Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 15:04   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Rum korrektion (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 556
Sendt: 20 November 2020 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

dr_schlemer skrev:
Overvejer det samme - at anvende minidsp som preamp. Har dog tre digitale kilder fra hhv tv, blueray
og sonos. Dvs toslink, frit
valg, coax...


Hvis du kan bypasse preamp på din NAD forstærker, ville jeg gøre det.

Så kilde -> Minidsp -> effekt indgang

Mht Toslink switch, så tror jeg ikke der er den store forskel. Ærgerligt st Sonos ikke har USB udgang
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
dr_schlemer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 180
Sendt: 20 November 2020 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har dog også en pladespiller via RIAA... Har dog overvejet at indsætte minidsp mellem premamp og effektamp delen på den integrerede forstærker... Men... mon ikke vinylerne skal forblive analogt hele vejen

Men en automatisk toslink switch kunne være en mulighed...

__________________
"Enhver mener, at hans kobber er guld."
Til top Vis dr_schlemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dr_schlemer
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 556
Sendt: 20 November 2020 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Mht. RIAA. Altså, jeg ved godt at puristerne måske vil rynke lidt på næsen, men rent faktisk tror du vil få bedre lyd af at få det igennem MINIDSP

Især hvis du oplever en stor forskel med Dirac. Jeg har pladespiller til mine Buchardt A500 og det er endnu mere mind blowing

Pladespiller -> RIAA -> ADC converter -> DSP (rumkorrektion) ->WISA Wireless -> Højttaler: Wireless modtagelse -> DSP (Aktiv crossover) -> Class -D
forstærker -> enheder

Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
dr_schlemer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 180
Sendt: 20 November 2020 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Hmm... kunne godt overveje at pusle med minidsp'en efter forstærkerens pre-out

Har lige hurtigt arbejdet lidt med REW/UMIK-1 på mit kontor (Har en lille NAD 310 + et par Dali 202'ere på reolen). Et ganske hurtigt filter fjernede et par grumme bas-toppe og bas-dyk og gjorde lyden noget mere fokuseret :-)

Glæder mig til at pusle med Dirac Live 3 i stuen. Venter på at der kommer en lang usb-ledning og et billigt stativ til mikrofonen

__________________
"Enhver mener, at hans kobber er guld."
Til top Vis dr_schlemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dr_schlemer
 
dr_schlemer
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 180
Sendt: 20 November 2020 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Iøvrigt... Dejlige højttalere... Buchardt A500

__________________
"Enhver mener, at hans kobber er guld."
Til top Vis dr_schlemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dr_schlemer
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 556
Sendt: 20 November 2020 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Tak, ja de kan nogle tricks som virker helt naturstridigt. Det er fedt med lidt ingeniørkunst og Future-Fi... man må bare sige, at der er sket noget på den front de sidste par år. Vil skide det et stykke at signalet bliver vold behandlet på alle mulige måder gennem kæden. Kan jeg lide slutresultatet, så virker det IMO
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 21 November 2020 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Et godt tip. Pas på med at hæve for meget i bassen, frem for at dæmpe. Når du hæver især i bassen. Så kræver det en del mere af enheden og forstærkeren. Her kommer man nemt til at ramme deres begrænsninger, hvilket lyder grimt.
Men hvis du sidder relativt tæt på og ikke spiller for højt, så kan du slippe afsted med at hæve  mere før du rammer begrænsninger. Men igen - forløbet er ikke lineært.... det kan gå meget stærkt

En ting man nemlig ofte glemmer med EQ/rumkorrektion osv. Er at det jo ikke ændre på højttalerens oprindelige ydelse, med henblik på f.eks max spl og udstrålingskaraktestik. Dvs. en given basenhed kan højest levere så og så meget bas - slut prut. Og en diskant eller mellemtone, er meget afhængig af den placering de har i højttaleren, samt udformningen af selve fronten på højttaleren. 
Så hvis man vil have det optimale ud af en DSP, så skal man huske på hvad den kan.... og hvad den ikke kan Men ingen tvivl om at det giver utroligt meget at rette lidt på bassen. Det er noget laaaaaangt de fleste aldrig har oplevet i deres eget system, netop fordi brugen af DSP har været en lille smule sidestillet med heksekunst
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 21 November 2020 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Nu skriver du "basenhedens begrænsning ved for meget hævning.
Man må heller ikke forglemme forstærkerens begrænsning ved hævning af bas. Som du skriver, går det hurtigt.
Husker tydeligt i gamle dage, hvor overraskede folk blev, når deres 2 x 400 watt forstærker skulle spille på
på Bose 901 og korrektionsboksen blev sat imellem. Den hæver netop bas og diskant til de 9 mellemtoner, der ikke
naturligt kunne spille dette. Så´n en 2 x 400 watt gik i knæ længe før, der var opnået et "ordentligt" lydtryk

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 556
Sendt: 21 November 2020 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:
Et godt tip. Pas på med at hæve for meget i bassen, frem for at dæmpe. Når du hæver især i
bassen. Så kræver det en del mere af enheden og forstærkeren. Her kommer man nemt til at ramme deres begrænsninger,
hvilket lyder grimt.
Men hvis du sidder relativt tæt på og ikke spiller for højt, så kan du slippe afsted med at hæve 
mere før du rammer begrænsninger. Men igen - forløbet er ikke lineært.... det kan gå meget stærkt

En ting man nemlig ofte glemmer med EQ/rumkorrektion osv. Er at det jo ikke ændre på højttalerens oprindelige ydelse,
med henblik på f.eks max spl og udstrålingskaraktestik. Dvs. en given basenhed kan højest levere så og så meget bas - slut
prut. Og en diskant eller mellemtone, er meget afhængig af den placering de har i højttaleren, samt udformningen af selve
fronten på højttaleren. 
Så hvis man vil have det optimale ud af en DSP, så skal man huske på hvad den kan.... og
hvad den ikke kan Men ingen tvivl om at det giver utroligt meget at rette lidt på bassen. Det er noget laaaaaangt de fleste
aldrig har oplevet i deres eget system, netop fordi brugen af DSP har været en lille smule sidestillet med heksekunst



Når man bruger Dirac Live og ikke manuelt roder rundt med DSP og EQ, så søger den for at der ikke sker noget der er alt for
tosset. De fleste rum booster også bassen for meget, så det er typisk ikke et problem man render end i. Men har man et dip på
20db ved 40hz, skal man nok ikke forvente at det er sundt at spille ekstremt højt efter en korrektion. Man skal heller ikke tvinge
Dirac over højtalerens naturlige roll off under 40, så kommer der forvrængning eller det der er værre
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 21 November 2020 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Dirac Live har de samme udfordringer som alle de andre som vil lave en form for korgering efter et bestemt kurve. det bliver tamt og kedeligt at lytte på. Da de programmer tit ændre mere for frekvensgange end der endelig er behov for.

 Det er langt bedre at, sætte sig ned og lave de målinger og rette de småting som der er behov for.  


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 556
Sendt: 21 November 2020 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Tja, det er i hvet tilfælde ikke min erfaring. Du kan ikke lave det, som man kan med Dirac elle Room Perfect for den sags skyld.

Det er meget mere end simpel EQ, og der arbejdes også i tidsdomænet med FIR filtre og fase forskydninger. Det er mere eller mindre umuligt at arbejde med manuelt.

Min oplevelse var liv... især på klassisk musik lød det bare rigtigt det hele
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 21 November 2020 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

hvilke hvilke højtaler har du??. har du stadig det gamle delefilter til at være i dine højtaler ??



__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Heatsink
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Vender ikke tilbage!

Bruger siden: 02 November 2020
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 129
Sendt: 21 November 2020 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
Dirac Live har de samme udfordringer som alle de andre som vil lave en form for korgering efter et bestemt kurve. det bliver tamt og kedeligt at lytte på. Da de programmer tit ændre mere for frekvensgange end der endelig er behov for.

Det er langt bedre at, sætte sig ned og lave de målinger og rette de småting som der er behov for. 



Hvis du korrigerer efter en lige vandret kurve så ja, så bliver det tamt og kedeligt, men bruger man det ordentligt så bliver det klart bedre. Mange tror at man bare lige sætter en mic op og så korrigerer, men så nemt er det bestemt ikke. Det tog mig måneder at finde/lave en ordentlig kurve at korrigere efter. Og så skal højttaler og forstærker også kunne "bære" korrektionen

Til top Vis Heatsink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heatsink
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 556
Sendt: 21 November 2020 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Ja, er enig i at standard kurven er lidt kedelig. Den er for flad, men den lyder fantastisk på akustiske optagelse. Derfor bruger jeg også kurven fra NAD til alt andet. Jeg tror det er fordi at sådan noget musik er mixet til at lyde godt i en almindelig stue, hvor man smider højtaleren lidt for tæt på væggen, som absolut ikke giver et lineært resultat.
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 556
Sendt: 21 November 2020 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
hvilke hvilke højtaler har du??. har du stadig det gamle delefilter til at være i dine højtaler ??



Hvem spørger du?
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 21 November 2020 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Det var mere de forbedringer, du har haft på dine højtaler. At der kan være så meget mere hul igennem hvis du også kæmper med de analoge filter inde i  dine højtaler.


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 21 November 2020 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

når jeg skal beskrive den perfekte kurve, skal den falde en smule fra ca 80hx ned. og opefter skal den begynde at falde ved en  8-10 khz og og opefter. Det er mere for at men ikke oplevet en diskant, som lige kan blive spids nok. Så bliver en højtaler meget hurtig træls af lytte på. Efter min mening må der heller mangle 2 db i toppen end at være 1 db for meget.


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 556
Sendt: 21 November 2020 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
Det var mere de forbedringer, du har haft på dine højtaler. At der kan være så meget mere hul
igennem hvis du også kæmper med de analoge filter inde i  dine højtaler.


Nåå... misforståelse. Mine højtalere HAR intet analog delefilter. Det er aktive højtalere, og delingen mellem enhederne er en DSP
indbygget i højtaleren. De er født med det... Google Buchardt A500 hvis du vil læse om dem.

Det er måske lidt forvirrende hvis du ikke læste mit første indlæg. Jeg HAVDE en minidsp til mit gamle setup, hvor højtaleren var
en dynaudio contour s3.4
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 556
Sendt: 21 November 2020 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
når jeg skal beskrive den perfekte kurve, skal den falde en smule fra ca 80hx ned. og opefter skal den
begynde at falde ved en  8-10 khz og og opefter. Det er mere for at men ikke oplevet en diskant, som lige kan blive spids nok.
Så bliver en højtaler meget hurtig træls af lytte på. Efter min mening må der heller mangle 2 db i toppen end at være 1 db for
meget.


Jeg var inde og finde målinger af mine gamle dynaudio højtalere og sørgede for at de havde samme roll-off. Det var også lige et
tip til dig der skal igang med minidsp
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 21 November 2020 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Minidsp, jo det skal nok prøves igen, om de er blevet bedre. jeg har brugt en dsp løsning i ca 10 år. jeg har bare valgt denne her i steder for. http://www.groundsound.com/dcn28.php. Den har nogle andre kvaliteter.


__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 

<< Forrige Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes