Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 16:47   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: 8-tals stik? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pnnh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Marts 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 880
Sendt: 09 November 2020 kl. 09:13 | IP-adresse registreret  

Hvor køber man løse 8 tals stik ( mickey Mouse ). Syntes kun jeg kan finde færdig monterede kabler.
Til top Vis pnnh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pnnh
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2705
Sendt: 09 November 2020 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Ottetalsstik og Mickey Mouse er to forskellige stik. Her er et link til ottetalsstik.
https://cablematic.com/en/products/plug-iec-60320-c7-female- straight-black-CM040/
Stikket hedder IEC 60320, C7
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2705
Sendt: 09 November 2020 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Og her rykker vi vi nogle klasser op i kvalitet.
https://www.audiophonics.fr/fr/fiches-secteur-connecteurs-ie c/furutech-fi-81r-ncf-connecteur-iec-c7-plaquage-rhodium-ncf -
traitement-alpha-o105mm-p-13861.html

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
KristianJ1324
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause - igen!

Bruger siden: 22 Januar 2018
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 09 November 2020 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Jeg undrer mig lidt over, hvorfor det ene skulle være bedre end det andet.
Oftest virker det til at dem der laver sådanne high end stik, har meget stor fokus på at få plastic-huset til at se high end ud, imens der sjældent er gjort
ret meget ud af selve stikkets forbindelser. Måske fordi designet er vigtigere end forbindelsen

Jeg kan ikke åbne de 2 links. Men hvad er forskellen i kontaktmodstand??
Til top Vis KristianJ1324's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianJ1324
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2705
Sendt: 09 November 2020 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Kristian.
Vi starter med et billede fra det første link. Du har vel opdaget at man skal slette mellemrummene i link på HIFI4ALL. Copy and paste.
Ud fra din beskrevne undren er jeg i tvivl om du er opmærksom på den mekaniske stabilitet og den betydning det har.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
pnnh
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Marts 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 880
Sendt: 09 November 2020 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Tak for svar. Tak Kaj troede det var samme stik. Vil kigge på det.
Til top Vis pnnh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pnnh
 
Jan Guldberg Ra
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 04 December 2010
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 249
Sendt: 10 November 2020 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Alternativt kan man købe en adapter og derpå montere et hi-fi kabel.
Til top Vis Jan Guldberg Ra's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Guldberg Ra
 
KristianJ1324
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause - igen!

Bruger siden: 22 Januar 2018
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 187
Sendt: 10 November 2020 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Kaj. skrev:
Kristian.
Vi starter med et billede fra det første link. Du har vel opdaget at man skal slette mellemrummene i link på HIFI4ALL. Copy and paste.
Ud fra din beskrevne undren er jeg i tvivl om du er opmærksom på den mekaniske stabilitet og den betydning det har.


Aahh. Så fik jeg dine links til at virke.

Jeg undrer mig dog stadig. Når jeg læser de 2 omtaler, så er der INGEN dokumentation for at det ene skulle være bedre end det andet. Der er en fin
subjektiv beskrivelse til det der koster 45 gange mere end det andet. Men der er intet der reelt understøtter, at det ikke bare er markedsføring. Ingen
tekniske målinger osv.
Hvis man bruger så meget energi på at lave en C7 stk, at det skal koster 450 kroner (velvidende at et standard C7 stik i produktion formentlig koster
ca 10 ører), så kan det undre at man ikke dokumenterer sit vidunder. Hvis der altså er noget at dokumentere.

Det jeg ser, er egentlig blot at de har lavet nogle lidt tykkere stikben i mere massiv materiale. Det kan faktisk være skyld i en dårligere fjederfunktion,
således selve overgangen mellem han og hun stik bliver dårligere. Og så har de lavet et lidt kraftigere plastic-hus, hvilket næppe har nogen indflydelse
på stikforbindelsen.
Samtidig ser det ikke ud til, at man kan pille de enkelte ben ud af det dyre stik Dvs at man er nødt til at lodde imens de sidder i. Og eftersom der er
plastic omkring der hvor man lodder, risikerer man nok at ødelægge den mekaniske stabilitet, hvis plasticen bliver varm.

Det her er et klassisk eksempel på, at man forsøger at overbevise ikke teknisk-kyndige DIY'ere om, at stikket er bedre fordi det er dyrt og fylder
mere.
Havde FURUTECH være bare lidt seriøse, havde de oplyst de elektriske specifikationer på stikket.

- Hvad er maks strøm?
- Hvad er kontaktmodstanden?
- Hvad er maks temperatur?
- Hvad er maks spænding?
- Hvad er isolationsmodstand?

Der er NGEN info, udover en fin beskrivelse fra deres marketingsafdeling


Et godt eksempel er Neutrik. De laver godt nok ikke C7 stik, men kig lige på dokumentationen på deres PowerCON:


https://www.neutrik.com/en/product/nac3fcb-1

Her er en komplet dokumentation for stikkets egenskaber... Som nok er temmelig meget bedre end FURUTECH's C7 stik. Til gengæld koster det kun
45 kr. Og ja, dermed kan det naturligvis ikke være high end eller lyde godt. I know.
Til gengæld er de ret udbredte i den del af lydbranchen, hvor tingene bare skal virke HVER gang.
Til top Vis KristianJ1324's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KristianJ1324
 
Heatsink
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Vender ikke tilbage!

Bruger siden: 02 November 2020
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 129
Sendt: 10 November 2020 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

KristianJ1324 skrev:
Jeg undrer mig lidt over, hvorfor det ene skulle være bedre end det andet.


Det er det med garanti heller ikke. Når først stikket sidder i apparatet gør de begge arbejdet fuldstændigt lige godt.
Det dyre er måske mere lækkert at sidde med i hænderne men det er vel ikke der det skal bruges.
Og jo, så er det jo ikke særligt spændende at fortælle andre at man har købt et stik tik 8 kroner
Til top Vis Heatsink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heatsink
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2705
Sendt: 10 November 2020 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Jeg fandt to HELT tilfældige eksempler på ottetalsstik for at sætte trådstarter igang med sit projekt.
Min holdning og praksis er at jeg i denne sammenhæng anvender et færdiglavet kabel, jeg om nødvendig afkorter og påmonterer
et godt standard lysnet stik. Den løsning har aldrig svigtet mig.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
jenslyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 Oktober 2020
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 70
Sendt: 10 November 2020 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Heatsink skrev:
KristianJ1324 skrev:
Jeg undrer mig lidt over, hvorfor det ene skulle være bedre end det andet.


Det er det med garanti heller ikke. Når først stikket sidder i apparatet gør de begge arbejdet fuldstændigt lige godt.
Det dyre er måske mere lækkert at sidde med i hænderne, et diagram kan beskrive/forklares man har købt et stik tik 8 kroner


En hver stump/komponent kan omsættes til en equivalent af de kendte begreber induktion modstand kapacitet spændings plus
strømgenerator styret og ikke styret med disse komponenter kan alt elektronik beskrives , et diagram kan beskrives komponenterne i
diagrammet kan beskrives med disse elementer som i en Russisk Babushka dukke går beskrivelsen igen.
Kvaliteten af disse komponenter kan måles med lokale målinger.
Et stik/bøsning kan beskrives således.


Med den vigtige tilføjelse, at modstanden er variabel på grund af mere eller mindre god forbindelse, man indføre mere eller mindre jitter.
erstatter man alle stik forbindelse i sit anlæg vil det overraske hvor meget dette betyder for lyden.

Selve modstanden er hvad stik/Bøsning benet er lavet af det kan variere fra om smeltede Kinesiske cykler til super rene ledende metaller
eventuelt belagt med guld, disse ben udgør pladerne i den viste kondensator, det der er i mellem ,isoleringen kaldes også dialektricum i
en kondensator, igen kan det består af om smeltede nettoposer eller de fineste isolerings materialer som kendes fra eksempelvis de
dyreste overføringskondensatorer, spolen er hovedsalig bestemt af geometri.

En komponent består af en hoved komponent her modstand plus fejl/snylte komponenter kaldes også parasitic component
https://en.wikipedia.org/wiki/Parasitic_element_(electrical_ n
etworks)


Man kan tro på disse equivalent parasitic komponenter kan påvirke lydkvalitet selv om elektrisk performes vil ændre sig ubetydeligt
ved at bruge en skod-komponent fremfor en kvalitets komponent, mange tvivler , jeg selv er stensikker.

Audio er den eneste elektronik branche hvor der fokuseres på hvad komponenten er lavet af på grund af lydkvalitet, i andre brancher vil
det handle om præcision , klima temperatur fugt osv, pålideligehed og i specielle tilfælde støj performes.

Klart rene kvalitets materialer koster mere men ikke altid så meget som nogle firmaerne forlanger.
Men vil man have det bedste er det som i alle andre brancher ure biler tøj sko tasker mad vin man må til lommerne.
Til top Vis jenslyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jenslyd
 
Heatsink
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Vender ikke tilbage!

Bruger siden: 02 November 2020
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 129
Sendt: 10 November 2020 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Ja jeg prøvede denne kombination



Med denne adapter



På min barbermaskine.
Og ikke nok med at jeg fik en meget tættere barbering det gik også meget stærkere.

Lidt tirsdags ironi kan forekomme
Til top Vis Heatsink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heatsink
 
jenslyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 Oktober 2020
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 70
Sendt: 10 November 2020 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Mit link virker ikke ,kan ikke få det virke ,søg i google efter: Parasitic element

Til top Vis jenslyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jenslyd
 
jenslyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 Oktober 2020
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 70
Sendt: 11 November 2020 kl. 07:38 | IP-adresse registreret  

Desvære er der mange fejl i mit sidste indlæg, den mest menings forstyrende er denne, jeg skriver:
"erstatter man alle stik forbindelse i sit anlæg vil det overraske hvor meget dette betyder for lyden." man spørger sikkert med hvad?,
her skulle have stået: erstatter man alle stik forbindelse i sit anlæg med lodning eller grimp vil det overraske hvor meget dette
betyder for lyden.
Til top Vis jenslyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jenslyd
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6253
Sendt: 11 November 2020 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Og trådstarter spurgte forsigtigt til et C7 stik. Det skal man åbenbart være ingeniør for at ta´ beslutning om

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 2038
Sendt: 11 November 2020 kl. 09:48 | IP-adresse registreret  

Lige angående de viste stik, så er de til lodning.
Det mener jeg ikke er tilladt i Danmark, de SKAL være med skrueterminering (med lodning er der større risiko for de-terminering og følgende
kortslutning).
Så kig eventuelt efter i lovgivningen, inden du køber.

mvh

Præsten

__________________
2A = 101010
DEQX-bruger/supporter

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten
 
The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1001
Sendt: 11 November 2020 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

dienadel.de har 7 forskellige C7 stik i butikken

__________________
Vi hører alle forskelligt
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz
 
Heatsink
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Vender ikke tilbage!

Bruger siden: 02 November 2020
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 129
Sendt: 11 November 2020 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Og trådstarter spurgte forsigtigt til et C7 stik. Det skal man åbenbart være ingeniør for at ta´ beslutning om


Ja det er tydeligt at der efter hånden er en del der har taget skade af at jage parasitter som er komplet umulige at høre og det er alle vegne de jages.
En helt almindelig snak eller et helt almindeligt råd om et ganske almindeligt stik kan hurtigt komme til at handle om hvilket land plastikken omkring
stikket nu kommer fra og hvilke grader det er smeltet ved.
Men de kloge må meget gerne lave ens 3 kabler med 3 forskellige stik af eget valg, så stiller jeg et par gode flasker rødvin på spil til dem af dem der kan
høre (ikke se og ikke vide) hvilket af deres kabler/stik der benyttes
Kan de ikke det skulle de måske være lidt mere forsigtige med deres påstande om parasitter og hvad der ellers fortælles om.
Til top Vis Heatsink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heatsink
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2705
Sendt: 12 November 2020 kl. 05:48 | IP-adresse registreret  

“Ingen lodning” plus tusinde andre råd og kommentarer. Det bliver en meeeeeget vanskelig opgave at få strøm på apparatet.

Enten bliver konsekvensen at anvende et standard kabel, som med sine mangler “støjer” så meget at det overdøver musikken.
Eller også finder man - og mod al sund fornuft fortæller det på forum - at man har købt “et High End kabel”, med det resultat at
“støjen fra forum kommentarer” umuliggør at finde ro til at nyde musikken.

Og senest men ikke mindst. Efterhånden som man i stigende grad overgår til at fiske genbrugsplastik op fra verdenshavene
bliver det nødvendigt at inddrage saltindhold i data på elektronikkens dialektrikum. Med deraf resulterende indflydelse på
beregningen af de elektriske parametre. Risikoen blandt mange er at lækagestrømmen sluger provenuet fra den grønne
omstilling.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6253
Sendt: 12 November 2020 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes