Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. april 2024 | 16:57   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Resonans-tilpasse pickup på arm (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Koeffe
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 04 Maj 2020 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Jeg kan forstå at hvis man partout vil have en bestemt pickup på en bestemt arm, og de ikke 100% går hånd i hånd, i forhold til
at lande på en resonans mellem 8-12 Hz, så kan man modificere med nogle ting, som får det til at spille?

Man kan få sat en lille vægtplade på pickuppen for at lægge vægt til?

Kan man også gøre noget hvis pickuppen skulle have været lettere for at lande mellem 8-12 Hz? Fx. komme en større kontravægt
på, som øger armens samlede egenvægt? Eller andet?

Konkret handler det om at jeg sidder lidt og overvejer Denon DL-103R eller AT OC9XML på min RB300 arm.

RB300 arm egenvægt 11,5g
DL-103R 8,5g - compl. 5@100Hz     = 13Hz *
OC9XML 7,6g - compl. 16@100Hz   = 7,4Hz *

(*) Konverteret fra 100>10Hz dyn. compl. ved at gange med 1,5.
Til top Vis Koeffe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Koeffe
 
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Avatar
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 4535
Sendt: 04 Maj 2020 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

SoundSmith's EZ mount kan både øge vægt og sænke resonans på en pickup... og så letter de monteringen en hel del

__________________
Mvh, Mikkel
Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2904
Sendt: 05 Maj 2020 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Koeffe.

Du kan strippe din Denon.
Vær forsigtig ikke dreje for meget af kontravægten. Den skal stadig kunne udligne vægten af din pu.

Den anden vej, hvor massen skal op har bl.a Ortofon en del gøre godt med. (skruer, fingerbøjler, små mellemlæg til
komme imellem armrør og fingerbøjle)
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Koeffe
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 05 Maj 2020 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Strippe? Hvad vil det sige? Fjerne ting fra pickuppen?
Til top Vis Koeffe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Koeffe
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 05 Maj 2020 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Armresonansen bestemmes helt grundlæggende af to ting. Disse to ting er pu´s compliance som sammen med den EFFEKTIVE BEVÆGELIGE MASSE bestemmer systemets resonansfrekvens. Bemærk at effektiv bevægelig masse, og vægt IKKE er det samme. Niels Vallas tanker on at dreje noget af kontravægten, er derfor en rigtig dårlig ide. Hvis kontravægten gøres lettere, så skal den sidde længere fra armens omdrejningspunkt, for at udbalancere en given pu vægt. Dette medfører rent faktisk en højere effektiv bevægelig masse. Lige netop dette, er årsagen til at en del arme, særligt i den lettere ende, har variabel masse af kontravægten (Eksempelvis SME serie III og IIIs). Hvis kontravægten ikke er skubbet helt ind til omdrejningspunktet med AT pu´en, så kan du gøre det, og derefter tilføje masse til kontravægten, indtil armen er udbalanceret. Jeg har dog ingen erfaring med den aktuelle kombination, og har derfor heller ikke nogen holdning til hvor meget det eventuelt kan give.
Med DL 103R vil du få en resonansfrekvens som ligger ret optimalt, så jeg går ud fra, at det ikke er den kombination som er grunden til dit spørgsmål.
Med AT pickuppen, er du derimod nede i det område hvor det kan blive problematisk. Hvis du vil hæve resonansfrekvensen på denne kombination, er der kun to muligheder. Enten at gøre pickuppens ophæng stivere (Hvilket jeg er helt sikker på at du ikke er i stand til), eller at sænke den effektive bevægelige masse, hvilket lettest gøres ved at fjerne masse fra enten pu eller armrør/headshell. Helt oplagt vil det naturligvis være, at fjerne fingerbøjlen fra headshellet, men det vil desværre kun give en ganske beskeden reduktion af massen. På nogle pu, er det muligt at fjerne enten dele af kroppen, eller muligvis hele kroppen (Eksempelvis Lyra Clavis, nogle ældre Ortofon, Denon DL 103 og der er utvivlsom mange flere). Hvis det er muligt på den aktuelle AT pu, vil det være oplagt, særligt eftersom pu jo i sagens natur sidder lige netop der i systemet hvor inertien er størst, og derfor har størst indflydelse på den effektive masse. Jeg har også set Rega arme, hvor der er boret mange små huller i armrøret. Det vil utvivlsomt have en positiv indflydelse på massen. Problemet er bare, at det med stor sandsynlighed også vil påvirke resonanser i armrøret på en helt uforudsigelig måde. Hvis jeg havde en hel skuffe fyldt med RB 300 arme, som jeg ikke skulle bruge til noget, så ville jeg nok gøre forsøget. Men hvis jeg kun havde én, og jeg skulle bruge den, så ville jeg ikke gøre det.

Hvis jeg skulle vælge i den givne situation, så ville jeg vælge DL 103R. Den har jeg hørt lyde rigtig glimrende flere gange. Jeg er ikke et spor i tvivl om, at AT er en bedre pu (Til min smag i det mindste), men relativt bløde pu i arme som er for tunge, giver aldrig gode resultater. Jeg har selv i en periode brugt min Denon DL S-1 i en tung arm (AT 1503/III), mens jeg rewirede den Helius Aureus jeg normalt bruger den i. Det spillede da, men der var en verden til forskel da pu kom tilbage i den "rigtige" arm. Med stivere pu, mener jeg derimod at de to arme er på nogenlunde samme niveau. Konklusionen er derfor klar, bløde pu i tunge arme, er simpelthen dumt. Hvis du vil vide mere om dette, så gå på biblioteket når de engang åbner igen, og find de gamle high fidelity (Ca 1975-1985) hvor Poul Ladegaard skrev en del artikler om emnet.
Mvh. Lars.
Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2904
Sendt: 05 Maj 2020 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

@ Koeffe.

At strippe pu betyder, tage kapslen af pu. (men vær forsigtig, da nålemaskineriet i såfald tilbagestår uden beskyttelse)


@ Highmass.

Det var ikke mit forslag ændre kontravægten. Svarer bare på det der bliver spurgt om.
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 2904
Sendt: 05 Maj 2020 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

@ Highmass

Man kan sagtens tænke sig en pu der er for tung eller let til et givent kontralod.
I såfald må man udskifte loddet til et passende.

@ Koeffe.
Billigst muligt for dig vil være købe MM der passer til armen du allerede har (så slipper du for videre spekulationer om
kontraloddet).
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla
 
Koeffe
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 87
Sendt: 05 Maj 2020 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

@Mikkel G – Nå ja, tunge skruer. Selvfølgelig! Det ligner let løsning.

@nils valla – Jeg synes ikke jeg kan se de Ortofon ting du nævner? På et tidspunkt så jeg et sted nogle tyngdeplader, men har
ikke kunnet finde dem igen.

@Highmass "Med DL 103R vil du få en resonansfrekvens som ligger ret optimalt, så jeg går ud fra, at det ikke er den kombination
som er grunden til dit spørgsmål.". Den lander i mit regnestykke over 12Hz, hvilket vel ikke er optimalt. Det bedste er vel 10Hz?
Til top Vis Koeffe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Koeffe
 
Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 291
Sendt: 05 Maj 2020 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Jo højere armresonansens frekvens er, jo lavere er amplituden. Da vi jo egentlig helst vil være fri for armresonansen (Tænk bare på oliedæmpningen på SME 3009/III eller det vilde dæmpesystem på tonearmen på "The Rock" pladespilleren), bør den derfor ligge så højt som muligt, uden at påvirke musikken naturligvis. Poul Ladegaard som af de fleste er anerkendt som én af de førende på området, mente derfor, at omkring 13-15hz er optimalt. Så nej, 10Hz er absolut ikke bedre end 12hz.

Så ud fra en isoleret betragtning, så er 12Hz tæt på optimalt. Noget helt andet er så, at ekstra masse, også kan give noget tiltræng dæmpning, hvis systemet er for spinkelt. Hvis jeg tager en tonearm med aftageligt headshell, så vil jeg langt hellere have et solidt headshell end et gammelt SME headshell, hvis jeg skal montere en pu med lav compliance, på trods af, at det vil medføre en lavere resonansfrekvens.

Men hvis du skulle ønske at tilføre masse til et system med en DL 103, så synes jeg da, at du skulle kigge på de alternative kroppe som kan købes til DL 103. Plastickroppen er noget ragelse, som er fyldt med resonanser. Prøv eventuelt at se på Zu audio´s udgaver af DL 103, for at få en idé om det. Der findes voldsomt mange aftermarket kroppe til 103, i mange forskellige materialer.
Mvh. Lars.

Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass
 
7100Vejle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 September 2018
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 336
Sendt: 05 Maj 2020 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Tak for teknisk gode indlæg
Til top Vis 7100Vejle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 7100Vejle
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes