Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 17:38   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Valg af anlæg? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mr Moon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Oktober 2020
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 16 Oktober 2020 kl. 01:45 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er en frafalden ”HI-FI nørd”, som stoppede med at følge med i starten af 90´erne. Anlægget, som blev anskaffet sidst i 80´erne, blev smidt ud for 5-6 år siden – det var simpelthen var slidt op efter ca. 25 års tro tjeneste. Som jeg lige husker det, bestod anlægget af bl.a. en Denon PMA920 integreret forstærker og et par JBL L80T højttalere.

Efter lang tids kamp, hvor jeg har forsøgt at overbevise mig selv om jeg godt kan leve uden risikoen for at få tinnitus, har jeg endeligt erkendt at der skal nyt grej i hjemmet. Spørgsmålet er bare hvad? Min musiksmag er bred. Jeg lytter til det meste fra Pavaroti til Led Zeppelin, både studieindspilninger, live- og unplugged optagelser, så længe der spilles på rigtige instrumenter. Altså ingen elektronisk musik.

Jeg sætter en del krav til lydkvaliteten, men vil samtidig mærke trykket i brystet når lysten kommer over mig. Dengang i slut 80´erne dækkede min Denon og mine JBL behovet. Det var ikke lige så højt og mudret som Cervin Vega´s 15” modeller, men heller lige så bassvagt som f.eks. Dali 6 – som de hed dengang. Det nye husorgel skal stå i en ca. 50 m2 stor stue/køkken, men da vi har 2 stuer og et "herreværelse" og næsten lige er flyttet ind i huset, kan det ikke udelukkes at det på sigt enten skal klemmes ind på små 30 m2, eller får lov til at stå i hvad der bedst kan beskrives som en dobbeltstue på ca 80 m2.

Som skrevet har jeg ikke har fulgt med udviklingen, og kunne selvfølgeligt bare lave den ”nemme”, og gå i Hifi-klubben og få det klaret. Jeg vil hellere have lidt ideer og inspiration fra jer, som kender til andet end NAD og Dali – ikke fordi det ikke må være de mærker, men fordi der måske er noget andet som kunne være mere spændende?

Budgettet er ”så lidt som muligt, men så meget som nødvendigt” – og et sted mellem 20 og 30.000. Jeg forestiller mig, at jeg kan klare mig med at hente musik fra streamingtjenester samt hvad jeg har liggende af musik på USB nøgler m.v. Altså hverken CD-afspiller, grammofon eller andre kilder.

Af højttalere har jeg set lidt på de nye Oberon 9 fra Dali og på Dalis Opticon 8. Dette bare for at give en ide om størrelsen på det jeg søger. Om det skal være en integreret forstærker eller for- og effekt forstærker er ikke afgørende. Bare det er en rimelig kvalitet, og inden for budgettet. Igen har jeg, og blot til eksempel på størrelse og pris, set på f.eks. NAD C388 eller måske NAD C165BEE kombineret med en NAD C275BEE eller måske C298?  

Jeg vil sætte stor pris på jeres indput, tanker og ideer. På forhånd tak

Til top Vis Mr Moon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr Moon
 
Dolce
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 226
Sendt: 16 Oktober 2020 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

Hejsa, ja når bacillen går i blodet.. Så er det for livet:)

Køb sekund-hand for de 20-30K. Så kan du sagtens få dig et high-end set-up ud af det. Der er forsk. veje at gå. Men med de store rum du skal spille i, så må du ikke spare på membran-arealet og sørg frem for alt for, at bassen i anlægget er på plads og spiller godt sammen med rummet. Ellers kan det hele være ligegyldigt.

Personligt vægter jeg mellemtone og stemmegengivelsen højest i et hifi-anlæg. Et sæt gode letfrevne fuldtoner (vintage Lowther, Tannoy el l.) samt en singel endet rørslæde er inden for din formåen og giver IMHO den mest musikalske oplevelse. Dog skal du op i en hvis kvalitet af rørene (tube-rolling er BIG fun for audiophile fortabte som os:) før de berømte engle synger.

Køb en ordentlig streamer med en ok dac og velkonstrueret preamp fra start med et godt brugervenligt interface, så du har lyst at anvende det regelmæssigt. Glem alt om kabler til tusindevis af kroner, du altid opgraderer på den front, hvis du gider. Det er på ingen måde et must for at få god musik i hjemmet. Men interessant nok, hvis man er nørdet og kan lide, at rode med den slags:)

Skriv en privat-besked, hvis jeg skal hjælpe dig på rette vej... It's a jungle out there:) Bare min femøre:)

MVH Johannes



__________________
Stilhed er mere end fraværet af lyd.
Til top Vis Dolce's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dolce Besøg Dolce's Websted
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2150
Sendt: 16 Oktober 2020 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

Min første gode forstærker var en Denon pma 920 og et par JBL L80t, og jeg var megeet tilfreds med begge, for det var gode
produkter.Havde begge til ca. 2008, hvor forstærkeren blev udskiftet til en Denon PMA 1500 og Højtalerne til Dali Ikon 6. Siden er
højtalerne blevet skiftet til JBL LS80. For JBL har meget mere spilleglæde til rock end Dalierne, og jeg savnede mine L80t.

Så hvis jeg var dig ville jeg nok købe Denon PMA 1600NE, der er en rigtig god forstærker. Jeg har selv overvejet den. Fordelen her er at den
også har digitale indgange, og dem vil du nok få behov for. Min erfaring med Denon er at det altid virker, og derfor ville jeg nok selv købe
det igen. Derudover kan du jo altid købe en bedre brugt CD spiller når du finder et godt tilbud. Når det gælder højtalerne må du ud og lytte
til forskellige, og de to Dali er gode bud, men spar ikke på højtalerne for det er her den største forskel ligger.

__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
henrikn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 29 April 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 191
Sendt: 16 Oktober 2020 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Jeg konverterede i sin tid fra JBL til Mirage. Bassen overrasker. Men de er dog kræsne mht. opstilling i rummet. Men når først de er
placeret, så spiller de fantastisk. Køb fra deres Mx-Si serie. M1 er den største og M7 den mindste. Jeg startede med M7 og har i dag
M3. Mht. forstærkere er der masser på brugt markedet. Jeg har spillet på Audiolab siden 90'erne. Og gør stadig. Brugtmarkedet er
der en del godt at finde til gode priser, uanset hvilket Hi-Fi du kigger efter. Især herhjemme. Priserne er ofte lidt højere i udlandet.
Der er sikkert også flere købere :)
Jeg indrømmer jeg også her kigget lidt på design, da jeg valgte :) Men det er ikke afgørende for mig, men det gør ikke noget at det
er til at holde ud at kigge på også :)

__________________
Mvh
Henrik
Til top Vis henrikn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrikn
 
Wilander
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 97
Sendt: 17 Oktober 2020 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Jeg ville benytte lejligheden til at tage en tur til København/på Sjælland. Besøge forskellige forretninger og høre, hvad de kan tilbyde indenfor din ramme - både økonomiske og fysiske. Der er sket meget siden du sidst var "på".      

Jeg var ligesom dig fast kunde hos hifiklubben fra midt-firserne og ca. 10 år frem. Jeg synes dog at "sjælen" forsvandt fra klubben, da de blev en franchise. Har ofte stået med en meget ung medarbejder, som talte én efter munden eller var uvidende - og virkede mest interesseret i provisionen (det gælder selvfølgelig ikke for alle).

Det er rigtigt at man kan spare penge, hvis man køber brugt. Men for at for at få optimalt udbytte skal man være sikker på at man har styr på system match. Et klassisk match er eksempelvis NAD og B&W, men du ville jo gerne have andre input (og personligt synes jeg at B&W højttalere er lidt "kedelige").

Jeg er selv landet hos Lydbutikken på Frederiksberg som min faste hifi-pusher. De har en klar lydfilosofi, som gennemstrømmer hele deres linje. Groft sagt "mere musik, mindre hifi" - foden og/eller nakken skal ikke kunne holde sig i ro. Og de ved, hvad de laver. Producerer bl.a. deres egen højttaler EVOX EV-1 og Fletcher Audio pladespillere. En fordel hos dem er at de er meget villige til at låne dig udstyr, så du kan afprøve det hjemme.

Jeg har selv haft AMC og Manley forstærkere dernedefra og en række andre produkter som de forhandler eller har forhandlet.

Jeg vil dog kraftigt anbefale at kontakte dem på forhånd, så de er forberedt på at demonstrere muligheder.

Hvis du vil prøve noget helt andet kunne du besøge Audio Consult på H.C. Ørsteds Vej. Ikke min stil i forhold til lydfilosofi, men Anders er super flink. Et hyggeligt sted.

En tredje mulighed kunne jo være hifi-freaks.dk, hvor de har 60-dages "Buy & Try".

Held og lykke med jagten!
Til top Vis Wilander's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wilander
 
Gekkofinger
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 03 Februar 2015
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1062
Sendt: 17 Oktober 2020 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Velkommen tilbage i folden! Den er der nok flere der har været på, turen tilbage til HiFiland. Jeg køber, og det sker sjældent, brugt.
Der er megen god lyd at hente der ude. Og rigtig gode handler at gøre. Jeg nægter at købe dyrt udstyr, men det bedste for
pengene. Det er lidt en sport. Det har de sidste 5-6 år brugt mig mange glade studer, men Hiraga kloner og JMR, fuldtoner over i et
sæt Amphion. De sidste er gulvmodeller og kostede 2500 for et sæt.Dem er er jeg mega glad for! Et røverkøb.......

Men sjovt, at vi let kommer til, at skrive om vores egen valg. Du tænker lidt over noget med højt niveau?...ala slam i sækken. Det
er ikke lige min stærke side. Men JBL findes stadig på brugtmarkedet. Og Klipsch hvis man er til fest og fart.
Men som du siger, en streamer til Tidal eller lignende. Ville jeg nok købe ny. Eller lettere brugt. Et par gulvhøjtalere. Og en god
powerkilde. Jeg er til pre/power ting. Det kan findes til ok pris. Der er en del Xindak eller lignende integrerede der ud. Gerne Kl. A
eller en hundrede watt. Hvis du er utilfreds kan det sælge igen. Til samme pris, eller med lille tab. Når du køber brugt.

Men man kan egentlig ikke rådgive om det. Prøv dig frem?
Til top Vis Gekkofinger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gekkofinger
 
Johnny Steen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Oktober 2020
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 17 Oktober 2020 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Hej .. Mit råd vil være en Lyngdorf TDAI-1120 og et par Klipsch Reference Premiere RP-8000F

VH
Johnny
Til top Vis Johnny Steen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Johnny Steen
 
Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 845
Sendt: 18 Oktober 2020 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Hvis du kan springe budgettet lidt, ville jeg sige at det du har kigget på da ikke er et dårligt bud, Opticon 8 med en c388 kan noget, i hvert
fald i mine øre.
Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A
 
dichael
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 371
Sendt: 18 Oktober 2020 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Jeg er selv gammel brachemand....arbejdede i KR Radio i firserne.

For et par år siden, kom interessen tilbage og en af de ting, der slog mig er, at rumkorrektion kan være et stærkt kort.
Selv har jeg haft Lyngdorf og de ting, rummkorrektionen gør, er fantastisk.
Jeg kan ikke udelukke, at en tradiotionel forstærker, kan være bedre, men mit rum er ikke perfekt, så derfor slog Lyngdorf alt
andet.



__________________
Mvh. Michael B.
Til top Vis dichael's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dichael
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 556
Sendt: 18 Oktober 2020 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Kunne ikke være mere enig! DSP og rumkorrektion software kan virkelig noget, selvom purister måske vil rynke på næsen. De fleste af os, kan ikke lave et lydstudie i stuen. Den vildeste opgradering jeg har lavet, var en MINIDSP DDRC-24 med Dirac Live. Nu er jeg ved at sælge alt og er gået over til aktive højtalere (Buchard A500), som også har rumkorrektion i deres HUB (ikke så sofistikeret som Dirac, men rigtig godt alligevel).
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 556
Sendt: 18 Oktober 2020 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

I øvrigt så kan du købe nogle Buchard A500 til dit budget. Små minimonitors som går ned til 25HZ.... jeg er vildt imponeret, og de erstatter et sæt
Dynaudio S3.4.
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
Mr Moon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Oktober 2020
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 18 Oktober 2020 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Jeg takker mange gange for svarene.

Som forventet (og frygtet) stikker det af i mange retninger. Det havde jo været lettere for mig, hvis alle havde peget på samme højttalere og sammen
forstærker, men smag og behag er heldigvis forskellig.

Jeg må ud og lytte, snakke, og tænke lidt - og måske også på noget brugt Men nu ved jeg da lidt mere om hvor jeg skal starte.

Mange tak for hjælpen alle sammen
Til top Vis Mr Moon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr Moon
 
OleOle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 December 2017
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 258
Sendt: 19 Oktober 2020 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Med dit behov havde jeg helt klart valgt en aktiv løsning!
Så f.eks. et sæt Dynaudio Focus XD 400, som i øjeblikket er til salg for 20.000,-
Dem og så din streamingenhed, det er alt du behøver. Du slipper for at have en stor forstærker stående, og får i stedet en
forstærker/højttalerkombination, som er 100% tilpasset hinanden.
Til top Vis OleOle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OleOle
 
Mr Moon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Oktober 2020
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 26 Oktober 2020 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg lyttet lidt...

Dali opticon 8 kombineret med

NAD C165 / C275, for uklart og mudret i mine øre.

NAD C268 / C368, super lyd men manglede lidt hvæsen frabas.

NAD C658 / C298, hold da kæft det spiller og jeg fik det bas jeg
manglede med C368 / C268.

Og endeligt NAD M33 - både med opticon 8 og Rubicon 6 og 8. Det
var heller ikke ringe, men mine ører kunne bare ikke høre hvorfor jeg
skulle overveje at smide 10k mere på forstærker siden eller 10 - 20
kmere for højttalere.... Måske er der alligevel fordel ved at blive
gammel og døv?

I morgen når jeg forhåbentlig besøg hos 2 andre forhandlere, men de
skal godt nok lægge sig i selen, hvis de skal sælge noget🤞😀
Til top Vis Mr Moon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr Moon
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 556
Sendt: 27 Oktober 2020 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

Jeg vil i hvert tilfælde opfordre dig til overveje NAD C658. Du får også Dirac Roomcorrection, som er en af de absolutte bedst løsninger. Jeg var meget skeptisk, men i dag ser jeg ingen vej uden om den teknologi, medmindre man er villig til at ombygge sin stue til et lydstudie
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
dichael
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 371
Sendt: 27 Oktober 2020 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig med skumflum: rumkorrektion er fantastisk.

For mig, er der ingen vej udenom.

__________________
Mvh. Michael B.
Til top Vis dichael's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dichael
 
Mr Moon
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Oktober 2020
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 27 Oktober 2020 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Tak for råd.

Efter i dag kan jeg ikke forestille mig at det bliver andet end NAD C658 og C298. Højttalerne er jeg mere usikker på, og bl.a. JBL HDI 3800 er begyndt at
rumstere i baghovedet..

P.S. Er altså lidt stolt over, at jeg kan holde budgetovelsen under 100%
Til top Vis Mr Moon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr Moon
 
skumflum
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 556
Sendt: 28 Oktober 2020 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Hvis du synes om JBL lyd, kan du jo prøve at høre noget Klipsch. Ikke min kop the, men der er dælme hul igennem.
Til top Vis skumflum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af skumflum
 
e-type
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 263
Sendt: 28 Oktober 2020 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Check nu de Buchardt ud. Du kan få den spille stil du vil. Nærfelt monitor, westcoast sound, kølig analytisk osv. - du bestemmer.
Læs  reviews, specielt er der en der går i dybden med de tekniske muligheder.

og nej, jeg har intet med Buchardt at gøre, men oplever dem på egen hånd hver dag, da jeg er S400SE ejer. Tro mig, de har erstattet et par B&W 802 Nautilus.
Til top Vis e-type's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af e-type
 
jenslyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 Oktober 2020
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 70
Sendt: 28 Oktober 2020 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Hi-fi politiet slår til igen ,de genere/sounds du nævner skal ikke vælges ,men skal alle kunne gengives og nej vi bestemmer netop ikke lyden/sound'en hvis vi taler om hi-fi og det gør vi vel i et hi-fi fora.

Om dette lade sig gøre checkes med naturtro optagelser af eks.v. klassisk musik inklusiv den meneskelige stemme. Kun nævnt for lige at definerer hi-fi og ikke for at provokerer.
Til top Vis jenslyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jenslyd
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes