Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. marts 2021 | 05:52   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Rum korrektion (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kevin123
Branchemedlem
Branchemedlem

Medarb. - Computersalg.dk

Bruger siden: 09 April 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 05 December 2020 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Den video kan du ikke bruge til en dyt , den er efter redigeret og ja det lyder meget godt , men det er altså studie lyd du høre på filmen og ikke live lyd.
Til top Vis kevin123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kevin123
 
Heatsink
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 02 November 2020
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 129
Sendt: 05 December 2020 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Lyden er optaget i det rum. Havde rummet været umuligt, så havde man nok ikke kunne rette op på det efterfølgende
Til top Vis Heatsink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heatsink
 
kevin123
Branchemedlem
Branchemedlem

Medarb. - Computersalg.dk

Bruger siden: 09 April 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 05 December 2020 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

hvad tror du de bruger mikrofoner til , den er optaget og mixet bagefter
Til top Vis kevin123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kevin123
 
Heatsink
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 02 November 2020
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 129
Sendt: 05 December 2020 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Dvs at rummet er helt uden betydning ?
Til top Vis Heatsink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heatsink
 
kevin123
Branchemedlem
Branchemedlem

Medarb. - Computersalg.dk

Bruger siden: 09 April 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 05 December 2020 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Hvis det skulle være som du siger med rumklang og efter klang , så skulle der havde stået en mikrofon midt i rummet og optage det hele og det
gør der vist ikke .
Til top Vis kevin123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kevin123
 
kevin123
Branchemedlem
Branchemedlem

Medarb. - Computersalg.dk

Bruger siden: 09 April 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 05 December 2020 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Ja her har hver musiker deres egen mikrofon , så man kan redigere bagefter .
Til top Vis kevin123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kevin123
 
Heatsink
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 02 November 2020
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 129
Sendt: 05 December 2020 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Nej det gør der ikke, men er rummet helt uden betydning i det tilfælde ?
Til top Vis Heatsink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heatsink
 
kevin123
Branchemedlem
Branchemedlem

Medarb. - Computersalg.dk

Bruger siden: 09 April 2016
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 257
Sendt: 05 December 2020 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Ja , hvis du skal bruge rumklang til noget så skal de have en fælles mikrofon . Lyden fra instrumentet når mikrofonen før lyden fra væggen.
Til top Vis kevin123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kevin123
 
Heatsink
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 02 November 2020
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 129
Sendt: 05 December 2020 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Ja men så ser vi bort fra den video, men livemusik i et almindeligt rum vil ikke give samme problemer som samme musik gengivet via højttalere, så langt
er vi forhåbentlig enige
Til top Vis Heatsink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heatsink
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9269
Sendt: 05 December 2020 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Heatsink skrev:
Boman. Baspukler (problemer), efterklang,
dæmpning osv i et rum synes kun at være et enormt problem når
musikken gengives via almindelige
højttalere.
Det er sjældent man hører om den slags problemer når livemusik
afspilles direkte.



Nå, det er nu ikke sandt. Spillesteder er dæmpet efter alle kunstens
regler, og der er massiv eq tilstede. "Tilfældige" lokaler er ofte et
mareridt for en lydtekniker.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen Besøg Kjeldsen's Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1778
Sendt: 05 December 2020 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Intensionen bag optagelsen er skam god nok. Men det er måske væsentlig, at lægge mærke til at de mange mikrofoner alle er
placeret tæt på instrumenterne for netop at forhindre rummet i at have indflydelse på optagelsen.
Samtidig er det tydelig, at multimikrofon optagelsen udvisker anslag og detaljer på instrumenterne ved at instrumenternes lyde
opfanges af flere mikrofoner med tidsforskydning og niveauforskelle, som umuligt kan rettes op i miksningen.

Havde en af os stået i rummet under optagelsen vil oplevelsen have været fuldstændig forskellig fra det vi hører på YouTube.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1778
Sendt: 05 December 2020 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Vi mennesker har den store fordel kun at skulle styre “to mikrofoner”. Og en “mikserpult”.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Heatsink
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 02 November 2020
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 129
Sendt: 05 December 2020 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Heatsink skrev:
Boman. Baspukler (problemer), efterklang,
dæmpning osv i et rum synes kun at være et enormt problem når
musikken gengives via almindelige
højttalere.
Det er sjældent man hører om den slags problemer når livemusik
afspilles direkte.



Nå, det er nu ikke sandt. Spillesteder er dæmpet efter alle kunstens
regler, og der er massiv eq tilstede. "Tilfældige" lokaler er ofte et
mareridt for en lydtekniker.


Ja jeg mener det nu heller ikke som sort/hvid og når det er spillesteder gøres der selvfølgelig nok en del ud ad det, men jeg tænker sammenligning af
akustisk livemusik og gengivelse via almindelige højttalere i et almindeligt rum.
Der er problemerne gerne noget større ved højttalerne
Til top Vis Heatsink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heatsink
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2360
Sendt: 05 December 2020 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Stor spredning er ikke for at få bredt ludbilled. Alt hvad hoved skal bruge ligger i det direkte signal.
Spredningen har at gøre med undgå reflekser. Jo større spredningen er des flere og små reflekspunkter. Jo mindre
spredningen des færre men større reflekspunkter. (de fleste hælder til den store spredning giver mindste indflydelse til
reflekserne). Det ultimative ville være signalet sendes direkte til ører uden spredning ud i rummet.

Den optagelse ville lyde som pærevælling hvis den blev optaget uredigeret.

Mikrofon tæt på instrumentet kaldes under tiden for "støttemikrofon" og er for fremhæve instrumentets særlige lyd
(gælder nok ikke for youtube-indslaget). Hvis eksempelvis en violin skal indgå i en få-mikrofoners-optagelse (med
optagerummets naturlige ambiance) placeret tilbage i lokalet uden støttemikrofon, kommer lyden fra violinen forfærdeligt
ud hjemme i stuerne hos folk. Selvom det mht tidsforsinkelsen er mere naturlig uden støttemikrofon.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Heatsink
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 02 November 2020
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 129
Sendt: 05 December 2020 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Ja det er ikke uden problemer at få virkelighedens mono overført til hifi verdenens stereo
Til top Vis Heatsink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heatsink
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1445
Sendt: 05 December 2020 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Det er vel ikke så mærkeligt.
En mikrofon hiver ufiltreret alting ind. Man kan godt nok filtrere lidt fra ved at benytte et tidsvindue og på den måde isolere den direkte lyd fra højttaleren fra refleksionerne i rummet. Men jo tættere reflekterende overflader er på højttaleren, jo mindre og dårligere opløsning får man på målingen.
Når vi lytter kan vi dog erfaringsmæssigt genkende mange lyde, men også inden for et givent antal millisekunder sortere mere eller mindre let refleksioner fra.

Jeg kender både Lyngdorf og Buchardts funktionalitet. Og de gør nemlig begge det jeg har skrevet tidligere - nemlig hovedsageligt at korrigere i det dybe - fordi man optimalt set ikke laver rumkorrektion højere oppe i frekvens, med særlig stor succes.
Grunden til at man vifte med sin mobiltelefon i Buchhardts version - er fordi mikrofonen i de fleste mobiler er relativt lineær i det typiske basområde.

En højttalerkonstruktion har intet med rummet resonans at gøre. Resonanser i en højttaler, skyldes dens konstruktion - og resonanser i et rum - skyldes rummets konstruktion.
Hvis rummet "synger" med ved f.eks 45hz - så kan man godt bruge EQ til at spille lavere ved denne frekvens. Men rummet vil stadig ringe ved de selv samme 45hz - bare lidt mindre, fordi højttaleren sender mindre energi ud ved denne frekvens - efter EQ.

Desuden er der relativt lidt energi ved de højere frekvenser. Så ved blot et moderat dæmpet lokale - så er der ikke de store problemer så længe højttaleren i sig selv ikke er dårligt konstrueret og spreder ensartet og jævnt.

For tidlige refleksioner gør det svært at høre tydeligt hvad der spilles - fuldstændigt som ved samtale i et moderne ekkofyldt rum.

Er refleksionerne derimod fornuftigt forsinkede eller dæmpede - så opleves det blot som adderet "rum" for at bruge et hifi-udtryk.

En DSP kan intet gøre imod resonanser, ekko eller ringninger. Det er umuligt! Det skyldes stadig at en DSP kun arbejder i 1 dimension og alle fysiske konstruktioner, som højttalere og rum.... er i 3 dimensioner.

I teorien kan man godt lave et enkelt perfekt punkt i rummet, hvor man inden for et par cm kan måle en fin frekvensgang fra en korrigeret højttaler. Men dette gør bare at går "galt" alle andre steder. Alt andet vil være teoretisk og matematisk umuligt.

Derfor skal en højttalere måles og korrigeres uden rummet indflydelse - uanset hvilket rum den skal spille i. Desuden skal den udformes og konstrueres således at den har en jævn og tæt på neutral frekvensgang, samt spredning.
Det giver kun mening at højttaleren skal være neutral i sin gengivelse og spille jævn spredende - for ellers vil den aldrig have potentiale for at gengive en hvilken som helst optagelse.
Det er også total irrelevant at tale om ægte instrumenter osv. Alverdens snak om klang osv. er kun med til at forplumre debatten om rumkorrektion. Det hjælper ingen og bidrager heller ikke med hvad menig mand kan gøre ved sit system, for at få en fornuftig stereo illusion.

Rumkorrektion virker i stigende grad ved lavere frekvenser - fordi lyd i stigende grad er bestemt af rummet, i takt med at frekvensen falder - i de fleste rum.

en gammeldags equalizer er sådan set bare en grov udgave af en DSP - med meget mindre opløsning.

Hvis man ramte nogenlunde fornuftigt med knapperne på en gammel equalizer og kun fik korrigeret for et reelt højttalerproblem - så kunne man godt få en mere lineær højttalergengivelse. Nogle højttalere har jo en frekvensgang der er mere ujævn end en pløjemark - så næsten alting hjælper her. Og hvis man til og med kunne ramme en rumresonans - så ville man også opnå et fornuftigt kompromis imellem en god højttalergengivelse og rummet problem.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Heatsink
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 02 November 2020
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 129
Sendt: 05 December 2020 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Digital_thor vi er absolut 100% enige i stort set alt du skriver. Dog er der en forskel ved nyere EQ/Korrektioner at de arbejder digitalt og man kan lege
med fasen.
Til top Vis Heatsink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heatsink
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1445
Sendt: 05 December 2020 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Yeps - det ved jeg Har selv haft digitale filtre i årevis og prøvet nok næsten alle typer af digitale filtre - eller i hvert fald hørt dem - også under nok næsten alle forhold.
Fasen hjælper desværre ikke på de naturlove, som gør at lydbølger reflekteres i et hvilket som helst rum man end måtte spille i. Så selvom du ændre fasen ved en specifik frekvens, så vil det stadig ikke ændre på at fasen så også bliver ændret på alle de andre refleksioner, som selv samme frekvens har i  det pågældende rum. Problemet/begrænsningen ligger i at vi stadig kun ændre på linjesignalet, som tilføres den enkelte enheds forstærker - i et fuldt aktivt system. Så lige meget hvad du gør ved signalet, så kan du aldrig ændre på hvad rummet gør ved signalet - så snart det har forladt højttaleren.
Cardioid højttalere og f.eks Beolab 50 og 90 - har nogle interessante tilgange til dette. Men de ændre stadig ikke på rummet. Og selv multiple subwoofere - som jeg alt for mange gange har talt varmt for - ændre heller ikke på rummet. Subwoofer princippet udnytter bare at bølgelængden er så lang at vi alligevel ikke kan fornemmer/høre den direkte lyd - og derfor kan vi opnå en jævn bas - med flere lydkilder der arbejde i harmoni - om man vil. Cardioid princippet benyttes til at styre spredningen. For kan man have en mere kontrolleret og snæver spredning - så får man selvfølgelig færre problemer med refleksioner.
Nogle kan dog ikke altid lide for meget direkte lyd. Og fortrækker faktisk lidt mere spredning, fordi det på en måde gør det lidt mere behageligt. F.eks fornemmer jeg en tendens til at man typisk tilføre en "house curve" på højttaleren med et svagt faldende niveau opefter fra ca. 1kHz - for at kompensere lidt for den direkte strålende lyd fra f.eks horn og andre mere direktive højttalerkonstruktioner.
Igen - det er alt sammen mere eller mindre det kompromis, som vi hver i sær ønsker at leve med - vi kan ikke få alt - og - there is no free lunch  
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
Heatsink
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 02 November 2020
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 129
Sendt: 06 December 2020 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Jeg har via DSP har fået enhederne frekvens- og faselineære i "næsten" nærfeltsmåling (15 cm) og med gating, det virker fint for mig. Og så korrigerer jeg (naturligvis vil jeg næsten sige) mest i bunden under 300 hz. Jeg har nogle højttalere der har meget begrænset spredning op og ned over ca 500 hz og det synes jeg gør det hele lidt nemmere mht at få dem til at spille i mit rum
Til top Vis Heatsink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heatsink
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1445
Sendt: 06 December 2020 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv et lytterum fyldt med skrå vægge, åbne områder og kviste osv. Og i den position hvor mine højttalere står bedst/mest praktisk og jeg også selv kan få plads til sofa osv. Der har jeg en træls akustik, som man bedst høre når man afspiller et sweep. Det lyder som om at det går lidt fra ekko til stereo og tilbage til mono. En slags blandingseffekt af refleksioner. Jeg prøvede først et sæt hornhøjttalere, men det blev for meget på den korte afstand jeg lytter. Nu har jeg så bygget en højttaler med waveguide og en frontplade der er skåret til at være skrå omkring enhederne og på den måde undgår jeg de værste kantdifraktioner og får et langt bedre sammenspil imellem diskant og mellemtone ved den kritiske delefrekvens. Ydermere har det gjort at jeg i langt mindre grad er generet af refleksionerne i mit rum. Og det vil jeg mene at jeg kan tilskrive den mere lineære spredning og bedre integration imellem diskant og mellemtone. Og efterfølgende har jeg målt på hhv den gamle og den nye højttaler.... og målingerne og teorien hænger faktisk sammen

Og så har jeg fået flyttet en reol der stod til venstre og gav en kedelig første refleksion - det hjalp helt klart også. Men hifi er en hobby.... det sker trinvis og i det tempo som man nu finder tid til det
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 

<< Forrige Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2021 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes