Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. marts 2024 | 11:11   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Beregning af arm resonans? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
HP.Christiansen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Marts 2020
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 100
Sendt: 05 Maj 2020 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg ønsker hjælp til beregning af arm resonans på flg:

Pick-up:
ORTOFON 2M RED.
Kompliance: 20 µm/mN
Anbefalet nåletryk: 1,8 gram
Vægt: 7,2 gram.

Tonearm:
Mayware Formula 4 MK III

https://www.stereophile.com/content/formula-4-tonearm

Hvis jeg læser data korrekt, mener jeg at forstå, at armens laveste effektive masse, med vægtloddet skubbet helt tilbage, og justerer nåle trykket
med kontraloddet, lig med 3,75gram. Hvad er arm resonansen?

Hvis jeg ud balancerer armen med kontraloddet, og flytter vægtloddet frem til 1,8g ”mærket”(som anvist) er loddet meget tæt på midtpunktet,
mellem pick-up nålespidsen og spidsen af uni pivot nålelejet. Hvad er den effektive masse nu - og hvad er arm resonansen her?

Mvh. HP
Til top Vis HP.Christiansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HP.Christiansen
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 05 Maj 2020 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Hej HP.
Hvis vi antager, at monteringsskruerne vejer 1g, således at pu+skruer vejer 8,2g, så vil du få en armresonans omkring 11 Hz, hvilket er rigtig fint.
Hvis spørgsmålet omkring ændring af effektiv masse ved at bruge den "autoriserede" model med tilføring af nåletryk ved hjælp af vægtloddet skal besvares, så er man nødt til at kende loddets masse. Men som jeg husker Formula 4 armen (Det er mange år siden) så er vægtloddet ikke ret tungt. Jeg forventer derfor at forskellen vil være minimal. Det vil overraske mig, hvis armresonansen med denne metode kommer under 10 Hz. Til gengæld er det muligt, at vægtloddets placering på armrøret, vil påvirke flexningerne i armrøret.
Så kort og godt, prøv begge metoder. De vil begge give en armresonans som er rigtig fornuftigt placeret, men HVIS (Det er langt fra sikkert) placeringen af vægtloddet påvirker flexningerne i armrøret, er det muligt at lyden er forskellig. Hvis der er forskel, så vælg det som lyder bedst i dine ører.
Mvh. Lars.
Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
HP.Christiansen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Marts 2020
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 100
Sendt: 05 Maj 2020 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Hej Lars.

Mange tak for det fyldestgørende svar.

Angående vægloddets masse, vil det så ikke veje ca. 2x1,8g, når det nu er placeret ca. midt på armen?

Mvh HP.
Til top Vis HP.Christiansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HP.Christiansen
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3093
Sendt: 06 Maj 2020 kl. 07:21 | IP-adresse registreret  

Du kan hente et Excel regneark til beregning af armresonans her:
LINK
http://www.pladespilleren.dk/Indstillinger/Beregning%20af%20 armeresonans.html

Husk at aktivere regnearket i toppen, når det åbnes.


__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
HP.Christiansen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Marts 2020
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 100
Sendt: 06 Maj 2020 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

Hej Jan.

Tak for linket. Jeg har nu prøvet at "lege" lidt med mine tal - men mangler stadigvæk at finde ud af, hvor meget vægtloddet bidrager med, når det er
placeret på 1,8g. markeringen, som er ca. midt på armen.

Mvh. HP
Til top Vis HP.Christiansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HP.Christiansen
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 06 Maj 2020 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

HP.Christiansen skrev:
Hej Lars.

Mange tak for det fyldestgørende svar.

Angående vægloddets masse, vil det så ikke veje ca. 2x1,8g, når det nu er placeret ca. midt på armen?

Mvh HP.

Det ville være en rimelig antagelse, HVIS det var en flytning helt fra omdrejningspunktet til midten af armen, som gav de 1,8g nåletryk. Men vægtloddets startposition er jo lige efter armholderen, hvilket ca er 1/4 inde på armen. Så realiteten er, at en flytning på ca. 1/4 af armens længde giver 1,8g nåletryk. Jeg vil derfor mene, at et realistisk GÆT vil være, at loddet vejer omkring 7,2g (4*1,8). Hvis det er korrekt, så ville det forøge den effektive bevægelige masse med 7,2g, HVIS loddet var placeret helt ude ved nålespidsen. Men inertien er jo i sagens natur mindre midt på armrøret, så bidraget til den bevægelige masse vil derfor være mindre. Det ville jo være dejligt let at regne ud, hvis der var tale om et lineært forhold, men jeg mener at erindre at folk som ved mere om det, end jeg gør, har sagt at det lige netop IKKE er lineært.
Dit gæt på 3,6g er derfor nok ikke helt ved siden af, hvis det som er interessant, er loddets betydning for effektiv bevægelig masse. Hvis du vil have det mere eksakt, så må du finde en DTU type at spørge, jeg er sikker på, at det er grundlæggende viden for sådan nogle.
Mvh. Lars.
Mvh. Lars.
Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
HP.Christiansen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Marts 2020
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 100
Sendt: 06 Maj 2020 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Hej Lars.

Atter engang - mange tak for dine inputs.

Hvis vi bruger de 3,6g i formlen, falder resonansen til ca. 8,5 Hz - det er vel aksetablet?

Men jeg tror, at jeg lige vil prøve at sammenligne med vægtloddet helt tilbage, og så bruge en nålevægt.

mvh. HP.
Til top Vis HP.Christiansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HP.Christiansen
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3093
Sendt: 06 Maj 2020 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

En ting er armresonans, noget andet er hvor vel den er dæmpet og under kontrol. Det er som med højttalere. De har alle en egenresonans, men deres Q afgør om det hele drukner i bas eller er til at holde ud.

Den kombination jeg spiller på netop nu ligger omkring de 7 Hz (Glanz MH-124S og Ikeda pickup), hvilket på papiret er alt for lavt. Det lyder dog aldeles fremragende og pickuppens sporer selv de vanskeligste plader. Spiller Dave Brubeck lige p.t. og der er ikke noget at se eller høre. Mine 15" basser svinger ikke vild, selv uden indkoblet sub-filter.

__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
HP.Christiansen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 15 Marts 2020
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 100
Sendt: 06 Maj 2020 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Hej Jan.

Tak for kommentarer.

mvh. HP
Til top Vis HP.Christiansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HP.Christiansen
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes