Tilbage til HIFI4ALL.DK 30. marts 2024 | 05:06   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Stelforbindelse (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ole pedersen_dk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Maj 2020
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 01 Maj 2020 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Hej
Jeg er ved at bygge en forstærker og signalets nulpunkt er adskilt fra strømforsyningens nul med en modstand. Jeg er i tvivl om hvilket punkt, der skal
forbindes til kabinettet.

På forhånd tak
Ole
Til top Vis ole pedersen_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ole pedersen_dk
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2711
Sendt: 01 Maj 2020 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Normalt fremgår det af diagrammet du har bygget forstærkeren efter. Hvad er det du bygger? Må man se diagrammet?
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
ole pedersen_dk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Maj 2020
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 01 Maj 2020 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Forstærkeren hedder dx blame st.
Diagrammet er fundet i denne tråd
https://www.diyaudio.com/forums/solid-state/164066-dx-blame- st-builders-thread-post-pictures-reviews-comments-please.htm l
Tråden er kørt over nogle år, selv har jeg lavet printet for et par år siden, og nu hvor jeg har en masse tid tilovers på grund af den meget omtalte virus,
vil jeg prøve at lave det færdigt.
Hvis andre vil prøve at lave den vil jeg lige gøre opmærksom på at det er en fejl i printlayoutet
Med venlig hilsen
Ole
Til top Vis ole pedersen_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ole pedersen_dk
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2711
Sendt: 01 Maj 2020 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart kunne man forestille sig, at jordsymbolet mellem R3 og C5 er punktet som skal forbindes til chassis. MEN ...
spørgsmålet er hvordan kredsløbs layoutet er i virkeligheden. Hvordan stelpunkterne er forbundet med hinanden i praksis. På dit
print.

Idealet er at opdele stel i signal stel og strømforsyningsstel. Alle stelpunkter som udgør afkobling fra strømforsyningen skal
tilbage til strømforsyningens midtpunkt. Starground. Input og feedback, skal holdes hver for sig og må som eneste sted ikke
have forbindelse med med andet end Starground og chassis. Elektrisk solidt forbundet med hinanden. Og chassis forbundet til
input stel ved indgangsstikkene. Man fristes ofte til at se stort på denne opdeling og forbinder de to grupper med den røde tråd
på billedet. Og det er no go. For derved finder støj fra strømforsyningen vej til lydsignalet.

I dit diagram er C5 en afkoblingskondensator til strømforsyningen, som er forbundet til det signalbærende stelpunkt. Den skal i
stedet kobles sammen med alle øvrige afkoblingsstelpunkter tilbage til Starground. Og så vil jeg udelade R3 og forbinde
fællespunktet hvor inputstel og feedbackstel mødes og Lade dette punkt være signalstel i henhold til principdiagrammet
nedenfor. Det er sådan jeg har gjort det på mine tre sluttrin. To på 2x330W/6,6Ohm med dobbelttransformator og den seneste
på 2x550W/6,6Ohm - 2x1000W/3,3 Ohm. Med effekter og strømstyrker i den kategori slipper man ikke godt fra at snyde med
det jeg har vist. Det er i hvertfald sådan jeg har gjort det.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2711
Sendt: 01 Maj 2020 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Jeg skrev noget sludder ... “ Input og feedback stel skal holdes hver for sig......”
Det er signalstel (input og feedback) og strømforsyningsstel, som skal holdes her for sig, som det fremgår af min tegning. Dit
diagram viser at input og feedbackstel samles i et punkt. Og det er perfekt. Det giver indgangdifferentialtrinnet ideelle
arbejdsbetingelser. Det skal jo netop korrigere forskelle mellem indgangssignalet og udgangsignalet.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2711
Sendt: 02 Maj 2020 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Det er interessant at læse den over 100 sider lange tråd omkring forstærkeren du bygger. Og på den baggrund forstår jeg godt du spørger om hvordan input stel skal forbindes. Du er ikke alene ser jeg. Jeg skal da lige love for at man kommer omkring snart sagt ethvert hjørne af forfatteren til tråden. Såvel hans tekniske kunnen som hans menneskelige kvaliteter. Han får ikke lov at leve i synden. Han skal ikke træde meget ved siden af for at få fingrene i maskinen. Jeg må da også erkende at jeg blev i tvivl, da jeg så hvordan det ekstra volumenpotentiometer var indsat i diagrammet.   

Diagrammet er stærkt inspireret (kopieret) fra Douglas Self "The Blameless Amplifier". Det ser fornuftigt ud. Jeg noterer mig at forstærkerens bias regulering (tomgangsstrøm) justeres med et potentiometer indsat mellem basis og emitter på den regulerende transistor. Det kunne alle andre lære af. Mister potentiometeret forbindelsen, sker der det at bias reduceres eller går helt i nul. Der sker kun det, at der opstår hørbar crossoverforvrængning. Et potentiometer som ved et uheld afbryder - indsat mellem basis og kollektor - vil resultere i at transistoren lukker helt op for strømmen. Alt hvad strømforsyningen kan trække. Jeg synes den positive detalje skal fremhæves ved konstruktionen.

Og så skal du passe på med forsyningsspændingen. Drivertransistorerne tåler maksimalt 80V. Ved fuld effekt kommer der til at stå den maksimale forsyningsspænding over dem. Så maksimal forsyningsspænding på +-40Vdc på noget som helst tidspunkt. Og du må ikke støtte dig til trådens påstande om, at det er helt i orden at overskride komponenternes maksimale spænding "fordi de er lavet til meget mere end de er opgivet til".

Nederst er mit reviderede diagram, som jeg vil have gjort det, hvis jeg skulle udføre opgaven helt fra grunden. Men jeg kommer nok aldrig på højde med forfatterens egen beskrivelse af konstruktionen, dedikeret til hans datter. Se YouTube videoen.

ME, Destroyer x, Carlos Eugênio Bezerra Mergulhão, Brazilian, born at Rio de Janeiro City in 17 of July of 1951, identification number 27238239 IFP/RJ, guarantee to you:

I assure the Dx Blame ST is:

Incredible
Sensational
The best
The most wonderful
The more accurate, higher fidelity sound
The one distorts less
The most tested
The most reliable
The best sound possible
The excellence in clarity and focus
The best sound stage
The ones works less hot
One of the most efficient class AB

The amplifier is powerful, awesome, sensational,
stupendous, magnificent and precious ....

It is free man !.... Can you believe .. the best and is
free!

https://www.youtube.com/watch?v=6HqJ_zBHvQs


Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
hcpowerinc
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 385
Sendt: 02 Maj 2020 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

En høflig forespørgsel:
Hvad laver en 100ohms modstand over 3A sikringerne?

Og lidt ved siden af:
-C6 havde jeg opjusteret til 0.47uf 250V Panasonic ECWF(a)
-C26, prøv at opjustere til 2.2uf 250v fra samme serie, Panasonic ECWF(a).
De er fremragende her.

I øvrigt virker Kajs diagram som "the way to go"...

Mvh
Til top Vis hcpowerinc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hcpowerinc
 
ole pedersen_dk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Maj 2020
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 02 Maj 2020 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Jeg gætter på at modstandene over sikringerne skal bruges til at teste forstærkeren uden monterede sikringer. Det vil begrænse strømmen indtil du finder ud af om den fungerer. Jeg tror også jeg vil prøve med din metode Kaj, det kan vel prøves ved at kortslutte R3. Det kan jo ikke ses på diagrammet, men alle dine forslag til "starground" (ved ikke om der findes et dansk udtryk) er faktisk forbundet på printet og så giver det vel ikke mening at forbinde mere end et punkt til det sted hvor strømforsyningens nul befinder sig (dette bruges som starground for resten af tilslutninger, hvor der vel kun er tale om tilslutningen af højttaler og elektrolytter) Forstærkeren bliver forsyner med 2 stk. 25 volts transformatorer, så jeg burde være på den sikre side hvad angår forsyningsspænding.

Men jeg har lige et andet spørgsmål. På printlayoutet er der byttet om på R19 og R20, men jeg har valgt at sætte komponenterne som vist på diagrammet, men har desværre ikke tilstrækkelig teknisk indsigt til at se om det er rigtigt. Jeg starter dog forstærkeren op med en strømforsyning, der kan begrænse strømmen, så jeg finder vel ud af om der skal byttes om på komponenterne.
mvh
Til top Vis ole pedersen_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ole pedersen_dk
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2711
Sendt: 02 Maj 2020 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Starground - stjernestel - er en forstærkers neutrale punkt. Det korrekte sted er midtpunktet på elektrolytbanken, hvor
transformatorens midtpunkt tilsluttes. For kikker du på det simple i opbygningen forsyner du forstærkeren med plus/minus
spænding. Denne spænding varierer i takt med musiksignalet, styret af udgangstransistorerne videre til højttaleren og tilbage til
stjernestel. Transformatorens midtpunkt som er afslutningen på kredsløbet med de kraftigste strømme i forstærkeren.
Afkoblingskondensatorerne skal føre deres andel i kredsløbet (støj) tilbage til samme sted. Stjernestel. Og her bliver jeg nødt til
at pointere, at det ikke er nok at sende kondensatorernes strømme (støj) gennem en printbane tilbage til stjernestel, hvis
printbanen samtidig indgår helt eller delvis i signalvejen. Det er her printlayoutet er så utrolig vigtigt.

R19 og R20 skal monteres som diagrammet viser. Men der sker ikke noget ved at bytte om på dem. Du får bare det problem, at
du ikke kan skrue tilstrækkeligt op for bias.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
hcpowerinc
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 385
Sendt: 03 Maj 2020 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

ole pedersen_dk skrev:
Hej
Jeg er ved at bygge en forstærker og signalets nulpunkt er adskilt fra
strømforsyningens nul med en modstand. Jeg er i tvivl om hvilket punkt, der
skal
forbindes til kabinettet.

På forhånd tak
Ole

Skulle du få lyst, må du meget gerne dele lidt billeder. Det altid spændende at
se hvad der bliver bygget rundt omkring i DK

Mvh
Til top Vis hcpowerinc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hcpowerinc
 
ole pedersen_dk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Maj 2020
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 03 Maj 2020 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

Tak for diverse input
Mine elektronik kompetencer er lidt rustne, sidst jeg byggede en forstærker var det "the end" fra high Fidelity og det er et par år siden. Indtil videre er
jeg ved at samle det første print, men hvis alt lykkedes vil jeg lægge nogle billeder op.
mvh
Til top Vis ole pedersen_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ole pedersen_dk
 
Mumsfilibaba
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Januar 2020
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 24
Sendt: 04 Maj 2020 kl. 02:15 | IP-adresse registreret  

Et par år siden? Det er vist snart 30 år siden den første the End. Men det har været slut i rigtigt mange år. Forstærkere uden global feedback har ingen berettigelse. Der er løbet rigtigt meget vand i åen siden den første the end.

__________________
First One Cfa
Til top Vis Mumsfilibaba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mumsfilibaba
 
ole pedersen_dk
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 01 Maj 2020
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 6
Sendt: 04 Maj 2020 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Det passer meget godt at det var en gang i firserne, dog står den i mit værksted, og spiller ganske glimrende endnu. Den bliver først slagtet når jeg får
brug for trafoen til et andet projekt.
Da jeg købte komponenter til Dx blame jeg er ved at bygge, glemte jeg at få en kondensator på 220 nF med, det er den der hedder C18 på diagrammet.
Vil der ske noget ved at sætte en kondensator på 1 mikrofarad i stedet.
Og er det stadig god latin, at sætte i mkt kondensator parallelt med lytterne i strømforsyningen.
mvh
Til top Vis ole pedersen_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ole pedersen_dk
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2711
Sendt: 04 Maj 2020 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

En kondensator af samme type på 1uF er helt ok det pågældende sted.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Mumsfilibaba
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Januar 2020
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 24
Sendt: 04 Maj 2020 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

I serie med indgangen er det vel næppe 220 nf.
Indgangsimpedans en er 2.2 kohm så hult jeg hvisker.

__________________
First One Cfa
Til top Vis Mumsfilibaba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mumsfilibaba
 
Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 2711
Sendt: 04 Maj 2020 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Mumsfilibaba skrev:
I serie med indgangen er det vel næppe 220 nf.
Indgangsimpedans en er 2.2 kohm så hult jeg hvisker.

C18. Indgangen ??? Den sidder da mellem emitterne på drivertransistorerne i udgangen !!! Eller også skal jeg en tur til Louis Nielsen. Indgangsimpedansen på den ovenfor viste forstærker er rundt regnet 10kOhm. Så du må kigge på et helt andet diagram med mindre vi skal følges ad til optikker.

I øvrigt er det fortsat moderne at parallelkoble ensretternes diodestrækninger og elektrolytter med MKT kondensatorer. Jeg har brugt 100nF/250V på mine ensrettere og 2,2uF/250V Panasonic i rundhåndede mængder på mine strømforsyninger og overalt på printene som afkobling.

C18 placering.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted
 
Mumsfilibaba
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Januar 2020
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 24
Sendt: 04 Maj 2020 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Jamen sad ikke med diagrammet. Har det faktiske slet ikke
mere. Er virkeligt længe siden jeg legede med dem. Tiden
er i den grad løbet fra dem. Jeg tænkte på input serie
kondensator.

__________________
First One Cfa
Til top Vis Mumsfilibaba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mumsfilibaba
 
Mumsfilibaba
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 Januar 2020
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 24
Sendt: 04 Maj 2020 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Glem det da vi åbenbart ikke taler om samme forstærker.

__________________
First One Cfa
Til top Vis Mumsfilibaba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mumsfilibaba
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes