Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 15:18   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Akustik
 HIFI4ALL Forum : Akustik
Emne Emne: Peak ved 30hz? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lobo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 308
Sendt: 08 Januar 2021 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

@7100 Som jeg skrev tidligere - så skal man være omhyggelig og påpasselig med justeringer. Det kan hurtigt komme til at lyde ret underligt og anderledes end tiltænkt - til gengæld er det sjovt og lærerigt. Og lige pludselig så sidder den i skabet (måske).

Generelt har jeg oplevet at peaks med meget højt Q (altså meget snævert frekvensområde der er påvirket) ikke genererer ret meget i det samlede lydbillede. Derfor har jeg også kun EQ'et ét sted i mit basområde hvor det til gengæld stak af fordi rummet nu engang er som det er.

Mit lytterum er samtidig vores dagligstue, hvilket sætter begræsninger for 3-4 subs og/eller store absorbere. Derfor var DSP / EQ min valgte metode. Måske det samme gør sig gældende hos dig? Det er rasende let at sætte en MiniDSP ind mellem for- og effektforstærker og indsætte et filter. Filteret bør ikke påvirke lyden opadtil negativt. Mulighederne er næsten uendelige og brugerfladen er logisk opbygget.

Den er ikke ret dyr og kan sælges videre uden stort tab hvis det viser sig at være noget hø- Jeg har et par stykker liggende - du kan evt. låne en hvis du har lyst (du kommer til at dække fragten). Send mig en PM hvis det har interesse.



__________________
Hvis det lyder godt - så ER det godt!
Til top Vis Lobo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lobo
 
OleOle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 December 2017
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 08 Januar 2021 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Et peak ved 30 Hz har stort set ingen betydning, da der kun er meget, meget få indspilninger, som har frekvenser under 35 Hz.
Til top Vis OleOle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleOle
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 08 Januar 2021 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Ja, derfor skrev jeg: "- hvad betyder en top ved 30Hz når du ikke er hørbart generet af den"?

Og det holder jeg fast i. Jeg har selv en flad resonans i et næsten tilsvarende rum, hvor jeg har dæmpet bagvæggen. Selv med den målbare resonans oplever jeg ofte lyden som basfattig. Indtil ........ der spilles et nummer med toner under 70-80 Hz!! For SÅ kan de høres. Uden man er det allermindste i tvivl!! Det er langt fra al musik, hvor jeg har brug for en resonans til at markere rytmen

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 08 Januar 2021 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

jeg er ikke helt enig i at man ikke kan gøre noget ved det energioverskud som er ved en peak  i det dybe område. Muligt at alt teori siger, at det ikke er muligt.  Men jeg kan bestemt ikke holde ud at lytte til mine højtaler, uden at hjælpe dem lidt med en dsp løsning.

Det kan man godt , jeg bøvler selv med et kraftigt hæv ved 33,4 hz. Det er slet ikke til at holde ud at høre musik med så kraftig et hæv. Jo dybere en højtaler spiller jo mere fylde får man også i den musik der spilles. Det gælder også i den musik som ikke går så dybt.
 
 
et er lige som om der bare en mere fylde der nede.


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 333
Sendt: 08 Januar 2021 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Hvad så med det store dyk du har omkring 78hz? Det må da også lyde forfærdelig?
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 09 Januar 2021 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Lillesmed har valgt en opløsning på 20dB mellem linjerne. 260 dB fra bund til top på kurvebladet !! Lidt for grov opløsning vil
jeg sige. Der er tale om et 20 dB dyk med højt Q = lille båndbredde = smal top/dyk.

I sammenhængen er det vigtigt at notere sig, at et smalt DYK laaangt fra er så hørbar generende som en tilsvarende TOP på
frekvensgangen. Det vil man blive meget opmærksom på, når man arbejder med en parametrisk equalizer med variabelt Q. Der
vil man opdage at et BREDT DYK er mere hørbar end et SMALT DYK. Hvor en SMAL TOP er langt mere hørbar generende, end en
BRED TOP. Det hænger sammen med ørets opfattelse af lyde og klange. Jo smallere en top er - jo højere Q - jo mere nærmer vi
os karakteren af en enkelt tone som på generende vis markerer sig i lydbilledet. Gør du det modsatte - laver et dyk, så tonen
dæmpes/forsvinder genererer den ikke mere. Derfor er et dyk generelt mindre generende end en top på frekvenskurven.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 333
Sendt: 09 Januar 2021 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Så hvis man har mulighed for at rode med en parametrisk eq, skal peaks være lavt Q og dyk skal have højt Q?
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 09 Januar 2021 kl. 00:53 | IP-adresse registreret  

Nej, nej, nej. Jeg forsøgte at forklare dig ørets opfattelse af toppe og dyk, idet du anså et dyk som lige så generende for lyden
som en top. I den forbindelse vil en parametrisk equalizer være et godt værktøj til forståelse heraf.
Vil du rette en frekvenskurve ved brug af nævnte apparat, skal du arbejde på at ramme samme frekvens og samme Q som
resonanstoppen eller et dyk har. Så plus/minus bliver nul. Lineær frekvensgang. Tilnærmet.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
dichael
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 367
Sendt: 09 Januar 2021 kl. 07:53 | IP-adresse registreret  

Jeg stod i en lignende situation for nogle år siden.

Jeg kunne bruge formuer på diverse dimser til at rette op på rummets manger...og ødelægge designet af min pæne stue
Alle de penge, jeg skulle brænde på skumdimser, absorbenter, bas traps og så videre, valgte jeg at bruge på en forstærker, der
har indbygget rumkorrektion.

For mig, er der slet ingen tvivl om, at mine penge er brugt på noget, der er virkelig effektivt.



__________________
Mvh. Michael B.
Til top Vis dichael's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dichael
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 10 Januar 2021 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Lillesmed har valgt en opløsning på 20dB mellem linjerne. 260 dB fra bund til top på kurvebladet !! Lidt for grov opløsning vil
jeg sige. Der er tale om et 20 dB dyk med højt Q = lille båndbredde = smal top/dyk.

I sammenhængen er det vigtigt at notere sig, at et smalt DYK laaangt fra er så hørbar generende som en tilsvarende TOP på
frekvensgangen. Det vil man blive meget opmærksom på, når man arbejder med en parametrisk equalizer med variabelt Q. Der
vil man opdage at et BREDT DYK er mere hørbar end et SMALT DYK. Hvor en SMAL TOP er langt mere hørbar generende, end en
BRED TOP. Det hænger sammen med ørets opfattelse af lyde og klange. Jo smallere en top er - jo højere Q - jo mere nærmer vi
os karakteren af en enkelt tone som på generende vis markerer sig i lydbilledet. Gør du det modsatte - laver et dyk, så tonen
dæmpes/forsvinder genererer den ikke mere. Derfor er et dyk generelt mindre generende end en top på frekvenskurven.


Det er en gammel måling jeg lige havde et billede af, ikke noget som der skal bruges til andet end at se den store forskel på med  og uden dsp på målingen.

men giver dig helt ret skulle det bruge til mere skulle der ikke være mere end 5 db imellem. At der er et dyk i den lave dem af mellemtone, høres ikke. Det har meget støre betydning for lyden, hvis der er et peak.

Men denne måling er lavet i lyttepositionen, det er ca 2,5 meter fra højtalerne. 


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 10 Januar 2021 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Find nogle højttalere som passer til rummet det er altså bare nummer ét, jeg har alverdens DSP muligheder men det lyder bare
bedre uden DSP og efter jeg skiftede til nogle højttalere som ikke spiller så dybt.
Til top Vis Dk11706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dk11706
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 333
Sendt: 11 Januar 2021 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

Det vil jeg i den grad mene jeg har. Det er jo rummet i sig selv, der har det peak. Se evt. Kajs graf.
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 11 Januar 2021 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Du kan evt. flytte rundt på dit setup, dit peak vil ikke være der i hele rummet, ellers så kan du finde nogle højttalere som ikke
spiller så dybt og på den måde udnytte dit peak i stedet for at bekæmpe det. Det er det jeg mener ned at finde nogle højttalere
som passer til rummet

Jeg har samme peak problem som dig (12-15db peak i 30hz), jeg har valgt nogle højttalere som hedder -6db 32hz, hvor de
gamle hed 28hz -3db, det gør at jeg har et lille bump stadigvæk men det gør kun lyden lidt federe, hvor før der kunne jeg
nærmest ikke spille noget som der var lavet efter 1990.
Til top Vis Dk11706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dk11706
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 333
Sendt: 11 Januar 2021 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke de store muligheder for at flytte anlæget, da det så ikke længere kan opstilles symmetrisk. Mne højttalere falder -3dB ved 38 hz iflg. producenten.
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
tonadoen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause...

Bruger siden: 20 December 2020
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 21
Sendt: 11 Januar 2021 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Rummet kombineret med højtalerens output kan give problemer, rummet's tilskud kaldes room gain og er først og fremmest afhængig af
højtalernes placering i forhold til hjørne og vægge.

Et simpelt regneark illustrere sammenhængen:
http://www.troelsgravesen.dk/ports.htm

Et typisk output fra regnearket.


DSP klare problemet, delvise løsninger er bl.a : højtalerplacering , bruge lukket kabinet istedet for basreflex eller put et par sokker i porten
, helmholtz bas traps ,søg evt. efter "helmholtz bass trap diy" eller ligende.
Til top Vis tonadoen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonadoen
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6253
Sendt: 11 Januar 2021 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Jamen.... Velkommen tilbage Lydjørgen

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 11 Januar 2021 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

7100 vejle . hvilke højtaler har du ??


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 333
Sendt: 11 Januar 2021 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
7100 vejle . hvilke højtaler har du ??


Egglestoneworks The Camilla.
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 11 Januar 2021 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Prøv at lukke porten i dine højtaler lidt af, måske er den skyld i af
det hele bliver for meget


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 333
Sendt: 11 Januar 2021 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Som jeg skrev, så undrerede jeg mig netop over, at det på ingen måde blev fo meget.
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes