Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 20:32   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Ortofon OM40 nåleforpart (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mitron
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 April 2019
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 161
Sendt: 10 November 2020 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg købte for godt et år siden en ny OM40 nåleforpart til min SME 30 armrør da den gamle havde en del år på bagen.

Den gamle kunne spore 100µm ved 1,5 g nåletryk men den nye kun kunne spore ca 80µm og så måtte jeg endda på på 2g nåletryk. Men diverse
mikrojusteringer af armen kom jeg op på knap 90 µm.

Jeg bad forhandleren sende den til test ved Ortofon men fik melding tilbage fra forhandler at alt var OK.

Nu er den mørke tid startet og jeg er igen begyndt at lytte igen, og så lavede jeg lige en kontrollytning på den to enheder igen.

Jegs står nu med følgende:

- den nye lyder lidt kraftigere
- den nye lyder lidt mere aggressiv
- der er stadig den samme forskel mht. sporing og nåletryk
- der er umiddelbart ikke nogen forskel at se på de to nåle via 60 gange forstørrelse
- nålerøret ser lidt "billigere" ud på den nye
- når jeg kigger ind bag i nåleforparten har den gamle en lille metalring omkring røret ved befæstelsen hvorimod den nye er ren plastik
- indlægsedlen i den gamle er med rødt tryk hvorimod sedlen i den nye ligner en sort/hvid fotokopi

Mit spørgsmål er nu om nogen herinde har kendskab til at der florerer kopier af disse nåleforparter på markedet ?

vh/ preben



Til top Vis Mitron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mitron
 
Mitron
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 April 2019
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 161
Sendt: 12 November 2020 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

hmmm....ingen der har kendskab til kopiprodukter af Ortofon nåleforparter ?

/preben
Til top Vis Mitron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mitron
 
Mitron
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 April 2019
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 161
Sendt: 12 November 2020 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Eller kan give en mulig forklaring på hvorfor der er den konstaterede forskel ?

/preben
Til top Vis Mitron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mitron
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 12 November 2020 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Hej Preben.
Jeg kan se to (Eller det det mon tre) grunde til den forskel du oplever.
1: Jeg vil tro at din gamle nål er en LM30H. H udgaven har højere compliance end den normale LM30. Så vidt jeg husker blev den kun solgt med SME armrøret, samt med et lignende armrør til Mørch (ICA 230 tror jeg). Jeg har ikke kunne finde data på hvad 30H skal kunne spore, men anbefalet nåletryk var 1,0g.
2: Din OM40 sporer ikke som den skal. Så vidt jeg kan se på Ortofons hjemmeside, så skal den spore 95 mikrometer, ved 1,5g. Så noget tyder på, at din nål enten ikke er i orden, eller at noget er forkert ved din justering.
Eller det vil sige, med mindre at 3: LM og OM ikke er kompatible. Jeg mener at der var noget fremme dengang Ortofon skiftede fra LM til OM, om at det ikke var alle nåleforparter som var kompatible. Men det er jo LANG tid siden, så jeg husker det ikke med sikkerhed.
Jeg synes at du skal spørge Ortofon direkte, om en din nye nål passer til SME armrøret (Jeg går ud fra at det er det armrør som har integreret pu du har?), eller om de har en anden fornuftig forklaring.
Kunne det du beskriver som mere aggressiv lyd skyldes, at den gamle pu måske har været lidt træt i toppen, eller måske at den mere avancerede nåleslibning på OM40 (VDH II så vidt jeg husker, kontra Fine Line på 30H) bare lyder anderledes.
Held og lykke med det, Lars.
Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
dichael
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 367
Sendt: 13 November 2020 kl. 07:14 | IP-adresse registreret  

Jeg mener bestemt, at ale passer til alt.

På LM-typerne, var der en mekanisk “gravering”, der gjorde, at f.eks LM20, ikke kunne påmonteres en LM30 nål.
Graveringerne forsvandt, da OM erstattede LM.


__________________
Mvh. Michael B.
Til top Vis dichael's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dichael
 
Mitron
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 April 2019
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 161
Sendt: 13 November 2020 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Jeg kan oplyse at den gamle nål også er OM40 nåleforpart til mit SME/Ortofon armrør, så sammenligningen skulle være identisk - slibning, ophæng mm.

Jeg har aldrig haft en LM30H forpart. Jeg har brugt en OM30 forpart til rockmusik da den er lidt mere levende i lyden og en OM40 forpart til klassisk musik da den er mere neutral i lyden. Jeg har tidligere fået bekræftet fra Ortofon at min lydoplevelse er rigtig og at jeg fint kan bruge både OM30 og OM40 til mit armrør da min kombi af arm og armrør er velegnet til højkompliante pickupper.

Jeg har tjekket igen med seneste Ortofon test record, og den gamle OM40 nåleforpart sporer faktisk 100µm rent uden problemer med 1,5 grams nåletryk, og hvis jeg bibeholder nåletrykket på 1,5 gram med den nye OM40 nåleforpart sporer den 70µm og selv om jeg øger til ca 1,9 grams nåletryk kan den nye ikke en gang spore 90µm.

Jeg kan også tilføje at den nye nåleforpart fysisk ikke sidder så stramt og det at den ikke sporer korrekt, at indlægsseddel er en fotokopi og forhandleren uden at blinke gav 15 % reduktion på prisen ved køb får mig til at tænke på muligheden af et kopiprodukt

vh/ preben
Til top Vis Mitron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mitron
 
Mitron
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 April 2019
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 161
Sendt: 15 November 2020 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

OK...det ser ud til at jeg må gå den tunge vej til en anden forhandler og købe en ny OM40 forpart for at tjekke min påstand om kopi.

/preben
Til top Vis Mitron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mitron
 
gabetta
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Februar 2014
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 345
Sendt: 15 November 2020 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Du har forsøgt at få forhandler til at kontakte Ortofon, hvis jeg forstår korrekt har han ikke gjort dette, men blot sagt at alt er ok. Jeg ville i
så fald forsøge selv at kontakte Ortofon, og sende nåleparten direkte til dem. De må også være interesseret i at udelukke kopi-spørgsmålet.

Bortset fra det, så er 15% rabat vist ikke unormalt. Specielt Ortofon har pålagt deres forhandleren et strengt pris-monopol, hvis du
bemærker det er prisen helt ens hos alle forhandlere, noget der blev indført for en 5-7 år siden. Ulovligt, men sådan er det.
Til top Vis gabetta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gabetta
 
Mitron
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 April 2019
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 161
Sendt: 18 November 2020 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Jeg spurgte om forhandler ville sende den til test ved Ortofon og hans tilbagemelding var at hans leverandør skulle have bedt Ortofon om at
kommentere sagen og tilbagemeldingen fra leverandøren var at alt var OK. Jeg må så regne med at den har været sendt til test.

Jeg skrev selv til Ortofon i sin tid og selv om jeg havde spurgt specifikt til mine problemer med den manglende sporingsevne på den nye forpart fik
jeg blot et link til en oversigt over OM Super nåle. Her fremgik det så at OM40 med korrekt justering skulle kunne spore > 90µm, men ikke noget om
det egentlige problem.

Jeg har nu sendt en mail til Ortofon for at høre om jeg må sende forparten til test hos dem.

/preben
Til top Vis Mitron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mitron
 
Mitron
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 April 2019
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 161
Sendt: 18 November 2020 kl. 10:43 | IP-adresse registreret  

Jeg skylder lige at sige at jeg egentlig har tillid til min forhandler som hele vejen har give mig en god behandling og da jeg fik forparten tilbage i sin
tid tilbød mig at jeg kunne levere den tilbage og få pengen retur.

Jeg var dog interesseret i at beholde den nu jeg havde købt en ny til erstatning af den gamle og måske slidte forpart.
Jeg troede så også at en tilspilning måske kunne rette op på sporingen hvilken den så ikke har gjort.

/preben
Til top Vis Mitron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mitron
 
Rosewind
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2008
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 210
Sendt: 18 November 2020 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Hej.
Er der ikke noget med, at der kunne være tale om to forskellige slibninger af OM40 nålen? Den oprindelige udgave - vi skal nok langt tilbage - skulle vist være en VDH-slibning, den anden og nyere er en FG-slibning. De minder meget om hinanden i grundprofil, men så vidt jeg ved er FG mere kantet.
Til top Vis Rosewind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosewind
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 18 November 2020 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Korrekt Rosewind....
De første OM-40 var netop VdH.
Det lyder da som en oplagt mulighed, at Fritz Gyger´s slibning ikke sporer 100% ligeså godt som VdH slibningen

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Rosewind
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2008
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 210
Sendt: 18 November 2020 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Jeg havde lige i de seneste par dage tjekket op på OM 40-nåleforparten, fordi jeg har en Ortofon Om5e, som jeg overvejede at skifte nål på. Det er ikke så tit, at jeg har så opdateret viden på et område.
Venlig hilsen,
Peter
Til top Vis Rosewind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rosewind
 
Mitron
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 April 2019
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 161
Sendt: 19 November 2020 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Det er da en mulighed at slibningerne ikke er en......men under 60 gange forstørrelse ser de dog helt ens ud....og det er nr. 2 OM40 forpart jeg
har....og den nye er så nr. 3 så jeg tror de begge er med FG70 nål.

Den gamle forparts nål ser nu heller ikke ud til at være slidt. Det var nok også mest pga. en mulig udtørring af gummiet i ophænget at jeg ønskede
at skifte den. Men det virker ikke som det er tilfældet da den gamle jo sporer >100µm.

Jeg afventer nu svar fra Ortofon som endnu ikke har reageret på min henvendelse for 3 dage siden.

/preben
Til top Vis Mitron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mitron
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9869
Sendt: 19 November 2020 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Highmass skrev:
Hej Preben.
Jeg kan se to (Eller det det mon tre) grunde til den forskel du oplever.
1: Jeg vil tro at din gamle nål er en LM30H. H udgaven har højere compliance end den normale LM30. Så vidt jeg husker blev den kun solgt med SME armrøret, samt med et lignende armrør til Mørch (ICA 230 tror jeg). Jeg har ikke kunne finde data på hvad 30H skal kunne spore, men anbefalet nåletryk var 1,0g.
2: Din OM40 sporer ikke som den skal. Så vidt jeg kan se på Ortofons hjemmeside, så skal den spore 95 mikrometer, ved 1,5g. Så noget tyder på, at din nål enten ikke er i orden, eller at noget er forkert ved din justering. Eller det vil sige, med mindre at
3: LM og OM ikke er kompatible. Jeg mener at der var noget fremme dengang Ortofon skiftede fra LM til OM, om at det ikke var alle nåleforparter som var kompatible. Men det er jo LANG tid siden, så jeg husker det ikke med sikkerhed.

Jeg synes at du skal spørge Ortofon direkte, om en din nye nål passer til SME armrøret (Jeg går ud fra at det er det armrør som har integreret pu du har?), eller om de har en anden fornuftig forklaring. Kunne det du beskriver som mere aggressiv lyd skyldes, at den gamle pu måske har været lidt træt i toppen, eller måske at den mere avancerede nåleslibning på OM40 (VDH II så vidt jeg husker, kontra Fine Line på 30H) bare lyder anderledes. Held og lykke med det, Lars.

Den LM30H, er også solgt i en udgave til Technics tangential pladespillere som TM30H i en T4P fatning......har selv haft denne i en SL-DL1.



__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Mitron
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 April 2019
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 161
Sendt: 15 December 2020 kl. 19:00 | IP-adresse registreret  

Lidt opdatering:

Den 19.11 skrev jeg til Ortofon Support om jeg kunne få forparten testet hos dem med samme begrundelse som tidligere skrevet her i Forum.

Jeg hørte ikke noget og 5.12 skrev jeg igen og rykkede for svar og tilkendegav at jeg selvfølgelig havde forståelse for hvis de mente at den slags
henvendelser skulle foregå via en forhandler.

Jeg har stadig ikke hørt noget og jeg synes det er en arrogant holdning blot at undlade at svare.

vh/ preben
Til top Vis Mitron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mitron
 
Ørstrøm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 April 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 394
Sendt: 20 December 2020 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Jeg har kun haft en enkelt anledning til at kontakte Ortofons kundeservice, og der var min oplevelse heller ikke for god.

Jeg havde fundet og købt en gammel Ortofon RMG-309 arm på et loppemarked, men jeg var i tvivl om hvorvidt den var en RMA- eller RMG-. Hende der
svarede min mail, mente ikke at det var en Ortofon-arm overhovedet, da den ikke fremgik på listen over nuværende modeller...

Jeg delte min frustration herinde og på Vinylengine, og der var bred konsensus om, at Ortofons kundeservice ikke står til mål med prisen på deres varer.

__________________
My candle burns at both ends; It will not last the night; But ah, my foes, and oh, my friends - It gives a lovely light!
- Edna St. Vincent Millay
Til top Vis Ørstrøm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ørstrøm
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes