Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. april 2024 | 20:41   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: 6550c vs. KT120? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2287
Sendt: 06 Januar 2021 kl. 07:52 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne godt være nysgerrig på, om nogen herinde har sammenlignet SED 6550c Winged C rør med Tung-Sol KT120?
Hvad oplever du af forskelle i dit setup? Jeg ved godt det i sidste ende er en smagssag, og kan være forskelligt fra setup til
setup........men er lidt nysgerrig alligevel ☺️
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2287
Sendt: 06 Januar 2021 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Lidt ekstra info:

Jeg synes jeg har en fantastisk mellemtone pt med mine SED 6550c rør, stemmerne smelter bare, ren fløde for øregangene
Kunne måske godt savne lidt mere hug i bunden på nogle numre, som jeg læser mange oplever med KT120. Men vil jo samtidig
nødigt undvære den lækre mellemtone
Jeg spiller på ML Vantage, som jo er aktive i bunden, så ved ikke om rør-skift vil gøre den store forskel? Eller om jeg hellere
burde prøve med lidt andre kabler?
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Februar 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 665
Sendt: 06 Januar 2021 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

kt120 er et udmærket og kraftigt rør. måske lidt køligt. men med masser af effekt og rigtig god bas.
Jeg har haft et par sæt af Shuguangs fantastiske kt120, hvor der virkelig er varme og mellemtone, så det gør noget.

I 6550 har jeg især erfaring med Sovteks forrygende rør, der er noget af det mest musikalske, jeg har hørt i mit liv. og jeg sværger ellers til trioderør! De
gode russere kan tilsyneladende noget med 6550, men de fleste rør er nu lidt svage i bunden sammenlignet med kt120



__________________
mvh
Jens-B
Til top Vis Jens-B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens-B
 
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2287
Sendt: 06 Januar 2021 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Hej Jens,

Mange tak for svaret, det er også lidt mit indtryk når jeg læser om Tung-sol kt120.
Jeg vidste faktisk ikke andre lavede kt120’ere, og det Shuguang lyder spændende! Hvor køber du dem henne?
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2287
Sendt: 06 Januar 2021 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Har Shuguang røret så stadig den gode bund som Tung-sols kt120 har?
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2287
Sendt: 06 Januar 2021 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Har skrevet med Tubeampdoctor, og de fortæller at Shuguang stoppede produktionen i august 2019, da de skulle flytte lokaler.
De håber på en re-lancering i slutningen af 2021, og det lyder jo spændende

Fik samtidig af vide at jeg skal holde mig fra Psvane’s KT120, de oplevede fejl på nærmest alle rør!
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
Lobo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 308
Sendt: 06 Januar 2021 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Hej Dumbo.
Hvilken forstærker spiller du med?
Kan du beskrive hvad det er du synes du mangler?
Mvh

__________________
Hvis det lyder godt - så ER det godt!
Til top Vis Lobo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lobo
 
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2287
Sendt: 07 Januar 2021 kl. 07:14 | IP-adresse registreret  

Hej Lobo,
Jeg spiller på en Audio Research VSi60, og synes egentlig ret godt om lyden. På en del numre er bassen god, men på andre ville
jeg ønske den var lidt strammere. Jeg kan justere ved 35 hz bagpå mine højttalere, da bassen er aktiv, og det hjælper også lidt.
Jeg vil bare nødigt vinde bedre bas på bekostning af den dejlige mellemtone, som jeg synes lyder rigtig godt

Så pt tænker jeg, at god afkobling på højttalerne, og måske andre kabler kan bidrage lidt i den rigtige retning
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
Lobo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 308
Sendt: 07 Januar 2021 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet mange før og spiller lige nu med 2x4 Tungsol KT-120 pr. kanal.
Forskellen i niveau i bassen er ikke ret udtalt og jeg tror ikke det er dér du skal sætte ind for at opnå større tryk i bassen.... jeg
tror det vil være spildte penge.
Har du leget lidt med placering af højttalere og har foretaget nogle kontrolmålinger for at se om du har udfasninger i dy dybe
frekvenser?
Når mine KT-120 brænder ud så investerer jeg i 8 stk. Gold Lion KT-77.
Lidt mere brystsvage.... men sikke en klang!

__________________
Hvis det lyder godt - så ER det godt!
Til top Vis Lobo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lobo
 
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2287
Sendt: 07 Januar 2021 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Hej Lobo,
Tak for dit svar, er også kommet frem til at der skal andre ting til. Jeg elsker lyden, især den mellemtone!
Der er nok noget mere placering der skal justeres ind, bedre afkobling af højttalerne, og med tiden kommer der igen en
Velodyne DD-sub i setuppet også. Det skal nok også give lidt

Det lyder spændende med de Gold Lion, lyder som om du har noget at glæde dig til
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Februar 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 665
Sendt: 08 Januar 2021 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

Kt120 fra Shuguang er på alle måder et bedre rør end Tung Sols, både (især) diskant og mellemtone og også bassen, der så vidt jeg husker er en del bedre. Jeg savnede absolut ikke opløsning og punch i bassen. Diskant og mellemtone var simpelthen vidunderlig med masser af rørlyd = varme og detaljer.

På det tidspunkt havde jeg et sæt gamle Martin logans og en Audio Classic Single End kt120. Lyden var NÆSTEN på højde med en triode Sinngle End!!!!!

Min første kt120 var en Push Pull kt120 fra Audio Classic, det var før de nye Shuguang rørs tid, og dengang opnåede jeg meget af det samme, ved at skifte kondensatorer fra de medfølgende til Jensens fabelagtige PIO med kobber. Dyrt men med fabelagtig effekt, igen noget med varme og detaljer. Skift af kondensatorer giver som regel væsentlig større forbedring, end skift af rør.

Når jeg køber en ny forstærker, får jeg som regel opgraderet kondensatorerne til Jensen, Miflex eller Vicap cutf.

__________________
mvh
Jens-B
Til top Vis Jens-B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens-B
 
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2287
Sendt: 08 Januar 2021 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Hej Jens,

Tak for info, har slet ikke tænkt på at få skiftet indmad i forstærkeren, selvom det sikkert har en positiv indvirkning

Jeg synes de Shuguang lyder spændende, og håber de starter produktionen op igen engang. Indtil da vil jeg nyde lyden, og stille
og roligt få opgraderet lidt på både kabler og lytterum
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
Jens-B
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Februar 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 665
Sendt: 08 Januar 2021 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

rigtig god fornøjelse. Har du overvejet Duelund kabler?

__________________
mvh
Jens-B
Til top Vis Jens-B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens-B
 
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2287
Sendt: 08 Januar 2021 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Jeg kender ikke rigtig hans kabler nej, lyder som om du har gode erfaringer med dem?
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 
Lobo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 November 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 308
Sendt: 09 Januar 2021 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Advarsel!
Please - Start et andet sted end kabler.....
Det er virkeligt marginalt hvad du ændrer - nogle vil påstå, at det ikke er hørbart - andre sværger det modsatte.
Start med noget der er helt gratis: placering og kontrolmålinger! Det kan ændre markant på lyden og laaaangt mere end dyre
kabler nogensinde kan. Kabler kan ikke ændre på dårlig placering og evt. udfasning af frekvenser = waste of money.
Dernæst vil jeg foreslå dig at få liv i den subwoofer og justere den ind med en DSP suppleret af kontrolmålinger.
Når du er tilfreds med resultatet kan du overveje at bruge mange tusinde kroner på andre kabler hvis du tror at det forbedrer
oplevelsen.
Det er dine penge og dine ører, så mine 5 cents er blot velmente råd.

__________________
Hvis det lyder godt - så ER det godt!
Til top Vis Lobo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lobo
 
dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2287
Sendt: 09 Januar 2021 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Det er så fint Lobo, og tak for det........den Velodyne står højt på ønskesedlen, ved netop hvad den kan levere
Når de nye fødder lander til ML, så skal jeg nok få flyttet lidt mere rundt på dem, og lytte forskelle......
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes