Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. april 2024 | 07:02   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Nad Master vs Hegel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jespersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 April 2020
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 16 April 2020 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Hej Audioguruer.

Jeg er ved at opgradere mit anlæg og vil gerne have råd/anbefalinger omkring forstærkerdelen.

Jeg skal bruge forstærkeren i min stue, som er 36 kvadratmeter. Det er meningen, at den skal være centrum for mange forskellige lydkilder, TV, streaming, vinyl og CD. Jeg har en bred smag i musik, pop, rock, techno, klassisk og jazz.

De kriterier som er vigtige for mig er at forstærkeren lyder godt, er tilpas kraftig til at afspille alt ved alle niveauer, at den er godt konstrueret og kan holde i mange år. Den må gerne se godt ud også. Mit budget er omkring 30-40 af de lange, men det vigtigste er at jeg bliver glad for mit valg langt ind i fremtiden.

Jeg startede med at købe nogle DALI Rubicon 8 højtalere, som jeg er meget glad for. Jeg synes at de lyder godt, tro mod kilden men alligevel underholdende, uden at det bliver for meget af det gode. Og prisen er cirka det rigtige sted på pris/kvalitets kurven.

Indtil videre, så har jeg overvejet enten en NAD M12+NAD M22v2, NAD M32/33 eller en HEGEL H390.

Grunden til at jeg overvejer disse er at de spiller omkring 200-300 watt, har en (alt er subjektivt) ufarvet lyd, kan tilsluttes mange forskellige kilder, har en ombord DAC og indbygget streamer.

Nogle ville måske synes at disse er overkill i forhold til mine højtalere, men jeg vil gerne give lidt mere, netop fordi forstærkeren skal kunne gøre mange ting på en gang og egentlig kun har brug for tilslutning til internettet for at kunne spille det meste, ved en meget høj lydkvalitet.

Mit øvrige gear er nogle gamle Sony forstærker, cd-afspiller og tuner fra ES serien, en Technics 1210 M5G pladespiller samt en playstation og en stationær computer. Det er planen efterhånden at opgradere disse også, når tiden og pengene er til det.

Jeg har læste en del anmeldelser og set en del youtube videor af nævnte forstærkere, for det meste positive, med fordele og ulemper på begge sider. Men jeg har ikke fundet nogen, hvor de direkte sammenligner dem.

Jeg har desværre ikke adgang til at lave en sammenlignende test imellem de forskellige forstærkere og kender heller ikke så meget til deres track record hvad angår kvalitet osv.

Jeg ville sætte rigtigt meget pris på hvis nogle af jer kunne dele jeres indsigt i hvilke af disse er et bedre valg for mig, samt hvorfor, eller om jeg måske i stedet for skulle vælge noget helt tredie.

På forhånd tak.
Til top Vis Jespersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jespersen
 
BCBC
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 368
Sendt: 16 April 2020 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Har ikke noget forhold til de nævnte forstærker, udover en NAD M22 jeg lånte med hjem.
Den fik badbøllebank af en Parasound A21. M22 kun slet ikke leve op til Parasound’en. Ikke lige hvad jeg forventede

Du skriver:
Jeg har læste en del anmeldelser og set en del youtube videor af nævnte forstærkere, for det meste positive, med fordele og
ulemper på begge sider. Men jeg har ikke fundet nogen, hvor de direkte sammenligner dem.

Hvis det var mig ville jeg selv selv tage ud og samlingen eller låne med hjem. En gang imellem får man en overraskelse, der
både kan gå i den gode eller dårlige retning.

__________________
Livet er som en BOX med hifi, man ved aldrig hvad man får!
Til top Vis BCBC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BCBC
 
Morfar123
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Morfar tager en lur!

Bruger siden: 19 April 2017
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Indlæg: 364
Sendt: 16 April 2020 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Med det budget ville jeg klart kigge efter noget der er bedre end
Nad/Dali
Til top Vis Morfar123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morfar123
 
moppy
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 Juni 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 75
Sendt: 16 April 2020 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

http://hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?iAd=2 4045

Et kup med den billige norske kronekurs :-)

Til top Vis moppy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af moppy
 
mulle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 December 2016
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 120
Sendt: 16 April 2020 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Morfar123 skrev:
Med det budget ville jeg klart kigge efter noget der er bedre end
Nad/Dali

Jamen så fortæl os hvad du tænker, og husk lige, inden tråden kører af sporet, at trådstarter er tilfreds med sine højttalere (pris/kvalitet).
Alt fra NAD er vel ikke lige ringe.
Til top Vis mulle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mulle
 
Jespersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 April 2020
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 16 April 2020 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Ja, så synes jeg også, at man kan komme med et bud, hvis det er. Jeg er som sagt glad for mine højtalere, og nu er jeg på jagt efter en forstærker til at drive dem.
Til top Vis Jespersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jespersen
 
Jespersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 April 2020
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 16 April 2020 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

BCBC skrev:
Har ikke noget forhold til de nævnte forstærker, udover en NAD M22 jeg lånte med hjem.
Den fik badbøllebank af en Parasound A21. M22 kun slet ikke leve op til Parasound’en. Ikke lige hvad jeg forventede

Du skriver:
Jeg har læste en del anmeldelser og set en del youtube videor af nævnte forstærkere, for det meste positive, med fordele og
ulemper på begge sider. Men jeg har ikke fundet nogen, hvor de direkte sammenligner dem.

Hvis det var mig ville jeg selv selv tage ud og samlingen eller låne med hjem. En gang imellem får man en overraskelse, der
både kan gå i den gode eller dårlige retning.


Tak for det gode råd, som jeg også har overvejet. Mit problem er, at jeg bor ude i provinsen (Færøerne) og det er ikke så ligetl for mig at tage til en prøvelytning. Men det kan jeg så måske planlægge at gøre, næste gang jeg er nede på fastlandet.


Til top Vis Jespersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jespersen
 
Jespersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 April 2020
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 16 April 2020 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

moppy skrev:
http://hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?iAd=2 4045

Et kup med den billige norske kronekurs :-)



Tak for tippet. Nu kender jeg godt nok ingentng til det mærke. Jeg vil nok foretrække en fra et af de kendtere mærker, hvis nu der skule blive problemer fx. Men jeg tager alle muligheder med i mine overvejelser.
Til top Vis Jespersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jespersen
 
mulle
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 22 December 2016
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 120
Sendt: 16 April 2020 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

En sammenlignende test af de nævnte modeller bliver nok svær at finde, og selv har jeg aldrig haft et NAD-produkt.
Du ønsker, sikkert klogt, et kendt mærke med DAC.
Jeg har ikke prøvet mange forstærkere, men havde en Denon PMA 2500NE til mine Dali Epicon 8. Den var, efter min mening, en super god og strømstærk forstærker/DAC. Den har ikke de 200-300W du nævner, men er mere end kraftig nok til dine Dali. Se ikke for meget på watttallene - de siger ikke alt.
Her får du også 60 dg. returret og ved registrering 5 års garanti.   
Til top Vis mulle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mulle
 
Jespersen
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 April 2020
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Indlæg: 5
Sendt: 17 April 2020 kl. 01:28 | IP-adresse registreret  

Hej Mulle. Tak for dit svar. Den Denon du nævner, er også på min liste over forstærkere, som jeg overvejer. Og enig, watt er ikke altafgørende.

Jeg havde håbet på at nogen her på dette forum kendte lidt til de forstærkere som jeg henviser til. Jeg har nemlig ikke adgang til at test høre dem selv, i hvert fald ikke sålænge corona er over os. Er nok bare nødt til at vente og se.
Til top Vis Jespersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jespersen
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2150
Sendt: 18 April 2020 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Jeg har de samme overvejelser vedr. udskiftning af forstærker. Mine overvejelser går på enten Denon PMA 2500NE eller Hegel 190. Jeg har haft NAD, og jeg synes ikke det har samme kvalitet som Denon, måske er det en subjektiv vurdering og det er mange år siden jeg havde NAD. Jeg kører nu med en Denon pma 1500r fra 2001, og den virker fint, med undtagelse af RIAA der stod af, men den har også været brugt meget gennem tiden. Og den mangler lidt effekt til mine JBL LS80 højtalere. Der er mulighed for ca. 20 % besparelse på Denon PMA/DCD 1600NE hvis den købes i Tyskland, endda i samme butikskæde, men der er ikke mulighed for den samme besparelse på PMA/DCD 2500NE. Men det kommer måske.

__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2150
Sendt: 18 April 2020 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Faktisk er besparelsen på pma 1600NE på knap 32 %, eller 3800 kr, mens besparelsen på CD afspilleen kun er ca. 20 %, - og så er der
altså ikke langt til Hamborg. Så jeg holder øje med de tyske priser også.


__________________
Venlig hilsen
Hermann
Til top Vis Hermann.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hermann.
 
Winther666
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager også en pause!

Bruger siden: 28 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 527
Sendt: 18 April 2020 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Parasound Hint 6. Der er alt hvad du behøver og er (langt) bedre end alt det NAD og Denon der bliver nævnt i denne tråd. Prisen er også gunstig, ligger omkring de 27000 kr. Så er der også råd til mere musik.
Til top Vis Winther666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winther666
 
Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 September 2008
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 845
Sendt: 18 April 2020 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Syntes Nads store klasse D-forstærkere lyde ret godt og har masser af power, jeg vil dog ikke beskrive lyden som ufarvet, det er der lidt for
meget drøn på bassen til, går du NAD vejen kan du overvejer at nøjes med C388, den gør det virkelig godt -nu du nævner pris/kvalitet. Når
det er sagt tror jeg den rigtige forstærker for dig er en Gato DIA-400.
Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A
 
JackD
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 2033
Sendt: 19 April 2020 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt både NAD og Hegel. NAD på B&W højttalere i den tunge ende og Hegel på Dynaudio. Jeg hælder klart mest til Hegel, om det er fordi
jeg ikke er vild med B&W kan jeg ikke sige, min vens anlæg skuffer mig i hvert fald. Det er lidt svært at lave en sammenligning når
klangbalancen på højttalerne er så forskellige.

__________________
Livet er for kort til kedeligt HIFI

M.v.h Jack

Min hjemmebio
Til top Vis JackD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JackD Besøg JackD's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes