Jeg må erkende at det ikke er lykkes at forklarer alle at dette ikke! er EQ data eller andet som kan måles, der er desværre ikke et lydkvalitets meter lige ved hånden, vi må nøjes
med vores temmelig upålidelige øre og hjerne.
Det drejer sig om måden hele violinens klang manifesterer sig på, den hele tone , grundtonen plus lys mørk overtoner harmoniske dynamik , det hele på en gang fra bund til top.
To kondensatorer som vil lyde meget forskelligt i samme miljø med fast ind og udgangsimpedans.
jeg har hørt masser af sådanne sammenligningen , der kan være så stor forskel at man vil tro den den ene kondensator er defekt og den anden vil giver det vi vil opfatter som naturtro klang rigtig lyd frem for gengivet lyd.
Det er en lydforskel som omfatter hele lyden/klangen den hele resonans om man vil når violinen slås an , det har ikke noget med EQ at gøre, for der er ingen!! EQ. Selvom det måske kan lyde sådan.
Det er heller ikke sådan at den ene kondensator har meget ringerer data end den anden, de fungerer begge som gode kondensatorer.
Det er sandsynligvis ikke de fejl der kan måles som en afvigelse fra en ideal kondensator som er det afgørende for klangen. Det er min egen erfaring.
Det virker mere som det er hvad kondensatoren er lavet af dialektrikum plus plade-materialet, tilledninger og indpakning plus dæmpning.
En erfaring er også at større komponenter har det med at lyde bedre , om det drejer sig om strømfortrængning , mere fejl-induktion end fejl-kapacitet/afledning tør jeg ikke sige , eller måske er det fordi en stor kondensator typisk er mere simpel , der er ikke er gjort noget for at gøre den billig eller lille.
En folie-kondensator som fylder mere lyder typisk bedre end en metallized kondensator som derimod kan gøres meget lille og billig.
Princippet stackfoil er typisk også bedre lydende og samtidig mere simpelt, man stabler simpelthen kondensatoren i lag, plade isolering plade isolering osv stabler i stedet for at rulle kondensatoren.
Det bliver naturligvis altid målbare forskelle, men ikke nødvendigvis så den bedst målene komponent også vil lyder bedst, kort sagt man finder ingen entydig sammenhæng mellem data og lydsignatur.
Lidt på samme måde som med et helt apparat eller anlæg hvor data heller ikke rækker til at beskrive lyden.
Det eneste sted jeg mener der er en mulig sammenhæng er via materialer og dæmpning , alle papir i olie kondensatorer lyder sådan og nogenlunde ens, alle polyester blok kondensatorer lyder sådan og nogenlunde ens osv.
Disse betragtninger gælder ikke kun kondensatorer, men alle passive og aktive komponenter og materialer generelt modstande spoler kabler aktive komponenter transistorer rør.........
Klang kan på denne måde laves om uden EQ og uden umiddelbart at tilføre THD eller andre fejl.
Igen er man tilbage ved diskussionens kerne og ikke mindst ved Ethan Winers null test som viser der ingen forskel er på en skod-kabel og et kostbart kabel som er forsøgt lavet så godt som muligt og bedømt med øre.
https://youtu.be/ZyWt3kANA3Q