Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 21:27   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: XLR til RCA (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BJHJ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Juni 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 132
Sendt: 31 December 2020 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Svarer kvaliteten af et XLR til RCA kabel til et kabel med RCA stik i begge ender, hvis det er samme type og fra samme producent?Jeg har et godt XLR
kabel, som jeg gerne vil beholde, men siden jeg er skiftet til monoblokke med RCA-indgang, har jeg været nødt til at bestille et sæt XLR til RCA adaptere.
Til top Vis BJHJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BJHJ
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 31 December 2020 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Adapterne gør jobbet fint... du behøver ikke nye kabler!

Jeg benytter også adaptere, når jeg skal teste balancerede apparater.



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
BJHJ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Juni 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 132
Sendt: 01 Januar 2021 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Jeg vil omformulere midt spørgsmål lidt.Vil mit nuværende XLR kabel med et RCA adapterstik i enden være lige så godt, som et
almindeligt RCA kabel?
Til top Vis BJHJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BJHJ
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 01 Januar 2021 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Svaret er stadig, ja! Adapterne forringer ikke lyden

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Lars Nielsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Diyhifi.dk

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 02 Januar 2021 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Mikkel G skrev:
Adapterne gør jobbet fint... du behøver ikke nye kabler!

Jeg benytter også adaptere, når jeg skal teste balancerede apparater.



Kablerne er der nok ikke den store forskel på, og fint at bruge adaptere hvis man har et godt kabel som man vil genbruge.

Men.. langt de fleste apparater lyder bedre ved korrekt brug af de balancerede XLR ind- og udgange, da her opnås mindre forvrængning og bedre signal støjforhold. Nogle apparater er ikke designet med ægte balanceret kredsløb, og her kan XLR ind/udgange give dårligere lyd.. Så det er en god ide at forbinde med den kabel type som apparatet er designet til at fungere bedst med, der kan være en kæmpe lydforskel.




__________________
MVH

Lars Nielsen
Til top Vis Lars Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars Nielsen Besøg Lars Nielsen's Websted
 
BJHJ
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 Juni 2011
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 132
Sendt: 02 Januar 2021 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

For at gå den sikre vej, må jeg nok købe RCA udgaven af mit kabel.Producenten af mine monoblokke har bevidst udeladt brugen af XLR-indgange. Producenten Exposure burde have været lidt fremsynet og benytte sig både af XLR- og RCA indgange, selvom det ikke er ægte balanceret drift, så man ikke er tvunget til at skifte kabler, hvis man har et XLR-kabel i god kvalitet.
Til top Vis BJHJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BJHJ
 
KristianJ1324
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause - igen!

Bruger siden: 22 Januar 2018
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 02 Januar 2021 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Lars Nielsen skrev:
Mikkel G skrev:
Adapterne gør jobbet fint... du behøver ikke nye kabler!

Jeg benytter også adaptere, når jeg skal teste balancerede apparater.



Kablerne er der nok ikke den store forskel på, og fint at bruge adaptere hvis man har et godt kabel som man vil genbruge.

Men.. langt de fleste apparater lyder bedre ved korrekt brug af de balancerede XLR ind- og udgange, da her opnås mindre forvrængning og bedre signal støjforhold. Nogle apparater er ikke designet med ægte balanceret kredsløb, og her kan XLR ind/udgange give dårligere lyd.. Så det er en god ide at forbinde med den kabel type som apparatet er designet til at fungere bedst med, der kan være en kæmpe lydforskel.




Ikke helt enig. Der er ingen lydmæssig fordel ved balancering. Tværtimod. Man fordobler rundt regnet antallet af komponenter signalet skal igennem.

Mht andet reducerer forvrængning, så er det heller ikke tilfældet. Fortællingen om, at den ene halvperiodes forvrængning ophæver den modsatte, er mere en fortælling end virkelighed. Forvrængningsærodukterne er så komplekse, at de ikke bare udlignes.

Mht støj, så er det ikke I selve kredsløbet balancerede produkter opnår lavere støj. Der kan være en marginal forskel. Den store forskel er i forbindelse med lange kabelteæk, hvor man med balancering kan undgå opsamling af støj mellem apparaterne.

Så derfor kan man lige så godt nøjes med kun at balancere indgangen på en forstærker. Det vil alt andet lige være en fordel. Men til almindelig hjemme-brug, er balancering ikke nødvendigt, da
kabellængde ikke er tilnærmelsesvis stor nok til at have problemer med opsamling af støj.

Til top Vis KristianJ1324's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianJ1324
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 02 Januar 2021 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Bare pas på med adapter stik. RCA-delen skal være adskilt fra XLR-delen i selve huset - for sikre  at du ikke får brum og andet støj. Se på billedet her:
 
 
Læg mærke til hvordan at huset går i ét. Der er ingen adskillelse imellem ydrekappen på RCA-delen og kappen på XLR.delen, som får kontakt med chassis på det produkt du har XLR i.

Find i stedet en adapter der har tydelig isolering imellem RCS og XLR - som f.eks Neutrik's. Her er der nemlig en tydelig adskillelse af yderkappen, så du ikke får en del af signalet fra RCA koblet på chassis på XLR
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 02 Januar 2021 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Jeg benytter netop Neutriks adaptere, og de gør jobbet fint! Du behøver ikke købe et nyt kabel

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
haj-end HaiFai
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 Juli 2016
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 61
Sendt: 04 Januar 2021 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Hvis der er noget i hi-fi-verdenen, man skal passe på med, så er det "one rule fits all". Min erfaring siger mig, at det langfra altid er sådan, at balancerede signalkabler lyder bedre end RCA-kabler. Men i nogle komponentsammensætninger gør det en ikke ubetydelig forskel i lydkvaliteten

Til top Vis haj-end HaiFai's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af haj-end HaiFai
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 04 Januar 2021 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Præcis. Jeg havde en DAC Magic hvor den balancerede indgang havde en op-amp mindre, så den faktisk lød bedre end RCA indgangen, hvor der var sat en op-amp for at konvertere signalet. Det var først noget jeg fik bekræftet via diagrammer og ved at pille låget af den. Nu har jeg balanceret fordi det er et federe stik af arbejde med og fordi det er standard i mange proff produkter.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Lars Nielsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Diyhifi.dk

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 07 Januar 2021 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

KristianJ1324 skrev:
Der er ingen lydmæssig fordel ved balancering. Tværtimod. Man fordobler rundt regnet antallet af komponenter signalet skal igennem.


Det er rigtigt at man fordobler ofte antallet af komponenter ved balancering, men hvis kredsløbet er designet korrekt, så har man mulighed for at bruge komponenterne på en mere optimal måde.

KristianJ1324 skrev:
Mht andet reducerer forvrængning, så er det heller ikke tilfældet. Fortællingen om, at den ene halvperiodes forvrængning ophæver den modsatte, er mere en fortælling end virkelighed. Forvrængningsærodukterne er så komplekse, at de ikke bare udlignes. Mht støj, så er det ikke I selve kredsløbet balancerede produkter opnår lavere støj. Der kan være en marginal forskel. Den store forskel er i forbindelse med lange kabelteæk, hvor man med balancering kan undgå opsamling af støj mellem apparaterne.


Måske det kunne være godt at vi tager et kig på specifikationerne for en almindelig Audiolab forforstærker her:

https://www.manualslib.com/manual/643684/Audiolab-8200cdq.ht ml?page=23#manual

Her ser du at XLR giver 0.0008% THD, og RCA giver 0.0025% THD, altså en forbedring på 3 gange til XLR udgangen. Du ser også at dynamik området bliver større på XLR stikket, og det er fordi at støjgulvet sænkes, og det skyldes i dette tilfælde altså ikke lange kabler. Men det er selvfølgelig rigtigt at XLR kabler er klart bedst ved lange kabel træk, men det skyldes ikke selve kablet, men måden hvor på elektronikken er designet til at udbalancere den støj som kablet opfanger. [QUOTE=KristianJ1324]

Så derfor kan man lige så godt nøjes med kun at balancere indgangen på en forstærker. Det vil alt andet lige være en fordel. Men til almindelig hjemme-brug, er balancering ikke nødvendigt, da kabellængde ikke er tilnærmelsesvis stor nok til at have problemer med opsamling af støj. /QUOTE]

Det er rigtigt at balancering ikke er "nødvendig" til hjemmebrug, men hvis dine apparater lyder bedst med balancerde XLR kabler tilsluttet, fordi de er designet sådan som f.eks Audiolab eksemplet her, så skal man da bruge det..

MVH
Lars



__________________
MVH

Lars Nielsen
Til top Vis Lars Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars Nielsen Besøg Lars Nielsen's Websted
 
Lars Nielsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Diyhifi.dk

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 07 Januar 2021 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:
Præcis. Jeg havde en DAC Magic hvor den balancerede indgang havde en op-amp mindre, så den faktisk lød bedre
end RCA indgangen, hvor der var sat en op-amp for at konvertere signalet. Det var først noget jeg fik bekræftet via diagrammer og ved at pille
låget af den. Nu har jeg balanceret fordi det er et federe stik af arbejde med og fordi det er standard i mange proff produkter.


Faktisk er det ofte omkring netop D/A konvertering problemerne er størst. De fleste D/A konverter chip sæt har kun balanceret udgang, og det
betyder at der skal laves en konvertering fra balanceret til single ended for at lave en RCA udgang på apparatet. Det kan gøres godt og elegant
med et transistortrin, eller mindre elegant og dårligt med en ekstra opamp i signalvejen..




__________________
MVH

Lars Nielsen
Til top Vis Lars Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars Nielsen Besøg Lars Nielsen's Websted
 
Lars Nielsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Diyhifi.dk

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 20 Januar 2021 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  


Se denne Youtube video med Paul fra PS Audio: Mixing XLR and RCA cables

https://www.youtube.com/watch?v=a_NqnpYnNG4



__________________
MVH

Lars Nielsen
Til top Vis Lars Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars Nielsen Besøg Lars Nielsen's Websted
 
KristianJ1324
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause - igen!

Bruger siden: 22 Januar 2018
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 20 Januar 2021 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Lars Nielsen skrev:
KristianJ1324 skrev:
Der er ingen lydmæssig fordel ved balancering. Tværtimod. Man fordobler rundt regnet antallet af komponenter signalet skal igennem.

Det er rigtigt at man fordobler ofte antallet af komponenter ved balancering, men hvis kredsløbet er designet korrekt, så har man mulighed for at bruge komponenterne på en mere optimal måde.

KristianJ1324 skrev:
Mht andet reducerer forvrængning, så er det heller ikke tilfældet. Fortællingen om, at den ene halvperiodes forvrængning ophæver den modsatte, er mere en fortælling end virkelighed. Forvrængningsærodukterne er så komplekse, at de ikke bare udlignes. Mht støj, så er det ikke I selve kredsløbet balancerede produkter opnår lavere støj. Der kan være en marginal forskel. Den store forskel er i forbindelse med lange kabelteæk, hvor man med balancering kan undgå opsamling af støj mellem apparaterne.

Måske det kunne være godt at vi tager et kig på specifikationerne for en almindelig Audiolab forforstærker her: page=23#manual">https://www.manualslib.com/manual/643684/ Audiolab-8200cdq.ht ml?page=23#manual

Her ser du at XLR giver 0.0008% THD, og RCA giver 0.0025% THD, altså en forbedring på 3 gange til XLR udgangen. Du ser også at dynamik området bliver større på XLR stikket, og det er fordi at støjgulvet sænkes, og det skyldes i dette tilfælde altså ikke lange kabler. Men det er selvfølgelig rigtigt at XLR kabler er klart bedst ved lange kabel træk, men det skyldes ikke selve kablet, men måden hvor på elektronikken er designet til at udbalancere den støj som kablet opfanger.
KristianJ1324 skrev:

Så derfor kan man lige så godt nøjes med kun at balancere indgangen på en forstærker. Det vil alt andet lige være en fordel. Men til almindelig hjemme-brug, er balancering ikke nødvendigt, da kabellængde ikke er tilnærmelsesvis stor nok til at have problemer med opsamling af støj.

Det er rigtigt at balancering ikke er "nødvendig" til hjemmebrug, men hvis dine apparater lyder bedst med balancerde XLR kabler tilsluttet, fordi de er designet sådan som f.eks Audiolab eksemplet her, så skal man da bruge det.. MVH Lars



De eksempler du viser, er nok mest af alt udtryk form at den pågældende producent har sløset med den ubalancerede udgang. Hvis man designer sine analoge kredsløb ordentligt, vil det ikke være støjgulvet der sætter begrænsningen på den ubalancerede udgang. Og uanset hvad vil specs være så gode, at det ikke er her begrænsningen i lyden ligger.

Til top Vis KristianJ1324's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianJ1324
 
Lars Nielsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Diyhifi.dk

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 21 Januar 2021 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

KristianJ1324 skrev:
De eksempler du viser, er nok mest af alt udtryk form at den pågældende producent har sløset med den
ubalancerede udgang. Hvis man designer sine analoge kredsløb ordentligt, vil det ikke være støjgulvet der sætter begrænsningen på den
ubalancerede udgang. Og uanset hvad vil specs være så gode, at det ikke er her begrænsningen i lyden ligger.



Ja, det er helt rigtigt. Men det er bare sådan at Hr. og Fru Danmark har ingen mulighed for at have overblik over hvilke apparater der har en
dårlig designet RCA eller XLR udgang. Derfor er min pointe netop, at man skal teste mulighederne på de apparater man har, hvis man
ønsker bedst mulig lyd. Min erfaring er at XLR ofte lyder bedst. Men ikke altid..




__________________
MVH

Lars Nielsen
Til top Vis Lars Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars Nielsen Besøg Lars Nielsen's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes