Tilbage til HIFI4ALL.DK 28. marts 2024 | 13:00   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Diy rca kabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1008
Sendt: 14 Oktober 2020 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg tænker på at bygge mit eget rca kabel men har nogle spørgsmål som jeg håber i vil være behjælpelige med at svare på. Signalet er fra DAC til Integreret forstærker ML383.

1: Er -/ground en direkte jordet forbindelse til jord, eller stel i chasis - sekundær side af transformer eller er det en uægte jord via komponenter som kan variere?

2: Planen er nemlig at bruge 1 leder til positiv, en leder til negativ/ground og så lave en støjskærm der forbindes direkte til min emc/støj jord. Jeg har nemlig adskilt jord og emc/støj jord fra hinanden efter kunstens regler og tænker dette vil være mere effektiv ved ikke at blande jord og støj jord.

3: Vil dette ikke være bedre end at man som normalt forbinder skærmen i et kabel til -/ground

Håber dette er til at forstå

__________________
M.V.H Dpetersen
Til top Vis DPetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DPetersen
 
Mumsfilibaba
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Januar 2020
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 24
Sendt: 14 Oktober 2020 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Du Kan nøjes med at forbinde skærmen i afsende enden.
Det kalder nogle for pseudo balanceret.

__________________
First One Cfa
Til top Vis Mumsfilibaba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mumsfilibaba
 
DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1008
Sendt: 14 Oktober 2020 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Så vil støjen vel påvirke fra afsende enden eller?


__________________
M.V.H Dpetersen
Til top Vis DPetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DPetersen
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 14 Oktober 2020 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Undskyld Dpedersen...... Men man skulle næsten tro, du havde en Mobilmast på taget, med de "krumspring" du gør dig. Jeg har en på den
anden side af gaden, og selv det mest følsomme i mit setup (MC-forstærkning) har ikke skyggen af problemer af nogen art. Pseudo-
balancerede RCA eller færdigkøbte med skærm monteret i begge ender. Hvad skulle det også hjælpe, hvis selvsamme støj alligevel blev
indstrålet direkte i en pickup med træhus??
Der findes ingen mennesker som HiFi-nørder, der kan skabe ikke eksisterende problemer for sig selv, og af samme årsag sover dårligt om
natten

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
jenslyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 Oktober 2020
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 70
Sendt: 15 Oktober 2020 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Her er man næsten nødt til at kende konstruktionen og taler du om ubalanceret eller balanceret signal overførsel?.
Til spørgsmål 1:
Ved ubalanceret drift samler man alle signal stel i et knudepunkt kaldet et stjernepunkt, sådan et punkt følger
Kirchhoffs strømlov Kirchhoffs strømlov. I et
kredsløb er den samlede strømstyrke ind mod et knudepunkt lig med den samlede strømstyrke væk fra knudepunktet , punktet er helt i
ro, et "roligt strømløst" reference punkt, dette punkt kan være forbundet til chassiset direkte eller gennem et RC led nogen gange kun en
kondensator, jeg ved ikke hvordan det er i dit tilfælde.

Ved balanceret drift har chassiset ingen forbindelse til signalet andet end gennem parasit kondensatorer , her kommer skærm til virke
som en udvidelse af chassiset. Lidt det samme kan opnås ved at bruge pseudo balanceret teknik ved ubalanceret drift.

Dette kan blive meeeget langt og indviklet så jeg vil henvise til:
https://www.ranecommercial.com/legacy/note151.html
Hvor næsten alle situationer er dækket, ubalanceret til balanceret ,balanceret til balanceret osv.
Til top Vis jenslyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jenslyd
 
DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1008
Sendt: 15 Oktober 2020 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Tak for svar Jens
Det er et ubalanceret signal, og som jeg forstår det så bruges
knudepunkt /Ground kun til at fjerne den støj som opfanges. Deraf
kan man på nogle konstruktioner nøjes med at forbinde i den ene
ende af kablet (ved tilgang siden) for at fjerne støj til evt. stel men
også for at forhindre evt. brumsløjfe hvis Ground skulle være udført
forskelligt på 2 enheder. Det giver mening.

Tak for svar.

__________________
M.V.H Dpetersen
Til top Vis DPetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DPetersen
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4505
Sendt: 15 Oktober 2020 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Der findes ingen mennesker som HiFi-nørder, der kan skabe ikke eksisterende problemer for sig selv, og af samme årsag sover dårligt om natten

Er det ikke derfor det kaldes en hobby?!?! En hobby er både dyr, irrationel og unødvendig



__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6250
Sendt: 15 Oktober 2020 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  



__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1610
Sendt: 15 Oktober 2020 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Jeg ville ikke begynde at lodde et specielt kabel sammen. Du vil med stor sandsynlighed ikke få noget som helst ud af det lydmæssigt - men selvfølgelig kan der være lidt sjov og hygge med at fifle lidt med afisolering, lodning og vælge nogle stik med et frækt udseende.

Hvis du endelig skulle prøve noget andet - som måske kunne lyde anderledes. Så skulle det være at udnytte de balancered indgange på din ML383. Jeg ville blot købe nogle lækre proff kabler til 2-300kr hos f.eks Thomann, med fine Neutrik XLR stik på. Og hvis din DAC ikke har balanceret udgange. Så er der jo måske en opgraderingsmulighed ved finde en anden DAC.
Man kan også lave noget pseudo-agtigt fikumdik, ved at udnytte at der forhåbentlig sidder et ordenligt balanceret input på din ML383. For så kan man bygge et kabel, som har RCA på sendersiden(din DAC), og XLR i modtagerenden(din ML383).
Pointen er så, at da din DAC ikke har en balanceret udgang(gætter her), så "mangler" den det inverterede signal i et balanceret kabel og kan derfor ikke udnytte modtagersidens støjundertrykkelse, fordi man typisk lader det ben svæve eller kortslutter det i et adapter-stik, som går fra RCA til XLR.
Så kan du lodde en lille modstand inde i RCA stikket. Den skal være på ca. 100 ohm. og sidde imellem skærmen og 'cold'. Så får du det her:

Alt efter hvordan man har konstrueret hhv den ubalancerede og den balancered indgang på din forstærker - så kan dette måske give dig en forbedring i lyden.

F.eks på min gamle DAC magic - sad der nemlig en ekstra opamp på den ubalancerede indgang. Så bare det at jeg lavede en simpel adapter fra RCA til XLR - så lød den klart bedre, fordi jeg på den måde sprang et led over i signalvejen på DAC'en.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor
 
jenslyd
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 07 Oktober 2020
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 70
Sendt: 16 Oktober 2020 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:
Jeg ville ikke begynde at lodde et specielt kabel sammen. Du vil med stor sandsynlighed ikke få noget som
helst ud af det lydmæssigt - men selvfølgelig kan der være lidt sjov og hygge med at fifle lidt med afisolering, lodning og vælge nogle stik
med et frækt udseende.

Er ikke enig det er vil netop essensen af diy at nørde igennem og bestemme alt ned til mindste detaljer uden hensyn til hvad der kan lade
sig gøre og hvad der kan betale sig hvis profitten skal holdes.

Et kabel er et oplagt diy projekt, det er low tek , let forståeligt og kan næsten ikke gå galt, der kan nemt laves noget der bedre end det
meste og samtidig billigt , et eksempel skræl plastik-isoleringen af et NKT kabel , erstat med bomuld eller silke strømpe og man er
allerede godt igang.
Man kan erstatte kobber med finsølv , væde silke eller bomuldstrømpen godt igennem med eks.v. linolie for at forhindre statisk
elektricitet ,samtidig vil olien dæmpe kablet, der kan tilfører skærm for yderligere dæmpning og sikring mod støj.

Kabel equivalent:



Der arbejdes med parallel kondensatoren ,seriemodstanden, serie spolen er hovedsaligt bestemt af geometri , kan dog reduceres med
litze tråd . Kvaliteten og størrelsen af disse uundgåelige fejl-komponenter som Kabel equivalenten består kan ved diy styres , denne viste
equivalent går iøvrigt igen i stik bøsninger.

Kan man nørde sig frem parallel modstanden/parallel kondensatoren = serie modstanden/serie spolen har man et elektrisk
forvrængnings frit perfekt kabel det kaldes Heaviside condition
Heaviside_condition.

DSP er altsåå... meget bedre og smartere, øhhh hvad er der i vejen med at gøre begge dele
Til top Vis jenslyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jenslyd
 
DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1008
Sendt: 16 Oktober 2020 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Tak for forslag og meninger indtil videre. Hvis jeg nu skulle spare lidt
penge på at bygge et signalkabler, så kunne jeg nøjes med en
sølvledere og skærm til Ground/ på min støj jord


__________________
M.V.H Dpetersen
Til top Vis DPetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DPetersen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes