Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 00:53   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Sub restprojekt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
eSeL
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juni 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 42
Sendt: 02 Januar 2021 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Et håbløst projekt, men... Jeg har en Argon SUB850 hvor forstærkeren er stået af. Derudover har jeg et gammelt diy Zappulse 2.3 se(er ret sikker på versionen) mono effekttrin liggende, der ikke er blevet anvendt i måske 10 år.

Tanken går på, om jeg på en eller anden måde kan kombinere de 2 dele til en funktionsdygtig subwoofer til mit lille sekundære anlæg, der derudover består af et sæt Argon Alto 5 active. Er med på at det formentlig bedre kan betale sig at købe en billig sub på dba og glemme alt om ovenstående, men det er ikke så sjovt.

Som jeg ser det mangler jeg:

- high pass filter (måske ikke nødvendigt da det er en lukket subwoofer?)
- variabelt crossover
- Måske en fase switch
- Volumekontrol (har for sjov bare sat subwooferen til venstre subkanal på mine Alto 5 og mit umiddelbare indtryk er at den nok mangler lidt volume).

Krav: Må ikke stikke af i pris, da det er verdens billigste subwoofer og absolut ikke penge værd :) Derudover kan jeg godt lodde et par stumper sammen, hvis der findes en diy løsning. Bare det ikke bliver for avanceret.

Jeg havde håbet at man kunne finde en form for billig subwoofer forforstærker, hvor alt det ovenstående med undtagelse af effekttrinnet indgik. Kan dog ikke finde det efter adskillige søgninger.



Til top Vis eSeL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eSeL
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 03 Januar 2021 kl. 05:57 | IP-adresse registreret  

Et hurtigt svar på dit afsluttende spørgsmål kunne være dette link. Copy and paste. Fjern mellemrummet der altid opstår ved
link på HIFI4ALL.
https://www.ebay.com/itm/Subwoofer-special-filter-preamp-ton e-board-single-ended-output-/273346560579

Den eneste oplysning jeg ser, der mangler er kredsløbets gain, da du oplyser der mangler niveau. Jeg går ud fra det gælder
brugen af dit monotrin og basenheden drevet direkte fra subudgangen på den ene højttaler. Diagrammer på det man bygger er
altid en uvurderlig hjælp, samtidig med kendskab til dine DIY færdigheder. For er gain på kredsløbet ikke tilstrækkelig vil det
nemt kunne rettes ved at øge gain på kredsløbets opamp’s. Det ser ud som om der sidder en buffer i indgangen, som på enkel
vis kan ændres i modkoblingen til øget gain om nødvendig.
Til prisen kan det i min optik ikke betale sig at bygge det af hjemkøbte komponenter ud fra et diagram, hvilket også er en
mulighed, hvis man er hardcore DIY entusiast.
Kredsløbet kræver en transformator på 15-0-15 VAC. 1A antagelig. Det er ikke oplyst.

Endelig er der jo også den mulighed at du laver fejlsøgning på den bestående defekte forstærker og reparerer den. ??

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
eSeL
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juni 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 42
Sendt: 03 Januar 2021 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Jeg ved desværre ikke hvordan jeg reparerer det defekte print. Det ser lidt brændt ud og et par lodninger sidder løse.
Men jeg kigger nærmere på det link du sendte. Prisen er helt klart fin, men skal lige finde ud af hvordan den kan sættes til det eksisterende. Ved ikke om der medsendes et diagram/vejledning.




Til top Vis eSeL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eSeL
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2703
Sendt: 04 Januar 2021 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

@eSeL

Tilslutningen giver næsten sig selv. Billedet ovenfor viser tre skrueterminaler.

Nederst AC-G-AC = 15-0-15 Volt AC fra en transformator.
Øverst R-G-L er lyd ind fra subwooferudgangen på din højttaler. Højre-stel-venstre henholdsvis.
I midten + er signal ud til subwooferforstærker. Minussymbolet er stel i den tilslutning. (plus/minus - underlig angivelse )

Modulet indeholder alle de ønsker du har angivet i indledningen.

Tilbage står spørgsmålet om gain. Om modulet leverer tilstrækkeligt niveau.
Men da der ved nærlæsning med sikkerhed er et buffermodul (opamp'en øverst på billedet) er der overvejende mulighed for at øge gain.
Og som der står sikrer bufferen, at den ikke belaster kredsløb eller reducerer kanaladskillelsen i højttalerne.

Held og lykke med projektet!
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
eSeL
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Juni 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 42
Sendt: 07 Januar 2021 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

Ja, det ser jo egentligt ret nemt ud. Tak for det :)
Til top Vis eSeL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eSeL
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes