis kevin123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kevin123
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6253
Sendt: 19 Januar 2021 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Bli´r nødt til at sige det stik modsatte af Kevin123......
Stort JO.....
I den prisklasse er der mange at vælge imellem.
Jeg har for en måned siden fået SMSL´s nye M-400.
Købte den, fordi den har AK´s nyeste flagskibs dac-chip AK4499.
Den spiller alle formater, du kan komme i nærheden af, og den var et kvantespring i lydkvalitet
fra min SMSL Sanskrit Pro, som ellers har gjort det fremragende uden unoder.
Fik M-400 hjem fra Kina via Polen (ingen importmoms) for i omegnen af 5.000,- incl.
fragt. Et røverkøb af de sjældne, hvis du spø´r mig

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
KristianJ1324
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause - igen!

Bruger siden: 22 Januar 2018
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 19 Januar 2021 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Jeg kender ikke denne SMSL M400, men det er givetvis en glimrende DAC. Du fremhæver at den er med den nyeste DAC chip fra Asahi Kasei. Det er helt sikkert ikke dumt. Men det er desværre en lidt for udbredt misforståelse, at det hele handler om DAC chippen. Langt de fleste spørger udelukkende ind til denne. Er det ikke den nyeste, er det totalt uinteressant.

Men om det er den nyeste eller en 5 år gammel DAC chip, betyder reelt ikke noget. De fleste DAC chips (flagship typer) fra de sidste 10-15 år, performer så godt at det ikke er der flaskehalsen er
Men det er let at smide den nyeste chip i, og så primært markedsføre sig på det, fremfor at arbejde i dybden med implementeringen, som er mindst lige så vigtig som chippen.

Og så alligevel, når nogen skal beskrive en DAC, er det altid chippen der fokuseres på. Når det er sagt, så tror jeg også der er et stort potentiale i at skifte den lille Cambridge DAC ud med en bedre.

Til top Vis KristianJ1324's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianJ1324
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6253
Sendt: 20 Januar 2021 kl. 00:28 | IP-adresse registreret  

Jeg gi´r dig helt ret..... Det var også kin for at "prove a point".
I mit landskab, så uanset hvordan og med hvad analogdelen er implementeret, kan man ikke løbe fra,
at dac-chips har en egenlyd (synes jeg). Min hidtil foretrukne har altid været Cirrus Logic´s CS4398.
Grunden til at jeg nævnte det er, at de fleste (og også andre af SMSL´s) er med ESS ´18/28 eller 38 chips,
som jeg ikke bryder meget om lyden af, uanset at de måler perfekt.
M-400 er lavet helt efter mit hovede, mini-melf´s, gode kondensatorer og udelukkende Ti´s "SoundPlus" OPA 1611 & 1612.
Den lyder bare helt rigtigt i mit setup

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Hamster
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 April 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 138
Sendt: 20 Januar 2021 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Tja, der er vel ingen vej uden om at prøve at høre nogle alternative DAC's hjemme i din egen stue? Det er svært for os at vide, om du vil
kunne høre nogen forskel...
Til top Vis Hamster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hamster
 
KristianJ1324
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause - igen!

Bruger siden: 22 Januar 2018
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 20 Januar 2021 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Jeg gi´r dig helt ret..... Det var også kin for at "prove a point".
I mit landskab, så uanset hvordan og med hvad analogdelen er implementeret, kan man ikke løbe fra,
at dac-chips har en egenlyd (synes jeg). Min hidtil foretrukne har altid været Cirrus Logic´s CS4398.
Grunden til at jeg nævnte det er, at de fleste (og også andre af SMSL´s) er med ESS ´18/28 eller 38 chips,
som jeg ikke bryder meget om lyden af, uanset at de måler perfekt.
M-400 er lavet helt efter mit hovede, mini-melf´s, gode kondensatorer og udelukkende Ti´s "SoundPlus" OPA 1611 & 1612.
Den lyder bare helt rigtigt i mit setup


Den ser også ganske spændende ud
Til top Vis KristianJ1324's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianJ1324
 
Ulbrandt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Oktober 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 20 Januar 2021 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Tak for alle jeres input som jeg har suget til mig, nu skal der eksperimenteres

__________________
music is food for your ears
Til top Vis Ulbrandt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulbrandt
 
dr_schlemer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 180
Sendt: 13 Marts 2021 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Dit setup ser nu fornuftigt ud... Næppe den store forskel på den udmærkede Dacmagic og andre Dacs...

Jeg har dog skiftet min NAD C510 DAC ud med en NAD C658 DAC for at få highres/MQA-streamer, rigtig god DAC samt Dirac rumkorrektion i
én pakke. Dirac gør virkelig en forskel på de lidt uheldige bas-unoder i min stue. På dén måde har DAC-skiftet betydet en stor positiv forskel
for mig.

__________________
"Enhver mener, at hans kobber er guld."
Til top Vis dr_schlemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dr_schlemer
 
mugge
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 342
Sendt: 13 Marts 2021 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har en Cambridge DacMagic plus. Jeg bruger den sammen med udstyr i en noget højere prisklasse og den gør det fremragende. Jeg spiller
kun CD'er. Men med mit dyre CD-drev, spiller den CD'er så godt, at det næste er lige så godt som min vinylpladespiller. Det er en stor ros, når det
kommer fra mig. Derfor er mit forslag, du lytter til Cambridge DacMagic 200 til 4.000 kr. Den kan håndtere mere af det digitale og er vist
efterfølgeren til DacMagic plus.



__________________
Gestern liebt'ich
Heute leid' ich
Morgen sterb' ich
Dennoch denk'ich
Heut und Morgen
Gern an Gestern
Lessing
Til top Vis mugge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mugge
 
Telcontar
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Juni 2020
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 11
Sendt: 23 April 2021 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Hej Ubrandt,
Jeg er lidt nysgerrig, er du kommet videre? Hvis ja, hvad endte du med? Og hvad har du gjort af din gamle Cambridge DacMagic?
Jeg overvejer at købe sådan én, så hvis du tilfældigvis har en der samler støv, kunne det måske blev en win-win situation... :)
Hvis du ikke har en der samler støv, og heller ikke får det, vil du lige give mig et par pros/cons ifht. DacMagic 100?
Til top Vis Telcontar's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Telcontar
 
Heine Dupont
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 149
Sendt: 25 April 2021 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Med risiko for at starte en veritabel krig siger jeg bare lige hvad jeg har erfaret. Min erfaring er at det ikke spiller den store rolle hvilken dac man bruger. Måske er det fordi resten af kæden ikke er god nok til at afsløre forskellene, men for mig er det ikke på Dac siden at jeg leder efter forbedringer. Spiller lige nu på en Audio Note Dac, som jeg fik til en ret god pris brugt.

Generelt er det min erfaring at man bør begynde et sted som modsvarer de forventninger man har. Altså hvis man er meget fokuseret på at det lyder korrekt, skal man nok ikke handle alt sit udstyr i Bilka eller Elgiganten. Hvorimod man, hvis korrekthed eller kvalitet er en parameter nok bør anskaffe udstyr som er skabt til dette formål. Herefter vil man nok opleve at det er vanskeligt at opnå meget store forbedringer med mindre man sådan helt generelt går op i niveau på alle elementerne i systemet.

Når det er sagt kommer man jo ret langt for 20-30.000 for et system med højttalere, forstærker og en kilde, hvis man køber brugt. Men man kan let forgribe sig og ende i 50K, hvilket nok er i den høje ende af de flestes budget. Så svaret på dit spørgsmål er i virkeligheden. Kig på bankkontoen og brug ørene. Dine ører er den eneste relevante målestok i denne sammenhæng. På Hifi4All
finder du folk, med nærmest religiøse forhold til specifikke produkter, dac chips og analoge kredsløb.

Mange vil mene at man kan høre forskel på om man væder sine kabler i linolie, men det kan jeg altså ikke. Måske er mine øre bare helt ødelagte. Men det betyder ikke så meget for mig, da jeg stadig kan høre om jeg synes det lyder godt eller skidt. Og min konklusion efter at have været igennem en masse udstyr gennem årene er at højttalere skal man bygge selv. Forstærkere kan man bygge selv og kilder (digtialt aller analogt) køber jeg, da jeg ikke kan gøre det bedre selv.

Til top Vis Heine Dupont's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heine Dupont
 
4711
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 11 Februar 2020
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 21 Juni 2021 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Jeg påtænker at bestille en Gustard X26 pro dac, som just nu fås på tilbud. Det virker som et godt køb, da den har fået vældig fine omtaler på nettet og virker yderst solid bygget. Nu vil jeg lige høre om der er nogen her i forummet, som har lyttet på en Gustard X26 pro? eller evt. har erfaring med andre Gustard Dac'er.
Til top Vis 4711's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 4711
 
Ulbrandt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 03 Oktober 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 19
Sendt: 28 Juni 2021 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  



Tak for alle indlæg, det endte med en S.M.S.L. M500 som jeg kun har fået prøvet med mine gamle AKG K240, men foreløbig tyder det godt og 2200,- er da en
absolut spiselig pris. Go sommer og go lyd til alle

__________________
music is food for your ears
Til top Vis Ulbrandt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulbrandt
 
doitttt
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Oktober 2018
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 240
Sendt: 15 Juli 2021 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

gustard x26pro ,en dac giver meget, god analog lyd, slet ikke noget digital hårdhed ,klasse a udgang trin xlr ,ingen ic
den udstyret med 10m clock ,det giver god lyd. som kun finder, meget dyr highend udstyr.
desuden er x26 pro, udstyret arm micro processer ,der tager alt inference og jitter, fra laptop, og xmos 216 chipset
en fantastik dac og til 11000kr
jeg meget tilfreds med lyden.
Til top Vis doitttt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af doitttt
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes